Atenció a la diversitat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

Informació a les famílies sobre 2n de Batxillerat i les PAU
SERVEI D’ORIENTACIÓ I ACOMPANYAMENT A LATRANSICIÓ. ESCOLA-TREBALL
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Mònica Añón Roig
Eso, CFGM i CFGs i Batxillerats
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
OPCIÓNS FORMACIÓ PROFESSIONAL
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Presentació del curs acadèmic
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
Decret d’autonomia dels centres educatius
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
INFORMACIÓ PER A LES FAMÍLIES. 2n de BATX. Curs
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
TIPUS D’ALUMNAT.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
PLA INDIVIDUALITZAT (PI)
INS FRANCESC RIBALTA Oferta formativa Curs
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
PREMATRÍCULA PROVES ACCÉS UNIVERSITAT
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Reunió de pares i mares d’alumnes de segon de Batxillerat
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
(per al curs 2017/2018, preinscripció de 2017)
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Orientació acadèmica als alumnes de 4t d’ESO-El Batxillerat LOMCE
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
Eso, CFGM i CFGs i Batxillerats
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
DECRET 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació
JORNADA D’ORIENTACIÓ AL BATXILLERAT
Seminari d’Educació Especial
La gestió curricular de competències
Presentació de 1r d’ESO Curs
Presentació BATXILLERAT
“EL PALIC, un model per a les illes”
(Q-.LE) Facultat de Magisteri
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
Coneixements i idees previs
IES ANGELETA FERRER I SENSAT
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Elaboració de Plans Individualitzats
Formació per als equips directius d’educació secundària
IES CAN PUIG CURS
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
El currículum a l’educació primària
Reunió de famílies 6è EP L’Educació Secundària Obligatòria
BATXILLERAT Promoció
Reunió de famílies 3r d’ESO El 4t d’ESO
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Atenció a la diversitat  CAP Novembre 2008

Atenció a la diversitat Ordre 18 de juny 1999. Conselleria d’Educació i Ciència. Atenció a la diversitat en E.S.O. Pla d’actuació per a l’atenció a la diversitat Mesures de caràcter general Mesures específiques Ordre de 18 d’octubre de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, sobre avaluació en E.S.O.

Mesures de caràcter general Concreció del currículum Opcionalitat Activitats de reforç Permanència d’un any més al curs Orientació i tutoria

Mesures específiques Adaptacions Curriculars Individuals Significatives Adaptacions d’Accés al Currículum Programa de Diversificació Curricular Programa d’Adaptació Curricular en Grup

Mesures de Caràcter General

L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT EN LA CONCRECIÓ DEL CURRÍCULUM PRIMER NIVELL DE CONCRECIÓ Currículum Oficial de la Comunitat Valenciana (Adm.Educativa) Objectius Continguts Criteris Avaluació SEGON NIVELL DE CONCRECIÓ Projecte Curricular d’Etapa (Claustre) Programacions Didàctiques (Departaments Didàctics) - Objectius, continguts i criteris d’avaluació per cicles - Decisions metodològiques - Criteris d’avaluació i promoció - Criteris i procedim. d’atenció diversitat - Graus d’adquisició de capacitats - Continguts bàsics - Continguts complementaris - Activitats metodològiques - Instruments d’avaluació TERCER NIVELL DE CONCRECIÓ Programacions d’Aula (Professorat) - Concreció de les decisions anteriors per a cada grup - Adaptacions curriculars no significatives

Opcionalitat 1r. ESO. Una optativa 2n. ESO. Una optativa 4t. ESO. Una optativa* 1r. BAT. Una optativa + les optatives modalitat 2n. BAT.Una optativa + les optatives modalitat Què podem triar?

1r. d’ESO Matèria optativa: una de les ofertades pel centre Matèria opcional: Religió Activitats alternatives

2n. d’ESO Matèria optativa: una de les ofertades pel centre Matèria opcional: Religió Activitats alternatives

3r. d’ESO Matèria optativa: una de les ofertades pel centre Matèria opcional: Religió Activitats alternatives  Cal triar l’optativa en funció d’estudis posteriors

4t. d’ESO  MATÈRIES OPTATIVES: (Una de les ofertades)  MATÈRIA OPCIONAL: (Religió / Alternativa)  ÀREES OPTATIVES: (Només en 4t. en són cinc, i cal triar-ne dues) Molt important l’elecció: Biologia i Geologia Física i Química Educ.Plàstica i Visual Tecnologia Música Informàtica Llatí  A més cal triar entre Matem.A i Matem.B

1r. de Batxillerat Optatives: Informàtica Psicologia Segon Idioma Estranger Fonaments lèxics de Ciències i de la Tècnica Valencià: Llengua i Imatge Castellà: Llenguatge i Documentació Música A més poden triar també com optatives, les optatives de modalitat del seu batxillerat

2n. de Batxillerat Optatives ARTS TECNOLOGIA CIÈNCIES DE LA NATURA I LA SALUT HUMANITATS I CIÈNCIES SOCIALS A més poden triar també com optatives, les optatives de modalitat del seu batxillerat

Optatives Batxillerat d’Arts Segon Idioma Estranger Educació Física II Informàtica per a les Arts Ampliació dels Sistemes de Representació Tècnics i Gràfics Matemàtiques de la Forma Referents Clàssics de les Manifestacions Culturals Modernes Filosofia de la Ciència

Optatives Batxillerat de Tecnologia Segon Idioma Estranger Educació Física II Electrònica Ciències dels Materials Química Informàtica per a la Tecnologia Tecnologia de la Fabricació Mecànica Referents Clàssics de les Manifestacions Culturals Modernes Filosofia de la Ciència

Optatives Bat.C.Natura i de la Salut Segon Idioma Estranger Educació Física II Biologia Humana Tècniques de Laboratori Físico-Químiques Geologia Informàtica per a les C.Natura i de la Salut Física Aplicada Referents Clàssics de les Manifestacions Culturals Modernes Filosofia de la Ciència

Optatives Bat.Humanitats i C.Socials Segon Idioma Estranger Educació Física II Grec II Economia i Organització d’Empreses II Referents Clàssics Manif. Culturals Modernes Informàtica per Humanitats i les Ciències Socials Literat.Contemporànea (V) Literat.Contemporànea (C) Geografia i Història del País Valencià Sociologia Antropologia Filosofia de la Ciència Introducció al Dret

Activitats de reforç ÀREES O MATÈRIES INSTRUMENTALS Castellà Valencià Anglés Matemàtiques ALTRES DEPARTAMENTS Física, Química Biología Llatí... 1+1=3

Un any més en el curs Aquelles persones que no han superat els objectius mínims marcats E.S.O. BATXILLERAT Haurà de treballar més NO APTE

Alumnes d’ESO GRADUAT 1r, 2n i 3r: Es promociona amb dues no superades (Excepcionalment amb tres) 4t d’ESO: Per obtindre el títol de GRADUAT (DOCV 5562. Decret 112/2007 art.11 - 1.2.3.) Totes les àrees superades Una o dues matèries no superades Excepcionalment amb tres, sempre que l’equip docent assessorat pel DO considere.. S’ha de ponderar de manera especial el Valencià, Castellà i Matemàtiques

Alumnes d’ESO. Repetició (DOCV 5562. Decret 112/2007 art.10 - 1.4.) Només una vegada per curs Dues vegades dins l’etapa 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO: Repetir curs en la seua totalitat Si l’alumne repeteix 1r, 2n o 3r en el present curs i torna a suspendre, promociona al curs següent amb les matèries pendents corresponents (que haurà de recuperar)

Alumnes de Batxillerat TÍTOL BATXILLER 1r BATX.: Els alumnes poden promocionar de curs amb dues matèries no superades. 2n BATX.: Per promocionar i obtindre el Títol han de superar-les totes. Una, dues o tres matèries no superades, es cursa-ran l’any vinent Més de tres matèries, repetició del curs complet

Orientació i Tutoria Pla d’atenció a la diversitat ORIENTACIÓ EDUCATIVA ACCIÓ TUTORIAL Pla d’Orientació Educativa i Psicopedagògica Pla d’atenció a la diversitat Pla d’Acció Tutorial Departament d’Orientació Tutor / a de cada grup d’alumnes Coordina les activitats d’Orientació com element decisiu d’atenció a la diversitat Realitza l’avaluació psicopedagògica Assessora sobre l’opcionalitat Assessora sobre el consell orientador Atén de forma individualitzada l’alum-nat i el seu procés d’ensenyament i aprenentatge Planifica i coordina l’atenció a la diversitat per part del professorat del grup

Pla d’Orientació Elaborat pel Departament d’Orientació Aplicat pel propi Departament Alumnes Pares Professors

Pla d’Acció Tutorial Elaborat pel Departament d’Orientació Aplicat pels tutors Orientació escolar Orientació acadèmica Orientació professional Estudis Treballs Oportunitats

PLA D’ACCIÓ TUTORIAL (1) Curs 2008-2009 Quart d’ESO “IES XYZ” CASTELLÓ

PLA D’ACCIÓ TUTORIAL (2) Curs 2008-2009 Quart d’ESO “IES XYZ” CASTELLÓ

PLA D’ACCIÓ TUTORIAL (3) Curs 2008-2009 Quart d’ESO “IES XYZ” CASTELLÓ

Mesures de caràcter general Concreció del currículum Opcionalitat Activitats de reforç Permanència d’un any més al curs Orientació i tutoria

Mesures de Caràcter Específic

Avaluació Psicopedagògica Identifica les necessitats educatives especials derivades de la discapacitat motora, sensorial o psíquica de l’alumnat Determina les necessitats educatives especials de l’alumnat Valora si l’alumne major de 16 anys amb risc evident de no aconseguir els objectius d’etapa cursant el currículum ordinari pot obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Analitza problemes d’adaptació al treball en l’aula, els desajustos de comportament i el retard escolar greu que dificulten el normal desen-volupament de les classes i que suposen un greu risc d’abandonament del sistema escolar, de l’alumnat de segon cicle menor 16 anys Adaptació d’accés al currículum Adaptació curricular individual significativa Programa d’adaptació curricular en grup Programa de diversificació curricular

Avaluació Psicopedagògica És condició necessària encara que no suficient per a prendre qualsevol mesura específica És un procés de recollida i anàlisi d’informació rellevant sobre els elements que intervenen en el procés ensenyament - aprenentatge  Historial i desenvolupament general Evolutiu - salut Escolar Familiar - social  Nivell actual de competències  Intel.ligència  Habilitats manipulatives  Hàbits i destreces  Estil d’aprenentatge  Personalitat  Altres

Adaptacions d’accés al currículum

Al començament de cada cicle Adaptacions Curriculars Individuals Adequació d’objectius Eliminació o inclusió d’objectius Modificació dels criteris d’avaluació Ampliació d’activitats Al començament de cada cicle

COMPONENTS DEL DIAC

COMPONENTS DEL DIAC

Programa de Diversificació Curricular Àmbit Científic

Programa de Diversificació Curricular Àmbit Sociolingüístic COMPRENSIÓ EXPRESSIÓ O R A L E S C Obtindre informació en fonts orals Reformular instruccions del professor Interpretar intervencions dels companys Distingir situacions d’informació formals i informals Interpretar i comparar mapes temàtics, taules, amb connectors apropiats Formular preguntes i hipòtesi amb procediments lingüístics apropiats Usar construccions gramaticals en l’acte verbal de provar Elaborar textos orals com a pas previ als escrits Exposar oralment conclu-sions del treball en grup Reconéixer textos de distints gèneres Obtindre informacions de fonts escrites i distingir les idees principals de les se-cundàries Esquematitzar i resumir la informació Relacionar els continguts d’un text amb els coneixe-ments anteriors Panificar i estructurar textos expositius propis Idem periodístics Idem per a la comunicació Modalitzar els enunciats (“potser”, “probablement”..) Usar amb presició verbs de percepció intel.lectual (anlitzar, constatar,..) Els paisatges i la interacció entre l’acció humana i les condicions amb. Distribució de les desigualdats socioeconómiques en la Terra La funcionalitat en l’espai geogràfic. La urbanització L’organització regional del món Societats i pro-cessos històrics Les societats actuals Societats i territoris Processos de formació d’una societat concreta Processos de transició Processos que abarquen diverses societats Els grans problemes del món actual Els canvis culturals en el món actual ÀMBIT SOCIOLINGÜÍSTIC

Programa d’Adaptació Curricular en Grup Àmbit Científic

Programa d’Adaptació Curricular en Grup Àmbit Sociolingüístic COMPRENSIÓ EXPRESSIÓ O R A L E S C Obtindre informació en fonts orals Reformular instruccions del professor Interpretar intervencions dels companys Distingir situacions d’informació formals i informals Interpretar i comparar mapes temàtics, taules, amb connectors apropiats Formular preguntes i hipòtesi amb procediments lingüístics apropiats Usar construccions gramaticals en l’acte verbal de provar Elaborar textos orals com a pas previ als escrits Exposar oralment conclu-sions del treball en grup Reconéixer textos de distints gèneres Obtindre informacions de fonts escrites i distingir les idees principals de les se-cundàries Esquematitzar i resumir la informació Relacionar els continguts d’un text amb els coneixe-ments anteriors Panificar i estructurar textos expositius propis Idem periodístics Idem per a la comunicació Modalitzar els enunciats (“potser”, “probablement”..) Usar amb presició verbs de percepció intel.lectual (anlitzar, constatar,..) Societats i pro-cessos històrics Les societats actuals Societats i territoris Processos de formació d’una societat concreta Processos de transició Processos que abarquen diverses societats Els grans problemes del món actual Els canvis culturals en el món actual Els paisatges i la interacció entre l’acció humana i les condicions amb. Distribució de les desigualdats socioeconómiques en la Terra La funcionalitat en l’espai geogràfic. La urbanització L’organització regional del món ÀMBIT SOCIOLINGÜÍSTIC

Programa d’Adaptació Curricular en Grup Àmbit Tecnològic i Plàstic Ferramentes tècniques i processos Les imatges tecnològiques Resolució de problemes tècnics Expressió gràfica TECNOLOGIA ED.PLÀSTICA Elements de configuració espacial Tecnologia i societat Operadors tecnològics Materials de fabricació Tècniques d’organització i gestió

Mesures específiques Adaptacions Curriculars Individuals Significatives Adaptacions d’Accés al Currículum Programa de Diversificació Curricular Programa d’Adaptació Curricular en Grup

Diversitat és la singularitat dins del grup CAP Novembre 2008 