3. Diògenes de Sínope i el cinisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Advertisements

FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
NIVELLS D’0RGANITZACIÓ
ELS DRETS DELS INFANTS.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
En aquest tema veurem els apartats següents:
Quan l’amor fa mal.
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
regit per llei: el logos
La filosofia alemanya del segle XIX
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
2. El naixement de la filosofia occidental
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Les escoles de l’Hel·lenisme
La teoria de les Idees de Plató
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
3. TOTS SOM DIFERENTS..
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
ENS TROBEM DE NOU.
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
Descobreix la seva paraula.
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
Com preparar una unitat per a l’avaluació
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Pàgina La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó Quina és la millor.
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Vulneració dels drets socials
Beatriz Guzmán Jun Hui Chen David de la Ossa Sergi Gontaler
En aquest tema veurem els apartats següents:
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
La vulneració dels drets socials
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Transcripción de la presentación:

3. Diògenes de Sínope i el cinisme 3.1. El problema de l’ésser humà i la política Pàgina 132 Biografia Pàgina 132 Biografia Pàgina 133 La crítica de la cultura i la civilització Quins són els inconvenients que té per a la vida i la felicitat humana el fet de viure en societat? En la fet la vida més complicada (ens ha creat tota una sèrie de falses necessitats). Ha establert un conjunt de convencions i prohibicions socials que tenen com a conseqüència: La limitació de la nostra independència. (El que era senzill passa a ser complicat). La generació de desigualtat i discriminacions. (les lleis creen drets i deures diferents; els diners inverteixen el valor real de les coses). José Vidal González Barredo

3. Diògenes de Sínope i el cinisme 3.1. El problema de l’ésser humà i la política Pàgina 132-133 La societat com a problema: la utopia és impossible Es podrien eliminar aquest inconvenients i contradiccions canviant les estructures i el valors socials? No, tota reforma social és impossible perquè aquests problemes: Són consubstancials al fet de viure en societat (la societat en si mateixa és el problema). La funció de tota institució social és sotmetre a tothom a unes mateixes normes (des-moralitzar els individus, fer-los perdre la seva autonomia moral) a través de la violència o la marginació social. Quina serà la solució? Abandonar la societat? No. Una moral de resistència: de denúncia, provocació i menyspreu de les regles socials (finalitat: que la gent prengui consciència de la seva submissió). L’única solució és viure de la manera més natural possible, no acceptar cap regla (insubmissió) ni tampoc les diferències que aquestes han generat. Text pàgina 133

3. Diògenes de Sínope i el cinisme 3.2. El problema de la moral: el retorn a la natura Pàgina 133 La moral de resistència Fan una crítica exhaustiva dels valors socials i culturals: La religió (ateisme pràctic): rebuig del politeisme, el culte, els ritus, el clericat, la immortalitat de l’ànima i la superstició. Els valors socials: menyspreu dels diners, la fama i la noblesa derivada del llinatge. Rebuig de les convencions (usos i costums que ens esclavitzen, distinció entre allò que és privat i allò que és públic). I les diferències socials que es fonamenten en aquestes convencions: Basades en distincions de raça, llengua o pàtria: cosmopolitisme. Fixades per llei entre homes i dones, lliures i esclaus: igualitarisme. D’estatus i fortunes (econòmiques) que creen una segona naturalesa competitiva i hostil. Denuncien la hipocresia i la violència de l’Estat. Defensen contravalors com l’ incest i el canibalisme. Existeix el problema (la societat) però no existeix la solució, per tant, “La millor societat és la menor societat possible”.

3. Diògenes de Sínope i el cinisme 3.2. El problema de la moral: el retorn a la natura Pàgina 134 El retorn a la natura Per què aquest retorn a la natura? Perquè la natura significa simplicitat. Al contrari de la vida social (civilització) que significa: Complexitat (en la satisfacció de les necessitats primàries mitjançant els usos, costums i convencions socials). Dependència (ja que ens fa esclaus d’aquestes convencions i ens crea necessitats supèrflues). Rebutgen la protecció de la civilització per alliberar-se dels seus lligams i defensen: L’autosuficiència (autarquia) com a mitjà per poder ser Radicalment independents (no haver de dependre de ningú). Text pàgina 134

3. Diògenes de Sínope i el cinisme 3.2. El problema de la realitat i del coneixement Pàgina 134 La crítica dels valors socials també s’ocupa de la crítica del saber: Usen l’escepticisme per fer una: Crítica de la raó dogmàtica i els seus excessos que construeix mons ideals on refugiar-se amb el menyspreu del cos i els sentits. Esforçar-se en descreure: desfer-se de les idees tòpiques rebudes de l’educació i els prejudicis socials. La provocació com a forma de mostrar als altres la seva pròpia ceguesa (respecte d’aquestes idees). Què és el que hem de saber? Rebuig del saber enciclopèdic i teòric. No es tracta de saber molt sinó de saber el fonamental: saber viure.