RAMON TREMOSA i BALCELLS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Lingua e cultura catalana Unitat 1: presentacions
Advertisements

Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
PLA DIRECTOR D’EQUIPAMENTS JUDICIALS Projecte
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
5.- EL TERCER MÓN I ELS PROBLEMES HERETATS DEL COLONIALISME (I).
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
km o el drama del Corredor Mediterrani
Models de gestió aeroportuària:
En aquest tema veurem els apartats següents:
II Congrés de TREBALLADORS/ES FAMILIARS de Catalunya
LA POBLACIÓ ESPANYOLA EN EL S. XIX
Galetes Birba Josep Nadal Agell Ricard Pons de la Cruz
El directiu del segle XXI
1. La Segona Revolució Industrial
5.- DE LENIN A STALIN ( ) La Revolució Russa té influència en tota Europa: espartaquistes (Al.), Hongria, França, Espanya,... Es funda la IIIª Internacional.
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Anàlisi econòmica i financera
Emplaçament del futur aeroport corporatiu/
Europa aposta pel ferrocarril
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
IMPERIALISME I PRIMERA GUERRA MUNDIAL
La Nòmina Catalana.
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Promoció de la cooperació cultural mitjançant els EEA Grants ( )
PROMOCIÓ DE L’OCUPACIÓ I L’AUTOOCUPACIÓ
COMENTARI DE GRÀFICS.
INTRODUCCIÓ EN CONTRA A FAVOR 01 LA PUNTA LA ZAL
Gestió de la qualitat en el litoral.
El viatge de Primària a Secundària
E S P A Ñ A N O C T U R N A.
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
LES COMARQUES DEL LITORAL
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Poblament rural i urbà Berta Romera. Imatges extretes de google.
Aparcaments de rotació a Sabadell
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Necessita Catalunya un nou finançament?
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
La presència del català a la toponímia de l’aeroport de Barcelona
Inversió en l’operador espanyol Juliol 2016
AGENDA CATALANA DEL CORREDOR MEDITERRANI
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
TURISME ESTRANGER 2006 Catalunya, primera destinació del turisme estranger Canàries 16,4% Catalunya 25,7% Illes Balears 17,3% Resta de CCAA 9,9% C. Valenciana.
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Banca ètica CeDRe Girona, gener de 2018
La formació professional, una opció de futur i amb futur
BALANÇ DEL PRIMER ANY DE FUNCIONAMENT DE L’AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE
1a JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA
ÚS DE LES LLENGUES OFICIALS A L’INTERNET
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
La IIª Revolució Industrial ( )
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Consum per substàncies per any (últim mes)
Projecte d’Itineraris Formatius
La indústria tèxtil a Catalunya al segle XIX i avui en dia
Geografia.
Baròmetre dels instruments de finances ètiques a l'Estat espanyol
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
Informe Observatori Barcelona 2016
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
Les Oportunitats de nous tràfics ferroviaris al Corridor Mediterrani
EL BARCELONÈS.
Corredor mediterrani: Catalunya, porta logística d’Europa
Evolució del comerç als barris de Barcelona
Transcripción de la presentación:

RAMON TREMOSA i BALCELLS L’aeroport d’Andorra Crèdit Andorrà i Cercle Euram de l’IIVEE d’Andorra Andorra la Vella, 23 d’octubre de 2007 RAMON TREMOSA i BALCELLS Universitat de Barcelona www.ramontremosa.cat

The University of North Carolina “Els aeroports determinaran la localització dels nous negocis i del desenvolupament urbà, en el segle XXI, en un grau superior al què les autopistes ho van determinar en el segle XX, els trens en el segle XIX i els ports en el segle XVIII” Dr. John Kasarda, The University of North Carolina

IMPORTÀNCIA DELS AEROPORTS 1.- Ohmae, K.: “Sense aeroport no es figura en el mapa” → Impacte macroeconòmic creixent dels aeroports: * Barajas = 15% PIB Madrid el 2015. * 3.000 llocs de treball per milió de passatgers. 2.- Relació amb la localització activitats productives → Congressos, fires, universitats i escoles de negocis, sanitat privada, comerç, turisme, esdeveniments esportius... 3.- Vols de radi més llarg: viatgers de renda més alta → Més despesa als aeroports = més riquesa al territori.

ANDORRA, ANY 2005 → PIB per càpita = 38.000 $US. → Creixement del PIB, 2003-2005 = 4%. → Dèficit públic = 1,3% del PIB. → Deute públic = 10% del PIB. → Rating Standard & Poor’s deute públic andorrà = AA a llarg termini (capacitat molt forta de fer front a les obligacions a llarg termini). → Turisme i serveis financers són els dos grans sectors d’activitat econòmica d’Andorra. Un aeroport pot ajudar a consolidar-los en un món més globalitzat.

ANDORRA: POTÈNCIA TURÍSTICA 1.- Any 2006: 10,7 milions de visitants → 6 milions de l’Estat espanyol (3,3 milions no propers). → 4 milions de l’Estat francès (2,1 milions no propers). 2.- Catalunya, turisme estranger, 2006: 15 milions → Itàlia, 39; Mèxic, 25; Alemanya, 23; Grècia, 14. 3.- Turisme potent que serveix de porta d’entrada → L’esquí a l’hivern i els esports de muntanya a l’estiu poden consolidar el turisme, el comerç i els serveis financers... i desenvolupar nous sectors econòmics!!

CREUERS ALS PORTS MEDITERRANIS, 2005: Font: Port de Barcelona Passatgers Rànking mundial 1.- Barcelona, 2005 → 2006 definitiu → 2007 Gener - Agost 1.228.561 1.402.643:  = 14%  set mesos = 27% Previsió 2007: 1’7 m. 9 2.- Illes Balears 1.002.715 17 3.- Nàpols 830.158 26 4.- Venècia 815.153 29 5.- Ribera Francesa 563.993 55 Font: Port de Barcelona

CATALUNYA EN EL SEGLE XXI → El turisme de creuers és el sector més ben situat per a proveir Barcelona de vols intercontinentals directes en els propers anys, atès que se n’espera un molt important creixement en els propers anys. → Gràcies al turisme de creuers, els vols directes als EUA i a la Xina seran aprofitats per tots els sectors de l’economia catalana (industrials, escoles de negocis i universitats, sanitat privada, noves tecnologies...) per a consolidar-se i resituar-se en el mapa global. → Allò que obstaculitza l’Estat... ho donarà el mercat!!

PREGUNTA CLAU: AEROPORT D’ANDORRA VIABLE? → Llargada mínima de la pista: 1.600 -1.800 metres. → Rendibilitat dels aeroports comercials: 1’5 - 2 m./any. * Els aeroports no són d’obligat reequilibri territorial. → Utilització no estacional: esquí a l’hivern, turisme de muntanya a l’estiu... comerç, oci i finances tot l’any. → Aviació corporativa: empreses i professionals. → Serveis logístics: petita paqueteria d’alt valor afegit. → Dilemes: 1) Ubicació: Andorra o La Seu? (Escèptic) 2) Aeroport públic o privat? Molts models!

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 2004 Resultat, m. € Tràfic, m. p. 1.- Londres, Heathrow +662 67,9 2.- Amsterdam +193 44,2 3.- Aeroports de París +180 78,8 4.- Frankfurt +161 52,2 5.- Brussel.les 16,1 7.- Londres, Stansted +72 21,5 8.- Berlín +48 17,2 Font: Avui, 23.11.2006 Ús dels beneficis dels aeroports: construcció d’infraestructures

MODEL ESPANYOL = MODEL SOVIÈTIC (Editur) 1.- Reservat únicament al govern central → Tancat a governs regionals i locals i a la iniciativa privada. → AENA: majoria en el futurs consorcis de gestió. → Està per veure el traspàs de Girona i Reus... 2.- Model de caixa única pretesament solidària... → … però les inversions s’han concentrat a Madrid. 3.- Madrid, únic aeroport intercontinental → Gran beneficiat d’aquesta porta única: Madrid (Pla Estratègic Metropolità, 2003). El Prat: “feeder”, T5 de Barajas. 4.- Opacitat estadística i retòrica solidària → En nom de la solidaritat es barra la competència entre aeroports (Bel i Fageda, 2005). Úniques dades, 1998 i 2004.

Participació en la gestió Governs regionals i central i sector privat MODELS D’AEROPORTS A LA UE Model de gestió Participació en la gestió Espanya Centralitzat Govern central Regne Unit Descentralitzat Governs regionals i sector privat Alemanya Governs regionals i central i sector privat Itàlia França i Cambres de Comerç

AEROPORTS: INVERSIÓ* I TRÀFIC, 1994-2003 Inversió % total Tràfic % total Ràtio Inversió / Tràfic Madrid 58,6% 22,1% 2,66 Catalunya 14,3% 14,5% 0,99 Balears 6,9% 19,4% 0,36 País Valencià 2,2% 5,9% 0,37 Andalusia 3,4% 9,7% País Basc 2,5% 2,1% 1,23 * No inclou les obres de la terminal T4 Font: Bel i Fageda (2005) amb dades del Ministeri de Foment

AEROPORTS EURAM: BRILLANT EVOLUCIÓ Tràfic 2006 Tràfic 1998 Creixement Barcelona 30,1 (2) 16,1 (3) 95% Girona 3,6 (15) 0,6 (19) 480% Reus 1,4 (19) 0,5 (21) 180% Palma 22,4 (3) 17,6 (2) 20% Eivissa 4,5 (10) 3,7 (9) 15% Menorca 2,7 (16) 2,4 (12) 8% Alacant 8,9 (6) 4,8 (8) 83% València 4,9 (9) 1,8 (14) 156% EURAM 80 (42% estatal) 47 (38% estatal) 52%

1.- Any 2007: Ryanair ofereix 17 noves rutes. AEROPORT DE GIRONA 1.- Any 2007: Ryanair ofereix 17 noves rutes. → Tràfic estimat 2007 = 5 m.; 2008 = 6 m.; 2011 = 8 m. → Beneficis 2007: 6 milions €. → Transavia vola a Orly! Spanair, Centralwings,... 2.- Diputació de Girona: consens segona pista!! → Reserva d’espais per a una segona pista. → Miracle: Catalunya, entre Holanda i Sicília. 3.- Girona: aeroport natural del Vallès a Montpeller. → Amb un tren cada mitja hora a BCN... Potencial = 15 m.

1.- Ryanair, pendent de fer-ne base operativa. AEROPORT DE REUS 1.- Ryanair, pendent de fer-ne base operativa. → Duplicar tràfic en dos anys... si AENA acaba les obres. → Reus també genera beneficis!! 2.- Massa crítica garantida. → Costa Daurada, Port Aventura, Tarragona ciutat. → Impacte turístic: Port, Priorat, Matarranya,... → Impacte logístic: AVE, AP7, Arc Mediterrani i Ebre, port,... 3.- Reus: potencial paper complementari del Prat. → Amb un tren cada mitja hora a BCN... = 10 m. de tràfic

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS: TRÀFIC I VOLS INTERCONTINENTALS 2006. Tràfic (milions p.) 2005. Vols intercontin. (% sobre el total) 1.- Londres, Heathrow 67,5 50% 2.- París, Charles de Gaulle 56,8 44% 3.- Frankfurt 52,8 42% 4.- Amsterdam 46,1 38% 5.- Madrid 45,5 19% 6.- Londres, Gatwick 34,2 34% Font: Airports Council International, AENA

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS: TRÀFIC I VOLS INTERCONTINENTALS 2006 Tràfic 2005 Vols intercontin. 7.- Munic 30,7 21% 8.- Roma 30,1 9.- Barcelona 30,0 9% 10.- París, Orly 25,6 22% 11.- Manchester 22,7 12.- Londres, Stansted 22,5 13% 13.- Mallorca 22,4 0,6% Font: Airports Council International, AENA

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS: TRÀFIC I VOLS INTERCONTINENTALS 2006. Tràfic (milions p.) 2005. Vols intercontin. (% sobre el total) 7.- Munic 30,7 21% 8.- Roma 30,1 9.- Barcelona 30,0 9% 10.- París, Orly 25,6 22% 11.- Manchester 22,7 13.- Mallorca 22,4 1% Font: Airports Council International, AENA

1.- Si  tràfic 12% anual: 2008, sisè aeroport europeu. AEROPORT DEL PRAT 1.- Si  tràfic 12% anual: 2008, sisè aeroport europeu. → Tràfic potencial, tres pistes s/mar = 100 milions (context europeu d’aeroports saturats). 2.- A 2 km mar endins: només 15 metres de fondària. → Via concessió cost = 0 € per al sector públic. → Sense costos d’expropiació. Més capacitat nocturna de tràfic (24 hores seguides). Més seguretat, menys soroll i no interferència obres en el dia a dia. Sortida runa. Generació de 800 Ha logístiques. 3.- Impacte: cada milió = 5.000 llocs de treball. → Desenvolupament indústria aeronàutica. → Sinèrgies intermodals intercontinentals entre vaixell i avió.

ALEMANYA: GESTIÓ DELS AEROPORTS 1.- Aeroport de Frankfurt 1.- Estat de Hesse, 32%. 2.- Ajuntament de Frankfurt, 21%. 3.- Sector privat, 19%. 4.- Treballadors, 11%. 5.- Lufthansa, 10%. 6.- Govern central de Berlín, 7%. 2.- Aeroport de Munic 1.- Estat de Baviera, 51%. 2.- Ajuntament de Munic, 26% 3.- Govern central de Berlín, 23%.

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS: TRÀFIC I VOLS INTERCONTINENTALS 2006 Tràfic (milions pers.) 2005 Vols intercontin. (% sobre el total) 1.- Londres, Heathrow 67,5 50% 2.- París, Charles de G. 56,8 44% 3.- Frankfurt 52,8 42% 4.- Amsterdam 46,1 38% 5.- Madrid 45,5 19% 6.- Londres, Gatwick 34,2 34% Font: Airports Council International, AENA

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS: 2004, AIC / 2006, ANEA Tràfic en tones TRÀFIC DE MERCADERIES Aeroport 2004, AIC / 2006, ANEA Tràfic en tones Creixement 2006 -2005 Memphis 3.554.577 7% Frankfurt 1.839.084 6% Amsterdam 1.467.205 5% Brussel·les 659.090 Madrid 325.701 -2% Barcelona 93.403 3% Vitòria 31.575 -9% Mallorca 22.442 València 13.067

IMPORTÀNCIA DELS AEROPORTS INTERCONTINENTALS 1.- Centralisme espanyol: projecte en construcció d’un únic centre polític, econòmic, financer i empresarial. → Això passa per una única porta intercontinental. 2.- Tendència recent: descentralització de la gestió, que comporta vàries portes intercontinentals per país: → EUA, 9. Gran B., 4. Alemanya, 3. Itàlia, 2. Suïssa, 2. 3.- Madrid-Barajas: Capacitat excedent única al món: 50%. → T4, fets consumats d’AENA: Tots solidaris amb la T4!

PRINCIPALS AEROPORTS EUROPEUS, 2006: VOLS INTERCONTINENTALS: ESTIU/HIVERN Aeroport Tràfic, m. p. Freqüència setmanal Londres 68 1.190 / 868 París 54 576 / 560 Frankfurt 533 / 494 Madrid 45 201 / 168 Zürich 19 164 / 156 Munic 31 155 / 151 Milà 21 154 / 153 Düsseldorf 16 43 / 26 Barcelona 30 37 / 0 Font: Bel i Fageda (2006)

INVERSIONS AEROPORTUÀRIES 1.- Madrid va rebre el 58,6% de mitjana (1994-2003). → No hi ha solidaritat: rep més inversions l’aeroport del primer territori en generació de riquesa (PIB per càpita). 2.- “Retòrica solidària contra lliure mercat”. → “La solidaritat és només una excusa retòrica per aturar la competència entre aeroports, la qual cosa limitaria el poder dels alts funcionaris de l’Estat”. Bel i Fageda, 2005, Harvard University. 3.- Determinants de la inversió pública a Espanya. → “Productivitat electoral”: el suport que el partit de govern rep en les diferents regions explica la distribució territorial de la inversió pública a l’Estat espanyol. Castells i Solé, 2005, European Economic Review.

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 2004 Resultat, m. € Tràfic, m. p. 1.- Londres, Heathrow +662 67,9 2.- Amsterdam +193 44,2 3.- Aeroports de París +180 78,8 4.- Frankfurt +161 52,2 5.- Brussel.les 16,1 6.- Manchester +96 23,1 7.- Londres, Stansted +72 21,5 8.- Berlín +48 17,2 Font: Avui, 23.11.2006

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 1998 Resultat regional Resultat aeroports Tràfic aeroports Madrid +89 m. € Barajas>0 Barajas: 25,5 m. Catalunya +44 m. € El Prat>0 Reus<0 Girona<0 El Prat: 16,1 m. Reus: 0,6 m. Girona: 0,6 m. Balears +41 m. € Palma>0 Eivissa>0 Menorca>0 Palma: 17,6 m. Eivissa: 3,7 m. Menorca: 2,4 m. Llindar de rendibilitat: UE, 1 milió; ESP, 2’5 milions Font: Bel i Fageda (2005) a partir d’AENA

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 1998* Resultat regional Resultat aeroports Tràfic aeroports Castella i Lleó -1,8 m. € Valladolid<0 Salamanca<0 Valladolid: 0,2 Salamanca: 0,03 Extremad. -0,6 m. € Badajoz<0 Badajoz: 0,01 Astúries - 2,6 m. € Oviedo<0 Oviedo: 0,1 m. Navarra -2,1 m. € Pamplona<0 Pamplona: 0,2 Múrcia -2,0 m. € Múrcia<0 Múrcia: 0,1 m. Aragó -2,9 m. € Saragossa<0 Saragossa: 0,2 Cantàbria -2,8 m. € Santander<0 Santander: 0,03 Galícia -6,9 m. € Santiago<0 Vigo<0 A Coruña<0 Santiago: 1,2 Vigo: 0,5 m. A Coruña: 0,4

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 1998* Resultat regional Resultat aeroports Tràfic aeroports Andalusia +8 m. € Màlaga>0 Sevilla<0 Almeria<0 Jerez<0 Màlaga: 8,2 m. Sevilla: 1,6 m. Almeria: 0,7 m. Jerez: 0,5 m. País Valencià +13 m. € Alacant>0 València<0 Alacant: 4,8 m. València: 1,8 m. País Basc - 8 m. € Bilbao<0 Donosti<0 Vitòria<0 Bilbao: 2,1 m. Donosti: 0,2 m. Vitòria: 0,1 m.

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 1998* Resultat regional Resultat aeroports Tràfic aeroports Canàries +45 m. € G. Canaria>0 Tenerife S.>0 Lanzarote<0 Fuertev.>0 Tenerife N.<0 La Palma<0 Hierro<0 G. Can.: 8,6 m. Tener. S.: 7,7 Lanzarote: 2,8 Fuertev.: 2,8 Tenerife N.: 3,3 La Palma: 0,7 Hierro: 0,1 1.- Beneficis total AENA 1998 = 196 milions €. On van? 2.- A la UE, a finançar TGV d’accés: Nou element de competència entre aeroports (KLM, Lufthansa). 3.- Revolució TGV: París-Marsella, 778 Km, 60% quota. Entre París i Brussel.les no hi ha servei d’avió.

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS, 2004 Amb guanys: 7 aeroports (tràfic en milions) Amb pèrdues: 33 aeroports (tràfic en milions) Barajas (39) +72 m. Vitòria - 6 m. El Prat (24) +52 m. La Palma Màlaga (12) +16 m. Almeria - 5 m. Alacant (8) +11 m. Tenerife Nord (3,4) -5 m. Tenerife Sud (8) +7 m. Sevilla (2,6) -4 m. Lanzarote (5) +5 m. Granada Mallorca (20) +3 m. Menorca (2,6) Girona (3) +2 m. València (3,1) -2 m. Font: Tremosa (2006), publicat a l’Avui, 22.11.2006

AEROPORTS: PÈRDUES I GUANYS*, 2004 Amb guanys = 23 Amb pèrdues = 24 Barajas (173) 61,7% Vitòria (-3) -85,3% El Prat (87) 61,3% La Palma (-3) -108,8% Màlaga (30) 47,3% Almeria (-2) -45,9% Alacant (19) 46,7% Tenerife Nord (-1) -10,3% Tenerife Sud (18) 42,5% Sevilla (-2) -15,4% Mallorca (36) 37,0% Granada (-2) -67,1% València (4) 24,3% Saragossa (-2) -100,7% * Marge sobre ingressos en %. Entre parèntesi, resultat en milions €. Resultat brut d’explotació: abans d’amortitzacions!! Font: El País, 01.12.2006, dades de la Generalitat de Catalunya

AEROPORTS: RESULTATS I AMORTITZACIONS Guanys = 8. Pèrdues = 34. Dades d’AENA, 2004 Inversió s/total Anys 1992-2004 Amortització s/total, Any 2004 Madrid 58% 30% Catalunya 14% Balears 9% 17% Canàries 6% 13% Andalusia 4% País Valencià 2% 5% → Subestimació beneficis aeroports perifèrics i sobrevaloració beneficis del “super-solidari” Madrid. → Objectiu: desincentivar reivindicacions perifèriques. Font: Bel i Fageda, Revista Econòmica de Catalunya, 55, 2007

CONCLUSIONS 1.- L’aeroport de Palma, a Europa, tindria molts més vols directes, internacionals i intercontinentals! * Palma: tercer hub de l’Estat espanyol (Düsseldorf). 2.- Un model de gestió descentralitzat, públic, privat o mixt, rellançaria les possibilitats de l’aeroport de Mallorca i del territori. * Les experiències reeixides de Boston (NY), Munic (FRA) i Houston (DAL) passen per la independència de gestió.

ADJUDICACIÓ DE LA NOVA TERMINAL DE L’AEROPORT DEL PRAT 1.- Suposant que es vulgui canviar el model de gestió aeroportuària a l’Estat espanyol, * Que l’adjudicació de la nova terminal anticipi els resultats del futur canvi de model: que faci possible un altre hub intercontinental a l’Estat espanyol.

ADJUDICACIÓ DE LA NOVA TERMINAL DE L’AEROPORT DEL PRAT 1.- Canvi de model → Que AENA no tingui més del 49% del futur consorci de gestió dels aeroports. 2.- Denúncia de la “xarxa” d’AENA → Sistema d’aeroports, no xarxa d’aeroports. Diferències notables quan Espanya opera en xarxa o com un sistema d’unitats independents. → Millors aeroports: gestió individualitzada i des del territori. → Acte IESE: Traspàs? Abans en veurem la privatització...

1.- Any 2007: Ryanair ofereix 17 noves rutes. AEROPORT DE GIRONA 1.- Any 2007: Ryanair ofereix 17 noves rutes. → Tràfic estimat 2007 = 4,7 m.; 2008 = 6 m.; 2011 = 8 m.. → Beneficis 2007: 8 milions €. → Transavia comença a oferir vols a Orly! 2.- Diputació de Girona: consens segona pista!! → Reserva d’espais per a una segona pista. → Miracle: Catalunya, entre Holanda i Sicília (BP/P Av). 3.- Girona: aeroport natural del Vallès a Montpeller. → Amb un tren cada mitja hora a BCN... Potencial = 20 m.

1.- Ryanair, pendent de fer-ne base operativa. AEROPORT DE REUS 1.- Ryanair, pendent de fer-ne base operativa. → Duplicar tràfic en dos anys, possible. → Reus també genera beneficis!! 2.- Massa crítica garantida. → Costa Daurada, Port Aventura, Tarragona ciutat. → Impacte turístic: Port, Priorat, Matarranya,... → Impacte logístic: AVE, AP7, Arc Mediterrani i Ebre, port,... 3.- Reus: aeroport natural de Tortosa i Lleida. → Amb un tren cada mitja hora a BCN... Potencial = 15 m.