La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Oficina d’Investigació i Transferència de Tecnologia

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Oficina d’Investigació i Transferència de Tecnologia"— Transcripción de la presentación:

1 Oficina d’Investigació i Transferència de Tecnologia
JORNADES DOCTORIALS 2004 Gestió de la Innovació EADA-Collbató 31 de Març de 2004 Roger Cabezas Cap de la OITT Oficina d’Investigació i Transferència de Tecnologia Universitat de Girona

2 CON ENGEGAR UN PROJECTE EMPRESARIAL:
INDEX INTRODUCCIÓ: Conceptes: Innovació, Qué es Com es generen idees/conceptes innovadors Com es seleccionen les millors idees Definició de R+D+I (recerca-desenvolupament-innovació) CON ENGEGAR UN PROJECTE EMPRESARIAL: Processos d’una empresa Posta en marxa d’una empresa: Idea de Negoci – Pla de Negoci Idea de Negoci: Llista de Control El Pla de Negoci Pla de Negoci: Llista de control Finançament UNIVERSITAT: VIES DE SORTIDA COM HO FEM A LA UdG OITT Eines Com podem ajudar?

3 INTRODUCCIÓ - Conceptes

4 QUE ES INNOVACIÓ INNOVACIÓ: TIPUS: ACTIVITATS BÀSIQUES:
No es sols es basa en una idea, atzar, genialitat...Es un procés continu, fruit del treball Dirigit per un enfocament de mercat. Aplicable a totes les àrees de l’empresa Es una cultura, uns valors, una visió dirigida i compartida per persones Necessita Lideratge, Creativitat, Focalització, Eficiència Estructura matricial vs. Estructura Jeràrquica. Horitzontalització de l’empresa. TIPUS: DE PRODUCTE DE PROCÉS TECNOLÒGICA DE RUPTURA (Hàbits, pautes) INCREMENTAL ACTIVITATS BÀSIQUES: Generació de nous conceptes Desenvolupament de producte Redefinició dels processos productius Redefinició dels processos de comercialització Gestió del Coneixement Font:Guia de Gestió de la Innovació – CIDEM 2002

5 COM GENERAR CONCEPTES/IDEES
INICI (Quantitat vs. Qualitat) Desafiar el sentit comú Generar idees espontànies i elaborar-les col·lectivament Plantejar idees impracticables Utilitzar tots els mitjans gràfics possibles (paper, llapis, pissarra, dibuixos) Fer i cercar analogies Dubtar de forma sistemàtica de totes les hipòtesis Preguntar-se de forma continuada el perquè per trobar la raó essencial. Utilitzar estímuls (relacionats o no) Treballar en grup(s) TECNIQUES Enumeració d’atributs per cercar noves combinacions Pluja d’idees (Brainstorming): 5-7 persones: 15 minuts intro+40 treball. Anàlisi morfològica (Divisió en dimensions, Divide-and-Conquer) Mètode 6-3-5: Grups de 6 persones, 3 idees per grup, 5 minuts per exposar-les Pluja d’idees inversa (Pluja de crítiques) Descomposició-Desestructuració Desafiar el pensament tradicional BLOQUEIGS Cognitius (Perceptius, Fixació per una solució, Teories Dominants, Hipòtesis Implícites) Emocionals (Por, Pressa, Inseguretat, Cerca de l’èxit immediat, Manca de confiança) Culturals (Conformisme, Hostilitat vers la diferencia, Seguir les normes, Por a desafiar la jerarquia, Por Canvi) OBSERVACIÓ DEL MÒN Percepció de necessitats, absències i deficiències existents en productes i serveis actuals Interès personal o hobbies Canvis en les tendències actuals Nous coneixements científics o d’altres Font:Guia de Gestió de la Innovació – CIDEM 2002

6 COM SELECCIONAR CONCEPTES/IDEES
A partir de llista de projectes/processos/idees, prioritzar criteris ESTRATEGICS Alineació Estratègica- Visió Modalitat competitiva (Costos, Diferenciació) Avantatge competitiu Benefici per els clients TÈCNICS Mida del gap (forat) tecnològic Complexitat Certesa dels resultats DE MERCAT Mida del mercat Taxa de creixement del mercat COMPETÈNCIES CLAU Que aporta que sigui atractiu i singular? RETORN vs. RISC Rendibilitat esperada Criteris financers (ROI) Període de retorn de la inversió Fiabilitat de les estimacions Nivell de Risc Font:Guia de Gestió de la Innovació – CIDEM 2002

7 DEFINICIONS R+D+I (per motius fiscals)
RECERCA: Es la indagació original i planificada l’objectiu de la qual és descobrir nous coneixements i una comprensió superior en l’àmbit científic o tecnològic. Tipus: Bàsica-Aplicada DESENVOLUPAMENT: L’aplicació dels resultats de la recerca o de qualsevol altra tipus de coneixement científic per a la fabricació de nous materials o productes o per al disseny de nous processos o sistemes de producció, així com per a la millora tecnològica substancial de materials, productes, processos o sistemes preexistents. INNOVACIÓ TECNOLÒGICA: La activitat, el resultat de la qual és l’obtenció de nous productes o processos de producció, o de millores substancial tecnològicament significatives, respecte a les ja existents. Es consideren nous aquells productes o processos les característiques o aplicacions dels quals, des d’un punt de vista tecnològic, difereixen substancialment dels ja existents. LA R+D+I NO INCLOU: Les activitats que no impliquen novetat científica o tecnològica Activitats de producció industrial, provisió de serveis o distribució de bens o serveis. La prospecció en matèria de ciències socials L’exploració i recerca de minerals i hidrocarburs

8 COM ENGEGAR UN PROJECTE

9 PROCESSOS D’UNA EMPRESA
ESTRATÈGICS: Planificació Estratègica Innovació Marketing-Comunicació Opinió dels Clients Opinió dels Empleats Control de la Gestió CLAUS: Vendes/Contractació Programació/Fabricació Logística/Expedició Facturació/Cobrament Servei Postvenda-Devolucions Satisfacció dels Clients DE SUPORT Serveis Generals/Manteniment Sistemes d’Informació Compres Comptabilitat/Fiscalitat Gestió del Personal Sistemes de Qualitat Font:Guia de Gestió de la Innovació – CIDEM 2002

10 POSTA EN MARXA D’UN NEGOCI
FASE 1: IDEA DE NEGOCI Característiques de producte o servei Avantatges per el client potencial Posicionament al mercat i penetració Dades reals del mercat. Avantatges competitius Línies mestres per obtenir la rendibilitat Què es una idea D’on sorgeixen les idees Com identificar-la i desenvolupar-la Com presentar el contingut i estructurar la proposta FASE 2: PLA DE NEGOCI Àrees crítiques Marketing Producció i Qualitat Organització i Gestió Recursos Humans Jurídic – Fiscal Econòmica – Financera Què es un Pla de Negoci Beneficis que reporta fer-ho Qui el prepara, com A qui va adreçat Què ha de contenir Com estructurar-ho i presentar-ho Qué es una idea de negoci: Un producte o servei nou Un nou procés d’elaboració d’un producte Distribució a través de nous canals Nous enfocaments financers o operatius Analitzar: Definició clara del producte Veure si es realment innovador Oportunitats reals del mercat Viabilitat del projecte Claus: Avantatge per el client i quin problema resol Dimensions del mercat i competència Rendibilitat del projecte

11 LLISTA DE CONTROL – IDEA DE NEGOCI
PRODUCTE Descripció Utilitat Necessitats que satisfà/Proposta de valor Concepte innovador CLIENT Qui es? Per què comprarà el Producte Quines necessitats satisfà Què es innovador per el client de la proposta? MERCAT Quin es el tamany del mercat? Com arribarà el Producte al client? Per què es millor que les alternatives comparables? Quins son els avantatges competitius i per què no el pot copiar la competència? Per què es única la proposta empresarial? RENDIBILITAT Quina es l’estimació de la inversió necessària? Quin nivell de preus de venda es pot establir? Quines son les fonts d’ingressos? Quin nivell de vendes es pot generar? Quan es pot recuperar la inversió? PRESENTACIÓ Idea: 4-6 planes, 3-4 gràfics màxim. Taules com apèndix si escau.

12 Cerca del finançament :
EL PLA DE NEGOCI Pla de negoci: Imprescindible Fa reflexionar sobre la iniciativa Ha de contenir: Un resum executiu (curt), una descripció més extensa del projectes, l’equip emprenedor, les grans dades i un pla d’explotació. No deixar-se res. Eines disponibles: Anàlisi DAFO fins a eines molt sofisticades. El principal problema: Definició del mercat i client. Dades fiables i contrastables. L’Equip: Equip de persones Visió comuna Experiència professional Cerca del finançament : Segons la necessitat i el tipus de producte/servei ofert Pot ser molt complex No fer-ho en base exclusivament a ajuts Rigor i compromís Tipus d’Empresa : Segons la necessitat (SA, SL, Cooperativa, Autònoms...) Assessorar-se de la millor opció i responsabilitats

13 LLISTA DE CONTROL – PLA DE NEGOCI
I. RESUM EXECUTIU II. L’EMPRESA A. Missió B. Estratègia C. Tecnologia (pròpia - relacions tecnològiques) D. Proposició de valor E. Equip (gestió -Suport Extern - Consell) F. Organització, Aliances, Relacions Estratègiques G. Estratègia de Protecció dels Coneixements (Patents, llicències…) H. Instal·lacions J. Riscs III. ANÀLISI DE MERCAT A. Descripció del mercat B. Objectius de Mercat C. Criteri de Compra per part del Client D. Estratègia de Distribució E. Penetració en el mercat i Volum de Vendes IV. ANÀLISI DE LA COMPETÈNCIA A. Competència B. Estratègia i Barreres d’Entrada V. PRODUCTES I SERVEIS A. Plans per la Línia de Producte B. R+D C. Futurs productes i línies de serveis associats D. Producció i Entrega E. Empaquetat-Logística-Servei i Suport VI. MARKETING I VENDES A. Pla de Marketing B. Estratègia de Vendes (Mètodes de venda, Posicionament de producte) C. Canals de Distribució i Aliances D. Cicle de Venda E. Estratègia de Preus F. Comunicació: Fires, publicitat, Dossiers de Premsa, promoció web, Articles G. Programa de certificació/Estratègia de Qualitat VII. FINANCES A. Resum financer B. Fonts d’ingrés C. Necessitats de finançament (Curt – Mig - Llarg Termini) D. Resum Previsió de Vendes E. Resum de Balanç F. Resum de Flux de Caixa (Cash-flow) VIII. APPENDIX A. Estructura i Història de l’Empresa B. Relació amb el mercat C. Currículums Personal Clau D. CV Consell/Comitès E. Relacions professionals F. Perfils del competidors G. Material addicional (documents tècnics, de promoció, cartes d’interès...)

14 F&F (Friends and family):
FINANÇAMENT F&F (Friends and family): Arriscat, limitat El més independent i Habitual Ràpid Business Angels: Model molt desenvolupat a Catalunya a inici de segle (Burgesia catalana) Més accés a recursos. Possibilitat de socis industrials i/o financers Volatilitat de l'interès per la iniciativa Capital risc: Participació minoritària (màxim menor al 50%, entre 20-40%) No intervenen directament en la gestió. Permanència a mig termini anys Aporta Valor Afegit: Coneixement del sector, experiència, contactes Recuperació de la inversió: Dividend mentre dura la inversió o Plusvalua en vendre Diversos models Llavor (Seed): Empresa en creació, no existeix producte (s’adreça a definir-ho), risc elevat Posta en marxa (Startup): Inici de producció i distribució (encara no es generen beneficis) Creixement (Development): Experiència i Vendes. Menys risc. Major volum. Molt estricte financerament Procés llarg i laboriós Disponibilitat de molts recursos Només orientat a alguns sectors segons estat dels mercats internacionals.

15 RECORDAR... Factors clau:
Un bon pla de negoci – Tenir una visió clara i saber expressar-la Un bon equip personal – Pot ser molt difícil. La relació sempre es tensa. Visió comuna Paciència – No tenir pressa Esperit de sacrifici i emprenedor. No defallir. Ser conseqüent amb les decisions Professionalitat: Ser conscient de les limitacions i saber com superar-les Tenir focus (o no). Estratègia de producte o servei Comercialització: Gran punt feble. Identificació del valor afegit i de la proposta de valor

16 UNIVERSITAT: VIES DE SORTIDA

17 Continuació dels estudis:
Vies de sortida Continuació dels estudis: Masters, Postgraus, Cursos d’especialització Recerca - Doctorat Recerca - Becaris Recerca – Laborals Transferència (obligació dels investigadors) Mercat del treball: Treballador per compte aliena Treballador per compte propi Creació d’empreses - Empreneduría Altres: Docència ?

18 Vies de sortida + Ens gestionadors
Continuació dels estudis: Masters, Postgraus, Cursos d’especialització Recerca - Doctorat Recerca - Becaris Recerca - Laborals Mercat del treball: Treballador per compte aliena Treballador per compte propi Creació d’empreses - Empreneduría Altres: ? UNIVERSITAT-ALTRES CENTRES UNIVERSITAT via OTRI/CTT/OITT(UdG) BORSES-WEB-Emp. RRHH-F&F Autoocupació Eines Creació Empreses i OITT

19 COM HO FEM A LA UdG

20 OITT Paper: Organització:
OTRI o CTT de la UdG Fer la transferència dels resultats de recerca de la UdG Gestió dels recursos de recerca de la UdG (infrastructura, personal, mobilitat...) Contactes amb empreses Facilitador en la creació d’empreses Visió única i privilegiada: Món Universitat i Món Empresa Organització: Àrea de Gestió Àrea d’ajuts públics Àrea d’ajuts internacionals Àrea de Transferència de Tecnologia / Coneixements

21 EINES de la OITT VALOR AFEGIT

22 Programa de Spin-off de la UdG:
EINES ESPECIFIQUES Trampolí: Eina CIDEM per ajudar als emprenedors Pas previ a aconseguir suport financer via capital concepte (fins €) Procés llarg però amb moltes garanties (estudi de projectes, viabilitat, etc) Relació directe amb Vivers d’empreses (Pla de l’Estany, Ribes, Lloret, CECAM, Riudellots) Programa de Spin-off de la UdG: Suport a la creació d’empreses a partir d’iniciatives de la UdG Espais d’incubació En revisió per fer-ho més ampli i menys restrictiu UdG Iniciatives: Fons de capital risc de la UdG per coordinar eina d’inversió del CIDEM

23 Si es dins de l’àmbit de la UdG:
COM POT AJUDAR LA OITT? Si es dins de l’àmbit de la UdG: Qualsevol suport de recerca (Ajuts, beques, mobilitat, protecció de resultats,etc) Borsa de treball (dins del CIAE) Incubació de projectes (espais, estudis, plans de negoci, etc) Participació en projectes (via participació en capital i/o capital risc) - Reglament Ajuts a la cerca de socis i clients industrials Si es fora de l’àmbit de la UdG: Incubació de projectes (espais, estudis, plans de negoci, etc) via Trampolí (Start-up) Ajuts a la recerca i innovació amb els grups de recerca de la UdG Projectes mixts universitat-empresa Convenis i serveis


Descargar ppt "Oficina d’Investigació i Transferència de Tecnologia"

Presentaciones similares


Anuncios Google