El jurament dels Horacis

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Arquitectura Pintura Escultura
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
El jurament dels Horacis
ELS LLENGUATGES VISUALS
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
GASPARD MONGE GIRARD DESARGUES.
La lliçó d’anatomia del professor tulp
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
NAIXEMENT DE LA LITERATURA FRANCESA I ELEMENTS CULTURALS MEDIEVALS
L’EDAT MODERNA.
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Composició IV Wasily Kandinsky
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
L'EDAT MODERNA.
BAUHAUS, una escola d’art
Composició IV Wasily Kandinsky
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Joan Puig i Ferreter.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
Literatura francesa segle XVII
LLEGENDES ROMANES DE L’ÈPOCA MONÀRQUICA
Tableau II Piet Mondrian
LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
TEMA 13.- DESCOLONITZACIÓ I TERCER MÓN.
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
El Jurament dels Horacis
L’ART A L’EDAT MODERNA.
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
ELS ANELLS DE SATURN.
Tableau II Piet Mondrian
ART GREC.
ACTIVITAT 7.
24 de l’any cB Regina Seguim al Jesús que “es lliura” en el camí vers la Creu (T. Ll. de Victòria)
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
Figura ajaguda. H. Moore 1938.
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
"La Bíblia, Font de valors Humans i Socials"
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Una història de la tecnologia
L´assaig de postguerra
Interior holandès I Joan Miró
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
Comèdia: Plaute i Terenci
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
DONA II DE KOONING.
El Renaixement Segles XV i XVI.
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
Piet Mondrian Holanda,
Proposta 8.
LA CRISI DE L’ANTIC RÈGIM ( )
ART NEOCLÀSSIC PINTURA
ROMANTICISME Finals del s.XVIII Canvis socials i econòmics
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Les Avantguardes (principis segle XX)
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
EL GÒTIC Andrea Soria Catalán..
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ART MODERN.
Transcripción de la presentación:

El jurament dels Horacis Pintura segles XVIII i XIX.

1.- Documentació . Autor: Jacques-Louis David             Títol: El jurament dels Horacis Autor: Jacques-Louis David Cronologia de l’obra: 1784 Material i tècnica: Pintura a l’oli Suport:Tela País: França Estil: Neoclassicisme Ubicació original:Saló de 1785 Ubicació actual: Museu del Louvre. París                 .            

2.- Breu biografia Pàg. 134

3.- Descripció formal: Descripció: En un marc arquitectònic romà (austeres columnes dòriques que aguanten tres arcades de mig punt), tres homes romans joves juren davant un home més vell. Al fons, unes dones i uns infants ploren contemplant l'escena. Iconografia:El Jurament dels Horacis està extret d’una narració clàssica: els tres germans Horacis juren davant el seu pare lleialtat a Roma i la seva disponibilitat a morir per defensar l’Estat. Es basa en una història narrada a Ab urbe condita de Tit Livi. El tema va ser recollit per Corneille a la seva tragèdia Horace. Funció: Cívica i estètica.

Importància del nombre 3. Forma i composició: Forma: Dibuixística Composició: Tancada Simetria: espases, pare, arc central; homes/rectes/dinàmica; dones/ondulació/estàtica). Importància del nombre 3. Geometria: Les figures s’inscriuen en un rectangle. Superficialitat. Formen un fris. Figures disposades en tres grups amb predomini dels triàngles. Línies compositives: Diagonals rítmiques que formen les composicions triangulars.

Recursos tècnics Pinzellada: Domini de la línia per sobre el color. Color:El color se subordina al dibuix. Gamma cromàtica càlida però limitada. Els colors són brillants i clars, amb predomini de les tonalitats vermelles, grises i ocres. El color vermell de la túnica del pare és símbol de passió i de la sang que es vessarà. Marca el tema principal del quadre.      Llum: La llum és d’inspiració caravaggiesca, encara que molt més lluminosa. Entra per l’esquerra i projecta les ombres dels germans vers el pare i les dones. És freda i estudiada. Perspectiva:Perspectiva lineal (creada per la disposició de les línies: enrajolat del terra i parets laterals).Tendència clara a situar els personatges en un pla únic, com en els relleus clàssics.

4.- Significat de l’obra Elements propis de l’estil: David va començar el seu treball en la tradició barroca rococó.  Però en els anys 70-80 va canviar gradualment el seu estil. La crisi socio-política va transformar el gust d'un ampli sector de la burgesia: el públic requeria ara tendències artístiques més radicals. Progressivament va anar apropant-se vers un naturalisme classicista (mitjançant l'estudi dels camafeus i l'antiga escultura romana, la pintura de Carracci i de Caravaggio...). D'aquesta manera David va crear l'estil de la burgesia francesa a la vigília de la revolució; El jurament dels Horacis és el punt culminant d'aquest estil que uneix classicisme i naturalisme. Altres obres d’aquest estil són: Jurament del Joc de pilota (1791) i la Mort de Marat (1793). David va estar influenciat per Rafael, Poussin i Caravaggio. Mentre David desenvolupava el seu art a França, a Espanya trobem la figura de Goya. El Jurament dels Horacis (1784) coincideix amb la primera etapa de Goya, que es caracteritza per: Temàtica religiosa i costumista Tendència a la pinzellada solta; escàs interés per la línia Visió optimista i frívola de la vida.

Relació entre forma i funció: Pàg. 134 Iconologia: En el segle VII aC Roma i Alba Longa es disputaven el domini de la Itàlia central. Per dirimir quina de les dues seria la vencedora decidiren que lluitarien entre ells tres germans de cada bàndol: els Horacis per Roma i els Curiacis per Alba Longa. Només va sobreviure un dels Horacis, el qual en veure els plors de la seva germana Camil·la causat per la mort del seu promès (un Curiaci, la matà perquè lamentava la mort d’un enemic de Roma. L’autor, amb aquest tema, no volia retratar un fet històric sinó imbuir en els homes de la seva època el sentit del deure envers la pàtria. És una obra amb molta càrrega didàctica: exalta el deure que tenen els ciutadans de sacrificar-se per la pàtria. L'autor utilitza un tema clàssic per insistir en valors totalment actuals en l'època: noblesa, heroïcitat, sacrifici..... Va ser un encàrrec del rei Lluís XVI i va ser exposat al Saló de 1785.

Rococó

Històric: Relació entre l’època i l’obra: Il·lustració; Revolucions francesa i americana; Declaracions dels Drets de l’Home

Artístic: El neoclassicisme abasta un període complex i contradictori des del punt de vista artístic. En un moment clau de l’història europea i americana, els pintors reaccionen contra la frivolitat, i decorativisme del rococó, estil dominant en els cercles aristocràtics. La nova societat il·lustrada i racionalista busca uns nous valors. La burgesia defensa la llibertat, l’educació i el progrés. De manera incipient i incisiva al mateix temps s’inicia el període contemporani. Què haurà de representar ara, l’art? Els temes mitològics, pagans o cristians, ja no serveixen en l’època de la raó. Però com es pot renunciar a l’idealisme o al naturalisme? Darrera el descobriment de Pompeia i Herculà, la nova classe ascendent troba en les formes clàssiques de l’antiguitat, sobretot de la Roma republicana,la plasmació dels ideals racionalistes. Busca un art vertader, natural, sobri i sever. Un model ètic per imposar a les masses.

5.- Transcendència de l’obra Exercí un gran ascendent sobre els seus deixebles: Ingres i Gros. Aquest darrer, peró, s’allunyà dels cànons clàssics i donà un tractament més emotiu i colorista als temes històrics i revolucionaris (romanticisme incipient).

Gros: Napoleó amb els empestats de Jaffa.