TEATRE DEL SEGLE XIX ÀNGEL GUIMERÀ.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Fet per Lluna Iglesias.
Advertisements

Quan anàvem a l’estraperlo
ELS LLENGUATGES VISUALS
Sara Ramírez Karola Salat
TESEU Y EL MINOTAURE Pablo José Blasco Mendoza 4ºB.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
El comentari de text.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
Sara Ramírez Karola Salat
LITERATURA CATALANA UNITAT 1: ROMANTICISME, MAR I CEL D’ÀNGEL GUIMERÀ
La Santa Espina Lletra: Àngel Guimerà Música: Enric Morera.
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
Joan Puig i Ferreter.
1. La Segona Revolució Industrial
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
TEMA 11 ELS ORÍGENS I LA CONSOLIDACIÓ DEL CATALANISME
Novel·la Cavalleresca Catalana
Els orígens del catalanisme polític
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
La primera estrofa d'aquest cant processional (vv La primera estrofa d'aquest cant processional (vv. 1-2) és una invitació a l'alegria i a l'acció.
CLAUDE MONET.
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
IN MEMORIAM - 65 YEARS LATER Irena Sendler
Rajoles del Benedictus, d’Ein Karem. JERUSALEM
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
ERMITA DE SAN ISIDORO La “ermita de San Isidoro” és una ermita en runes d’estil romànic que va ser construïda a Ávila però més tard va ser traslladada.
Les Avantguardes.
RENAIXENÇA ROMANTICISME Moviment cultural de redreçament i recobrament
EL CASTELL DE CARDONA El castell de Cardona és un castell que es troba en un turó de Cardona, que és un poble de Barcelona. Es va construir l’any 886 i.
QÜESTIÓ NÚM. 14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
La família de les tortugues
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
BERNAT METGE.
TORRES DE DEFENSA A BEGUR.
EL POBLE DE LA FANTASIA.
Música d’ Advent A. Pärt ALEGREU-VOS! TERCERA SETMANA D’ADVENT.
Perseu i Andròmeda.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
Mite d’Orfeu Paula Ribes Ivars.
L´assaig de postguerra
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
CATALUNYA VA AUTOMATIC I AMB SO. (NO TOCAR EL RATOLI)
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
+ L'amor del Senyor envers el seu poble i la victòria que li té assegurada (v. 4) són el motiu proposat a la comunitat cultual per a convidar-la a.
DRAMES RURALS EN MET DE LES CONQUES.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
ALUMNES DE 4T ESCOLA L’ESTEL
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
La narrativa de la postguerra
Un animal en perill d’extinció
· Tema seleccionat: Compartir.
ROMANTICISME Finals del s.XVIII Canvis socials i econòmics
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El que ha passat està molt bé
La lírica.
Transcripción de la presentación:

TEATRE DEL SEGLE XIX ÀNGEL GUIMERÀ

Teatre al S.XIX CONTEXT SOCIOCULTURAL: El segle XIX s'inicia sota l'influx de les revolucions burgeses: - Revolució Industrial: el capitalisme s'implanta com a sistema econòmic de la vella Europa) -Revolució Francesa: la burgesia pren els regnes del poder i suplanta l'aristocràcia. El corrent artístic que va amb els canvis és el ROMANTICISME, que exalta els sentiments i la imaginació sobre la raó, l'ordre i el seny. Llibertat i individualitat seran valors definidors del Romanticisme, així com la nacionalitat de tots els pobles. Fins aquest moment, el teatre romàntic s'escrivia en castellà, i no va ser fins la segona meitat del segle XIX que hi va haver una gran proliferació de teatre romàntic en català.

Teatre al S.XIX CONTEXT CATALÀ El Romanticisme britànic i alemany propiciarà el naixement de la Renaixença en terres catalanes. La Renaixença és el moviment cultural que restableix la cultura catalana després de tres segles d'abandonament dels usos cultes de la llengua. Es reivindicarà també la consciència nacionalista. L'objectiu prioritari és la recuperació de signes identitaris catalans. .

Àngel Guimerà Àngel Guimerà i Jorge va nèixer a Santa Cruz de Tenerife, el 6 de maig de 1845, i va morir a Barcelona el 18 de juliol de 1924. Les circumstàncies del seu naixement (els seus pares no estaven casats) són segurament un dels factors biogràfics que van marcar la seva producció, juntament amb la idea de mestissatge (nasqué a Tenerife, fill de pare català i mare canària, i es traslladà al Vendrell quan tenia vuit anys) i un amor frustrat (sembla que els pares respectius s'oposaven al prometatge). Dramaturg i poeta en llengua catalana, va ser un dels màxims exponents de la Renaixença, perque va unir l'aparença romàntica amb els elements principals del realisme.

Àngel Guimerà com a poeta La seva faceta com a poeta fou la primera en què es donà a conèixer i es consagrà abans en aquest gènere que en el teatre: obtingué el títol de Mestre en Gai Saber als Jocs Florals del 1877, en endur-se’n els tres premis . La característica més marcada és la varietat de registres, del to intimista i gairebé col·loquial de la seva poesia amorosa a l'estil més plàstic i declamatori dels seus poemes històrics o patriòtics Alguns poemes: El rei i el conseller, (1870) Indíbil i Mandoni, (1875) Cleopatra, (1876) L'any mil, (1877) Romiatge, (1877) El darrer plany d'en Claris, (1877) Cants a la Pàtria, (1906)

SOM I SEREM GENT CATALANA tant si es vol com si no es vol, que no hi ha terra més ufana sota la capa del sol. Déu va passar-hi en Primavera i tot cantava al seu pas. Canta la terra encara entera i canta que cantaràs. Canta l'aucell, el riu, la planta, canten la lluna i el sol. Tot treballant la mare canta i canta al peu del bressol. I canta a dintre de la terra lo passat jamai passat, i joren i nits de serra en serra com tot canta al Montserrat.

Àngel Guimerà com a dramaturg Mar i cel, 1888. En Pòlvora, 1893. Maria Rosa,1894. La festa del blat,1896. Terra baixa, 1987. La festa del blat, 1900.

El teatre de Guimerà. Primera etapa Comença el 1879 influït per Shakespeare i el romanticisme de Victor Hugo. El punt culminant d'aquesta etapa és Mar i cel (1885) l'obra més ben construida i més perdurable on Guimerà mostra una ambició artistica desconeguda en els escenaris catalans. Continua sent un teatre en vers, però Mar i cel és ple de poeticitat i d'imatges poderoses, amb versos que no tenen res a veure amb la cantarella utilitzada en les representacions dramàtiques que s'havien fet. Guimerà passa dels versos heptasíl.labs de la seva poesia lírica als decasíl.labs, cosa que li permet construir frases més ben acabades.

Mar i cel Saïd és el capità d'un vaixell de pirates algerians, que han fet presoners un grup de cristians després d'assaltar la seva nau. De petit, van matar el seu pare i la mare decideix marxar amb l'expulsió dels moriscos de 1609. Saïd, que està ferit després de l’abordatge, ordena que li portin una noia cristiana perquè li curi les ferides: aquesta noia és Blanca, de la qual més tard s'enamorarà. Quan Saïd explica a Blanca la història dels seus pares, s'adona que ella també està enamorada, encara que no ho poden dir perquè no seria ben vist per ningú Al final Joanot, un cristià renegat, company dels musulmans, decideix alliberar els presoners, que es fan amb el control del vaixell i maten als pirates. Carles, el pare de Blanca, renega de la seva filla en saber que estima un musulmà i intenta matar Saïd disparant-li, però Blanca es posa al mig i és ferida per la bala. Saïd agafa Blanca i salten al mar, morint. La mort dels dos protagonistes és l'única manera d'estar junts . Viuen en dos móns oposats, un és el mar i l'altre el cel, que només s'ajunten a l'horitzó que és la mort.

El teatre de Guimerà. Segona etapa Maria Rosa, Terra baixa i La filla del mar són drames de base realista, en prosa i d‘àmbit contemporani. En aquestes obres, Guimerà aconsegueix un estil propi, una forma nova feta d'elements romàntics, realistes i poètics. L'autor vol aproximar-se als àmbits populars i per tant no pot defugir la visió real, sense idealismes, d'aquests móns i del seu llenguatge. Guimerà no pot deixar enrere els aspectes del seu món personal i per això el conflicte social que es planteja en aquestes obres queda atenuat per questions que interessen més a l'autor i perden protagonisme absolut: el tema de la possessió amorosa, amb connotacions sexuals, i el rebuig que la societat expressa davant d'aquell que és diferent s'imposen davant problemes de justicia social que té gent del poble

Terra baixa Falta argument en una sola diapositiva…