Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Dr. Eduard Cristóbal Setembre de 2009
Ús de les TIC ( Tecnologies de la Informació i les Comunicacions ) a les llars de la Ciutat de Lleida Enquesta Dr. Eduard Cristóbal Setembre de 2009
2
Objectius de l’estudi La identificació dels trets personals i socials dels usuaris d’ordinadors i d’Internet, així com la naturalesa i característiques de la població que no fa ús de les noves tecnologies de la informació i les comunicacions. La comparació dels resultats d’aquesta enquesta amb els obtinguts en els estudis anteriors. En efecte, l’any 2000 es va fer la primera enquesta sobre l’ús de les TIC per les ciutadanes i ciutadans de Lleida, mentre que l’any 2003 es va realitzar la segona, l’any 2005 la tercera i a l’any 2007 la quarta. Cal afegir que totes les enquestes esmentades s’han fet sota el patrocini de la Paeria.
3
Ressenya metodològica
Àmbit de la investigació Ciutat de Lleida Mostra 858 enquestes amb un marge d’error 3,4% i nivell de confiança 95,5% (k=2 i P=Q=50%) Procediment Mostreig aleatori estratificat Data del treball de camp Gener - Abril de 2009 Administració de l’enquesta Entrevista telefònica personal mitjançant qüestionari semiestructurat. Informació recollida La informació es recull en tres grans blocs. Un primer bloc fa referència a l'equipament de les llars (ordinadors, Internet, telèfon mòbil, TV, DVD, etc.). Un segon conjunt de qüestions aborden aspectes relacionats tant amb la personalitat de l’entrevistat, com sobre l'ús que fa aquest de les TIC de les que disposa. Finalment, una altra sèrie de preguntes s’interessa per les principals variables socials i econòmiques de la llar de l’entrevistat.
4
Principals resultats 1.- Tres quartes parts de les llars tenen ordinador Més d’un 76% dels enquestats (659/858) declara tenir almenys un ordinador. Malgrat que no creix en magnituds, el parc domèstic de maquinari, això no vol dir que el mercat estigui estancat ja que creix el nombre de famílies amb un o més PCs a casa, alhora que hom continua renovant els equips i adquirint altres sistemes multimèdia. La gran majoria dels ciutadans utilitzen l’ordinador diàriament o vàries vegades a la setmana Addicionalment, més d’un 68% del total (590/858) és la proporció d’entrevistats que afirmen utilitzar l’ordinador de forma diària o vàries vegades per setmana. Aquesta xifra és significativament més elevada als dels estudis anteriors: a l’enquesta de 2007 va ser un 54% del total (463/857), similar al de l’enquesta de 2005 (433/800) i molt superior a la presentada a l’enquesta de 2003, la qual arribava només al 30% del total de la mostra (239/800).
5
Antiguitat del primer ordinador de la llar
6
Principals resultats 2.- El 94% dels ordinadors tenen connexió a Internet Una altra dada positiva, que manifesta la tendència ja observada en estudis anteriors és el fet que del total dels entrevistats amb almenys un ordinador, un 94,2% declara tenir accés a la Xarxa (a l’any 2007 aquest percentatge era del 86%, l’any 2005 del 78,3% i a l’any 2003 era del 67,7%) D’aquesta manera, el 72% de la mostra són llars que tenen accés a Internet. Una xifra superior al 60% dels anys 2007 i 2005 i més que dobla a la l’obtinguda en l’enquesta de 2003 que va ser de 33,6%. Així, s’observa una relació positiva entre l’augment de l’equipament informàtic a la llar i el grau de connexió domèstica a Internet.
7
Principals resultats 3.- Presència dels lleidatans i lleidatanes a la web Creix el nombre de famílies amb un o més PCs a casa, alhora que hom continua renovant els equips i adquirint altres sistemes multimèdia. Respecte a les persones que afirmen tenir accés domèstic a Internet, un 87% tenen adreça electrònica particular, un 6,7% WEB personal i un 24% el BLOG o bitàcola propi. El 30% de la mostra afirma pertànyer a una xarxa social a Internet (sobre tot a Facebook i Windows Life Space
8
Número de llars amb connexió a Internet
9
Tipus accés a Internet
10
Principals resultats 4.- La freqüència d’accés a Internet ha experimentat un augment important La freqüència d’accés a Internet ha patit un augment important respecte les darreres enquestes: un 57% del total de la població entrevistada afirma accedir diàriament a la Xarxa. Una proporció més gran que a l’enquesta de 2007 (40,1%) i 2005 (32%) i molt més elevada que si ho comparem amb l’obtinguda l’any 2003 que va ser de l’11%. També es manté la proporció entre joventut i grau de connexió, ja que fins els 25 anys, el 91% dels individus disposa d’Internet i, com és previsible, s’hi ha connectat una o més vegades. Aquesta proporció baixa al 51,8% per a la població de més de 65 anys d’edat. Malgrat tot són dades superiors a estudis anteriors. Això vol dir que, progressivament, Internet està arribant a persones de franges d’edat més elevades. Així mateix, atès que els lleidatans que naveguen diàriament per Internet representen més de la meitat de la població total, la ciutat de Lleida continua situant-se en nombre d’internautes dins la banda alta, en comparació amb altres ciutats/territoris.
11
Comparativa dels indicadors TIC bàsics a les llars
% del total de les llars Lleida Ciutat (2009) Catalunya (2008) Europa Espanya Llars amb mòbil 96,3% 88,6% - % 92,1 % Llars amb ordinador 76,8% 64,5% 63,6% Llars amb Internet 72,4% 54,4% 64,0% 51,0% Llars amb banda ampla 65,6% 41,9% 24,3% 44,6% Fonts: Estadístiques de la Societat de la Informació Catalunya 2008.; INE: Instituto Nacional de Estadística (2008). EUROSTAT (2008).
12
Motius pel que es fa servir Internet
13
Principals resultats 5.- Continua el creixement del comerç electrònic
Respecte al fenomen del comerç electrònic, es consolida el creixement de les compres per Internet. Un total de 287 entrevistats (el 33,4% de tota la mostra i un 46,2% dels internautes –aquestes xifres foren el 2007 del 23,3% i el 42,8%, respectivament) declaren haver comprat alguna cosa. Cal recordar que, l’any 2000, els entrevistats que declararen haver comprat alguna vegada per Internet no arribaven al 5% del total. Aquesta situació pot venir explicada pel fet de que, cada vegada, més i més internautes tenen més antiguitat, amb la qual cosa han anat guanyant en experiència i confiança en el ciberespai. Un altre motiu podria ser el fet que els individus de trams d’edat més elevats, s’estan incorporant a l’ús de la Xarxa tal com s’ha vist en el punt anterior. Uns individus que, a més, tenen un poder adquisitiu superior als internautes més joves. Aquestes xifres són clarament més elevades que les procedents d’estudis similars fets a Catalunya i Espanya.
14
Intenció de compra online (percentatge respecte al total de la mostra)
15
Producte o servei que s’adquirit o s’ha buscat informació a través de la Xarxa
Producte o servei (número de respostes) Informació Compres Bitllets de viatge (Avió, tren, vaixell, autobús...) 368 206 Paquets vacacionals 332 131 Allotjament (reserves d’hotel, casa rural,...) 331 132 Lloguer de cotxes 113 45 Llibres 207 85 Pel·lícules (DVDs, vídeos) 168 33 Música (CDs, MP3,...) 196 51 Entrades d'espectacles 263 140 Art i col·leccionisme 63 18 Programes d’ordinador (Software) 194 70 Equipaments informàtics (Hardware) 202 77 Videojocs per ordinadors i consoles 130 41 Aparells electrònics (televisors, ràdios, mòbils, càmeres de fotos,...) 221 109 Telefonia / Servei telefònics 189 47 Tons, icones o jocs descarregables pel mòbil 7 Regals i flors 97 50 Productes de salut i bellesa 103 35 Roba, calçat o accessoris 187 82 Alimentació i Begudes 99 55 Productes de neteja/drogueria o d’higiene 78 42 Productes o serveis financers 100 38 Cotxes, motos, bicicletes i accessoris 169 22 Immobles 13 Altres 36 11
16
Avantatges de comprar per Internet
Avantatges (ordenats jeràrquicament) Estudi 2009 Comoditat 272 Facilitat per comprar i obtenir informació 219 Eficàcia 213 Preu i promocions 208 Accés a més informació 198 Varietat 196 Rapidesa 188 Qualitat del servei 120 Per provar 56 Únic mitjà disponible 55 Altres 15
17
Barreres a la compra online
Problemes (ordenats jeràrquicament) Estudi 2009 Correus no sol·licitats 366 Massa publicitat 361 Seguretat 330 Virus informàtics Exposició a continguts il·legals o ofensius 274 Lentitud 247 Retards o problemes de connexió 237 Falta de confidencialitat 230 Cost del proveïdor d'accés o telefònic 190 Dificultat d’ús 115 Idioma 100 Altres problemes 17
18
Principals resultats 6.- Creixement del parc d’ordinadors Tal com s'observava ja en els resultats dels estudis anteriors, hi ha més aviat una certa saturació en el parc d’ordinadors, el que es reflecteix en una estabilització en la intenció de comprar més ordinadors durant els propers 12 mesos, així com de la incorporació de la connexió a Internet cas que es tracti d’un ordinador sense aquesta capacitat. Les previsions de venda del sector, s’hauran de centrar en el manteniment, renovació i millores del parc informàtic, més que aconseguir nous clients.
19
Llars i previsions de futur de les TIC (any 2009)
20
Principals resultats 7.- Les TIC als barris Si s’analitza la situació de les TIC per barris, s’observa que no hi ha diferències destacables entre ells, ja sigui en termes de nivell d’equipament informàtic o d’accés a la Xarxa.
21
Equipament TIC de la llar
22
Gràcies per la seva atenció
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.