Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Advertisements

EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
Practica….
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
LES CATEGORIES GRAMATICALS
La Ventafocs A partir d’ara has d’anar fent “clic” amb el botó esquerre del ratolí fins que arribis al final del conte.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
PROJECTE FEM UN RESTAURANT
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
La Terra.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
L’ACCENTUACIÓ Diferències entre català i castellano 5è A de Primària
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
3a PART Els nens i nenes de P- 4
CALES DE L’ESCALA.
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
LES CATEGORIES GRAMATICALS
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
Writer 5... sense faltes! Avui, aprendràs una de les eines que té el Writer: el corrector ortogràfic. Així aprendràs com el programa et pot ajudar a fer.
Éssers vius i éssers inerts
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
éssers vius o de les coses.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
En Pinotxo i els colors A partir d’ara has d’anar fent “clic” amb el botó esquerre del ratolí fins que arribis al final del conte.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
Un test per pensar... Materials de
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
3. TOTS SOM DIFERENTS..
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
El vestit nou del rei A partir d’ara has d’anar fent “clic” amb el botó esquerre del ratolí fins que arribis al final del conte.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
LES LLETRES: VOCALS I CONSONANTS:
Classificació de les oracions
Gèneres Musicals.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Grup: AIGUA DE PORCS! LA MEMÒRIA HISTÒRICA!.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
I tu, qui dius que sóc?.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Anem al Cap de Creus... I això ¿on para?.
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Lingua e cultura catalana Unitat 4: habitatge i l’entorn
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Quins nervis! Unitat 1.
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
CONCURS INVENTEM-REPTE REAL
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
Cant espiritual Joan Maragall.
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
SISTEMA DUNAR.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Aquesta és la llegenda de la vella de sant hilari
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Anem al Cap de Creus... I això ¿on para?.
Amb so ¯.
Transcripción de la presentación:

Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent L’accent Aprendrem a presentar/identificar terceres persones Intercanviar informació sobre un lloc Adjectius: gènere i nombre Connectors: a més (a més), també, perquè, però. Expressions locatives: lluny, a prop, aquí, allà Possessuis. Noms de parentesc. Pronoms febles.

L’accent VOCALS SÍL·LABA TÒNICA SÍL·LABA ÀTONA TIPUS D’ACCENTS

VOCALS En català hi ha 5 vocals: a, e, i, o, u. Les vocals i i u tenen sempre el mateix so: [i] [u] Les vocals a, e i o tenen un so diferent si són en una síl·laba tònica o àtona. Les vocals a i e en síl·laba àtona tenen el mateix so: neutre [ə] germana (sorella). Les vocals e i o en síl·laba tònica poden tenir dos sons: - obert: [ε] nen , [כ] tònica - tancat: [e] diferent , [o] so La vocal o en síl·laba àtona es pronuncia [u] portuguès.

2- SÍL·LABA TÒNICA 3- SÍL·LABA ÀTONA Normalment, les paraules només tenen 1 síl·laba tònica: fàbrica: FA – BRI – CA La síl·laba tònica és aquella que es pronuncia amb més força. Les altres són les àtones: FA – BRI – CA (t - a - a)

4- TIPUS D’ACCENTS L’accent gràfic va sempre sobre la vocal tònica No totes les vocals de síl·laba tònica porten accent gràfic. L’accent gràfic pot ser obert (greu) o tancat (agut) Si la vocal a porta accent és obert: à Si les vocals i i u porten accent és tancat: í , ú Les vocals e i o poden portar accent - obert: è, ò - tancat: é, ó

Exemples: a e i o u SÍL. T. [a] Anna [ε] Teresa [e] Pere [i] David [כ] Pol [o] Isidor [u] Júlia SÍL. À. [ə] Maria, Gerard [i] Daniel [u] Joan, Paula

presentar/identificar terceres persones a-Coneixes la Joana, oi? b-No, no ens coneixem. Hola Joana, sóc en David, com anem? c-Hola, què hi ha?

a-Mira, aquest és en Pol, Pol la Núria. b-Hola Núria, què hi ha? c-Hola, què hi ha? a- Ei, us presento en Pep. b, c- Hola Pep, com va això? d- anar fent. a- Sr. Mulet, li presento la Sra. Remei Folch, la directora de la oficina. b- Encantat. c- Molt de gust.

Gramàtica Et (jo a tu) Li (jo a vostè) Presento Us + (jo a vosaltres) Els (jo avostès) Presento + Nom/vincle

Gramàtica És són ? Aquest/a Aquests/es + Nom/vincle coneixes (tu) coneix (vostè) coneixeu (voaltres) coneixen (vostès) El Pere, oi La Sra. Mas Els professors de català Les traductores d’anglès ?

Gramàtica si, ja el / la conec (jo) SING. si, ja els / les coneixem (nosaltres) PL. No,no el / la conec (jo) SING. No, no els les coneixem (nosaltres) PL.