1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Advertisements

LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
ELS MÈTODES D’EXPLORACIÓ DEL COS HUMÀ
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
T E O R I A D E L C O L O R Que cal saber sobre el color?
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
YEIZA GONZÁLEZ CALABUIG MIGUEL ANGEL MORENO SANCHÍS
VICENT SÁNCHEZ PRATS PAULA SANZ GADEA
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
Impressions sensibles
Què hi ha a l'Univers?.
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Intuïcions empíriques
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
Què existeix i què no existeix.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
Sòlids Líquids Gasos Plasma
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
SISTEMA NERVIÓS.
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Els receptors i els òrgans dels sentits
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
El sistema nerviós.
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 253 L’origen de les idees: explicació fisiològica del procés Com els cossos produeixen les idees en nosaltres? Explicació mecanicista de la sensació, el cossos operen en nosaltres per impuls: Podem percebre a distància → cossos individualment imperceptibles → capacitat d’afectar algunes parts del nostre cos. Els cossos del món físic → contacte amb els sentits → xoc i el moviment de petites partícules (raigs de llum, ones sonores, etc.) → topen → terminacions nervioses → xoc → moviment → transmissió → nervis o «esperits animals» fins al cervell → idees (sensacions). Per tant, les idees són produïdes per l'impuls sobre els nostres sentits d’aquestes partícules procedents dels cossos. Els diferents moviments i formes, volum i nombre d’aquestes partícules, en afectar els diversos òrgans dels nostres sentits, produeixen en nosaltres les diferents sensacions. Idees coses José Vidal González Barredo

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 253-254 La gènesi de les idees simples: la sensació i la reflexió Text pàgina 253 “Tota idea procedeix de la sensació o de la reflexió”. Tipus Segons origen Sensació (Experiència externa: en ser afectats els nostres sentits pels objectes de diversa forma) [Imatge p. 254] (qualitats sensibles dels objectes) Reflexió (Experiència interna: en percebre les operacions internes de la pròpia ment) (actes de la ment: percebre, recordar, imaginar, pensar, etc.) D’un sol sentit (Idees de les olors, colors, etc.) De diversos sentits (Idees de magnitud, moviment, situació, etc.) Idees (Qualsevol contingut de la consciència) (Representacions) Simples L’enteniment és passiu (es limita a rebre-les) De la reflexió (Idees de record, percepció, etc.) De combinació de sensació i reflexió (Idees d’existència, plaer, nombre, etc.)

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 254-255 La gènesi de les idees complexes: les operacions de l’enteniment Idees (Qualsevol contingut de la consciència) (Representacions) Simples L’enteniment és passiu (es limita a rebre-les) Sensació (Experiència externa: en ser afectats els nostres sentits pels objectes de diversa forma) (qualitats sensibles dels objectes) Reflexió (Experiència interna: en percebre les operacions internes de la pròpia ment) (actes de la ment: percebre, recordar, imaginar, pensar, etc.) D’un sol sentit (Idees de les olors, colors, etc.) De diversos sentits (Idees de magnitud, moviment, situació, etc.) De la reflexió (Idees de record, percepció, etc.) De combinació de sensació i reflexió (Idees d’existència, plaer, nombre, etc.) Tipus d’idees simples Segons origen Són els àtoms del coneixement (però estan inconnexes) Complexes L’enteniment és actiu (opera sobre les idees simples i les combina) Operacions de l’enteniment Tipus d’idees complexes Percepció (reflexió) Retenció (memòria) Discerniment Composició Comparació Abstracció Substàncies (Representen coses particulars: cavall, arbre, etc.) Modes (Representen qualitats o complexos de qualitats: espai, gratitud, etc.) Relacions (Resultat de comparar diverses idees: pare - fill, identitat -diversitat, causa - efecte, etc) Text pàgina 254

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 255 Els tipus de coneixement: intuïtiu, demostratiu i sensitiu Com que tot el nostre coneixement consisteix en la visió que de les seves pròpies idees té la ment, els diferents graus d’evidència que s’hi donen depenen de les diferents maneres que té la ment de percebre l'acord o el desacord de qualsevol de les seves idees.

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 255 Definició: La ment percep de manera immediata l'acord o el desacord de dues idees per si soles. Exemples: Un cercle no és un triangle, tres és més que dos, el color blanc no és el color negre. Trets característics: S'imposa immediatament i sense cap possibilitat de dubte: la base de tota certesa posterior. Coneixement intuïtiu Definició: La ment es veu obligada, per percebre aquest l'acord o el desacord, a la intervenció d’altres idees (raona). Exemples: Determinar la magnitud que pot existir entre els tres angles d'un triangle i dos angles rectes. Trets característics: Depèn de proves (les idees intermèdies) i la sagacitat. No té el grau de certitud indubtable. Coneixement demostratiu Definició: La ment, a partir del coneixement intuïtiu que té de les idees infereix, de les seves sensacions l'existència d’alguna cosa fora d’ella que es correspongui amb aquestes idees: l'existència d'objectes externs particulars. Exemples: El coneixement sensible de l'existència dels ens particulars. Trets característics: Excedeix la mera probabilitat, sense assolir cap dels dos graus de la certitud anteriors. Coneixement sensitiu