Nutrició.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LAS FUNCIONES VITALES EN LAS PLANTAS
Advertisements

LES PLANTES.
TEMA 12: LA RELACIÓ EN LES PLANTES
TEMA 13 NUTRICIÓN VEGETAL
LES PLANTES.
L’electricitat:l’energia més versatil.
LES FUNCIONS DE LA CÈL·LULA EUCARIOTA
Dofins.
PLANTES.
RELACIÓN EN PLANTAS.
LES PLANTES I ELS FONGS Tema 6.
Cinètica química 1.- Velocitat de reacció
LA NUTRICIÓ DELS VEGETALS
NUTRICIÓ CEL·LULAR Conjunt de processos mitjançant els quals les cèl·lules obtenen la matèria i l’energia necessàries per fer les funcions vitals.
Composició de l’aire (% en volum)
BIOTECNOLOGIA BACTERIANA
QUÍMICA 2 BATXILLERAT Unitat 6 DE LA HIDRÒLISI A LA NEUTRALITZACIÓ.
LES PLANTES.
ESQUEMA CIÈNCIES DE LA NATURALESA 1r d’ESO Les plantes i els fongs
UD 7 EL MEDI NATURAL.
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
Alumnes de 4t Coneixement del medi natural Curs
MESCLES I DISSOLUCIONS
Erika Acosta David Nieto Anna Retuerce Aaron Sánchez Carolina Soler
Que es un bacteri? Els bacteris són éssers unicel·lulars. Són tan petits que per poder-los observar cal un microscopi especial,anomenat microscopi electrònic.
La respiració: Funció vital dels éssers vius.
La reproducció ESQUEMA INICI ESQUEMA RECURSOS INTERNET LECTURA INICIAL
CIÈNCIES NATURALS TEMA 1. LES FUNCIONS VITALS
Relacions interespecífiques (entre individus de distintes espècies).
DE LA GARROTXA A L’EMPORDÀ, VIU EL FLUVIÀ
APARELL REPRODUCTOR MASCULI
La funció de relació en els vegetals
APARELL REPRODUCTOR FEMENÍ
La reproducció dels animals
LA METEOROLOGIA.
Energia i velocitat de les reaccions químiques
LA NUTRICIÓ EN LES PLANTES
ELS INVERTEBRATS (II).
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
La divisió cel·lular.
TEMA 1 Classificació de la matèria: substàcies pures
Paula Aguilar Ian Garcia Ayoub Garra Paula Cabrera Vano Barbakadze
TEMA 2 FUNCIÓ DE RELACIÓ.
Anatomia, fisiologia i malalties de l’aparell reproductor
La reproducció dels animals
ENERGIA SOLAR Anna Sorribes Mir 2on E.S.O. C
Tema 1: Organització del cos humà
Vitamines Estructura química variada.
Tema 4. ADN i biotecnologia. Pàg 60
TOTS ELS INDIVIDUS D’UNA MATEIXA ESPÈCIE SÓN IGUALS?
TEMA 13 NUTRICIÓN VEGETAL
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
Les Plantes Guillem Soler Garcia.
REPRODUCCIÓ ANIMAL TEMA 13.
LA REPRODUCCIÓ DELS ANIMALS
Conceptes bàsics. Pàg 160 Organismes pluricel·lulars
L’APARELL REPRODUCTOR
L’APARELL DIGESTIU.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
LAURA FUSTER, SUSANA MARTÍN, MARTA MARTÍNEZ
LA FUNCIÓN DE RELACIÓN Y REPRODUCCIÓN
Cicle cel·lular Definició.
Desenvolupament embrionari
ELS CICLES BIOLÒGICS Conjunt d'etapes que transcorren des de que es forma el zigot per fusió de gàmetes, fins que arriba a l'edat adulta i es tornen a.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
TEMA 13 NUTRICIÓN VEGETAL
RAT-PENAT VERTEBRAT MAMÍFER CARNíVOR.
Conceptes previs Lleis químiques Teoria cineticomolecular.
LA REPRODUCCIÓ DELS ANIMALS
ESTUDIS ESPECIALS A BIOQUÍMICA CLÍNICA
Transcripción de la presentación:

Nutrició

Absorció d’aigua Transport Entrada de sals minerals saba bruta + Incorporació de gasos Fotosintesi Transport saba elaborada Respiració Excreció

1.Absorció d’aigua A través de l’arrel gràcies als milions de pèls absorvents fins arribar als tubs de xilema per osmosi

2. Entrada de sals minerals Les sals entren a l’arrel en forma d’ions (dissoltes a l’aigua) fins al xilema 2 vies d’entrada: Via apoplàstica 1r) dissoltes a l’aigua entre les parets de les cèl.lules fins la banda de Caspary (impermeable) 2n) transport actiu (de cèl.lula a cel)  es seleccionen Via simplàstica 1r. Transport actiu (de cel a cel) es seleccionen 2n. Continuen travessant les cèl.lules pels plasmodesmes

El conjunt d’aigua i sals minerals que ha entrat s’anomena SABA BRUTA i serà transportada fins les fulles

En cond on NO hi ha nitrats al sòlBactèries del gènere Rizhobium són capaços de “introduir-se” a les arrels de les plantes lleguminoses i fixar el N2 atmosfèric

3. Transport saba bruta L’aigua i sals (saba bruta) ascendeix des de l’arrel cap a les fulles gràcies a 3 mecanismes d’acció conjunta: Transpiració  Evaporació d’aigua a les fulles (estomes)pressió d’aspiració = tensió, q aspira l’aigua cap amunt Capil.laritat  característica d’ascendir per un tub fi gràcies a: cohesió + adhesió Pressió radicular fluxe d’aigua del sòl a l’arrel

4. Incorporació dels gasos CO2 per a la fotosíntesi No necessiten O2 per a la respiració aparells complexos Ambdós gasos són absorvits de l’atmosfera mitjançant 3 estructures: 1. Pèls radicals  dissolts a l’aigua 2. Lenticel.les  porus a les tiges llenyoses

3. Estomes  l’obertura i tancament es deu a l’entrada i eixida d’aigua a les c.oclusives des de les c. annexes

Regulat per 4 factors: Canvis de la [K+]: Canvis en la llum i [CO2]: Canvis temperatura: L’augment de temperatura  tancament d’estomes Descens de temperatura  obertura d’estomes Canvis en la llum i [CO2]: NIT No està activada l’entrada d’ions S’acumula CO2 (respiració) DIA Activat per la llum Baixa la [CO2] (fase obscura) https://www.youtube.com/watch?v=mXKVu_-RiqY

5. Transport de saba elaborada A través dels tubs de floema, cap a totes les direccions, fins totes les cèl.lules de la planta “Hipotesi del fluxe per pressió” Font  embornal (zones fotosintètiques) (zones on es consumeixen els productes)

Font Transport actiu Cèl Font Transport actiu Cèl. acompanyants Plasmodesmes Tubs de floema Pressió hidrostàtica Cèl acompanyants Embornal https://www.youtube.com/watch?v=1znfkIhy5Wk

Quan arriba l’hivern els arbres disminueixen el seu metabolisme (entren en un periode de “letargia”) els porus de les plaques criboses es taponen per acumulació de calosa i per tant el fluxe de floema disminueix molt o fins i tot s’atura en arbres de fulla caduca

6. Respiració cel.lular Cadascuna de les cèl.lules farà la respiració cel.lular per obtindre l’energia necessària

7. Excreció Eliminació de substàncies de rebuig del metabolisme cel.lular Poca quantitat Alguns són reutilitzats (CO2) o són útils per a la planta (secrecions de resina) Algunes plantes els acumulen fins a la mort o s’alliberen d’ells mitjançant la caiguda de les fulles Alguns: olis essencials, nèctar, làtex, resina, gasos CHICLE https://www.youtube.com/watch?v=UU72MtT35vY

Relació Procés pel qual s’obté informació de les cond del medi i es respon a elles NO receptors sensorials NO ap. Locomotor SI capten I. llum, Tª, Ht SI responen produint òrgans, canvis fisiològics, moviments... HORMONES

Hormones de les plantes =Fitohormones Producció Objectiu Cèl meristemàtiques Cèl.diana

CITOQUININES AUXINES vs Creixement estimulant la divisió cel·lular i formació nous brots Retarden l’envelliment i detenen la caiguda de les fulles AUXINES vs Creixement en vertical  dominància apical (inhibint el creixement de gemmes axil·lars) Regulen la caiguda de fulles flors i fruits

GIBERELINES vs ÀCID ABSCÍCIC ETILÉ (gasós a Tª amb) Estimulen la germinació de la llavor Afavoreixen el creix de les gemmes florals i fruits Fruits sense fecundació i per tant sense llavor?? ÀCID ABSCÍCIC Inhibeix el creixement de la planta, la germinació de la llavor i el desenvolupament de les gemmes Cond ambientals roïnes ETILÉ (gasós a Tª amb) Maduració dels fruits Inhibeix el creixement

Respostes: 1.desenvolupament A la llum  fotoperiode

A la temperatura: Tª òptima de creixement  interval de màxim creixement Tª umbral  Tª min per a que es produisca floració. En plantes llenyoses Tº mín=6 i 7.5ºC i màx =30-35ºC Tª letals mín i màx soportable per una planta Min= 0 ºC i màx = 50 ºC Vernalització  ha de passar un periode fred per a poder florir (pomes, peres, freses)

Respostes: 2. Moviments Tropismes moviments permanents pel creixement d’una part de la planta provocats per un estímul+ o – Controlats per les auxines

Geotropisme Fototropisme Tigmotropisme

Nàsties  moviments temporals la direcció del qual no va marcarcada per un estímul Sismonàsties  tacte Fotonàsties  llum Termonàsties  Tª https://www.youtube.com/watch?v=BLTcVNyOhUc https://www.youtube.com/watch?v=Gw4XcVnBQu0&list=PLJhT3gNx_kcr3PY0XFiNWCaidN5kBDOHF&index=2 https://www.youtube.com/watch?v=uXpMeCTCtuE https://www.youtube.com/watch?v=PCDwzF-vi0k

Reproducció Asexual Sexual

Tipus de reproducció ASEXUAL SEXUAL Els individus es formen a partir d’un únic individu Tots els descendent són genèticament iguals Ràpida Hi intervenen dos gamets (masculí i femení) Els individus generats presenten variabilitat genètica Més costosa

Reproducció asexual Esporulació  espores (cèl.lules asexuals) Molses i falgueres

Fragmentació  una part (fragment)de la planta pot generar nous individus

Reproducció sexual Les plantes tenen un cicle diplohaplonte amb dos tipus d’individus dins d’un mateix cicle reproductiu: Esporofit  diploide Genera per meiosi espores haploides que donaran lloc al gametofit Gametofito  haploide genera els gamets haploides que al unir-se formaran el esporofit diploide A la majoria de plantes el gametofit ha quedat reduit a un individu d’unes poques cèl.lues que viu dins el esporofit

Fases de la reproducció Polinització Fecundació Formació de la llavor Formació del fruit Dispersió de la llavor Germinació

1. Pol.linització

2. Fecundació i formació de la llavor

3. Formació del fruit

Parts del fruit

4. Dispersió de la llavor Per l’aigua Pel vent

Per animals → es mengen el fruit i temps després s'expulsa amb els excrements Per animals → es queden enganxades al pel d'alguns animals i cauen temps després

Alguns fruits quan estan madurs s'obren bruscament i expulsen les llavors a gran distància https://www.youtube.com/watch?v=-IEHgRiB77s

Germinació https://www.youtube.com/watch?v=29frY1UbRSs