Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porEsteban Nieto Montero Modificado hace 6 años
1
La cultura del Treball Educatiu en Xarxa (TX) El rol dels PEE
PEE Granollers. Jornada d’intercanvi d’experiències Jordi Collet Coordinador de l’àrea d’educació i territori (IGOP) Professor de sociologia. Universitat de Vic 18 de març de 2009
2
Índex: 2. El treball educatiu en xarxa
1. Elements de context social 2. El treball educatiu en xarxa 3. Perquè i per a què TX? 4. Què TX? 5. Com TX? 6. Quan? 7. Algunes conclusions ...
3
1. Elements de context social
4
Època de canvis ... o canvi d’època
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Època de canvis ... o canvi d’època Fragmentació i diversificació dels espais de socialització Noves i velles desigualtats (educatives) Respostes educatives tradicionals en fort qüestionament: - Homogènies - Descontextualitzades - Segmentades - Acumulatives - Especialitzades
5
Entenent que educació no és només escola
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions L’educació juga un paper central en la preocupació col·lectiva sobre com millorem la qualitat de vida Entenent que educació no és només escola Tot el que fa referència a educació (escola, famílies, lleure, etc.) està cada vegada més pressionat i tensionat (taula de nàufrag). Els problemes socials estan cada vegada més presents dins del sistema educatiu i dins de l’aula, així com els problemes escolars dins la societat
6
Cert enfrontament entre famílies i escola
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Davant d’aquest context social i educatiu complex, i d’una realitat escolar amb fortes dificultats: Fracàs escolar del 30% Cert enfrontament entre famílies i escola Altres agents que influeixen en educació (publicitat, consum, grup iguals, ..) Des del Departament d’educació es planteja dins del Pla LIC un projecte (PEE) per abordar conjuntament l’educació d’infants i joves on tothom suma: escola + famílies + entorn (entitats, barri, ajuntament, ...) PEE com a projecte educatiu que busca un canvi cultural: avançar cap al Treball Educatiu en Xarxa
7
2. El treball educatiu en xarxa
8
A problemes complexos, respostes complexes
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Fonaments del Treball educatiu en xarxa o Treball integrat (ex. PEE, PEC, CA, ...): A problemes complexos, respostes complexes Construir i assolir UN projecte educatiu compartit Objectiu d’igualtat, respostes diverses Respostes contextualitzades: “sense context no hi ha text” Respostes educatives integrals, interdisciplinàries i per tant, objectius i projectes compartits.
9
Els principis del treball educatiu en xarxa (TX):
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Els principis del treball educatiu en xarxa (TX): Coresponsabilitat i compromís compartit (projecte educatiu compartit) Participació. Concurrència o cooperació / nous i vells agents, estructures i nivells Relacions de poder Pluralitat d’agents – unitat de projecte Interdependència: en educació “tothom és necessari alhora que necessitat” Confiança i capital social Proactivitat i estratègia Proximitat – Territori – comunitat: sostenibilitat
10
Polítiques educatives tradicionals TX
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Polítiques educatives tradicionals TX Focus d’atenció Individual Context - Comunitari Finalitat Assistencialista / compensatòria Transformadora -educativa Posició davant del problema Reactiva - visió Estratègica - preventiva Forma d’intervenció Sectorial Transversal – global Subjecte de les polítiques Monocèntric (escola) Policèntric (escola, família, comunitat, ...)
11
Els estadis del TX (gradació):
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Objectiu: Avançar en el canvi cultural cap a un treball educatiu en xarxa permanent. Els estadis del TX (gradació): 1. (re)coneixement dels diferents actors interns i externs del context 2. Obrir els espais propis a l’entorn (extraescolars, escola estiu, ...) 3. Coordinació: trobada dels diferents agents per posar en comú pràctiques i estratègies 4. Cooperació - Participació mútua en les activitats, pràctiques, quotidianitat... 5. Projecte educatiu compartit – coresponsabilitat en objectius / processos / resultats 6. Projecte educatiu compartit: aprenentatge en xarxa
12
PEE/TX: voluntarisme vs projecte - canvi cultural
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Objectiu: Avançar en el canvi cultural cap a un treball educatiu en xarxa permanent Condicions de possibilitat del TX: Temps: condicions garantides + flexibilitat pactada Temps: hores per al TX (LIC, mestres, aj., EAP, esplai ...) PEE/TX que formin part del projecte global Formació Espais d’intercanvi Una eina a internet (xarxa, informació, contacte...): moodle, intranet, grup al facebook, ... PEE/TX: voluntarisme vs projecte - canvi cultural
13
3. Perquè i per a què el TX?
14
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions
PER QUÈ TX? Per què reconeixem que sols/es no podem educar (necessaris i necessitats). Que en molts aspectes estem desconcertats, hi ha dificultats importants, i a tothom li és difícil educar. Per què les estructures i les relacions sectorials, indiferenciades i homogènies queden superades davant els reptes actuals Per què el principi de la igualtat, si no va acompanyat de la diversitat, i de l’autonomia individual, pot ser fal·laç.
15
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions
PER A QUÈ TX? Per a treballar des de la proximitat, malgrat les dificultats de recursos i competències, en un projecte educatiu conjunt i més coherent Per a treballar en educació, de la qual tothom n’és coresponsable (participació real vs clients) Per entendre que escola, famílies, lleure, esport, etc. malgrat les divergències, compartim objectius. I estem al mateix cantó de la “trinxera”. Per què la comunitat col·labori AMB l’escola per assolir junts uns objectius compartits per als nois/es
16
4. Què és TX (PEE)?
17
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions
QUÈ ÉS TX (I)? El TX (PEE) no és un projecte neutre (no és una metodologia, unes tècniques, uns recursos, ... sense més, sense projecte) EL TX és un projecte polític (no partidista) que aposta per uns objectius (què - PEE) i per unes maneres de fer (com) El TX és un projecte que sorgeix d’una incomoditat (necessitat?) de tots els agents educatius. Especialment els més febles: família, comunitat, ... El TX és un projecte que intenta pensar, veure, sentir i practicar una certa globalitat (xarxa) educativa en correspondència a la globalitat dels reptes.
18
TX com a element constructor i clau d’un projecte educatiu compartit:
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions QUÈ ÉS TX (II)? TX com a element constructor i clau d’un projecte educatiu compartit: Zonificació – OME – repartiment equitatiu de la complexitat educativa (NEE i matrícula viva) Projecte Educatiu de Ciutat Projecte Educatiu de Centre Projectes de l’ajuntament: transversalitat i participació Educació al llarg del cicle vital 0-100 Zona Educativa Etc.
19
5. Com es treballa des del TX?
20
Com treballa el Model Educació en Xarxa?
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Com treballa el Model Educació en Xarxa? Si no podem educar sols/es (necessitats i necessaris): ens calen aliances. TX i PEE com a “conspiració educativa” al barri, poble o ciutat. TX i PEE com a projecte participatiu TX i PEE com a canvi en les relacions de poder 2 col·lectius amb dificultat per arribar-hi (PEE) Què es demana als/les mestres i professors/es? Implicació “egoista” Què es demana a les famílies? Implicació “egoista”
21
Com treballa el Model Educació en Xarxa?
Context social / El TX / Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Com treballa el Model Educació en Xarxa? Relacions horitzontals: contra la expertocràcia Organitzar, enfortir i diversificar lideratges (contra el col·lapse del/a LIC, de l’escola, del tècnic/a municipal..) Partir dels conflictes i els somnis (identitat real del territori urbà i humà) Fomentar voluntats compartides i relacions de confiança (capital social: relacions de confiança i obligacions mútues) Importància del territori, la proximitat i la confiança
22
6. Quan: els temps del TX i del PEE?
23
Quan: els temps del TX i del PEE
Context social / Què és un PEE/ Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Quan: els temps del TX i del PEE Idea de projecte: pensar també a mitjà i llarg termini des del principi. Recordar que és l’objectiu del PEE el canvi cultural, de relacions, de mirada... sobre l’educació dels diferents agents, d’actituds, de relacions, etc. Sostenibilitat del projecte. Pregunta que ens podem fer és: si demà traguessin els diners del PEE, la xarxa muntada, el treball educatiu que fem, ... Es podrien mantenir? **Debat: model TX i PEE activisme vs model TX i PEE estructurador i estructurat – sostenibilitat **Debat: mercantilització (Vidreres)
24
7. Algunes conclusions...
25
Conclusions: les tres idees més importants
Context social / Què és un PEE/ Perquè i per a què/ Què/ Com/ Quan/ Conclusions Conclusions: les tres idees més importants No podem educar sols/es: aliances i complicitats. En educació tots/es som necessaris i necessitats. Joc de suma positiva. TX i PEE = Projecte. Volem assolir uns objectius i treballem per aquests. La manera de treballa integrada o en xarxa és imprescindible per assolir-los (estratègia proactiva i preventiva) Sostenibilitat: aquest projecte és vostre i quan s’acabi el PEE com a tal hauria de poder seguir la MANERA de treballar educativament (canvi cultura educativa - TX). Una manera (TX) que hauria de ser útil, pràctica i eficaç
26
Moltes gràcies !!
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.