ASPECTES JURÍDICS DE LA LLEI DE TRANSPARÈNCIA, ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA I BON GOVERN Oficina Tècnica de la Transparència i LOPD Diputació de Lleida Desembre 2015
ANTECEDENTS Art. 37 de la Llei 30/1992 (LRJPAC) Art. 3.5 de la Llei 4/ 1999 de reforma de la LRJPAC Art. 71 de l’EAC Arts. 31,2,7 i 20 de la Llei de Règim Jurídic i de Procediment de les Administracions Públiques de Catalunya Ley 19/2013 de Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno
ÀMBIT D’APLICACIÓ (I) Entitats Locals de Catalunya: Municipis Comarques Províncies Entitats Municipals Descentralitzades Àrees Metropolitanes Mancomunitats de municipis
ÀMBIT D’APLICACIÓ (II) Entitats i organismes depenents Consorcis Contractistes, entitats col·laboradores i altres
COOPERACIÓ INTERADMINISTRATIVA Conveni de col·laboració “Xarxa de governs transparents de Catalunya” 02/06/2015 Departament de Governació i Relacions Institucionals Consorci AOC Escola d’Administració Pública de Catalunya Les 4 Diputacions Associació de Municipis de Catalunya Federació de Municipis de Catalunya
RESPONSABLES DE L’APLICACIÓ Art. 4.1. LTBGCat Alts càrrecs de l'Administració Local Personal al servei de l'Administració Local
ALTS CÀRRECS ADMINISTRACIÓ LOCAL Alcaldes i regidors (càrrecs electes) Titulars dels òrgans directius (exerceixen funcions de gestió o d’execució de caràcter superior Titulars o membres de govern i càrrecs directius al servei d’altres organismes públics (art. 3 LTBGCat)
ALTRES SUBJECTES VINCULATS PER LA LLEI Partits polítics Organitzacions sindicals Organitzacions empresarials Entitats privades En cas que: Percebin ajuts públics o subvencions > 100.000€ Ingressos = > del 40% de subvencions o ajuts públics si la quantitat és > 50.000€
TRANSPARÈNCIA EN L’ACTIVITAT PÚBLICA PORTAL DE LA TRANSPARÈNCIA: SISTEMA INTEGRAL D’INFORMACIÓ I CONEIXEMENT EN FORMAT ELECTRÒNIC, AMB ACCÉS GRATUÏT DE LA INFORMACIÓ PÚBLICA Operatiu a partir de l’1 de gener de 2016
Publicitat activa (I) Posar a disposició de la ciutadania la informació pública d’interès general de manera constant i actualitzada Actuació d’ofici, a iniciativa de les entitats públiques, sense sol·licitud prèvia del ciutadà Obligacions mínimes i generals
PUBLICITAT ACTIVA (II) Regulació: arts 9 a 15 LTBGCat Art. 9: Informació sobre l’organització institucional i estructura organitzativa Art. 10: Transparència en les decisions i actuacions de rellevància jurídica Art. 11: Transparència en la gestió econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial Art. 12: Transparència en matèria de planificació i programació Transparència en la gestió administrativa: Art. 13: Contractació Art. 14: Convenis Art. 15 Subvencions
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (I) Dret subjectiu dels ciutadans a accedir a la informació pública que està en poder de l’Administració: Qualsevol persona a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda No subjecte a la concurrència d’un interès personal, ni a motivació ni requereix la invocació de cap norma. Es pot exercir a partir dels 16 anys Termini: 1 mes Silenci positiu
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (II) LÍMITS: Causes d’inadmissió (art. 29) Notes, esborranys, resums, opinions Tasca d’elaboració i reelaboració complexa Fase d’elaboració Consultes jurídiques, peticions d’informes...
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (III) Dades especialment protegides (art. 23) Ideologia, afiliació sindical, origen racial, creences, salut... Comissió d’infraccions penals o administratives que no comportin amonestació pública a l’infractor
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (IV) Informació afectada pels límits d’accés (art. 21) Denegat o restringit si perjudica: Seguretat pública Investigació o sanció infraccions penals, administratives o disciplinàries Secret o confidencialitat en els procediments tramitats per l'administració pública o si el secret o confidencialitat l’estableix una norma amb rang de llei Principi d’igualtat entre les parts en els processos judicials i tutela judicial efectiva Drets dels menors d’edat Intimitat i altres drets privats legítims Secret professional i drets de propietat intel·lectual i industrial
ACCÈS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA (V) COMISSIÓ DE GARANTIA DEL DRET D’ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA Règim específic de recursos i garanties Resol les reclamacions dels ciutadans Termini per resoldre: 2 mesos Silenci negatiu
REGISTRE GRUPS D’INTERÈS Persones físiques o jurídiques Caràcter privat Participar activament en processos de presa de decisions públiques o en polítiques públiques
BON GOVERN Exigència que els interessos públics siguin servits amb objectivitat, neutralitat i imparcialitat Principis ètics i bones pràctiques dels servidors públics
GOVERN OBERT Facilitar mesures per establir un diàleg permanent entre l’Administració Pública i la ciutadania per a definir i aplicar les polítiques públiques Introduir i desenvolupar instruments de participació ciutadana i col·laboració en els afers públics (Cartes de serveis).
RÈGIM SANCIONADOR (I) Competència per incoar un procediment sancionador: En cas d’alts càrrecs: l’alcalde En cas de l’alcalde: el Ple La proposta de sanció o arxivament (electes locals) ha de ser prèviament informada per un òrgan col·legiat especial
RÈGIM SANCIONADOR (II) Tant per a la publicitat activa com pel Dret d’accés a la informació pública Art. 77 : Infraccions molt greus Art. 78: Infraccions greus Art. 79: Infraccions lleus
GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ