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Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola

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Presentación del tema: "Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola"— Transcripción de la presentación:

1 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Primera Presentación Identificando los Desafíos Lugar: Cámara de Comercio de Neiva,13 de Diciembre 2012 Hora: 8:00 a.m. This inicial slide is used by the client to open the presentation by welcoming the audience. The welcome should last approximately 5 minutes and do not need to be supported by slides. Primera presentación de la Ruta Competitiva del Cluster Psicícola para el Refuerzo a la Competitividad en el Departamento del Huila. La presente iniciativa ha sido impulsada por la Cámara de Comercio de Neiva y la Alcaldía de Neiva, con apoyo de Innpulsa Colombia y el Ministerio de Industria, Comercio y Turismo. El desarrollo de la iniciativa es acompañado por la consultoría Competitiveness.

2 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafíos Futuros Próximos Pasos Coffee Break Explain the agenda. Mention (or add a slide) the project website link, so that the audience knows that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interupted along the way. It is preferable that two consultants take turns presenting, so that it is not always the the same consultant speaking (it also helps keep the attention of the audience). Estos fueron los tópicos presentados durante la reunión: Inicialmente, presentamos cual será el trabajo desarrollado a lo largo de la iniciativa. Después de la introducción, presentamos algunos datos sobre el sector piscícola en el mundo, en Colombia y en el Huila. A continuación, abrimos la discusión a todos los presentes para conversar sobre los desafíos futuros para las empresas del sector pisícola en la región. Por último, indicamos cuáles serían los próximos pasos de la iniciativa y convidamos a todos a un coffee break, donde pudimos continuar conversando.

3 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El Sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafíos Futuros Próximos Pasos Coffee Break Explain the agenda. Mention or add a slide with the project website link, so that the audience know that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience, that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interupted along the way. It is preferable that two consultants take turn presenting, so that it is not always the the same consultant speaking (it also helps keep the attention of the audience).

4 Objetivo del Proyecto Objetivo General
Reforzar la competitividad de las empresas del sector Piscícola en Neiva (Huila) El objetivo de la iniciativa es mejorar la competitividad de las empresas, para ver cómo están posicionados en el mercado y cómo pueden posicionarse más competitivamente con el fin de obtener negocios más rentables. Explicar qué se entiende por competitividad: Una empresa es competitiva cuando logra beneficios más rentables que su promedio de la industria durante un largo período de tiempo. Por último, queremos ayudar a las empresas a ser colocados en las estrategias más interesantes a desarrollar, crear empleo, aumentar los beneficios.El significado de competitividad para nosotros es: obtener más ingresos y un mayor margen al paso del tiempo, es decir, empresas ganando más dinero en el largo plazo.

5 Objetivo de la Ruta Competitiva Como se refuerza la competitividad?
Reforzar la competitividad de las empresas del clúster piscícola en Neiva Estrategia empresarial Entorno Integrar las perspectivas individuales hacia una visión estratégica consensuada de futuro Favorecer y estimular la innovación y el desarrollo de las empresas Para ello, el equipo consultor trabajará sobre dos ejes ": el análisis estratégico (para entender las opciones estratégicas son más interesantes para el territorio, teniendo en cuenta sus fortalezas y debilidades) y la puesta en marcha de acciones prácticas que harán de esta visión estratégica en realidad. El resultado del proyecto es no sólo el plan estratégico, por el contrario, es principalmente el hecho de poner en marcha acciones con el fin de ayudar a las empresas e instituciones de su competitividad. Estas acciones serán tanto sobre la estrategia individual y el medio ambiente (como cambiar el marco en el que las empresas se comportan). La competitividad debe reforzarse a 2 niveles: Estrategia empresarial: integrar las perspectivas individuales hacia una visión estratégica consensuada lo que hace cada empresa individualmente, innovando y adaptando sus productos y servicios a la demanda Entorno en el que se desarrollan las empresas: ver como debe ser el entorno de las empresas para permitir que estas desarrollen su actividad. El entorno debe ser cambiado entre todos y con el soporte de entes institucionales, ninguna empresa del sector, sola, puede poner en marcha ciertos cambios. Aquí radica una gran parte del interés de hacer este tipo de proyecto, ya que abordaremos cosas que nadie puede hacer solo. Es muy bueno estar articulado y conectados es bueno saber cuando terminara el estudio y dilema hasta donde llegar con la prospectiva hay aspectos en Educacion e vivienda pero ir muy de la mano hasata donde la salida economico porque tiene que ver con productividad y competitividad, Claudia este proyecto parte del estado inicial (base) Una de las estrategias comfamiliar estudio es a puntarle al tema de los cluster Herramienta para potenciar

6 Estrategia Empresarial
Objetivo del Proyecto Eje de Trabajo Estrategia Empresarial Entorno Integrar las perspectivas individuales hacia una visión estratégica consensuada de futuro Ejecutar las acciones necesarias para mejorar el entorno de las empresas y su desarrollo competitivo Información actualizada sobre las tendencias Referencias Internacionales Reflexión Estratégico Centrarse en areas claves Las estrategias tienen que ser individuales, pero las empresas necesitan un entorno favorable El objetivo es trabajar sobre tres o cuatro áreas claves cada una con un responsable y un plan de trabajo About the environment, the purpose is to launch actions that improve the environment and makes the needs of the companies adequate. Explain bullet point. Insist that the cooperation of the businessmen is essential throughout the project, both for the strategy definition where we can be competitive and the definition of the environment actions, which must be implemented. Para integrar las perspectivas para eso necesitamos desarrollar las siguientes acciones Del trabajo de estrategia el resultado son las acciones de mejora competitiva y nos enfocaremos en la principales Caso las empresas decidan realizar cambios estratégicos, será necesario desarrollar acciones sobre el entorno del negocio del cual hacen parte para ayudarlas a desarrollar nuevas estrategias. La participación de los empresarios es esencial durante toda la iniciativa, tanto en la definición de la estrategia más competitiva como en la definición de las acciones para mejorar el entorno del negocio.

7 Estrategia Empresarial
Objetivo del Proyecto Resultados del Proyecto Estrategia Empresarial Entorno Integrar las perspectivas individuales hacia una visión estratégica consensuada de futuro Ejecutar las acciones necesarias para mejorar el entorno de las empresas y su desarrollo competitivo El objetivo final de este proyecto no es tener un estudio más, sino que es muy práctico. ESTUDIO

8 Estrategia Empresarial
Objetivos del Proyecto Resultados del Proyecto Estrategia Empresarial Entorno Integrar las perspectivas individuales hacia una visión estratégica consensuada de futuro Ejecutar las acciones necesarias para mejorar el entorno de las empresas y su desarrollo competitivo La Ruta competitiva Pisícola es un proceso práctico: su objetivo final es facilitar la realización de acciones que permitan el cambio estratégico. Lo anterior se logrará con la definición de los responsables, plazos y costos estimados para la implementación efectiva de las mismas. What we are interested in is generating a dynamic of change, providing strategic and environment changes that allow the companies to position themselves in the most interesting way on the market. El proyecto tiene un próposito práctico: Generar una dinámica de cambio empresarial

9 Calendario del Proyecto Fases del Proyecto y actividades principales
6 meses Guiando la estrategia Lanzamiento de las acciones Identificando los desafíos La iniciativa tiene una duración de 6 meses, conformada por 3 fases: Identificando los desafíos: durante esta fase se quiere entender quienes son los agentes locales del territorio, como se organizan, cuales son sus fuerzas y debilidades, y detectar a que retos se enfrentan las empresas. La principal actividad de esta fase son las entrevistas y el estudio de los documentos existentes sobre la industria a nivel general y local. Guiando la estrategia: durante esta fase se definirán, conjuntamente, cuales son las opciones estratégicas mas interesantes para la tipología de empresas presentes, siempre en función de la evolución de las tendencias del mercado y de la demanda. Con este fin se realizaran entrevistas con compradores avanzados y un viaje de estudio a regiones lideres. Además de las actividades que desarrollaran los consultores, se convocará un grupo de reflexión estratégica con las empresas. Lanzamiento de las acciones: durante la última fase se pondrán en marcha grupos de trabajo (formados por las empresas locales) afín de llevar a la práctica la visión estratégica desarrollada. Los grupos de trabajo trabajaran sobre acciones de mejora del entorno así como acciones de estrategia. Es importante señalar que las próximas reuniones están abiertas a cualquier actor que haga parte del sector piscícola en el huila. Explain (theory) the 3 phases and the activities developed in each one of them. Mention that the project lasts 6 months, distributed in the 3 following phases: FUTURE CHALLENGES, during this phase it’s necessary to understand who the local agents are, how they are organized, what are their strengths and weaknesses, and detect the challenges for the companies. Main activities in this phase are the interviews and the existing documents review about the industry at a general and local level. FUTURE VISION, during this phase, we have to define what the most interesting strategy options for the actual type of companies are, always depending on the market trend evolution and the demand. For this purpose, some interviews of sophisticated buyers will be done and a study trip to leading regions. Besides the consultant activities, a strategic reflection group will be created with the companies. ACTION LINES, during the last phase, work groups will start (created with local companies), in order to implement the strategic vision developed. Work groups will work on actions that improve the environment as well as the strategic actions. Es la etapa en la que estamos actualmente empresarios Definición de la estrategia competitiva hacia la cual nos orientaremos y los procesos de cambio Espacios en pequeños comites donde el empresario es clave 1ra presentación: 13 de Diciembre de 2012 2da presentación: 14 de Marzo de 2013 3ra presentación: 23 de Mayo de 2013 Entrevistas con empresas e instituciones Análisis de documentos y trabajos previos Benchmarking Entrevistas con compradores avanzados Grupo de reflexión estratégica Lanzamiento de grupos de trabajo

10 Calendario del Proyecto Fases del Proyecto y actividades principales
6 meses Guiando la estrategia Lanzamiento de las acciones Identificando los desafíos 1ra presentación: 13 de Diciembre de 2012 2da presentación: 14 de Marzo de 2013 3ra presentación: 23 de Mayo de 2013 Explain what has happened during 1st pahse: explain the work done, specially the interviews (people and companies interviewed can be mentioned). Mention that it was not possible to visit everyone. Be careful in misunderstandings regarding the criteria taken to choose the interviews, and can offend sensibilities. Also mention the documents studies if there are any old ones. It’s important to transmit the idea that we are not starting from nothing, that it’s very valued the research and actions done before by other agents (we are not duplicating work). Try to advance to some eventual questions of the audience about “if we have studied that document or the other one”. . Se ha recogido información diversa destacamos 18 Entrevistas a empresarios de Neiva (Huila) Estado mundial de la pesca y acuicultura FAO 2012, Informe de gestión pisicultura 2011, Estudio de la capacidad de carga del embalse de Betania(Hidrosfera)

11 Lanza-miento de las acciones Identifi-cando los desafíos
Calendario del Proyecto Seguimiento de las acciones 6 meses + 2 años Guiando la estrategia Lanza-miento de las acciones Identifi-cando los desafíos Seguimiento de las acciones Acción 1 Acción 2 Acción x... Este proyecto, sin embargo, no acaba al final de las 3 fases, al contrario, se podría decir que empieza luego de éstas. Dado que durante la 3ª fase habremos definido las acciones que queremos hacer. Por tanto el próximo paso es implementarlas. This project, however, doesn’t finish after the 3 phases, we can say it starts here: during the 3rd phase, we have defined the actions to be done and each business plan, so next step is to implement them. Consultant implication will be less once the analytical phase has ended, and the responsibility will be passed on to the agents, who form the groups and are responsible for each action/group. Despues de 6 meses de trabajo conjunto de reflexión estratégica, se inicia la ejecución de las acciones de mejora competitiva

12 Objetivo del proyecto Beneficios para las empresas
Una evaluación rigurosa de su posición competitiva actual Una comunicación constructiva y directa con la administración pública, basada en un entendimiento común del negocio Un mejoramiento del ambiente de negocio, como resultado de la implementación de las líneas de acción Desarrollo de los mercados de futuro Aquí presentamos los beneficios para la Instituciones del cluster que dan su apoyo a las empresas pisícolas

13 Objetivo del proyecto Beneficios para las instituciones
Un mejor entendimiento de las necesidades del sector Una oportunidad para diseñar nuevos programas y políticas de apoyo adecuados a las necesidades futuras del sector Coordinar los esfuerzos de diferentes organismos públicos para aumentar su efectividad y optimizar los recursos Mejorar las capacidades de las instituciones Objetivo del proyecto Aquí presentamos los beneficios para la Instituciones del cluster que dan su apoyo a las empresas pisícolas

14 Objetivo del proyecto Su participación en el proyecto
Guiarnos con sugerencias o información sobre el sector Participar activamente en el proyecto e involucrar a otras empresas e instituciones Asumir responsabilidades en las acciones a las que se llegue conjuntamente Lo que esperamos de su participación en este proyecto es ...

15 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El Sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafios Futuros Próximos pasos Cofee Break Explain the agenda. Mention or add a slide with the project website link, so that the audience knows that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience, that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interrupted along the way. It is preferable that two consultants take turn presenting, so that it is not always the same consultant speaking (it also helps to keep the attention of the audience).

16 “La pesca de captura es el 59% de la producción acuícola mundial y
El sector piscícola en el mundo Producción Explain in detail the information about the industry on a global scale, as well as its evolution. The slides should transmit the most important points, but the consultant can (should) give more information than what is being presented. The consultant should show mastery over the issues that are being presented, we should look like experts on the issue (we don't need to come off as experts, but our discourse should be correct and complete). Regarding the graphics, whenever possible, it is better to remake them ourselves rather than copy pasting graphics with different colors and formats (they take away from the cohesiveness of the presentation). “La pesca de captura es el 59% de la producción acuícola mundial y se ha mantenido estable entorno a los 90 millones de toneladas en la última década”

17 “El sector tiene importantes jugadores a nivel mundial”
El sector piscícola en el mundo Explain in detail the information about the industry on a global scale, as well as its evolution. The slides should transmit the most important points, but the consultant can (should) give more information than what is being presented. The consultant should show mastery over the issues that are being presented, we should look like experts on the issue (we don't need to come off as experts, but our discourse should be correct and complete). Regarding the graphics, whenever possible, it is better to remake them ourselves rather than copy pasting graphics with different colors and formats (they take away from the cohesiveness of the presentation). “El sector tiene importantes jugadores a nivel mundial”

18 “ De la acuicultura total, el 85% son peces”
El sector piscícola en el mundo Explain in detail the information about the industry on a global scale, as well as its evolution. The slides should transmit the most important points, but the consultant can (should) give more information than what is being presented. The consultant should show mastery over the issues that are being presented, we should look like experts on the issue (we don't need to come off as experts, but our discourse should be correct and complete). Regarding the graphics, whenever possible, it is better to remake them ourselves rather than copy pasting graphics with different colors and formats (they take away from the cohesiveness of the presentation). “ De la acuicultura total, el 85% son peces”

19 “Grupos de especie de peces mayoritarios”
El sector piscícola en el mundo Explain in detail the information about the industry on a global scale, as well as its evolution. The slides should transmit the most important points, but the consultant can (should) give more information than what is being presented. The consultant should show mastery over the issues that are being presented, we should look like experts on the issue (we don't need to come off as experts, but our discourse should be correct and complete). Regarding the graphics, whenever possible, it is better to remake them ourselves rather than copy pasting graphics with different colors and formats (they take away from the cohesiveness of the presentation). “Grupos de especie de peces mayoritarios”

20 El sector piscícola en el mundo
La producción en china mantiene una tendencia creciente, mientras que Indonesia se mantiene estable, Perú tiene una tendencia variable descendiente “Tendencia con ligero crecimiento en la producción mundial”

21 El sector piscícola en el mundo
“Principal demanda mundial”

22 El sector piscícola en el mundo Tendencias de Consumo
“Mejor Fresco”

23 “Piscicultura en crecimiento”
Acuicultura en Colombia “Piscicultura en crecimiento”

24 “Somos el mayor productor piscicola nacional 55%”
La Piscicultura en Colombia Producción 2010 “Somos el mayor productor piscicola nacional 55%”

25 “Somos el mayor productor de tilapia nacional 66%”
La Piscicultura en Colombia Producción 2011 “Somos el mayor productor de tilapia nacional 66%” Source: xx

26 La Piscicultura en Colombia
“Crecimiento sostenido de las exportaciones en los últimos 6 años” “Somos el mayor productor de tilapia nacional 55%”

27 La Piscicultura en Colombia
“El empleo ha crecido derivado del incremento de la producción”

28 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafios Futuros Próximos pasos Coffee Break Explain the agenda. Mention or add a slide with the project website link, so that the audience know that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience, that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interrupted along the way. It is preferable that two consultants take turn presenting, so that it is not always the same consultant speaking (it also helps to keep the attention of the audience).

29 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Origenes: En 1979 se introduce en Colombia de manera oficial una linea de Tilapia Nilotica: Oreochromis niloticus en el departamento de Bolívar y Gigante Huila; más tarde se utilizaría para repoblamiento indiscriminado de ciénagas y represas Condiciones Competitivas en el Huila: Las fortalezas en el departamento se encuentran fundadas en el espejo de agua utilizada específicamente en la producción en la represa de Betania en jaulas y jaulones debido a las tasas de conversión Introduce the cluster that is being worked on, giving general information: historical origin, evolution, size, strengths and weaknesses. This part should be qualitative, and the consultants should not limit themselves to quantitative information. The slide should not be too full. The messages should be positive (speak more about strengths than about weaknesses), and in that way you will create a positive environment and group spirit amongst the audience. Source: xx

30 Descripción del negocio
Proveedores Empresas que proveen de productos, insumos y/o servicios relacionados con la pesca: Alevinos, alimento de pez, implemento para manejo de producto, logística y maquinaria Productores Pescadores independientes, Agrupaciones o asociaciones gremiales de pescadores, empresas de pesca, empresas de acuicultura Intermediarios Agente mayorista que compra a los productores y comercializa con plantas procesadoras, exportadoras, mercados y centros de distribución Plantas procesadoras Empresas locales, regionales y nacionales, que realizan la actividad de procesamiento e incluso venta de los productos extraídos en la Región Retailers Empresas que comercializan el producto en destino hasta el consumidor Exportadoras Empresas locales, regionales y nacionales, que realizan la actividad de exportación del producto a los mercados internacionales Instituciones Instituciones públicas y privadas que se relacionan directa o indirectamente con el rubro, Fomento, Reguladoras, Asociaciones, Investigación 30 23 March 2017 30

31 Reparación embarcaciones y redes Transporte y logística
Descripción del Negocio ¿Quién está en el negocio? Reparación embarcaciones y redes Sector financiero Envases y embalajes Transporte y logística CONSUMIDOR Proveedores de Materias Primas e insumos Mercado Nacional Comercialización Productores Procesadores Fertilizantes Ferias y Mercados Combustibles y lubricantes Cadenas de supermercado Intermediarios y Mayoristas Insumos de Pesca Restaurantes Maquinarias y Herramientas Exportadores Importador / Trader Organismos Públicos Nacionales y territoriales Instituciones de Fomento y reguladoras Organizaciones gremiales Universidades Centros de investigación Infraestructura vial y aeroportuaria

32 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Perfil Piscicola Número total de compañías Son ciento cincuenta (143) empresas aproximadamente que hacen parte del clúster Distribuidos según así: Proveedores 21 Productores 110 Comercializadores 9 Present other information about the cluster (qualitative): what activities/products/services do the businesses do, how many are there, how large are the companies, quantitative data about their evolution, etc. For touristic clusters: number of travelers (and evolution), where they come from, period of the year that they started out, average expenditure per person, activities they do, attractiveness of the location, etc. For industrial clusters: type of products, amount produced, characteristics of the production, characteristics of the retailing, main markets, percentage exported, distribution channels, etc. The most significant data should be presented - the data that will cause the greatest impact. For example, for the evolution, it is usually more significant to show a tendency from several years back ( ) and not just two or three years (the change from 2008 to 2009 is probably less important) When possible, it is important to transmit a positive message, choosing to present the information that is the most useful for us. We should never lie or manipulate the information: if the data is negative, we should present reality as it is, but still trying not to depress the audience and take away their motivation about what they can accomplish. Source: xx

33 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Mapa Geográfico Plantas de Procesamiento Proveedores de Insumo balanceado Productores Show, in a map, how the actors are spread in the territory. The slide’s objective is to reinforce the feeling of a cluster, highlight the specialization and strengths of the region to motivate the audience to see their potential.

34 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola Mapa de Agentes
Next, we should include the logos or names on this slide, to show if our cluster has all of the actors necessary, where actors are or not, and who are they. The goal of this slide is, that everyone recognize themselves, reinforce the feeling of union and motivate them to do something together. The consultant should spend a significant amount of time discussing the companies present, saying what is known about them, showing the audience that they understand the territory (so that the consultant’s competencies are not questioned). The consultant can use anecdotes, non confidential information about the companies’ activities, etc. Once again, this information can be presented in a step by step manner, so that the audience is not shocked by showing it all at once. If the consultant shows a complicated slide, the audience will try to understand it rather than listen to the consultant. Source: xx

35 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El Sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafios Futuros Próximos Pasos Coffee Break Explain the agenda. Mention or add a slide with the project website link, so that the audience know that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience, that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interrupted along the way. It is preferable that two consultants take turn presenting, so that it is not always the same consultant speaking (it also helps keep to the attention of the audience).

36 Desafios Futuros de las compañias
¿Cuales son los principales desafios para el desarrollo competitivo del sector piscicola? As mentioned, every slide will have a question. It is better to avoid yes or no questions, because if the entire audience agrees on a “yes” or a “no”, and the consultant does not agree, he/she cannot say so. In addition, yes or no questions do not allow for opinions, which is not good to expand and develop these issues. Generic questions (such as “what challenges do our companies face?”) are interesting. However, they allow for a wide scope of answers: the consultant should evaluate the risk (and eventually be capable of redirecting the issue) of moving to discuss areas that are not interesting (such as “too many taxes”, etc.). Sometimes it can be easier to ask more specific questions. For a touristic cluster they can ask questions like: “Are we properly valuing our attractions?”, “What type of public are we interested in attracting?” (and in order to “guide” the question, we could add: “More average expenditure, another population, another part of the year…”), etc. For industrial clusters we could ask: “What are the challenges facing our production? ”, “Are we responding to the demand?”, etc. The questions to ask in this section will depend on what the weaknesses of the cluster are, and what the challenges are that the business people expressed in the interviews (the interviews are a great source of information in order to decide what questions to ask in the debate). Likewise, we must analyze the tendencies of the evolution of the businesses and of the industry. POSSIBILITY AT THE END OF THE SLIDE: ADD links to slide that provides related issues

37 ¿Cómo hacemos para agregar valor a los pescados frescos en la Región?
Desafios Futuros de las compañias ¿Cómo hacemos para agregar valor a los pescados frescos en la Región? As mentioned, every slide will have a question. It is better to avoid yes or no questions, because if the entire audience agrees on a “yes” or a “no”, and the consultant does not agree, he/she cannot say so. In addition, yes or no questions do not allow for opinions, which is not good to expand and develop these issues. Generic questions (such as “what challenges do our companies face?”) are interesting. However, they allow for a wide scope of answers: the consultant should evaluate the risk (and eventually be capable of redirecting the issue) of moving to discuss areas that are not interesting (such as “too many taxes”, etc.). Sometimes it can be easier to ask more specific questions. For a touristic cluster they can ask questions like: “Are we properly valuing our attractions?”, “What type of public are we interested in attracting?” (and in order to “guide” the question, we could add: “More average expenditure, another population, another part of the year…”), etc. For industrial clusters we could ask: “What are the challenges facing our production? ”, “Are we responding to the demand?”, etc. The questions to ask in this section will depend on what the weaknesses of the cluster are, and what the challenges are that the business people expressed in the interviews (the interviews are a great source of information in order to decide what questions to ask in the debate). Likewise, we must analyze the tendencies of the evolution of the businesses and of the industry. POSSIBILITY AT THE END OF THE SLIDE: ADD links to slide that provides related issues

38 Desafios Futuros de las compañias
¿Quiénes son los responsables de mejorar la situación en el negocio piscicola y la posición competitiva del sector? As mentioned, every slide will have a question. It is better to avoid yes or no questions, because if the entire audience agrees on a “yes” or a “no”, and the consultant does not agree, he/she cannot say so. In addition, yes or no questions do not allow for opinions, which is not good to expand and develop these issues. Generic questions (such as “what challenges do our companies face?”) are interesting. However, they allow for a wide scope of answers: the consultant should evaluate the risk (and eventually be capable of redirecting the issue) of moving to discuss areas that are not interesting (such as “too many taxes”, etc.). Sometimes it can be easier to ask more specific questions. For a touristic cluster they can ask questions like: “Are we properly valuing our attractions?”, “What type of public are we interested in attracting?” (and in order to “guide” the question, we could add: “More average expenditure, another population, another part of the year…”), etc. For industrial clusters we could ask: “What are the challenges facing our production? ”, “Are we responding to the demand?”, etc. The questions to ask in this section will depend on what the weaknesses of the cluster are, and what the challenges are that the business people expressed in the interviews (the interviews are a great source of information in order to decide what questions to ask in the debate). Likewise, we must analyze the tendencies of the evolution of the businesses and of the industry. POSSIBILITY AT THE END OF THE SLIDE: ADD links to slide that provides related issues

39 Ruta Competitiva (RC) Clúster Piscícola
Agenda Objetivos del Proyecto El Sector Iniciativa Piscícola en Neiva Desafios Futuros Próximos Pasos Coffee Break Explain the agenda. Mention or add a slide with the project website link, so that the audience know that they do not need to take notes during the presentation. Explain to the audience, that there will be a debate after the presentation so that the presentation is not interrupted along the way. It is preferable that two consultants take turn presenting, so that it is not always the same consultant speaking (it also helps to keep the attention of the audience).

40 Próximos Pasos Próxima presentación pública
6 meses Guiando la estrategia Lanzamiento de las acciones Identificando los desafíos Explain the activities that will be done in the second phase, explaining in detail their purpose. Mention the date, time, and place of the second presentation so that people can write it down and put it in their agendas. 1ra presentación 13 de Diciembre de 2012 Próxima presentación 14 de Marzo de 2013 3ra presentación 23 de Mayo de 2013 Viaje de Referencia Compradores Sofisticados entrevistas Estrategia del Grupo

41 Cámara de Comercio de Neiva
Temas Prácticos Equipo del proyecto Datos de contacto Roles y dedicación Competitiveness Claudia Da Cunha Tcachman Maria Pierrestegui 50% Equipo local Liliana López Gonzalez Anderson Ordoñez Sergio Moreno 100% tiempo Present the team and specify their roles. Regarding the local team, different options are possible: One senior (at least 70% of his time, ideally more) and one junior (100%) Two persons at the same level (ideally 100% both, at least 80%) In any case, please, make sure that the local consultants will spend time enough on the project and that they do not have other responsibilities. Regarding the competitiveness consultants, please, make sure the client understands their role. Tutor: follow up of all project activities, guiding the team, training them and checking documents to ensure Competitiveness quality level. Expert: participation in key moments of the analysis, mainly in phase 2 (strategic segmentation, reference trip,...). If ever the local team is still to be hired, please, remember that Competitiveness wants to participate in the selection process, to ensure that the people chosen has the necessary skills. As a reminder: both the local consultants have to have a MBA, if there’s a senior, he needs to have 4-5 years experience in the industry. Ideally, the junior should be between 20-25, while the senior should be between Do not hire people with too much experience, it can be more difficult for them to change into a new methodology and listen to a younger tutor. Cliente Alcaldía de Neiva Pedro Suarez Trujillo- Alcalde Cámara de Comercio de Neiva Ariel Rincón Machado - Presidente Ejecutivo Claudia Medina - Directora de Competitividad Seguimiento de la RC, Briefings y presentaciones, Seguimiento de acciones y recomendaciones.

42 Próximos Pasos Muchas Gracias por su participación y hasta la 2a presentación el próximao 14 de Marzo de 2013


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