L’ORACIÓ SIMPLE Estructura i subjecte.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Practica….
Advertisements

El text expositiu.
Tema 3. L’Univers i el Sistema Solar. Pàg 36
EL VERB Concepte Persona i nombre El temps Formes no personals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
FUNCIONS SINTÀCTIQUES i anàlisi de l’oració
SINTAXI: L’oració simple
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Ortografia. Les vocals o/u àtones
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
SINTAXI: L’oració simple
ORACIÓ SUBORDINADA ADVERBIAL
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
El Cant Gregorià.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
Present and past simple
Oracions de relatiu substantives. ORACIONS DE RELATIU Adjectives.
ALWPHX KAI BOTRUS ¢lèphx limèttousa æj ™qe£sato ¢pÒ tinoj ¢nadendr£doj bÒtruaj kremamšnouj, ºboul»qh aÙtîn perigenšsqai kaˆ oÙk ºdÚnato. ¢pallattomšnh.
Com han anat les vacances?
Projecte de P-3 4a Part Curs
INTRODUCCIÓ A L’ESTUDI PILAR GÓMEZ – LLUÍS GONZÁLEZ
LES CATEGORIES GRAMATICALS
El cervell s’adapta a Internet
Expressions de lloc.
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
éssers vius o de les coses.
EQUIP ACOLLIDA.
Morfologia Verbal.
La veu passiva Tema de present.
Els sintagmes Un sintagma és una paraula o un grup de paraules relacionades entre si, que tenen sentit i compleixen una mateixa funció sintàctica. Segons.
Estructura del grup nominal
DIADA DE La pau i la no violència.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
TEMA 2 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
Un far a l’entrada anuncia la Setmana UNESCO
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
Guerra del Marroc
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
DIADA DE LA PAU A SJO.
Classificació de les oracions
Sujeto Llamamos sujeto al sintagma nominal cuyo núcleo determina el número y persona del núcleo del predicado.  El núcleo del sujeto y el núcleo del predicado conciertan en número y.
ENS TROBEM DE NOU.
COM FUNCIONA AIXÒ DE LA MORFOLOGIA I LA SINTAXI
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
ORACIÓ SUBORDINADA SUBSTANTIVA
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
Lingua e cultura catalana Unitat 4: habitatge i l’entorn
Quins nervis! Unitat 1.
ORACIONS SIMPLES SUBJECTE VERB
EL CONTE D’ EN BERNAT L’AMOINAT ESTÀ A PUNT DE COMENÇAR!
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
La formació de mots.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Paraules, sintagmes i oracions
CELEBRACIÓ DEL DIA DE LA PAU.
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
L’EMPORDÀ A VISTA D’OCELL 
Transcripción de la presentación:

L’ORACIÓ SIMPLE Estructura i subjecte

1. Estructura de l’ oració simple Oració simple  Unitat sintàctica amb aquestes característiques: Un verb amb forma personal. Ex: Els nens canten una cançó. *Els nens cantar una cançó Paraules agrupades en sintagmes (constituents). Ex: Els nens canten una cançó. *nens una canten els cançó. O = (SN) + SV (subjecte – predicat). Ex: Canten una cançó. *Els nens Nucli subjecte i nucli predicat  Concorden en persona i nombre. EX: Els nens canten una cançó. * Els nens cantem una cançó. Té sentit complet. EX: Els nens faran els deures. *Els nens faran

2. El subjecte Subjecte  Relació amb el predicat Controla (fa) l’acció verbal: El nen escriu un llibre. Rep les conseqüències de l’acció verbal: El nen rebrà classes de matemàtiques S’afecta per l’estat psicològic que expressa el verb: El nen adora els esports d’aventura.

2.1 Particularitats Subjecte = Col·lectivitat  Verb en singular EX: L’exèrcit alemany va envair Polònia 2. Dos o més SN coordinats  Verb en plural Ex: En Pau i en Pol estudien anglès 3. Dos o més SN  Verb en 1ª persona, si n’hi ha; en 2ª o 3ª si no hi ha 1ª. Ex: En Marc i jo cantarem junts Tu i en Pau estudiaríeu més En Pau i en Marc estudien molt

2.2 Posició Subjecte  Normalment davant del verb Verbs que afavoreixen que vagi darrera. Ex: arribaran els meus cosins. Han vingut tots els nens. Subjecte el·líptic  Es dedueix a través del verb. Ex: cantarem una cançó (nosaltres)

3. Oracions impersonals No tenen subjecte el·líptic ni explícit. Tipus: Verb “Haver-hi, caldre”. Ex: Hi ha molts nens; Cal treballar per aprovar. Verbs meteorològics: nevar, ploure ... Ex: ahir va ploure molt. Verb + Pronom “SE”. Ex. Per Sant Jordi es venen llibres i roses.