2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
3.4 El problema del coneixement
Éssers vius i éssers inerts
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
LA CONDICIÓ FÍSICA.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
El pensament de John Locke.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2. El materialisme històric de Marx
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 261-262 Tot el nostre coneixement es redueix a percepcions: impressions i idees Biografia Pàgina 261 Obres Pàgina 262 Impressions (Percepcions més intenses, apareixen primer) (Dades immediates) (Coneixement a través dels sentits) Origen: l’ experiència Externa: Impressions de sensació Sensacions Emocions Passions Text pàgina 261 Interna: Impressions de reflexió Percepcions (Es diferencien en: L’ordre en què apareixen. La força o vivacitat que posseeixen). Causa Idees (Percepcions menys intenses, apareixen després) (Dades mediates: tenen el seu origen en les impressions: en són còpies debilitades) (Coneixement a través del pensament) José Vidal González Barredo

2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 262-264 La gènesi de les idees complexes: les lleis d’associació d’idees Percepcions (Es diferencien en: L’ordre en què apareixen. La força o vivacitat que posseeixen). Impressions (Percepcions més intenses, apareixen primer) (Dades immediates) (Coneixement a través dels sentits) Idees (Percepcions menys intenses, apareixen després) (Dades mediates: tenen el seu origen en les impressions: en són còpies debilitades) (Coneixement a través del pensament) Causa Origen: l’ experiència Externa: Impressions de sensació Interna: Impressions de reflexió Sensacions Emocions Passions Text pàgina 263 Memòria (Transforma les impressions en idees) (Permet conservar-les i tornar a reproduir-les) (En manté l’ordre i l’estructura originals) Simples (àtoms del coneixement) Semblança Contigüitat: a) Espai b) Temps Causa - efecte Imaginació (Combina les idees simples per formar idees complexes) (És més lliure: pot alterar l’ordre original) (El pot fer a l’atzar, voluntàriament però Lleis d’associació d’idees Pren-ne nota! Pàgina 262 (Hi ha unes qualitats associatives que fan que unes idees s’uneixin de forma regular amb d’altres) (És una força suau, no connexió necessària) Complexes

2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 264-265 Els tipus de coneixement: relacions d’idees i qüestions de fet Són els dos únics tipus de coneixement. Es diferencien en com estableixen les seves veritats, el seu grau de certesa i el tipus d’informació que ens proporcionen. Text pàgina 264 Relacions d’idees Ex.: “El tot és gran que les seves parts” Ús exclusiu de la raó (sense necessitat de recórrer a l’experiència) Pensar el contrari és lògicament impossible (fonament: “principi de no – contradicció”) Són veritats universals i necessàries: CERTESA No amplien el nostre coneixement (referides a entitats de caràcter ideal) Qüestions de fet Ex.: “El sol sortirà demà” A partir de l’experiència Pensar el contrari és lògicament possible (fonament: “inferència causal”) Són veritats particulars i contingents: CREENÇA Si amplien el nostre coneixement (descriuen què passa al món)