4. El problema de la moral: eudemonisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Advertisements

PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
Alimenta el teu cos.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Recordem què vol dir ser adolescent
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
En aquest tema veurem els apartats següents:
regit per llei: el logos
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
2. L’idealisme absolut de Hegel
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Els filòsofs presocràtics
5. El problema de la moral: eudemonisme
Les escoles de l’Hel·lenisme
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
El màrqueting i els seus elements
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Categories estètiques
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
Treball de Recerca de Batxillerat
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Thinkató Instruccions
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Coneixement del medi natural
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

4. El problema de la moral: eudemonisme 4.1. El contingut de la felicitat Pàgina 110 Què és el bé? Model teleològic: tot ésser natural té un fi que li és propi (telos) i assolir-lo és la seva perfecció (bé). Quin és el bé suprem per l’ésser humà? El propi i específic de l’ésser humà (per a tots): universal. El més perfecte de tots: que es busca per si mateix i no com un mitjà per aconseguir un fi posterior (últim). És la felicitat (eudemonia), però és aquest un concepte ambigu. Quin és l’objecte de l’ètica? Determinar el contingut de la felicitat i quins són els mitjans per assolir-la. José Vidal González Barredo

4. El problema de la moral: eudemonisme 4.1. El contingut de la felicitat Pàgina 110 Com podem determinar aquest contingut? Enfocament teleològic: tot ésser té una funció (ergon) que li és pròpia. El bé de cada ésser consisteix a complir-la de la millor manera possible (en això rau la seva excel·lència o virtut). Per exemple: Quina és l'activitat específica de l’ésser humà? (Aquella que el diferencia de la resta dels animals). És ser racional, per tant: Ser virtuós consistirà en fer un ús excel·lent de la raó (intel·lectualisme moral). Però aconseguir una vida guiada per la raó no és una cosa innata ni espontània: En la resta dels animals realitzar la seva funció es quelcom immanent (que es produeix per physis, per instint). En l’ésser humà depèn de la llibertat i la voluntat, i es produeix mitjançant l’adquisició de les virtuts, que són certs modes constants en d’obrar (hàbits) que s’assoleixen amb la pràctica (praxi).

4. El problema de la moral: eudemonisme 4.2. Teoria de la virtut Pàgina 111 Text pàgina 111 excés defecte vici Terme mitjà virtut En relació amb totes les accions i passions humanes la virtut és un terme mitjà entre dos extrems igualment perjudicials (el defecte i l’excés que són els vicis)

4. El problema de la moral: eudemonisme 4.2. Teoria de la virtut Pàgina 111 Quines són les característiques d’aquest terme mitjà? No és una mitjana aritmètica: és un punt d’equilibri, la bona proporció que produeix harmonia. És moderació, però no mediocritat sinó excel·lència en l’ús de la raó. És relatiu a les circumstàncies de cada individu. Fruït de l’exercici continuat (hàbit): no és innat però es pot aprendre. No és suficient amb conèixer el bé (crítica a Sòcrates). L’exercici de la virtut requereix el desig (voluntat) i la força (virtus) de portar-lo a terme. Necessita algunes condicions: llibertat, maduresa, uns bens externs mínims (habitatge, roba, etc.), salut i viure en comunitat (encara que aquestes no proporcionen la felicitat a l’ésser humà per si mateixes). No totes les accions admeten un terme mitjà. defecte Terme mitjà excés vici virtut