Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porSilvia Salinas Álvarez Modificado hace 6 años
1
ESTUDI PER A LA DINAMITZACIÓ SOCIOECONÒMICA DE VILAFANT
2
ESTUDI PER A LA DINAMITZACIÓ ECONÒMICA DE VILAFANT
Continguts del treball: DIAGNOSI Anàlisi quantitativa Anàlisi qualitativa PROSPECTIVA Projecció tendències Hipòtesi d’actuació MARC D’ACTUACIÓ POSSIBLE/DESITJABLE Aprofitar oportunitats Canviar tendències
3
ALGUNES DADES Informe de caracterització municipal
4
FORT CREIXEMENT DEMOGRÀFIC
El creixement de la població ha estat lligat a la construcció d’urbanit- zacions Font: Padró municipal
5
POBLACIÓ JOVE El perfil de la població mostra un major índex de joventut que a la comarca i a Catalunya Font: IDESCAT, Padró municipal
6
PROCEDÈNCIA DE LA POBLACIÓ
El creixement de la població té el seu origen principal en la comarca Font: IDESCAT, padró continu
7
PRODUCTE INTERIOR BRUT/HAB.
Un producte econòmic molt feble, despro- porcionat en relació al creixement demogràfic Font: IDESCAT. 2008
8
VALOR AFEGIT BRUT (%) Una economia feble, però amb una presència industrial important i un sector de la construcció encara rellevant Font: IDESCAT. 2008
9
RENDA FAMILIAR DISPONIBLE BRUTA
Una renda familiar per sota de la mitjana Font: IDESCAT. 2008
10
RFBD PER ORIGEN (%) Unes prestacions socials significativa- ment inferiors a la mitjana Font: IDESCAT. 2008
11
PATRIMONI DECLARAT Patrimoni per declarant notablement inferior a la mitjana comarcal i catalana
12
DIAGNOSI
13
DIAGNOSI DAFO (1) PUNTS FEBLES Fort creixement demogràfic
Municipi dormitori Manca de cohesió de la població Problemes d’identitat local de part de la població Poca activitat econòmica Serveis i comerç poc desenvolupats Manca de centralitat urbana
14
DIAGNOSI DAFO (2) PUNTS FEBLES Oferta turística inexistent
Pèrdua de treballadors assalariats Descens del nombre d’autònoms Fort increment de l’atur Baixos nivells de Renda Familiar Disponible Bruta (RFDB)
15
DIAGNOSI DAFO (3) AMENACES Dependència de Figueres
Tendències i hàbits de consum i lleure de la població Caiguda d’empreses industrials Rellevància del sector de la construcció Incidència de la crisi immobiliària sobre la hisenda local Risc de consolidació de municipi dormitori Percepció de crisi generalitzada
16
DIAGNOSI DAFO (4) PUNTS FORTS Població molt jove
Baix volum de població immigrada Estructura territorial diversa i disponibilitat de sòl Comunicacions Important pes específic del sector industrial Estructura de l’habitatge centrada en habitatge principal
17
DIAGNOSI DAFO (i 5) OPORTUNITATS Proximitat a Figueres
L’Estació de l’AVE Proximitat a zones turístiques Especialització dels serveis i del comerç
18
PROSPECTIVA ESCENARIS: Escenari 1: Creixement tendencial
Hipòtesi que projecta les tendències cap el futur Escenari 2: Desenvolupament per les complementarietats Hipòtesi que planteja una estratègia d’interrelació territorial
19
ESCENARI 1: CREIXEMENT TENDENCIAL
El creixement econòmic del municipi està frenat Creixement lent de la població Pèrdua de llocs de treball, segons tendència general Manca d’identitat i de cohesió social Desenvolupament condicionat per Figueres L’estació del TAV, una gran oportunitat amb resultats que cal provocar
20
ESCENARI 1: CREIXEMENT TENDENCIAL
Efectes sobre el territori: Estancament o reduït creixement de la població Atracció selectiva de població nova Increment de la mobilitat Urbanització difusa de baixa densitat Costos elevats per a la provisió dels serveis bàsics
21
ESCENARI 1: CREIXEMENT TENDENCIAL
Efectes sobre les persones: La major part de la població és nouvinguda Identitat a l’entorn de la qualitat de vida, paisatge, tranquil·litat... Tensions en la provisió de serveis públics La mobilitat obligada per raó de treball i compra s’incrementa Dificultats per a la població jove derivades del cost de l’habitatge
22
ESCENARI 1: CREIXEMENT TENDENCIAL
Accions necessàries per situar-se en aquest escenari Cap d’addicional, atès que aquest escenari es fonamenta en les tendències actuals.
23
ESCENARI 2: COMPLEMENTARIETATS
Creixement de la població associat al desenvolupament econòmic Aprofitament de l’oportunitat de la posada en marxa de l’estació del TAV Nou paper del municipi en relació a l’entorn territorial La qualitat de vida, com a element principal de promoció del municipi Es desenvolupen estratègies d’influència i de relació amb l’entorn de Figueres Creixement de la població associat al desenvolupament econòmic i del mercat de treball a través de les complementarietats del municipi respecte de Figueres i comarca. L’oportunitat de la posada en marxa de l’estació del TAV, amb la implantació d’un important nucli comercial, d’atracció turística, i d’activitats per empreses, suposa un important impacte ocupacional, tant directe com indirecte, que inverteix parcialment la situació d’insuficiència de llocs de treball. L’arribada del TAV dóna l’oportunitat de plantejar les estratègies de canvi més significatives per a Vilafant, i assignar un nou paper del municipi en relació a un espai territorial que té com a punts clau, -apart de Figueres-, Barcelona, Girona i la Costa Brava nord. La qualitat de vida, com a element principal de promoció del municipi, es fonamenta principalment en les característiques residencials, l’estil de vida, l’entorn natural, la proximitat a Figueres i les oportunitats de treball en el municipi en sectors d’activitat lligats al comerç i el turisme, respectuosos amb el medi. Es desenvolupen estratègies d’influència i de relació amb l’entorn de Figueres fonamentades en l’aprofitament de les complementarietats.
24
ESCENARI 2: COMPLEMENTARIETATS
Efectes sobre el territori: Creixement moderat i selectiu de la població Urbanització difusa de baixa densitat Nova centralitat a l’entorn de l’Estació del TAV Creació d’un punt d’atracció en el nucli antic Vilafant, porta d’entrada a l’Empordà i a la Costa Brava nord Creixement moderat de la població, principalment amb persones de mig o alt poder adquisitiu Urbanització difusa de baixa densitat, el que comporta uns costos elevats per a la provisió dels serveis bàsics Es crea una centralitat a l’entorn de l’Estació del TAV a partir de desenvolupar un punt que atregui visitants La creació d’un punt d’atracció en el nucli antic que pugui actuar com element d’atracció pel turisme que arribi a l’estació del TAV genera dinàmiques de creació d’empreses, riquesa i activitat comercial Vilafant, amb l’estació del TAV, es consolida com a porta d’entrada a l’Empordà i a la Costa Brava nord i com a possible centre de serveis a les empreses
25
ESCENARI 2: COMPLEMENTARIETATS
Efectes sobre les persones: La major part de la població és nouvinguda. Qualitat de vida com a factor d’identitat Creixement de serveis i d’ocupació Canvi de tendència en la mobilitat per raó de treball i de compra Es generen dinàmiques d’atracció de visitants La major part de la població és nouvinguda. El factor d’identitat compartida més notable és la qualitat de vida associada al paisatge, la tranquil·litat i a seguir amb la vinculació a Figueres. El nucli comercial creat a l’entorn de l’estació del TAV i del punt d’atracció del nucli antic generen dinàmiques de creixement de serveis i d’ocupació. La mobilitat obligada per raó de treball disminueix proporcionalment per la creació de llocs de treball al municipi, encara que no siguin molts en quantitat poden generar un canvi de tendència, creant riquesa i activitat econòmica. La mobilitat per raó de compra de bens i serveis disminueix per l’increment d’oferta local. Es generen dinàmiques d’atracció de visitants.
26
ESCENARI 2: COMPLEMENTARIETATS
Accions necessàries per situar-se en aquest escenari: Actuar de forma proactiva Creixement selectiu d’activitats econòmiques Concertar amb la iniciativa privada Noves activitats econòmiques (comerç, serveis a les persones, serveis a les empreses, indústria, turisme,..) Definir una activitat que pugui atraure visitants al nucli antic Actuar de forma proactiva per tal de que el creixement sigui selectiu pel que fa a les activitats econòmiques Concertar amb la iniciativa privada per tal de fer possible la creació d’activitats econòmiques a l’entorn de l’estació del TAV vinculades als serveis, a l’artesania, antiguitats, productes alimentaris de qualitat, productes de l’Empordà (vi, oli, formatges, olives,..), ..de forma que pugui configurar un espai d’atracció pels visitants Analitzar la possibilitar de crear un espai de serveis a les empreses, com a centre de jornades, congressos, formació, presentacions d’empresa. Definir una activitat que pugui atraure visitants al nucli antic Creació de noves activitats econòmiques que generin recursos locals. Aprofitar el potencial de consum de la població local per a la promoció de nous llocs de treball, especialment en l’àmbit dels serveis, el comerç i el turisme. Atraure noves activitats econòmiques al municipi, respectuoses amb el medi, però a la vegada generadores de valor afegit i llocs de treball. Aprofitar el potencial d’atracció local en relació a Figueres i l’entorn d’influència del TAV (Barcelona – Costa Brava Nord) per a la promoció de noves activitats lligades al comerç, al turisme, i a l’empresa, generadores de fluxos de turisme de qualitat i respectuós amb el medi.
27
Moltes gràcies
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.