Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Diapositiva de presentació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Elaboració d’un projecte telemàtic de primària
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
APRENENT JUNTS.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES I ESTRÀTEGIES DOCENTS
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Decret d’autonomia dels centres educatius
C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
d'ensenyança-aprenentatge
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Transcripción de la presentación:

Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria 14/05/08 FONAMENTS “LOE” Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria Montserrat Casas Vilalta Montblanc. 21 de maig de 2008

Eixos bàsics de la Llei Orgànica d’Educació(LOE)‏ 14/05/08 1. Concepció integrada del Currículum 2. Tractament de la diversitat 3. Igualtat d’oportunitats en el món rural 4. Formació del professorat 5. Autonomia dels Centres Educatius

1. Concepció integrada de Currículum: 14/05/08 1. Concepció integrada de Currículum: a. Competències bàsiques b. Objectius educatius i d’aprenentage c. Continguts e. Metodologia: Treball per projectes, f. Estratègies didàctiques g. Criteris d’avaluació

Formació Pedagògica i Didàctica del Professorat (article 100)‏ 14/05/08 Formació Pedagògica i Didàctica del Professorat (article 100)‏ Màster Universitari Educació Secundària i Batxillerat Formació Professional Ensenyaments artístics Ensenyaments d’esports Ensenyaments d’idiomes

Gestió Autònoma dels centres públics (article 123) 14/05/08 1. Gestió econòmica 2. Gestió curricular. Projectes, 3. Gestió de personal. Perfils de professorat 4. Organització i funcionament del Centre Requisits: Elaboració de la proposta i Projecte Aprovació del Consell Escolar Comunicació a l’Administració Educativa

Idees força que orienten els continguts currículars a Catalunya 14/05/08 Remarcar que la llengua catalana, és la llengua vehicular a l’escola Potenciar una formació trilingüe (català , castellà i anglès)‏ Establir les competències com a marc de referència bàsic Concretar les competències per àrees curriculars Remarcar la inclusió i normalitzar els programes de diversificació curricular Fonamentar la formació en els valors democràtics

El currículum ha de donar resposta als nous reptes de l’educació del segle XXI 14/05/08 Volem avançar en la línia d´altres projectes: L’informe Delors de la Unesco sobre: L’educació del segle XXI http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF L’estudi PISA de la OCDE (Programa per a l’Avaluació Internacional d’estudiants que evalua els aprenentatges). www.pisa.ocde.org/ Edgar Morin: “Val més un cap ben clar que un cap ben plè” per: a. Saber organitzar els coneixements i b. Aprendre a viure Els sabers necessaris per l’educació del futur Projecte Tuning. Reflexió comuna a nivell europeu

El currículum s’ha de concretar a partir de quatre grans principis 14/05/08 El currículum s’ha de concretar a partir de quatre grans principis 1) Significativitat: Per això cal que: Se centri en els problemes rellevants de l’actualitat i de la societat a partir de pocs temes. Relacioni els nous aprenentatges amb els anteriors i amb els fets i fenòmens del nostre entorn. 2) Integració i complexitat (el coneixement és global) Per això cal: Tenir la intenció d’ensenyar a pensar des d’una perspectiva interdisciplinària del coneixement. Inclogure l’ús de les TAC com a eines de treball, tant per rebre informació com per comunicar el coneixement

3) Fonamentat en els valors democràtics. Per això cal que: 14/05/08 3) Fonamentat en els valors democràtics. Per això cal que: Fomenti el pensament crític i creatiu de l’alumnat sobre les qüestions, fets i fenòmens rellevants. Afavoreixi l’anàlisi d’un problema des de diferents perspectives, confronti punts de vista oposats i faciliti el posicionament individual en base als coneixements que aporta la ciència. Fomenti la participació activa i responsable en la vida social i política de l’alumnat.

Els sabers necessaris per l’educació del futur 14/05/08 La relativitat del coneixement El coneixement pertinent i útil El dubte i la incertesa, per avançar en el coneixement El reconeixement de l’identitat La comprensió de la complexitat i de la diversitat El diàleg i els valors democràtics, com a factors bàsics per a la convivència

Buscar i seleccionar informació 14/05/08 4. Acció i aplicació: Buscar i seleccionar informació Interpretar-la, comunicar-la i contrastar- la per a construir coneixement, Desenvolupar les competències per a la resolució de problemes de la vida real en contextos diferents.

Què entenem per competència? 14/05/08 La capacitat d’utilitzar de manera transversal: Els coneixement SABER Les habilitats SABER FER Els valors i les actituds SER i ESTAR La participació ACTUAR

Per a què i com treballar per competències? 14/05/08 Per a què? Per a poder interpretar i resoldre problemes de la vida quotidiana en situacions imprevistes Com? A través dels continguts curriculars A través del treball a l’aula En la implicació en la vida del centre Amb la participació i amb el compromís amb l’entorn

Competències bàsiques. 1 14/05/08 1. Competències transversals Competència comunicativa lingüística i audiovisual Competència artística i cultura 2. Competències metodològiques Tractament de la informació i competència digital Competència matemàtica Competència d’aprendre a aprendre

Competència en comunicació lingüística 14/05/08 Competència transversal Capacitació per a la construcció del discurs propi de cada àmbit científic a partir de les competències lingüístiques: descriure, narrar, explicar, interpretar, justificar i argumentar. Capacitació per a comunicar, oralment i per escrit, el propi pensament i coneixement. Coneixement i ús adequat del vocabulari propi de cada ciència

Competència cultural i artística 14/05/08 Competència transversal Coneixement i valoració de les manifestacions artístiques. Desenvolupament del sentit estètic, la capacitat d’emocionar-se. Protecció del patrimoni històric, artístic i mediambiental i comprensió del seu paper en la formació de la cultura.

Tractament de la informació i competència digital 14/05/08 Tractament de la informació i competència digital Competència metodològica Recerca, selecció, organització i interpretació de la informació a partir de fonts diverses, especialment del suport digital Capacitació per a distingir entre informacions rellevants i anecdòtiques i entre informacions objectives i subjectives i per tant, la intencionalitat dels missatges. Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al desenvolupament del pensament crític.

Competència matemàtica 14/05/08 Competència metodològica Utilització dels nombres i el càlcul en contextos pràctics per dibuixar, mesurar i calcular Ús de tècniques de representació geomètrica per projectar formes dels objectes i els espais. Utilització de sistemes convencionals de representació espacial (maquetes, plànols, mapes) per obtenir o comunicar informació relativa a l'espai físic Interpretació i presentació d’informació a partir de taules, gràfics i quadres estadístics.

Aprendre a aprendre Competència metodològica 14/05/08 Aprendre a aprendre Competència metodològica Plantejament de preguntes per la resolució de problemes: què?, quan?, on?, com? per què? .... Desenvolupament d’estratègies per a buscar, organitzar, recuperar, comprendre i interpretar la informació (resums, esquemes, mapes conceptuals...). Desenvolupament del pensament complex (estratègies de raonament, anàlisi multicausal de variables, plantejament d’hipòtesis...)‏ Desenvolupament d’estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar i per saber comunicar el que s’ha après

Competències bàsiques. 2 14/05/08 Competències bàsiques. 2 3. Competències personals - Competència d’iniciativa i d’autonomia personal 4. Competències específiques per conviure i habitar el món el món - Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic - Competència social i ciutadana

Autonomia i iniciativa personal 14/05/08 Desenvolupament personal Capacitació d’estratègies de planificació i execució en les tasques quotidianes. Capacitació per a la presa de decisions a partir de la reflexió. Desenvolupament de la iniciativa personal i voluntat d’actuar. Capacitació per a la reflexió sobre l’acció i fer propostes per a la millora.

Coneixement i interacció amb el món 14/05/08 Específiques relacionades amb la visió del món Coneixement de l´entorn i interacció entre l´entorn i l’activitat humana. Desenvolupament d’actituds i actuacions per a la sostenibilitat. Comprensió de la interdependència dels agents, els fets i els fenòmens naturals, socials, econòmics, polítics, culturals... en un món global.

Competència social i ciutadana 14/05/08 Específiques relacionades amb la visió del món Respecte i assumpció de la diversitat cultural com una riquesa personal i col·lectiva. Contextualització dels problemes socials i la seva resolució a través d’un pensament racional i creatiu. Valoració i exercici del diàleg, la cooperació i el treball col·laboratiu com a mitjans per a la construcció de la societat. Participació ciutadana com a mitjà per a l’acció en la vida política i social de les comunitats de pertinença (família, escola, barri...)‏

> Ser i actuar de forma autònoma > Pensar raonar i comunicar 14/05/08 > Ser i actuar de forma autònoma > Pensar raonar i comunicar > Descobrir i tenir iniciativa > Conviure i habitar el món potenciar el debat en els centres: “ L’aportació de les diferents àrees curriculars a l´adquisició de les competències bàsiques”

14/05/08 Gràcies per l’atenció