¡HE AQUÍ A NUESTRO MUNDO! BEHOLD, OUR WORLD! Traducido al español y explicado por: Mtra. Mar Cárdenas Coordinadora del Grupo Amikema www.GrupoAmikema.org.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Gramática: Plurales, artículos, adjetivos (agreement and postion of)
Advertisements

SOME y ANY Cuestiones Generales
Español 1 Doctora Tartaglione. 1. The small girls. 2. Some pretty women. 3. The nice boys. 4. The big book. 5. Some fat pigs (cerdos).
______________________ ¿Qué hay en tu insti? L/O: To use the imperfect tense to compare primary school with secondary school. Para empezar: cambia una.
VERBO TO BE En este curso se realizara un breve repaso acerca del verbo to be , dando a conocer sus caracteristicas.
a to amarillo yellow amigos Friends anaranjado Orange.
Subject Pronouns Los Pronombres Sujetos Diane Brooks FL490.
¡Bueños días, estudiantes! Do Now: 1. Translate the following sentence into English: Hoy es lunes y mañana es martes. 2. Translate the following two sentences.
Sustantivos, artículo definido y preposicion de
Los acentos. Rules for Stress In Spanish, words are spelled just like they sound. In order to take advantage of this simple and nearly perfect system.
ALC 12 Jueves el 4 de febrero objetivo Puedo usar el verbo estar con adjectivos. Puedo usar el verbo estar para indicar locación. Reconocer lugares en.
English Lesson 5.
Definite Articles, el, la, los, las
Nouns and Definite Articles & The Preposition DE.
Lesson objective: Students will be able to express affirmative and negative ideas.
Using Adjectives. All adjectives agree in gender and number with the nouns they modify.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Los Adjetivos. ¿Qué son los adjetivos?
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
10 y 11 de octubre de 2013 ESPAÑOL 1. La Campana – Hoy es viernes el 11 de octubre Escribe en español. 1. The girl is tall, pretty and has blue eyes.
Adjective Agreement Well, the same is true of adjectives. You can’t use the exact same word to describe “mujer” that you use to describe “hombre.” Remember.
Matching Game expensive caro frío vacio claro bajo Ejemplo : Click on the ladybug with the correct match.
Objective: I can recognize and accurately use gender agreement. Do Now: Match the following Spanish and English words: 1. Pelirroja a. Good-looking 2.
El Verbo Ser Yonosotros/nosotras tú x él, ella, usted ellos,ellas,ustedes Write the subject Pronoun Equivalent. 1. Chris y Noah = ___________ 2. Haley.
jueves 23 de enero En clase Los objetivos
7 Y 8 DE NOVIEMBRE Hoy: Para Empezar: Traducen: 1) Johnny is tall 2) Amber and Lauren are pretty. 3) Mini me is ugly. 4) I (as in YOU) am ________. Vocabulario.
Español 1 Doctora Tartaglione.  A word that describes a noun.  Ej: pretty, tall, intelligent  Ej: bonito, alto, inteligente.
1 Definite and Indefinite Articles. 2 Página 61 en tu libro ¡Toma notas!
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Español La memoria (2) frases. Hoy vamos a…
Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns.
Algunos objetos básicos y los colores
Quasimodo: Silently practice your memory verse and get your homework out. “¿A dónde me iré de tu Espíritu? ¿Y a dónde huiré de tu presencia? Si subiere.
Hoy es miércoles, el 11 de diciembre
El uso del artículo como sustantivo
¡A buscar! What do all these words have in common?
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Noun – Adjective Agreement. ¡Vámonos! Grab a new pasaporte on your way in and get started! Translate the following 3 sentences:  I like soccer. (el fútbol)
El verbo ser y adjetivos en español INTRODUCCIÓN Y CONTINUACIÓN DEL GÉNERO… Ojalá que estuviera en la playa…. I wish I were at the beach…. :)
Moon Wall (1957) Miró Hay una luna azul y una estrella negra. Hay tres círculos negros y una líneas negras. Tiene un muro hecho de cuadrados y rectángulos.
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
Week 7 Spanish I Grade Week 7Do Now 1 Sunday, October 27th, 2014  Define in Spanish. You must write the English + the Spanish for full credit.
La pregunta: Read the Fondo Cultural on page 279, as you listen to the Juanes music clip. Then, write a sentence that compares Juanes’ music with some.
3 Y 4 DE NOVIEMBRE Hoy: Para Empezar: Conjugate: Ser (in all 5 forms) Translate: My friend is big and ugly. She is pretty and dark haired. He is good-looking.
Sight Words MondayTuesdayWednesdayThursday am be but they 20 Math Worksheet Remember to read your take home book! 21 In your HW Notebook, write about something.
Please conjugate the verb “ser” for all 6 subjects: Yo: Tú: Él/Ella/Ud.: Nosotros: Vosotros: Ellos/Ellas/Uds.: 9/10/13.
Los Adjetivos Demostrativos
Adjective endings and noun / adjective agreement.
Álex y Javier están tomando fotos.
1 Y 2 DE NOVIEMBRE Hoy: Para Empezar: Conjugate: Necesitar and Querer (in all 5 forms) Translate: First, I want to go to the mall, then I need to meet.
Examen de unidad 1 leccion 2
Calentamiento – Me encantan las matemáticas Pick up the warm up from the supplies table and complete it as directed.
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
Adjective/Noun Agreement It all has to match! SPANISH I – TAKE NOTES.
Stem-Changing Verbs Objective: Today we are learning how to change (conjugate) e to ie stem-changing verbs in Spanish.
Adjectives Spanish One ch.2.
1 SURVIVAL SPANISH FOR TRAVELERS Lesson 2 ☞ Hi again! In this lesson we are going to learn different ways of greeting and farewell, as well as how to become.
“Verbs” in Spanish come in two forms: 1.Infinitive 2.Conjugation.
LOS ADJETIVOS. What could you complete the sentence “Soy…” with? Soy + noun (I am a boy) Soy + adjective (I am young)
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
9 de noviembre Hoy: Para Empezar: Traducen: 1) First, I have Spanish, then I have English, later, I have chemistry. 2) Conjugate: tener (all 5 forms) 
Comparatives Page 53 Realidades 2 Comparatives You have learned más and menos in certain expressions.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
17 DE NOVIEMBRE Hoy: Para Empezar: Traducen: 1) Johnny and Bob are ugly 2) Amber and Lauren are big. 3) Channing Tatum is good-looking. 4) I (as in YO)
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
GUSTAR To like. GUSTAR The Spanish verb GUSTAR is usually translated into English as ‘To like’, however, it literally means ‘To be pleasing’.
Nadarcomercaminarleer Escribirvivirpracticarescuchar Calentamiento Yo ___________ en el parque los fines de semana. María ______ el almuerzo en la cafeteria.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
Definite & indefinite articles The articles el, la, los & las are definite articles and mean “the” when translated into English. Use these when talking.
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

¡HE AQUÍ A NUESTRO MUNDO! BEHOLD, OUR WORLD! Traducido al español y explicado por: Mtra. Mar Cárdenas Coordinadora del Grupo Amikema

Al empezar la segunda lección de nuestro curso de Esperanto, ‘la dua leciono’ Elena se encuentra a Petro, quien lleva dos bolsas. Ha ido de compras. As we start this second lesson in our Esperanto course, ‘la dua leciono’ Helen meets Peter, who is carrying two bags. He’s been shopping. Leciono Du – Lección Dos - Lesson Two En la sakoj – En las bolsas – In the Bags

H. Bonan matenon! P. Bonan matenon, Helena! H. Petro, kio estas en la sakoj? P. Libroj kaj pomoj. En la granda sako estas du libroj. Rigardu! H. Ha, mi vidas. Jen du ruĝaj libroj. P. Jes, la libroj estas ruĝaj. bonan matenon = buenos días / Good morning sako = bolsa / bag-j = terminación del plural / plural ending pomo = manzana / applegranda = grande / bag du = dos / tworigardu! = mira! / look! ruĝa = rojo(a) / red

H. Ĉu la libroj estas novaj aŭ malnovaj? P. Ili estas novaj. H. Ĉu vi estis en la librovendejo? P. Ne, mi estis en la fruktovendejo. H. Ĉu jes?... Ho, vi ŝercas. P. Jes kaj ne. Mi estis en la fruktovendejo. En la malgranda sako estas fruktoj. nova = nuevo(a) / newaŭ = ó / or mal- = prefijo para opuestos / antonym prefix malnova = viejo(a) / oldili = ellos(as) / they estis = estuviste / was, werelibrovendejo = librería / bookstore fruktovendejo = frutería / fruit shop Vi ŝercas = bromeas / you’re jokingfrukto = fruta / fruit

H. Sed la libroj? P. Jes, mia kara. Por la libroj mi estis en la librovendejo. H.,,,Ĉu en la alia sako estas fruktoj? P. Jes. Freŝaj fruktoj, pomoj kaj bananoj. La pomoj estas iom malmolaj: ili ne estas maturaj. H. Jes, ili estas ankoraŭ verdaj. Sed la bananoj estas flavaj – jes, ili estas molaj kaj maturaj. P. Ĉu plaĉus al vi frukto? sed = pero / butmia kara = mi querida / my dear alia = otro(a) / otherfreŝa = fresco(a) / fresh banano = plátano / bananaiom = algo, un poco / a little mola = blanda / softmatura = maduro(a) / mature ankoraŭ = todavía / still, yetverda = verde / green flava = amarillo(a) / yellow

H. Jes, sed ne banano, prefere pomo. Bananoj ne plaĉas al mi. P. Jen, prenu! H. Dankon, jes. P. Kaj jen banano por mi. Matura, mola, flava banano tre plaĉus al mi. Jes, la gusto estas bona kaj dolĉa. H. Sed la gusto de la pomo estas malbona. Ĝi estas tute maldolĉa. P. La pomoj ne estas maturaj! prefere = de preferencia / preferablyplaĉas al mi = me gusta / I like Prenu! = ¡Toma! / Take!gusto = sabor / taste tre = muy / verybona = bueno(a) / good dolĉa = dulce / sweetde = de / of ĝi = ello / ittute = completamente / completely

NOTAS: Para formar el plural de un sustantivo, agrega –j. Esto cambia la terminación –o a –oj. Por ejemplo: sakoj, libroj, pomoj La terminación del plural –j también se agrega a los adjetivos. Recuerden que la j se pronuncia como ‘y’. Por ejemplo: ruĝaj libroj (libros rojos) y belaj floroj (lindas flores) NOTES To form the plural of a noun, add –j. This changes the ending –o to –oj, which has the sound of ‘oy’ in ‘boy’. For example: sakoj, libroj, pomoj The plural ending –j is also added to adjectives. Remember that aj oj rhymes with ‘my boy’. For example: ruĝaj libroj (red books) and belaj floroj (pretty flowers)

LETRAS CON ACENTOS Ya conocemos a la letra ĉ, que corresponde a la ‘ch’. Similarmente, ŝ corresponde a ‘sh’, y la ĝ a la ‘y’. Así que ruĝa se pronuncia ‘ru-ya’. Ten cuidado de no pronunciarla como la palabra francesa rouge, la cual termina en una consonante como la ‘s’ en la palabra en inglés ‘measure’, cuyo equivalente en Esperanto es ĵ. LETTERS WITH CIRCUMFLEXES We have already met ĉ, which corresponds to the English ‘ch’. Similarly, ŝ corresponds to English ‘sh’, and ĝ to ‘j’. So ruĝa is pronounced ‘roo-jah’. Be careful not to pronounce it like the French word rouge, which ends in a consonant like the English ‘s’ in ‘measure’, whose Esperanto equivalent is ĵ. riĉa = rico(a) / richfiŝo = pez, pescado / fish saĝa = sabio(a) / wiseĉokolado = chocolate / chocolate ŝafo = borrego / sheeppaĝo = página / page ĉapelo = sombrero, gorra / hatfreŝa = fresco(a) / fresh ĝardeno = jardín / garden

EL PREFIJO ‘MAL’ CAMBIA EL SIGNIFICADO DE UNA PALABRA A LO OPUESTO nova = nuevo(a)malnova = viejo(a) varma = calientemalvarma = frío(a) dika = grueso(a)maldika = delgado(a) forta = fuertemalforta = débil bona = bueno(s)malbona = malo(a) kontenta = contento(a)malkontenta = malcontento(a) THE PREFIX ‘MAL’ CHANGES THE MEANING OF A WORD TO THE OPPOSITE nova = newmalnova = old varma = hotmalvarma = cold dika = thickmaldika = thin forta = strongmalforta = weak bona = goodmalbona = bad kontenta = satisfiedmalkontenta = dissatisfied

‘ESTAS’ PUEDE SIGNIFICAR ‘SOY/ESTOY’, ‘ERES/ESTAS’, ‘ES/ESTA’, ‘SOMOS/ESTAMOS’ O ‘SON/ESTAN’ La vorto estas longa = La palabra es larga La vortoj estas longaj = Las palabras son largas La banano estas matura = El plátano está maduro La bananoj estas maturaj = Los plátanos están maduros Mi estas preta = Estoy listo(a) ‘ESTAS’ CAN MEAN ‘AM’, ‘IS’ OR ‘ARE’ La vorto estas longa = The word is long La vortoj estas longaj = The words are long La banano estas matura = The banana is ripe La bananoj estas maturaj = The bananas are ripe Mi estas preta = I am ready

A VECES ‘ESTAS’ ES TRADUCIDO COMO ‘HAY’ Sur la tablo estas libro = Sobre la mesa hay un libro En la sako estas pomoj = En la bolsa hay manzanas SOMETIMES ‘ESTAS’ IS MORE APPROPRIATELY TRANSLATED ‘THERE IS’ OR ‘THERE ARE’ Sur la tablo estas libro = On the table there is a book En la sako estas pomoj = In the bag there are some apples

‘DE’ SE USA IGUAL QUE EN ESPAÑOL La nomo de la viro = El nombre del hombre La libroj de Petroj = Los libros de Pedro La adresoj de la studentoj = Los domicilios de los estudiantes ‘DE’ MEANS ‘OF’; IT ALSO TRANSLATES DE ENGLISH POSSESIVE La nomo de la viro = The name of the man, The man’s name La libroj de Petro = Peter’s books La adresoj de la studentoj = The students’ addresses

Juna frato. Hermano joven. Young brother. Varma vento. Viento cálido. Warm wind. Granda bildo. Dibujo grande. Big picture. Verda pomo. Manzana verde. Green apple.

Alta / Malalta Alto / Bajo High / Low Bona / Malbona Bueno / Malo Good / bad Malpura / Pura Sucio / Limpio Dirty / Clean Longa / Mallonga Largo / Corto Long / Short

Malgranda / Granda Pequeño / Grande Small / Big Malseka / Seka Mojada / Seca Wet / Dry Dika / Maldika Grueso / Delgado Thick / Thin Malrapida / Rapida Lento / Rápido Slow / Fast

Malfermita / Fermita Abierta / Cerrada Open / Closed Malvarma / Varma Frío / Caliente Cold / Warm Nova / Malnova Nuevo / Viejo New / Old Facila / Malfacila Fácil / Difícil Easy / Difficult

Amiko / Malamiko Amigo / Enemigo Friend / Enemy Aperi / Malaperi Aparecer / Desaparecer To appear / To disappear Permesi / Malpermesi Permitir / Prohibir To allow / To forbid Fermi / Malfermi Cerrar / Abrir To close / To open Ĝojo / Malĝojo Alegría / Tristeza Joy / Sadness Vero / Malvero Verdad / Mentira Truth / Lie

RESPONDE EN ESPERANTO: Ejemplo: Kie (dónde) estas la libroj? – La libroj estas sur la tablo Kie estas la pomoj? Kie estas la malgranda sako? Kie estas la kafo? Kie estas la ĉokolado? Kie estas la belaj floroj? ANSWER IN ENGLISH: Example: Kie (dónde) estas la libroj? – La libroj estas sur la tablo Kie estas la pomoj? Kie estas la malgranda sako? Kie estas la kafo? Kie estas la ĉokolado? Kie estas la belaj floroj?

PRACTICA DE PATRONES: Combinando elementos, uno de cada sección, puedes hacer un gran número de oraciones diferentes. Traduce cada oración que g=crees de ésta manera. PATTERN PRACTICE: By combining sentence elements, one from each box, you can make a large number of different sentences. Translate each sentence you create in this way. La libroj Du ruĝaj pomoj Freŝaj fruktoj La banano La krajono (lápiz / pencil) de Helena estas en la sako. sur la tablo. Tie. (allí / there) sur la lito. (cama / bed) en la skatolo. (caja / box) sur la planko. (piso / floor) La bananoj La pomoj La fruktoj sur la tablo La faboj en la ĝardeno estas flavaj. verdaj. pretaj. (listos(as) / ready) malmolaj. (suaves / soft) maturaj. ankoraǔ malgrandaj.

TRADUCE AL ESPERANTO: Una página del libro. El domicilio del hermano. El sombrero del hombre. Los amigos de Pedro. Las hermosas flores de Elena. El libro del amigo de Pedro. TRANSLATE INTO ENGLISH: A page of the book. The brother’s address. The man’s hat. Peter’s friends. Helen’s beautiful flowers. Peter’s friend’s book.

TRADUCE AL ESPERANTO: H. Buenos días, querida mía. He estado en la librería y la frutería. P. ¿Has estado? ¿Qué hay en las bolsas? H. En la bolsa vieja verde hay (unos) libros muy buenos.. Hay manzanas frescas y plátanos en la bolsa nueva amarilla. Aquí tienes, toma algunas, ¡por favor! No estoy bromeando. P. No me gustan los libros… pero me gustaría una manzana dulce y madura mucho. Gracias Elena. Sí, están maduras, y el sabor es muy bueno. TRANSLATE INTO ENGLISH: H. Good morning, my dear. I’ve been in the bookstore and the fruit shop. P. Have you? What’s in the bags? H. In the old green bag there are (some) very good books. There are fresh apples and bananas in the new yellow bag. Here you are, take (some), please! I’m not joking. P. I don’t like books… but I’d like a sweet, ripe apple very much. Thank you Helen. Yes, they are ripe, and the taste is very good.

Ahora escucha el diálogo una vez más. Creo que no tendrás ninguna dificultad en entenderlo todo ésta vez. ¡Hasta la próxima lección! Now, listen to the dialogue again. I don’t think you will have any difficulty understanding everything this time. Until next lesson!

Para aprender más acerca del Esperanto, visita: For more information about Esperanto, visit: US Toll-free: ESPERANTO Produced by: Página: Martha Cárdenas-Loutzenhiser, M.Ed. PO Box , Santee, CA,