La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA

Presentaciones similares


Presentación del tema: "EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA"— Transcripción de la presentación:

1 EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

2 Models tradicionals basats en intervencions puntuals
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Models tradicionals basats en intervencions puntuals Proposta de model basat en línies d'actuació constants Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

3 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

4 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants Grans eixos que articulen la intervenció educativa Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

5 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

6 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Autonomia Respecte pel medi natural Proposta de model basat en línies d'actuació constants Consum responsable Esperit crític Concentració Grans eixos que articulen la intervenció educativa Respecte a les normes Acceptació del resultat Honestedat - joc net Autoestima Actitud dialogant Esperit lúdic Capacitat de judici Respecte als altres Autoconeixement Esforç Disciplina Constància Responsabilitat Autocontrol Acceptació de les diferències Planificació Cooperació Oposició Companyonia Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

7 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

8 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Autonomia Respecte pel medi natural Proposta de model basat en línies d'actuació constants Consum responsable Esperit crític Concentració Grans eixos que articulen la intervenció educativa Respecte a les normes Acceptació del resultat Honestedat - joc net Autoestima Actitud dialogant Esperit lúdic Capacitat de judici Respecte als altres Autoconeixement Esforç Disciplina Constància Responsabilitat Autocontrol Acceptació de les diferències Planificació Cooperació Oposició Companyonia Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

9 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants VALORS MORALS I UTILITARIS(*) Autoconeixement - autoestima Esforç - disciplina - constància Autocontrol emocional - concentració Capacitat de judici - esperit crític Autonomia - responsabilitat - planificació Respecte als altres - oposició Cooperació - corresponsabilitat - companyonia Actitud dialogant - respecte a les normes - joc net (*) No es tractaran els valors relacionats amb la salut Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

10 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants D'ALTRES VALORS Autoconeixement - autoestima Esforç - disciplina - constància Autocontrol emocional - concentració Capacitat de judici - esperit crític Autonomia - responsabilitat - planificació Respecte als altres - oposició Cooperació - corresponsabilitat - companyonia Actitud dialogant - respecte a les normes - joc net Respecte pel medi natural Consum responsable Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

11 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants VALORS INTRÍNSECS A L'AF Autoconeixement - autoestima Esforç - disciplina - constància Autocontrol emocional - concentració Capacitat de judici - esperit crític Autonomia - responsabilitat - planificació Respecte als altres - oposició Cooperació - corresponsabilitat - companyonia Actitud dialogant - respecte a les normes - joc net Respecte pel medi natural Consum responsable Esperit lúdic Gust per l'Activitat Física Hàbits higiènics Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

12 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS Proposta de model basat en línies d'actuació constants PERSPECTIVA COMPETENCIAL – ALINEAMENT CONSTRUCTIU Selecció i programació de continguts Selecció de les activitats – del nivell Valoració del rendiment Establiment de normes, resolució de conflictes Instruments i procediments d'avaluació Aspectes metodològics Comportament del professor Selecció i programació de continguts Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

13 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS ANÀLISI DE L'ACTIVITAT DETERMINACIÓ DE LES SEVES CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - POTENCIALS ESTRUCTURACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

14 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS DETECCIÓ DE CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS: MODE DE PARTICIPACIÓ Cooperació directa Oposició directa Caràcter individual Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

15 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS Judici
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS DETECCIÓ DE CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS: VALORACIÓ DEL RENDIMENT Mesura objectiva del rendiment Judici Arbitratge Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

16 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS DETECCIÓ DE CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS: EXECUCIÓ Grau d’esforç – penositat Simplicitat de l’execució Precisió – equilibri Caràcter estètic Contacte corporal Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

17 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS DETECCIÓ DE CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS: PRESÈNCIA DE RISC Presència de risc Ajudes - vigilàncies Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

18 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS DETECCIÓ DE CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS: ENTORN I MATERIAL Grau d’evidència del cos Utilització de material – Adequació de l’espai Entorn natural Roba i accessoris Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

19 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS ANÀLISI DE L'ACTIVITAT DETERMINACIÓ DE LES SEVES CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - POTENCIALS ESTRUCTURACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

20 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (Alguns exemples) Cooperació directa Cooperació, Corresponsabilitat, Respecte al altres Autocontrol, Diferències individuals Judici Capacitat de judici Respecte als altres, Diferències individuals, Acceptació del resultat Mesura objectiva del rendiment Diferències individuals, Autoconeixement, Acceptació del resultat Esforç, Disciplina – Constància, Respecte a les normes Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

21 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS Grau d’evidència del cos
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (Alguns exemples) Ajudes - Vigilàncies Respecte als altres, Corresponsabilitat Grau d’evidència del cos Autoconeixement, Respecte als altres, Diferències individuals Contacte corporal Autocontrol, Respecte als altres Oposició Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

22 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (totes) Cooperació, Corresponsabilitat, Respecte als altres Autocontrol, Diferències individuals Cooperació directa Oposició, Respecte als altres Autoconeixement, Diferències individuals Acceptació del resultat, Autocontrol Oposició directa Autoconeixement, Disciplina, Planificació, acceptació del resultat Esforç Caràcter individual Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

23 HM SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (totes) Respecte a les normes, Acceptació del resultat Capacitat de judici Arbitratge Capacitat de judici Respecte als altres, Diferències individuals, Acceptació del resultat HM Judici Diferències individuals, Autoconeixement, Acceptació del resultat Esforç, Disciplina – Constància, Respecte a les normes Mesura objectiva del rendiment Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

24 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (totes) Grau d’esforç / penositat Esforç Precisió - equilibri Autocontrol, Concentració - calma Respecte als altres Capacitat de judici Caràcter estètico Simplicitat Disciplina, Planificació Autocontrol, Respecte als altres Oposició Contacte corporal Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

25 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (totes) Ajudes - Vigilàncies Respecte als altres, Corresponsabilitat Autoconeixement, Autocontrol Respecte a les normes Risc Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

26 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - VALORS (totes) Utilització de material Adequació de l’espai Corresponsabilitat Grau d’evidència del cos Autoconeixement, Respecte als altres, Diferències individuals Entorn natural Respecte pel medi natural Roba i acessoris Hàbits de consum Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

27 SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ I PROGRAMACIÓ DE CONTINGUTS ANÀLISI DE L'ACTIVITAT DETERMINACIÓ DE LES SEVES CARACTERÍSTIQUES RELLEVANTS VINCULACIÓ CARACTERÍSTIQUES - POTENCIALS ESTRUCTURACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

28 Proposta de model basat en línies d'actuació constants
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Proposta de model basat en línies d'actuació constants PERSPECTIVA COMPETENCIAL – ALINEAMENT CONSTRUCTIU Selecció i programació de continguts Selecció de les activitats – del nivell Valoració del rendiment Establiment de normes, resolució de conflictes Instruments i procediments d'avaluació Aspectes metodològics Comportament del professor Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

29 SELECCIÓ DE LES ACTIVITATS - DEL NIVELL D'EXECUCIÓ - Exemples
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ DE LES ACTIVITATS - DEL NIVELL D'EXECUCIÓ - Exemples Context: 1er i 2n d’ESO Ups: esports col·lectius Descripció: A les Ups d’iniciació als esports col·lectius cada sessió finalitzava amb un partit. Es feien tres partits simultanis, cadascun corresponent a un nivell (alt, mitjà i baix). Cada alumne/a triava el seu nivell. Valors: Autoconeixement – autoacceptació – esperit crític – esperit lúdic Cada ovella... Context: 1er i 2n d’ESO Up: gimnàstica artística Descripció: A la Up d’iniciació a la gimnàstica artística, cada alumne triava els elements que practicava. A les parets del gimnàs es posaven uns llistats amb els elements de les diferents famílies (girs, equilibris, elements de força, elements de transició,...) ordenats per dificultat. L’exercici final havia d’incloure “x” elements de cada família, però era cada alumne qui composava, d’acord amb les seves possibilitats, el seu exercici. Valors: Autoconeixement – autoacceptació – autonomia – esforç – autoregulació. Vestit a mida Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

30 SELECCIÓ DE LES ACTIVITATS - DEL NIVELL D'EXECUCIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport SELECCIÓ DE LES ACTIVITATS - DEL NIVELL D'EXECUCIÓ ≠ tipologies corporals. Lúdiques Autoestima, gust per l’AF. Gust per l’AF, esperit lúdic, Esforç... Disseny ≠ Nivells ≠ Opcions Autoconeixement, esforç, planificació... Autonomia Resolució Autonomia Respecte als altres, diàleg. Diàleg, companyonia, respecte als altres. Respecte als altres, companyonia, acceptació diferències Individual Col·lectiva Votació Debat Compensada Tria Tenir molta cura amb el procediment utilitzat per a la formació d’equips Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

31 VALORACIÓ DEL RENDIMENT
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport VALORACIÓ DEL RENDIMENT Ufff, com cansa! Context: 5è i 6è de Primària. Millora de la resistència. Descripció: Al final de les activitats intenses de millora de la resistència, comptar la FC i passar una escala senzilla de valoració de l’esforç percebut per veure com evolucionen aquests paràmetres amb l’entrenament. Valors: Autoconeixement – autoacceptació – autoregulació – esforç. Tal i com diguem... Context: 5è i 6è de Primària. Ups: gimnàstiques, expressió,... Descripció: Els estudiants fan propostes d’elements a tenir en compte per a la valoració del rendiment final. La mestra pot ajudar, aconsellar, orientar... Però la responsabilitat ha de ser de l’alumnat... Valors: Autonomia – esperit crític – capacitat de judici. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

32 VALORACIÓ DEL RENDIMENT
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport VALORACIÓ DEL RENDIMENT Traspassar responsabilitat Arbitratge – mesura Judici Criteris Capacitat de judici, respecte als altres, diàleg. - + Elements i criteris d’autovaloració Gràfiques Escales Escales d’esforç percebut ... Autoconeixement, esforç, autonomia. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

33 ESTABLIMENT DE NORMES - RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESTABLIMENT DE NORMES - RESOLUCIÓ DE CONFLICTES Ui, ui, ui...!!! Context: 3er i 4art de Primària. Up: expressió. Descripció: activitats d’expressió sobre diferents estats: calma, nervis, enuig, ràbia... Intentant expressar com ens sentim quan ens hi trobem. A partir d’aquí, trobar els “precursors” dels estats de descontrol i proposar mesures per evitar-los. Valors: Autoconeixement – autocontrol – convivència. Context: 5è – 6è de Primària / 1er - 2n d’ESO. Up: Rugby. Descripció: Es donen dues o tres normes bàsiques i s’inicia la UP amb una situació de joc real. Al cap d’una estona s’interromp el joc per discutir i pactar noves normes. El “reglament” es pot anar modificant, per consens quan es detecti la necessitat. El mestre orienta i ajuda però declina la responsabilitat. Valors: Autonomia – esperit crític. Permès – prohibit... Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

34 ESTABLIMENT DE NORMES - RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESTABLIMENT DE NORMES - RESOLUCIÓ DE CONFLICTES Traspassar responsabilitat normes Establiment pactat Establiment autònom Control Capacitat de judici, respecte als altres, diàleg, cooperació, autonomia. - + Traspassar responsabilitat conflictes Comentar Pactar Donar autonomia ... Capacitat de judici, respecte als altres, diàleg, cooperació, autonomia. - + Indicadors per a l’autocontrol Identificar Expressar, compartir Vincular amb accions de control Autoconeixement, autocontrol. - + Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

35 INSTRUMENTS I PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport INSTRUMENTS I PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ Som rivals... Ho heu fet molt bé...! Context: Cicle superior Primària – ESO. Ups: esports col·lectius Descripció: A les Ups d’iniciació als esports col·lectius, cada equip s’encarrega d’avaluar al seus rivals. La mestra està present en l’avaluació, així com l’equip avaluat.. Valors: Capacitat de judici – oposició – respecte als altres. Tot compta... Context: Ups diverses de Primària i secundària. Descripció: Afegir ítems específics per avaluar els valors prioritzats. Valors: Diversos. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

36 INSTRUMENTS I PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport INSTRUMENTS I PROCEDIMENTS D'AVALUACIÓ Introduir ítems específics. Diferents valors. Avaluació comentada Autoconeixement, autoacceptació. Traspassar responsabilitat avaluació. Autoavaluació Co-avaluació Adversaris En grup i al grup General: capacitat de judici, esperit crític. Autoconeixement Actitud dialogant Respecte als altres, oposició. Cooperació Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

37 ASPECTES METODOLÒGICS - ACTUACIÓ DEL PROFESSORAT
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ASPECTES METODOLÒGICS - ACTUACIÓ DEL PROFESSORAT Com t’has vist? Context: Cicle mitjà de Primària i, sobre tot, Cicle Superior i ESO. Ups diverses. Descripció: Abans de donar feedback, preguntar a les alumnes com creuen que ho han fet.. Valors: Autoconeixement – Capacitat de judici – esperit crític – autonomia. Parlem-ne... Context: Primària i ESO. Descripció: Aprofitar els incidents crítics per promoure el debat, el diàleg i la conciliació. Es tracta d’un element clau en la fixació i aplicació de l’educació en valors. Cal incloure estones de debat i discussió de manera freqüent. Valors: En general... Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

38 ASPECTES METODOLÒGICS - ACTUACIÓ DEL PROFESSORAT
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ASPECTES METODOLÒGICS - ACTUACIÓ DEL PROFESSORAT Feedback Autoconeixement, esforç. En general: Aprofitar incidents crítics i promoure el debat i el diàleg Mostrar actituds exemplars Crear climes de sessió adequats Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

39 ... Ara parlarem sobre allò que volem aconseguir
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Fins ara ens hem centrat en els elements sobre els que podem incidir... ... Ara parlarem sobre allò que volem aconseguir Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

40 AUTOCONEIXEMENT - AUTOESTIMA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport AUTOCONEIXEMENT - AUTOESTIMA Esports individuals Esports amb mesura objectiva Activitats amb risc Activitats amb evidència del cos Activitats favorables per alumnat amb dificultats Activitats introspectives Activitats no competitives Activitats obertes amb moltes decisions (sobre tot de nivell d’execució) a càrrec de l’alumnat En cas de joc, nivell de rendiment triat per l’alumne (alt – mig – baix) Preveure diferents nivells i progressivitat i Traspassar la responsabilitat de la tria a l’alumne Comentaris sobre el valor individual del rendiment Valoració de la superació i l'esforç Destacar l'interès i la millora CR amb estimació de l'error Autoavaluació raonada i dialogada Avaluació externa (mestre, companys,...) amb comentaris. Activitats d’avaluació triades per l’estudiant (nivell) Avaluació de la millora i de l’esforç Mesura objectiva Puntuació determinada Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

41 AUTOCONEIXEMENT - AUTOESTIMA (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport AUTOCONEIXEMENT - AUTOESTIMA (exemples) Programar l'Acrossport i fer conscient el grup del paper important que juguen diferents tipologies corporals en la consecució de reptes col·lectius. Insistir freqüentment en aquest aspecte i valorar positivament aquells grups que hagin sabut aprofitar millor les característiques del conjunt dels seus membres. Destacar el valor personal i relatiu de la superació. Per exemple, en activitats gimnàstiques, valorar, per sobre del valor absolut de l'exercici fet, l'aprofitament dels potencials individuals, l'esforç i el desig de superació. Introduir un ítem en l'avaluació referit a l'autoconeixement i autoacceptació. Es pot fer de manera conjunta amb la valoració del desig de superació. En esports col·lectius, organitzar el joc per nivells, donant a l'alumnat autonomia plena per tal de triar el seu nivell. Remarcar el caràcter lúdic i de superació personal de la competició i valorar positivament la igualtat entre equips. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

42 AUTOCONTROL - CONCENTRACIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport Activitats amb cooperació – oposició Activitats amb precisió – equilibri Activitats amb risc Activitats de relaxació Activitats de lluita AUTOCONTROL - CONCENTRACIÓ Promoure l’escolta pacient i activa Valoració positiva (reforçament positiu) en situacions d’autocontrol En activitats de relaxació, introspectives, preveure espais aptes: silenciosos, guarits del fred, amb intimitat No omplir excessivament el temps de la sessió. Donar possibilitat de fer les activitats sense pressió temporal. Identificació d’indicis físics de respostes inadequades i proposta d’activitats substitutives (xiular, comptar fins a 3) Preveure estones de relaxació – calma després d’activitats intenses o fatigants Control prioritari del nivell d'activació Rutines d’entrada i de sortida de la sessió Introduir ítem Autoavaluació raonada i dialogada Acords de comportament individual i col·lectiu Resolució progressivament autònoma dels conflictes Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

43 AUTOCONTROL - CONCENTRACIÓ (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport AUTOCONTROL - CONCENTRACIÓ (exemples) Establir rituals d'entrada i de recepció d'informació. Potenciar climes de tranquil·litat a classe. Evitar la pressió temporal i dosificar correctament el temps. Donar pautes i introduir de manera progressiva la resolució autònoma de conflictes. Incidir especialment en tècniques simples de detecció i control dels estats personals. Treballar aquests aspectes en situacions dramatitzades (Expressió corporal). Introduir activitats de tornada a la calma i de relaxació, especialment al final de la sessió. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

44 CAPACITAT DE JUDICI - ESPERIT CRÍTIC
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport CAPACITAT DE JUDICI - ESPERIT CRÍTIC Activitats amb arbitratge Activitats amb judici Activitats expressives - estètiques Fer comentaris referits a les possibles diferències d’apreciació Debats – comentaris al final de les sessions sobre diferents aspectes del seu desenvolupament. Permetre i animar els comentaris també sobre les decisions del mestre Traspassar la responsabilitat de la tria a l’alumne Tria participativa i raonada dels continguts (tots o alguns) a fer durant el curs Debats i argumentació en la tria de continguts Traspassar la responsabilitat de la tria a l’alumne Introduir ítems Autoavaluació Co-avaluació Proposar, sobre tot en fases inicials, criteris d’avaluació – judici Traspassar la responsabilitat a l’alumnat (arbitratge, mesura, judici) Proposar, sobre tot en fases inicials, criteris d’avaluació – judici Discutir i pactar en grup les concrecions de normes i regles de les activitats dutes a terme Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

45 CAPACITAT DE JUDICI - ESPERIT CRÍTIC (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport CAPACITAT DE JUDICI - ESPERIT CRÍTIC (exemples) Traspàs progressiu de les funcions de judici, arbitratge i mesura a l'alumnat. En activitats estètiques - expressives, utilitzar la co-avaluació i l'autoavaluació Durant la tornada a la calma, afavorir la valoració de la sessió, animant a opinar també sobre l'actuació del professorat Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

46 ESFORÇ - DISCIPLINA - CONSTÀNCIA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESFORÇ - DISCIPLINA - CONSTÀNCIA Activitats no lúdiques i individuals. Activitats dures Activitats amb mesura objectiva Activitats individuals Activitats simples Activitats amb fatiga però divertides i motivants Comentaris freqüents sobre l’efecte de l’entrenament i la reducció de l’esforç percebut Valoració positiva en públic i privat d’actituds d’esforç i disciplina Diferents nivells d’exigència física amb criteris clars d’intensificació Permetre diferents nivells d’execució, progressivitat Evitar períodes de transició (esforç) Objectius clars i possibles a diferents terminis Programar en períodes prou llargs de temps Treball individual – en petits grups (racons, estacions, circuits,...) Mesura objectiva Introduir ítem i valorar-lo de manera preferent Autoavaluacions Escales subjectives d’esforç Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

47 ESFORÇ - DISCIPLINA - CONSTÀNCIA (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESFORÇ - DISCIPLINA - CONSTÀNCIA (exemples) En disciplines atlètiques o tests de condició física, fer una prova inicial i una final i valorar la progressió tant com el resultat (Difícil d'aplicar!) Afegir un ítem a l'avaluació. Observació durant les sessions i anotació incidents crítics. Valorar l'activitat extraescolar duta a terme. Ensenyar, practicar i aplicar tècniques de reducció de l'esforç percebut. Programar jocs divertits però fatigants per introduir la tolerància a l'esforç de manera progressiva Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

48 AUTONOMIA - RESPONSABILITAT - PLANIFICACIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport AUTONOMIA - RESPONSABILITAT - PLANIFICACIÓ Activitats individuals Activitats amb mesura objectiva Activitats simples Valoració positiva en públic i privat d’actituds d’esforç i disciplina Tria participativa i raonada dels continguts (tots o alguns) a fer durant el curs Diferents nivells i progressivitat No tancar les activitats, ni el nivell final. Deixar-ho en mans de l’alumnat Programar en períodes prou llargs de temps Introduir ítem i valorar-lo de manera preferent Autoavaluacions Discutir i pactar en grup les concrecions de normes i regles de les activitats dutes a terme Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

49 AUTONOMIA - RESPONSABILITAT - PLANIFICACIÓ (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport AUTONOMIA - RESPONSABILITAT - PLANIFICACIÓ (exemples) Permetre que el grup triï alguns dels continguts - activitats de l'assignatura Programar en períodes prou llarg de temps com per poder visualitzar els efectes del treball realitzat Donar autonomia a l'alumnat per acabar de determinar les regles i normes de les activitats que es facin En la iniciació a l'atletisme, donar sempre diferents opcions de pesos, distàncies, alçades,... i traspassar la responsabilitat a cada alumne Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

50 RESPECTE ALS ALTRES - ACCEPTACIÓ DE LES DIFERÈNCIES - OPOSICIÓ
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE ALS ALTRES - ACCEPTACIÓ DE LES DIFERÈNCIES - OPOSICIÓ Activitats amb cooperació directa i oposició directa Activitats amb judici Activitats amb caràcter estètic Activitats amb contacte corporal Ajudes – vigilàncies Activitats amb evidència del cos Activitats amb predomini de diferents tipologies corporals Activitats preferides per les noies – esports femenins Esport adaptat Activitats de sensibilització Esport i gènere, comparatives amb esport masculí L’oposició al joc Anàlisi fets rellevants realitat Comentaris freqüents sobre aquests aspectes Acceptació de les decisions majoritàries en la tria de continguts Aprofitament d’incidents crítics Pactes i acords en la tria Activitats amb predomini per diferents tipologies corporals Debats i argumentació en la tria de continguts Fer equips estables Intimitat en la pràctica Diferents nivells i progressivitat Introduir ítems Si es fan equips – grups estables, fer que l’avaluació la facin els oponents Discutir i pactar en grup les concrecions de normes i regles de les activitats dutes a terme Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

51 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE ALS ALTRES - ACCEPTACIÓ DE LES DIFERÈNCIES - OPOSICIÓ (exemples) En activitats de lluita, implantar l'avaluació recíproca al final de les sessions. Ídem en jocs col·lectius, en aquest cas és un equip qui avalua a l'altre. Reflexionar al voltant del paper dels rivals en el propi joc, gaudi i millora. Incloure l'esport adaptat entre els continguts del curs, no vinculant aquest fet a la presència d'alumnat amb discapacitat. Incloure esports tradicionalment considerats com a "femenins" (gimnàstica rítmica,...) Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

52 COOPERACIÓ - CORRESPONSABILITAT - COMPANYONIA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport COOPERACIÓ - CORRESPONSABILITAT - COMPANYONIA Activitats amb cooperació directa. Reptes cooperatius Activitats col·lectives i amb objectius grupals Activitats amb oposició directa Activitats amb ajudes – vigilància Ensenyament entre iguals Activitats amb molt de material – condicionament de l’espai Debats i argumentació en la tria de continguts, fets en grup Aprofitar els incidents crítics Fer equips estables Introduir l'aprenentatge entre iguals Preveure espais de debat i presa de decisions en esports col·lectius (tàctica, problemes,...) Objectius decidits pel grup Traspassar la responsabilitat a l’alumnat (arbitratge, mesura, judici Al grup i en grup. Afegir ítems Valorar l’aprofitament dels membres del grup i la seva contribució diferenciada als objectius d’aquest Potenciar les decisions conjuntes Responsabilitat compartida en l’adequació de l’espai, el material i la seva cura Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

53 COOPERACIÓ - CORRESPONSABILITAT - COMPANYONIA (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport COOPERACIÓ - CORRESPONSABILITAT - COMPANYONIA (exemples) En activitats de resistència, els de millor condició física animen i acompanyen els altres En activitats de gimnàstica, l'alumnat amb més habilitat ajuda en l'aprenentatge dels altres En activitats de gimnàstica potenciar el paper de les ajudes i vigilàncies per part de companys Introduir els reptes cooperatius Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

54 RESPECTE A LES NORMES - JOC NET - ACCEPTACIÓ DEL RESULTAT
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE A LES NORMES - JOC NET - ACCEPTACIÓ DEL RESULTAT Activitats col·lectives Activitats competitives Activitats amb potencial conflictiu Activitats amb arbitratge i amb judici Activitats amb mesura objectiva - fàcilment quantificables Activitats amb risc Aprofitar incidents crítics i promoure la reflexió i el debat Debats i argumentació en la tria de continguts Ús de votacions en la tria de continguts i en d’altres aspectes del procés didàctic Fer equips estables Preveure espais de diàleg i valoració després de les activitats, especialment dels partits o competicions Afegir ítem Criteris d’avaluació proposats , en part, per l’alumnat Traspassar la responsabilitat a l’alumnat (arbitratge, mesura, judici) Codis de conducta pactats. Discutir i pactar en grup les concrecions de normes i regles de les activitats dutes a terme Intervenció preferent (progressiva) de l’alumnat en la solució dels conflictes Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

55 RESPECTE A LES NORMES - JOC NET - ACCEPTACIÓ DEL RESULTAT (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE A LES NORMES - JOC NET - ACCEPTACIÓ DEL RESULTAT (exemples) El grup pacta el seu codi de conducta Pactar els criteris d'avaluació amb l'alumnat Afegir ítems vinculats a l'avaluació Traspassar la responsabilitat de l'arbitratge, el judici i la mesura a l'alumnat Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

56 RESPECTE PEL MEDI NATURAL
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE PEL MEDI NATURAL Activitats al medi natural Activitats prèvies a les sortides: impacte ambiental, normes de conducta, sostenibilitat,... Treball interdisciplinari amb Coneixement del medi social i natural Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

57 RESPECTE PEL MEDI NATURAL (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport RESPECTE PEL MEDI NATURAL (exemples) Incloure activitats de millora del medi ambient en les sortides a la natura Desenvolupar activitats interdisciplinars en aquest àmbit Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

58 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport CONSUM RESPONSABLE Debats, activitats d’anàlisi i presa de decisió, role playing,... Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

59 CONSUM RESPONSABLE (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport CONSUM RESPONSABLE (exemples) Donar exemple Fer debats, xerrades,... sobre el consumisme a l'esport i l'activitat física Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

60 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESPERIT LÚDIC Jocs, activitats recreatives Insistir en el joc com a principal argument de les activitats, relativitzant victòria i derrota Tria d’activitats lúdiques que respongui a les expectatives de tot el grup (compensacions) Afegir ítem Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

61 GUST PER L'ACTIVITAT FÍSICA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport GUST PER L'ACTIVITAT FÍSICA Tria d’activitats que respongui a les expectatives de tot el grup (compensacions) Permetre l’elecció individual d’activitats Potenciar la motivació intrínseca Insistir en els beneficis de l’AF i donar informació específica Conveniència de fer activitats de centre Afegir ítem Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

62 ESPERIT LÚDIC - GUST PER L'ACTIVITAT FÍSICA (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport ESPERIT LÚDIC - GUST PER L'ACTIVITAT FÍSICA (exemples) Tria de les activitats i els continguts per part del grup. Incloure mecanismes de compensació. Incloure ítems a l'avaluació. Fer partits i jocs per nivells de rendiment i insistir en la importància del gaudi i del joc pel joc. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

63 MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport HÀBITS HIGIÈNICS Insistir en els beneficis i donar prou informació Preveure prou temps al final de la sessió. Fer propostes de centre Afegir ítem Acordar normes i pautes d’actuació. Traspassar la responsabilitat al grup i enfocar-ho, també, com a normes de convivència Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

64 HÀBITS HIGIÈNICS (exemples)
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport HÀBITS HIGIÈNICS (exemples) Fer de la higiene un projecte de centre i no d'assignatura. Compartir l'estona de dutxes amb les assignatures d'abans i de després. Fer projectes interdisciplinars. Pactar amb el grup les normes d'higiene i enfocar-les com una qüestió de convivència. Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona

65 EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA
MÀSTER ACTIVITAT FÍSICA I EDUCACIÓ – El desenvolupament de valors i d’habilitats socials mitjançant l’activitat física i l’esport EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA Albert Batalla Flores - Universitat de Barcelona


Descargar ppt "EDUCACIÓ EN VALORS A L’EDUCACIÓ FÍSICA"

Presentaciones similares


Anuncios Google