Política d’oferta (supply-side policy)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Capítol 19 El mercat de béns en una economia oberta.
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
L'ELECTRICITAT I CIRCUIT ELÈCTRIC.
Mètodes d’entrenament de la força
Cinètica química 1.- Velocitat de reacció
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
3.- LES EIXIDES A LA CRISI (I): LA DOCTRINA DE KEYNES.
Què és la tecnologia?.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Tema 6: L’ENERGIA.
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
ACCÉS A L’EDUCACIÓ: TAXES I BEQUES.
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
1. La Segona Revolució Industrial
la depressió dels anys trenta
El mercat i els sistemes d’organització industrial
Anàlisi econòmica i financera
Materialisme històric
LA INDEXACIÓ A LA INFLACIÓ
EXEMPLES HISTÒRICS DE RECESSIONS.
En aquest tema veurem els apartats següents:
Xarxes complexes i economia
Organització i creixement
Realitzat per l’Associació Progressista de Catalunya
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
1 u n i t a t Electricitat bàsica.
LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL
LES RESPOSTES A LA CRISI
El Franquisme: De la Victòria a l'Aïllament Internacional
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Evolució dels perfils professionals a logística
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
LA BORSA El mercat de valors.
LES RECESSIONS ECONÒMIQUES
Capitalisme i liberalisme
LA SOSTENIBILITAT DEL MODEL DE CREIXEMENT DE BALEARS: NOVES APORTACIONS PER AL DEBAT JORNADES DE REFLEXIÓ ESTRATÈGICA DINS EL MARC DE LA “RECERCA I INNOVACIÓ.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
la depressió dels anys trenta
Perspectives Mercats Financers 2012
ECONOMIA BAT1 Presentació Professor: Miquel Caelles
Creixement Econòmic: Fets importants
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
La formació professional, una opció de futur i amb futur
II. EL PRECIO Quantitat de diners que el comprador d’un determinat producte o servei lliura al venedor a canvi de la seva adquisició. És la variable del.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Funció DAM amb taxa de canvi fixa
Tema 4. Política macroeconòmica
Organització i creixement
EL SISTEMA ECONÒMIC.
Xoc negatiu de DA amb canvi fix (I)
Dèficit extern i devaluacions
Política de desinflació
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Taxa d’endeutament: receptes
La política fiscal És el conjunt de mesures de política econòmica que empren com a instruments G, TR i/o T. Es parla de política fiscal (PF) expansiva.
PF expansiva amb canvi flotant
Tema 3. Anàlisi macro a curt i mitjà
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Canvis de la funció DA amb taxa flotant
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
El model SA-DA El model d’oferta agregada (aggregate suppy) i de demanda agregada (aggregate demand) és un model adreçat a explicar les fluctuacions del.
Funcions de demanda agregada
Xoc negatiu d’SA amb canvi fix (II)
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

Política d’oferta (supply-side policy) Les polítiques considerades fins ara (PF, PM, PC) són polítiques de demanda, ja que actuen principalment so-bre la funció DA (demand-side management policies). Les polítiques adreçades a augmentar el PIB potencial s’anomenen polítiques d’oferta. Actuen: millorant el funcionament dels mercats, incrementant la com-petència i reduint els efectes de les externalitats negatives; minimitzant l’impacte negatiu de la intervenció pública: des-regulant, reduint imposts distorsionadors (corba de Laffer), retallant subsidis i privatitzant sectors sobreprotegits... reduint u+ i les distorsions del mercat de treball. 105

Pros i contres de la política d’oferta En contra: en comparació amb les polítiques de demanda, triga generalment molt de temps a produir efectes sobre l’economia. A favor: permet incrementar el PIB potencial i, a curt, des-plaçar a la dreta la funció SA; permet neutralitzar els xocs negatius d’oferta, xocs contra els quals les polítiques de demanda no són instruments apropiats. 106

Política econòmica estabilitzadora Un xoc negatiu de DA es neutralitza amb una política de demanda expansiva. Un xoc negatiu d’SA fa que l’ús de polítiques de demanda s’enfronti a un dilema. Si s’aplica una política de demanda expansiva, augmen-ta Y (i es redueix u) però augmenta , que és font de no-ves complicacions (quines?). Si la política de demanda és contractiva per a controlar , llavors Y cau encara més i s’aprofondeix la recessió. En canvi, una política d’oferta permetrà desplaçar SA a la dreta i aconseguir Y sense . 107

Resum: el que sabem (N.G. Mankiw) Lliçó 1: A mitjà i llarg, la capacitat d’una economia per a produir béns determina el nivell de vida. A mitjà i llarg, el PIB depèn dels factors de producció i de la tecnologia productiva. Per tant, la política econòmica només pot augmentar el PIB a mitjà i llarg millorant la capacitat productiva. Lliçó 2: A curt, la demanda agregada afecta el PIB. Raó: l’ajustament lent dels preus. Això permet que, a curt, l’economia pugui situar-se fora del PIB potencial. A curt, la política econòmica afecta el PIB via DA. 108

Resum: el que sabem (N.G. Mankiw) Lliçó 3: A mitjà, la taxa de creixement de la quantitat de diner determina la taxa d’inflació però no afecta ni al PIB ni a la taxa d’atur. Això és conseqüència de la dicotomia clàssica: a mitjà, les variables nominals no afecten les variables reals. A mitjà, les mesures de política econòmica per a comba-tre la inflació són diferents de les mesures per a comba-tre l’atur. Lliçó 4: A curt, la política econòmica s’enfronta a un dilema entre inflació i atur (corba de Phillips). 109

Resum: el que no sabem (N.G. Mankiw) Qüestió 1: Quina és la millor manera d’augmentar el PIB potencial? Qüestió 2: Cal intentar estabilitzar l’economia i, en particular, el PIB? Qüestió 3: Quin és el cost de tenir inflació i quin el cost d’eliminar-la (d’una desinflació)? Qüestió 4: Fins a quin punt és un problema seriós l’existència d’un dèficit públic? Qüestió extra: no sabem quant podrem arribar a saber. 110

Tema 5. L’economia en el llarg termini Definicions K = factor de producció “capital” (mitjans de producció) L = factor de producció “treball” (serveis de producció) F = funció de producció, on F(K, L) és la producció Y que resulta d’emprar les quantitats K i L de factors A = constant que representa l’estat de la tecnologia k = K/L = intensitat de capital (raó capital/treball) y = Y/L = producció per càpita (raó producció/treball) F(K, L) = A·K ·L , funció de producció Cobb-Douglas, on  i  són constants. 111

Fets estilitzats del creixement econòmic Deguts a Nicholas Kaldor (1908-1986). Fet 1: y i k mostren una tendència a créixer (Y i K ten-deixen a créixer més ràpidament que L). Fet 2: la raó K/Y no mostra tendència sistemàtica. Fet 3: el Fet 1 significa que cada unitat d’L empra més capital per a produir cada cop més; l’augment de productivitat fa augmentar la retribució del factor L. Fet 4: la taxa de benefici no mostra tendència. Fet 5: no hi ha tendència per a les proporcions d’Y que van a parar a K i L (proporcions estables). 112

Crisis canviàries: explicació 2 Així, hi haurà atac si s’expecta que el BC esterilitzarà i no deixarà apujar i; no hi haurà atac en cas contrari. L’existència de vulnerabilitats (febleses) a l’economia fa costós per al BC deixar apujar i (i resistir l’atac): si u és elevat, i dificulta la reducció d’u; si la borsa està inflada i hi ha risc de crac, i fa caure els preus i podria engegar el crac; si el govern està molt endeutat, i apuja el servei del deute; un sistema financer feble es pot enfonsar amb i; l’endeutament en divises crea vulnerabilitat a la devaluació. 112