Política RRAA en obert. Pla d’acció

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Taller Internacional de Industrias Extractivas y Desarrollo Sostenible PERÚ – AREQUIPA 11 Y 12 de OCTUBRE 2006 REDLIEDS como repositorio para la gestión.
Advertisements

Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now.
Alexandre López-Borrull Estudis Ciències Informació I la Comunicació
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Fem activitats amb vídeo!
Impress 3... Posa-hi un fons!
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Què és la tecnologia?.
Portada. Portada Presentació: VEIEM I ESCOLTEM ALS EXPERTS Feu clic a sota.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Google Scholar citations
Recomanacions per a la correcta identificació
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
CUIDATGE.
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
Presentació de la base de dades
Les primeres passes amb el GeoGebra
Present and past simple
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
Ens visita el dentista a P3, P4 i P5!!!
Library and Information Science Abstract
RACO Revistes Catalanes amb Accés Obert.
Potències de nombres racionals
Memòria Digital de Catalunya
Alexandre López-Borrull
Com enllaçar des de PubMed al gestor de
Una història de la tecnologia
Introducció i dades bàsiques
QUÈ FA EL NOSTRE COS AMB L’AIRE QUE AGAFA QUAN INSPIREM?
QUÈ LI FALTA A AQUEST COTXE? CEIP Marian Aguiló 4 anys A
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Quins documents puc posar al Campus Virtual de la UB?
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Submòdul Bibliografia de Curs
Publicar articles de recerca al
Situacions creades a partir dels materials naturals
DIADA DE LA PAU A SJO.
Tesis Doctorals en Xarxa
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
COMISSIÓ DE PROGRAMES Biblioteca – Pep Torn 3 de maig de 2011
Publicació de la recerca al Dipòsit Digital de la UB
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
Com fer una presentació? Comunicació oral
Tema 5: Nombres naturals i enters
Optimització de consultes en MySQL (unes notes)
SCIENCE OF SYNTHESIS.
Revistes Científiques de la Universitat de Barcelona
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
ERIC Manual d’ús.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
REAXYS.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
BASES DE DADES Consultes
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
ELS PRIMERS DIES A P3.
CRAI: Unitat de Recerca
CRAI: Unitat de Docència
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
Recursos d'informació en globalització i sostenibilitat
Llengua catalana i literatura
Aula Oberta IES Arnau Cadell
(Fes clic per entrar en el quadre i poder escriure) NOM DELS PERSONATGE (Per canviar la lletra i la mida ho pots fer des de FORMATO-FUENTE) Escriviu els.
Grup de Treball en el Portafoli de l’Estudiant
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

Política RRAA en obert. Pla d’acció Març de 2011 Pep Torn

Sumari Origen de l’accés obert (OA) Què és un Repositori? Recerca Què ens consta llegir el què publiquem? (Recerca) Docència Què és un Repositori? OAI-PMH Handle Dublin Core Què és l’OpenCourseWare? Què hem fet (estem fent) a la UOC? Quantitat vs Qualitat Què podríem fer?

Origen de l’Accés Obert Recerca vs. Docència En què es basa la recerca: Llegir, (...) i publicar. Comprar sí o sí. El Big Deal dels editors: Paper (100%) + electrònic (100%) / 125% $ Paper (100%) + electrònic (100%) / 125% $ Paper (100%) / 100% $

Origen de l’Accés Obert Recerca vs. Docència El Big Deal dels editors: Electrònic (1000%) / 500% $ Electrònic (100%) / 125% $

Origen de l’Accés Obert Recerca vs. Docència Perquè volem tot això? - Un investigador utilitza de 9 a 12 títols de revista per investigar el seu camp. - Un equip d’investigació es centra en una col·lecció de 40 títols. - Els congressos han caigut en importància en els darrers 10 anys.

Origen de l’Accés Obert Què ens costa llegir el que publiquem? + 320% en 20 anys!

Origen de l’Accés Obert Què ens costa llegir el que publiquem? El model de revistes científiques. Editors – Autors (acadèmics) – Peer Review* crítics* consultors* (acadèmics) – Consellers editorials (acadèmics) – etc. Recomprar el nostre (vostre treball)

Origen de l’Accés Obert Què ens costa llegir el que publiquem? La UOC ens gastem: 515.000 € en temes relatius a la recerca (Biblioteca només) 367.000 € dels quals en accessos a revistes o articles 62 % del pressupost de DESPESA

Origen de l’Accés Obert Què ens costa llegir el que publiquem? L’MIT o el CERN plantegen una solució: Publicar-ho en obert des de les seves pròpies institucions a partir de la ALEGALITAT del Preprint. Makenzie Smith (MIT) crea DSPACE CERN crea CERN-Linux Soft Southampton (UK) crea E-Prints i posa en marxa el primer repository institucional

Origen de l’Accés Obert Recerca vs. Docència Una finalitat diferent, una solució diferent - TIC vs. Handbooks. - Organitzar la informació - L’MIT sempre per davant: OCW (2002) “Robert Brown (MIT provost) in 1999 with determining how MIT should position itself in the distance learning/e-learning environment”

Què és un Repositori? Una eina per publicar la producció científica / acadèmica institucional* en accés obert. Accés Obert (OA = Open Access) = Free Access. 2005 Declaració de Berlin (Van de Sompel) Open access [means]: "1. immediate free... [online, full-text] access to published research articles“ 2. A complete version of every research article... is deposited... in at least one online repository... to enable open access, unrestricted distribution, [OAI] interoperability, and long-term archiving. "We intend to... (1) require... our researchers/grant recipients to self-archive all their research articles in our own institutional repository and to (2) encourage them to make them... open access."

Què és un Repositori? OAI-PMH Handle o DOI Per assegurar la interoperabilitat dels sistemes Per assegurar la descripció de les dades Per aprofundir en el creixement de les eines Handle o DOI Per assegurar la preservació Per facilitar l’extracció de dades estadístiques

Què és un Repositori? Dublin Core Autor = Author = Contributor = Support = Illustrator = Data provider = These Director = ... Format Extensible = Adaptable a cada institució P.e. Contributor.author.uoc.consultor: Pepito Garcia Un exemple

Què és l’OCW? Segons l’MIT (qui crea el 1r* OCW), és: is a free and open digital publication of high quality educational materials, organized as courses. is available for use and adaptation under an open license, such as a Creative Commons license. does not typically provide certification or access to instructors. (no access però sí information). Important estratègia de les org. d’HE per presentar-se en allò que són excel·lents.

Què és l’OCW? Per la UOC és molt important, ja que creem molt material i ens orientem molt a l’activitat formadora Si creem més material de learning que de research, no ens trobem en un cas similar a l’explicat abans? Tenim la possibilitat de presentar els nostres materials en bilingüe (o trilingüe en ocasions) Un exemple

Què hem fet (estem fent) a la UOC? Repositori Hem creat un repositori que segueix els estàndards internacionals Hem creat un servidor handle per identificar els materials de forma inequívoca Hem creat una passarel·la entre el GIR i l’O2. Hem creat (CdG) un mandat institucional Hem allotjat una petita part del material de recerca existent Hem instal·lat una sèrie de mòduls extres a l’O2 d’acord amb la filosofia UOC

Què hem fet (estem fent) a la UOC? OCW Hem creat un OCW seguint l’estructura i instal·lació internacional Hem ofert el material i informació de 145* cursos en obert (cat/cast/eng) Hem entrat com a membres a l’OCW Consortium Hem canviat les llicències sota les que es demana la creació de material (2 vegades) Hem contractat un equip de persones que recuperi tots aquells materials que estan en CC i els allotgi al OCW*

Què podriem fer? D’entrada, unes preguntes: Volem que es citi més la producció científica (recerca) de la UOC? Open access legal scholarship is 50% more likely to be cited than material published in proprietary journals Quin públic pot estar interessat en els nostres materials docents? CAT/ CAST / ENG

Què podriem fer? D’entrada, unes preguntes: Volem que es citi més la producció científica (recerca) de la UOC? Open access legal scholarship is 50% more likely to be cited than material published in proprietary journals Quin públic pot estar interessat en els nostres materials docents? CAT/ CAST / ENG

i Què podriem fer? Connectar les dues eines: O2 per preservar i fer de gran base de dades OCW per ensenyar de forma organitzada la qualitat de la docència UOC i O2 OCW ... ELC Recerca No UOC IN3 UOC Dret

Què podriem fer? Evangelisme: Biblioteca: explicar perquè serveix tot això i quins beneficis té. Ser honestos, perquè serveix, no perquè ens agrada. Pensar en aquells a qui dóna profit

Què podriem fer? Potenciar la visibilitat de la producció UOC: Ariadne: fundació europea que té com a objectiu fomentar que es comparteixin i reutilitzin recursos d'aprenentatge GLOBE: The Global Learning Objects Brokered Exchange - GLOBE JORUM: Eina del JISC que recopila els cursos i materials per potenciar-ne l’ús a UK. MDX : Materials Docents en Xarxa (Catalunya)

Què podriem fer? Potenciar la visibilitat de la producció UOC: Ampliar la quantitat i qualitat dels continguts (especialment de recerca) Ampliar els continguts que envolten els cursos UOC (Biblioteca: BR, Infor. Accessos bdd) (Estudis: PACS?, Exàmens?, PACS resoltes?) Quina universitat catalana pot presentar una estructura més sòlida dels seus cursos? Utilitzar-ho des d’un punt de vista de màrqueting (l’OCW).

Què podriem fer? Potenciar la visibilitat de la producció UOC: Si CdG ha aprovat que els materials nous es fan amb CC (excepte casos molt especials)... Si CdG ha aprovat un mandat institucional d’AO... Si fa temps que ens preguntem com explicar el concepte de matrícula de RA... Potser és moment de deixar de banda la producció UOC i explicar la resta de recursos que posem al seu abast (TE, BIB, RA, OGD...)

Política RRAA en obert. Pla d’acció Març de 2011 Pep Torn 25