1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Ciència, tècnica i societat
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La realitat en Plató (I)
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
- l’arbre ple de vitalitat simbolitza la felicitat dels justos; El Salteri comença amb aquesta “Benaurança”, que ve a ser un pròleg de tot el llibre.
- l’arbre ple de vitalitat simbolitza la felicitat dels justos; El Salteri comença amb aquesta “Benaurança”, que ve a ser un pròleg de tot el llibre.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
RENÉ DESCARTES ( ) El Racionalisme.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
AMOR.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Què existeix i què no existeix.
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
Objectiu Educatiu Trienni
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2. El materialisme històric de Marx
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
Meditacions metafísiques
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Descartes 3 Meditacions 2
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 227-228 Punt de partida: La constatació de la seva existència: “Jo sóc” (primera veritat). La utilització del criteri de veritat. Objectiu: comprovar quins coneixements dels que tenia abans es poden recuperar? Descartes: “Ja sé amb certesa que sóc, però encara no sé amb claredat què sóc”. Examina què creia ser (un ésser compost de cos i ànima) i repassa els seus atributs: Del cos: pot dubtar de tots. De l’ànima: pot dubtar d’alguns però no del “fet de pensar”, per tant: Segona veritat: “No sóc més que una cosa que pensa, un Enteniment o una Raó”. Una ànima (substància pensant o res cogitans) que és independent del cos i més fàcil de conèixer que aquest. Quines són les operacions o accions pròpies de l’ànima?: Dubtar, concebre (o entendre), afirmar, negar, voler o no voler, imaginar i sentir. Què sóc jo? Text pàgina 228

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 228-229 Com podria tenir noves certeses? Cal repassar allò de què s’ha dubtat: [pàg. 228 o esquema pàg. 225]. Quin és el camí a seguir?: per destruir la hipòtesi del geni maligne cal demostrar que Déu existeix i és veraç. Punt de partida: analitzar els continguts del pensament. Punt de partida: “Pensem idees” (evidència) però no totes semblen iguals: Pressupòsit bàsic del racionalisme: l’existència de les idees innates que són les úniques fiables i el punt de partida de tot coneixement segur. Tipus d’idees Adventícies (sentits) Factícies (imaginació) Innates (raó) Text pàgina 229

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 230 Demostracions de l’existència de Déu Punt de partida: poseïm la idea d’un ésser summament perfecte i infinit (Déu). Aquesta idea no pot ser adventícia, ni factícia, per tant, ha de ser innata. Argument gnoseològic A partir de la presència en nosaltres de la idea del que és perfecte i infinit. Dos supòsits bàsics en les dues primeres proves: Hi ha d’haver almenys tanta realitat en la causa com en l’efecte. El que és més perfecte no pot provenir del que és menys perfecte. Prova (argumentació): Tinc en la meva ment la idea d’un ésser perfecte i infinit. Jo no sóc perfecte ni infinit (no puc ser-ne la causa). La causa haurà de ser alguna cosa perfecta i infinita: Déu. Per tant, Déu existeix i és la causa que posseeixi en mi la idea d’un ésser perfecte i infinit. Imatge pàgina 230

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 230-231 Argument de la causalitat A partir de la imperfecció i la dependència del meu ésser. Prova (argumentació): existeixo, penso i poseeixo la idea d’un ésser perfecte i infinit: de qui rebo la meva existència? Considera dues possibilitats: Si fos jo l’autor del meu ésser: no, ja que m’hauria donat totes les perfeccions (en ser perfecte) i això no passa. Si fossin els meus pares o una causa menys perfecta que Déu. En aquest cas, haurà de ser una cosa que pensi i que posseeixi la idea d’un ésser perfecte i infinit: de qui rep el seu ésser?: Si és ella mateixa: haurà de ser Déu. Si és una causa anterior hi haurà d’haver una causa última que: Sigui causa si mateixa. Que pensi i que posseeixi aquella idea. Aquesta causa, ja que ha de ser perfecta i infinita, no pot ser una altra causa que Déu, per tant, Déu existeix. Pren-ne nota! Pàgina 231 Text pàgina 231

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 231-232 Argument ontològic A partir de la definició de la idea de Déu. Resulta de la combinació de: La idea innata de Déu com un ésser perfecte i infinit. L’aplicació del criteri de veritat. Prova (argumentació): Si trobo una idea innata al meu enteniment, tot allò que concebi clara i distintament en aquesta, li pertanyerà efectivament. És inconcebible que a la idea de l’ésser summament perfecte li falti una de les seves perfeccions (existir). Per tant, Déu existeix (en ell l’existència és inseparable de la seva essència). Com a conclusió de les tres proves: Déu (substància infinita o res infinita) existeix. Text pàgina 232

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2. La reconstrucció del saber des de bases segures Pàgina 232-233 Eliminació de la hipòtesi del geni maligne Prova (argumentació): Déu és un ésser summament perfecte. Enganyar és una imperfecció. Per tant, Déu és veraç (no vol que m'enganyi quan alguna cosa es presenta al meu esperit com a clara i distinta) i, per tant, el geni maligne no existeix. Conseqüències: Déu apareix com a garantia de l'evidència racional. Restabliment de la veritat en l’àmbit de les matemàtiques. La veritat s’obté quan la meva raó actua rectament (CV + mètode). L’error sorgeix de la llibertat humana de poder acceptar o no allò que l’enteniment concep. Per tant, hi ha dues facultats amb activitats pròpies: L’enteniment a qui correspon concebre o conèixer. La voluntat a qui correspon jutjar: dubtar, afirmar o negar. Text pàgina 232 Pren-ne nota! Pàgina 233 Sobre la naturalesa de la veritat i l’error José Vidal González Barredo