POESIA TROBADORESCA.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
segle d’or de la nostra literatura
Advertisements

MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
LA GUERRA DE SUCCESSIÓ I EL DECRET DE NOVA PLANTA
L’edat mitjana Segles XII i XIII.
NAIXEMENT DE LA LITERATURA FRANCESA I ELEMENTS CULTURALS MEDIEVALS
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
EL LLIBRE DE CAVALLERIES LA NOVEL·LA CAVALLERESCA
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
L'EDAT MODERNA.
Tema 1: el aixement d’una cultura
Tema 1: el naixement d’una cultura
L´ EDAT MITJANA.
Joan Puig i Ferreter.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
L’EDAT MITJANA 10 segles: (476) Caiguda Imperi Romà
Unitat_9_NAIXEMENT LITERATURA
Els orígens de la literatura. Trobadors Joglars Professionals Dedicació plena Canten les pròpies composicions per les quals cobren.
Novel·la Cavalleresca Catalana
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
Tema 1: el aixement d’una cultura
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
L’EDAT MITJANA.
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
EDAT MITJANA.
EDAT MODERNA Repàs 2n ESO.
Literatura catalana medieval. Prosa
LITERATURA MEDIEVAL La denominació “edat mitjana” Període: segles V-XV
L’EDAT MITJANA V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV XV
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
SEGLES XVI - XVII Monarquia Autoritària: CARLES I ( )
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
Vora el barranc dels algarins
AUSIÀS MARCH ( ).
EL POBLE DE LA FANTASIA.
Música: “Record per sempre”de Vangelis
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
SORTIM A EXPLICAR MITES
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Mite d’Orfeu Paula Ribes Ivars.
Ausiàs March.
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
DRAMES RURALS DALTABAIX
Una nova forma de produïr
CIUTAT: EXPRESSIÓ DE CANVIS
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
EL TIMBALER DEL BRUC.
Gèneres Musicals.
EL FEUDALISME.
Jonathan Rigol Eirena amo Endre Del Pino Juan Ambrosio
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
ELS ORÍGENS DE CATALUNYA
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
Saber Viure és no estar sol.   .
la poesia trobadoresca
Les Avantguardes (principis segle XX)
AFRODITA NOM : Sandra.
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
El que ha passat està molt bé
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
La lírica.
Transcripción de la presentación:

POESIA TROBADORESCA

EDAT MITJANA: Context històric: Període històric que comprèn: - Des de la caiguda de l’imperi romà (476) - Fins a l’ocupació turca de Constantinoble (1453) Se sol dividir en 2 etapes: Alta edat mitjana: X-XII Baixa edat mitjana: XIII-XV

La fragmentació de l’imperi romà comportà la divisió d’Europa en 3 zones: L’imperi bizantí Els regnes europeus Els dominis musulmans

A Catalunya, els francs creen: La Marca Hispànica: zona fronterera destinada a protegir el regne franc de les incursions dels àrabs. Estava dividida en comtats. 870: Guifré el Pelós és designat comte de diferents comtats que repartí entre els fills. Se’l considera el fundador del Casal de Barcelona.

987: Borrell II no va renovar el jurament de 987: Borrell II no va renovar el jurament de fidelitat amb el rei franc. 1137: s’uneix Catalunya i Aragó amb el casament de Ramon Berenguer IV, Comte de Barcelona, i Petronella, filla del rei d’Aragó.

Feudalisme: (segles XI-XIII) és un sistema d’organització política, econòmica i social. Es basa en l’economia agrària La societat es divideix en estaments a través del vassallatge. En aquest moment és on es va desenvolupar la literatura cortesa.

PIRÀMIDE FEUDAL

POESIA MEDIEVAL La poesia trobadoresca: La poesia trobadoresca dels segles XII i XIII és la primera manifestació lírica culta en llengua vulgar de l'àmbit romànic. Va néixer a les corts occitanes durant el s.XI, encara que va florir al s.XII. La llengua emprada era l’occità.

Diferències entre: Trobador: Artistes professionals que creaven tant els versos com la música que els acompanyava. Joglar: La difusió de les composicions dels trobadors anaven a càrrec dels joglars. Estaven especialitzats en la recitació i en l’acompanyament musical.

Característiques generals: El tema central és l'amor: l'amor cortès (o fin'amor). L’amor és també una aliança (vassallatge) El trobador és cortès: lleial, generós, valent… La dama sol ser inaccessible i el trobador ha de fer mèrits per aconseguir-la.

* Amor vist com un servei Per no descobrir els amors, el Personatges: Trobador (vassall) Midons (dona) Gilós (marit) Lauzengiers (tafaners, aduladors) * Amor vist com un servei Per no descobrir els amors, el trobador designa la dama amb un senhal (pseudònim) que sol figurar al final del poema. Midons lauzengiers Hom gilós

Tipus d’enamorat respecte la dama: . Tipus d’enamorat respecte la dama: Fenhedor (tímid): no s'atreveix a dirigir-se directament a la dama. Pregador (suplicant): la dama li dóna ànims per expressar el seu amor. Entendedor (enamorat tolerat): la dama li dóna penyores d'amor. Drutz: (amic, amant). Plenament acceptat per part de la dama.

Gèneres trobadorescos Cançó : Expressa els sentiments amorosos cap a una dama noble. Tenia entre 5 i 7 estrofes + una tornada. Sortia un senhal. Alba: Expressa els sentiments dels amants. quan s'han de separar al matí, després d’una nit junts. Un personatge era el guaita que vigilava que ningú els descobrís.

Expressa rebuig, odi i rancúnia. Tipus: Sirventès: Expressa rebuig, odi i rancúnia. Tipus: Sirventès moral: blasma mals costums o abusos de determinats estaments socials. Sirventès personal: es tracta d'un atac i una sàtira contra persones odiades pel trobador. Sirventès polític: el trobador es converteix en portaveu d'un país. - Plany: Lamentació fúnebre que es lloa un gran personatge mort.

Pastorel·la: Trobada al camp entre un cavaller i una pastora. Diàleg entre ambdós personatges. Diferència entre la forma de parlar de l’aristocràcia i la vilania. Tensó: Debat entre dos trobadors en el qual cadascú defensa allò que creu més just. Temàtica: amorosa o sobre la manera de fer poesia. -

CARACTERÍSTIQUES Rigidesa formal: seguien unes normes que regulaven: Contingut Versificació: còmput de síl·labes sempre exacte. Rima: consonant Estrofes S’anomenaven coples Algunes composicions tenien tornada Algunes, refranys (versos repetits a les estrofes)

ESTIL Cal diferenciar entre: Trobar lleu: Trobar clus: Trobar ric: Versificació senzilla Absència de recursos estilístics complicats Comprensió fàcil Trobar clus: Complicació de conceptes Dificultat de comprensió Llenguatge d’argot Trobar ric: Complicació de la forma Rimes estranyes

TROBADORS Màxims representants al sud de França: Guilhem de Peitieu Jaufré Rudel Arnaut Daniel Màxims representants a Catalunya: Guillem de Berguedà Cerverí de Girona

GUILLEM DE BERGUEDÀ Fill del vescomte de Berguedà. Va escriure cruels sirventesos contra el seu veí, el seu bisbe i Ponç de Mataplana. Es conserven 31 poesies escrites en un provençal molt correcte. La majoria són: Cançons amoroses Sirventesos Cançoneta leu i plana

CERVERÍ DE GIRONA Cerverí era un trobador professional, ja que tenia sou a la Cancelleria Reial en temps de Jaume I. La poesia amorosa és dedicada a una dama que ell anomena Sobrepretz, "excés de mèrit“. S’han conservat 119 composicions diverses i uns proverbis.

TROBADORES (trobairitz) Les trobairitz van ser poetes catalanes, occitanes i italianes del s.XII. Canten als cavallers i trobadors, no pas als seus marits. L'amor no era freqüent entre els nobles. Els casaments es feien per interessos familiars. Els sentiments no comptaven en les unions, així que sovint l'amor s'expressava fora del matrimoni. La més coneguda és la Comtessa de dia.

de cada fragment. Gènere trobadorescos Marquès, qui de vós es fia, ni té amor ni companyia; li cal guardar-se de vós allí on vagi: que hi vingui de clar dia, però de nit de cap manera. ¡Ai Marquès, Marquès, Marquès, sou farcit i ple d’engany! Guillem de Berguedà Bon companyó, canto enllà del portell. No dormiu més, que ja sento l’ocell que cerca el dia volant pel boscatge. ¡Ai si el gelós us venia a fer ultratge! ¡I adés serà l’alba! Girault de Borneilh Canto molt trist, amb dol al cor, pel gran dolor que m’ha garfit. Ha mort, ai las, el més lluït cavaller, en Ponç de Mataplana, que era cortès, lleial, ardit, ornat de bons capteniments, un dels millors, molt generós,... Guillem de Berguedà Entre Lleida i Bellvís prop d’un riu, entre dos jardins estaven una pastoreta i un pastor, vestit de terlis, que jeien entre flors de lis, besant-se damunt l’herbeta. Cerverí de Girona