2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Els orígens de la filosofia grega
Advertisements

FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La Bíblia, Font de Valors Humans i socials
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
2. L’idealisme absolut de Hegel
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
valors humans i socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Recordem la paraula de Déu
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
CULTURA I SOCIETAT.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Resum del seu pensament
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.4 El problema del coneixement
HERÀCLIT D’EFES aC.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La vulneració dels drets socials
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Pàg. 110 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Introducció: la secta del gos “Cínics” en grec és kynikos, el qual deriva de kynos (gos) Antístenes (Atenes, 444-365 aC) Deixeble directe de Sòcrates Va escriure nombroses obres però no es conserva gairebé res Va viure d’acord amb la seva pròpia llei (autarquia) i fent rebuig de les normes, institucions i costums que són una domesticació social (independència) Un mode de vida caracteritzat per la simplicitat: les seves possessions eren un sarró, un bastó i un mantell Diògenes de Sínope (413- 324 aC) Va ser el seu seguidor més cèlebre No va escriure res Va viure dins d’un tonell Provocador i sarcàstic va criticar tot allò que limita l’ésser humà (institucions, lleis i convencionalismes socials) Dades biogràfiques pàgina 110 Dades biogràfiques pàgina 111

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Pàg. 110 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics La crítica de la cultura i la civilització La societat com a problema Punt de partida: vivim en una societat plena de contradiccions i limitacions: les lleis i prohibicions, els convencionalismes i les normes, les desigualtats i les injustícies, el munt de necessitats creades per ella mateixa que ens compliquen la vida Es pot trobar una solució mitjançant una reforma social (utopia)? No, tota transformació social és impossible perquè: Tots els inconvenients i les contradiccions esmentades tenen el seu origen en l’organització social en si mateixa Tota institució social té com a funció el des-moralitzar als individus. La societat és, per definició amoral: imposa una llei externa a l’autonomia de l’individu sustentada en la violència contra aquest Quina és l’alternativa? Una moral de resistència (antisocial, de menyspreu de les convencions socials) i un individualisme i autonomia radicals (autarquia)

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Pàg. 110 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics La crítica de la cultura i la civilització La religió: ateisme pràctic Rebuig del politeisme, el culte, els ritus, el clericat, la immortalitat de l’ànima i la superstició Els valors socials Menyspreu dels diners, la fama i la noblesa derivada del llinatge Les convencions i les diferències socials que es fonamenten en aquestes: Usos i costums que ens esclavitzen, distinció entre allò que és privat i allò que és públic Diferències basades en distincions de raça, llengua o pàtria: cosmopolitisme Diferències establertes per nomos (entre homes i dones, homes lliures i esclaus): igualitarisme Contra la submissió a les lleis: insubmissió i autonomia moral Contra l’Estat i la política Es caracteritza per la seva violència i hipocresia: vers l’interior pacte contra l’homicidi (càstig), vers l’exterior (por al veí) en la guerra (premi) Contravalors: l’ incest (tabú fonament de l’ordre social) i el canibalisme Existeix el problema (la societat) però no existeix la solució, per tant, “La millor societat és la menor societat possible” Text pàgina 28 (Dossier) Text pàgina 29 (Dossier)

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Pàg. 111 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics La recerca de la felicitat: el retorn a la naturalesa Què és la naturalesa? La naturalesa (physis) és tot allò que no és cultura (nomos) Per què hem de tornar a la naturalesa?, perquè significa: Simplicitat Al contrari de la civilització que significa: Complicació de la satisfacció de les necessitats primàries mitjançant els usos, costums i convencions socials Dependència ja que ens fa esclaus d’aquestes i ens crea necessitats supèrflues Equilibri En comptes de: Les desigualtats, d’estatus i fortunes que porta a l’enfrontament de classes i les revoltes socials i ens crea una segona naturalesa competitiva i hostil L’economia és la síntesi de tots aquests desequilibris: allò antinatural per excel·lència: l’acumulació sense “telos” Text pàgina 31 (Dossier) Text pàgina 31 (Dossier)

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics Pàg. 111 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics L’ideal de savi L’escepticisme cínic (pràctic) Crítica de la raó dogmàtica i els seus excessos que construeix móns ideals on refugiar-se amb el menyspreu del cos i els sentits Esforçar-se en descreure: immunització contra els prejudicis i els llocs comuns establerts Què hem de saber? Rebuig del saber enciclopèdic i teòric No es tracta de saber molt sinó de saber el fonamental: saber viure La virtut ens fa savis (inversió de l’equació socràtica) Tractament de xoc: la provocació com a forma de mostrar als altres la seva pròpia ceguesa Com hem de viure? Mode de vida senzill i paradigmàtic Independència total i llibertat absoluta: autonomia i suficiència Rebuig de la protecció que ens ofereix la civilització per alliberar-nos dels seus lligams Text pàgina 33 (Dossier) Text pàgina 33 (Dossier) Text pàgina 34 (Dossier) José Vidal González Barredo