Verge i l’infant Sallent de Sanaüja, MNAC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS LLENGUATGES VISUALS
Advertisements

MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
LA PIETÀ Miquel Àngel.
Mare de déu de Montserrat
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
L'EDAT MODERNA.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
MARIA VIU AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
III. Jesús ve a salvar-nos
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
L’ART A L’EDAT MODERNA.
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
EXCURSIÓ A L’HORTA D’ALBORAIA I MELIANA
Religió i els déus romans
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
CALES DE L’ESCALA.
Llibre de les bèsties de Ramon Llull
Tableau II Piet Mondrian
ART GREC.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
LA MÀQUINA DE VAPOR.
MAJESTAT BATLLÓ Títol: Majestat Batlló. Autor: desconegut.
La característica d’aquest salm és un sentiment de confiança pregona en Déu –expressat amb un llenguatge d’incomparable bellesa poètica. En la primera.
L'ILLA DELS 5 FARS (FERRAN RAMÓN CORTÉS)
Guillermo Martí Nomdedeu
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL
EL POBLE DE LA FANTASIA.
L´assaig de postguerra
MOSAICS DE L’ABSIS DE LA CATEDRAL DE MONREALE
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
PARC DEL LABERINT D’HORTA
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
DRAMES RURALS EN MET DE LES CONQUES.
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
La història de Sísif Mitologia Grega.
4. El problema de la moral: eudemonisme
(posició d’equilibri)
EQUINOCCI DE PRIMAVERA 2012 A la Rovira Nova !!.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Consum per substàncies per any (últim mes)
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Proposta 8.
· Tema seleccionat: Compartir.
Les Avantguardes (principis segle XX)
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
EL GÒTIC Andrea Soria Catalán..
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
El que ha passat està molt bé
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

Verge i l’infant Sallent de Sanaüja, MNAC

Cronologia: segona meitat del segle XIV Estil: gòtic Fitxa tècnica Autor: desconegut Cronologia: segona meitat del segle XIV Estil: gòtic Tècnica: talla (amb cisell) Material: alabastre Formes: escultura exempta Tipologia: dempeus Cromatisme: policroma Localització original: es pensa que procedeix de Sallent de Sanaüja (Segarra) encara que no s’ha pogut documentar aquesta procedència. Localització actual: MNAC Tema: representació de la Marededéu i el nen Jesús en una actitud que, en oposició a la tradicional del romànic, no es marcada per la severitat sinó per la dolçor i l’expressivitat de la cara i dels gestos.

Anàlisi formal . Composició La Marededéu de Sanaüja es caracteritza per l’equilibri i per l’harmonia en les proporcions; efecte aconseguit, en bona part, gràcies a la curvatura de la imatge: la inclinació de la Verge cap a la seva dreta equilibra la composició i compensa la sensació de pes que provoca la disposició de l’Infant a l’esquerra. Els plecs de la túnica i la gestualitat mateixa dels dos cossos estan estudiats per afavorir aquest equilibri i harmonia visuals. Per exemple, la distribució horitzontal que mostren els plecs de la túnica de la Verge a l’alçada del pit, així com una de les cames de l’Infant, que s’estira paral·lela als primers, trenquen la verticalitat que predomina a la resta de plecs, que cauen amb elegància i amplitud fins al terra. En la mateixa línia, tant la curvatura del cos de la Verge com la posició elevada de l’infant es contraresten amb la porció de mantell que cau en cascada a un costat; efecte que es combina amb el gest del fill que avança una mà cap al pit de Maria. La llibertat en el traçat dels plecs, que baixen suaument i amb distinció, atorga a la figura un moviment que combina, per la delicadesa, amb l’expressió plàcida i plena de bondat de Maria. Predominen en tota l’escultura les formes suaus i corbades, sense angles rectes ni talls sobtats, la qual cosa contribueix a dotar l’obra d’un ritme melodiós i d’una flexibilitat que es veu refermada per la posició distesa que adopta la Verge. El rostre de la Marededéu mostra una expressió dolça i amable, una bellesa serena que té continuïtat en el gest amb què acarona un peu de l’Infant.

La mal·leabilitat del material utilitzat , l’alabastre, permet a l’autor aconseguir uns acabats més precisos. Això es pot apreciar en els detalls dels vestits i en la delicadesa i la precisió dels trets facials dels seus rostres, que juntament amb els gestos doten els personatges d’una expressivitat més humana. Originàriament, tot el conjunt estava policromat i s’acompanyava d’una lleugera pàtina daurada. El fet que amb tota possibilitat s’apliqués directament sobre el material, sense preparació prèvia, ha fet que es perdés. ESTIL Tot revela el canvi fonamental que s’havia produït en l’art escultòric amb relació a l’estil d’èpoques precedents: si el romànic preferia una imatge de la Marededéu en posició sedent, amb el nen a la falda i una actitud severa i estàtica, el gòtic impregnà la Marededéu d’una gran dolçor i expressivitat. El rostre es tornà amable, així com la manera de sostenir l’Infant, molt més humanitzada, en el sentit de reproduir el gest que faria qualsevol mare en portar el seu fill en braços. La sinuositat de la imatge gòtica, d’altra banda, s’apropava al naturalisme i a una concepció de l’estètica basada en les sensacions més que no pas en la raó. La Marededéu de Sanaüja reflecteix de manera molt clara la síntesi que a Catalunya es produí entre les influències de França i Itàlia, països on l’art gòtic era ja més avançat i ja havia donat a llum obres de gran rellevància i perfecció.

INTERPETACIÓ. CONTINGUT I SIGNIFICACIÓ El canvi tan evident en la manera de representar la Marededéu que s’esdevingué entre el romànic i el gòtic no fou gratuït: responia a una evolució en el sentiment religiós que derivà d’una fe temorosa del càstig diví a la convicció que Déu és amor i s’estima la humanitat. En aquesta línia es donà també un viratge a la simbologia que envoltava la imatge escultòrica: el ceptre que caracteritzava la representació de la Marededéu en el romànic va ser substituït per una carícia, la severitat es convertí en sentiment; el símbol del poder es transformava, doncs, en un gest d’afecte. Això mateix es pot dir del missatge que es volia transmetre: la solemnitat de la imatge romànica evocava l’eternitat i, per tant, marcava distàncies amb la dimensió humana; volia impressionar i deixar clar quin era el lloc que ocupava cadascú. Aquesta concepció va canviar de manera radical en la imatge gòtica; la Marededéu de Sanaüja és un bon exemple d’aquesta metamorfosi: la representació es va humanitzar ostensiblement fins a convertir-se en una bellesa serena i transmetre una dolçor infinita. La Verge, sense perdre la seva dignitat, s’apropà a l’ésser humà i compartí els seus gestos, com a mare que era.

FUNCIÓ L’escultura gòtica, i particularment la Marededéu de Sanaüja tenia una doble funció. D’una banda, feia de contrapunt ornamental a l’austeritat que caracteritzava l’arquitectura d’aquest període i de la qual encara depenia l’escultura, tot i que el gòtic havia començat una progressiva emancipació de l’art escultòric respecte del marc arquitectònic. De l’altra, tenia l’objectiu d’apropar la religió al poble, fent-li arribar un missatge de bondat divina i d’esperança en la fe. En una època en què la major part de la població era analfabeta, el paper de la iconografia en la transmissió dels valors religiosos fou fonamental, i l’amabilitat i la dolçor suggerides per una estàtua com aquesta constituïen, de ben segur, bons arguments per estimular la fe popular. Extret de : LLACAY, Toni, Visualart, Ed. Vicens Vives, 2009; TRIADO, JR. Història de l’art. Ed. Vicens Vices, 2009