La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

TRASTORNS DE CONDUCTA.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "TRASTORNS DE CONDUCTA."— Transcripción de la presentación:

1 TRASTORNS DE CONDUCTA

2 Definició Els TC són les manifestacions visible de les dificultats i dels obstacles que alguns nens i nenes tenen per anar formant-se com a persona i com alumne/a . Tensió entre convivència i aprenentatge. Des de molt aviat , mostren una dificultat per ajustar la seva conducta a allò que els adults els demanen i esperen d’ells.

3 Dificultat per tenir una conducta adequada : donar-rebre.
Els costa explicar què succeeix en les relacions amb els altres i amb les pròpies expectatives i sentiments . Generen fortes decepcions , culpes i desànims. Poden tenir vivències de desemparament i de dependència .

4 Descartem Descartem entitats clíniques definides , que poden o no presentar trastorn de comportament secundaris a la patologia principal: Trastorn greus del desenvolupament (espectre autístic,psicosi infantil, evolucions disharmòniques...) Psicosi de la segona infància. Psicosi de l’adolescència. Quadres orgànics , injuries cerebrals i síndromes associats al retard mental

5 Etapes Inici reactiu o trastorn d’ajust: l’alumne no s’adapta a l’escola , es manté l’ordre familiar. Temps estancat o trastorn adaptatiu : intenta comprendre el fracàs escolar i les diferències relacionals ,però no resol més els conflictes. Exposició completa TC: resolució negativa del conflicte o trastorn de conducta.

6 Manifestacions TC Quan observem aquests menors podem pensar en àrees diferents que poden tenir major o menor incidència en la manifestació del quadre psicopedagògic alterat : Salut : hàbits alimentaries alterats,dissomnies,dificultat control esfinters, consum de tòxics,deteriorament o abandó higiene personal.... Emocions:queixes somàtiques,estat d’ànim variable,nivells d’ansietat alta, baixa autoestima,dificultats per comunicar-se,pors excessives... Pensament:capacitats cognitives disharmòniques,alteració de la capacitat d’atenció i concentració,alteració en el ritme de pensament... Conducta:impulsivitat,realització de les activitats amb un ritme desajustat, tendència a no assumir la responsabilitat del actes ,retraïment social progressiu ...

7 Factors de risc Circumstàncies de la concepció i de l’embaràs: mare adolescent , embaràs no acceptat,embaràs de risc... Circumstàncies perinatals: prematuritat,patiment fetal... Característiques temperamentals com a factor de risc: temperament difícil , inhibició conductual . Malalties cròniques : asma , seqüeles malalties agudes SNC,malalties metabòliques... Canvis ambientals o fets concrets de risc: mort d’un dels pares o germans, separació pares,llarga hospitalització ... Característiques dels pares : antecedents i trastorns psicopatològics , malaltia crònica, desestructuració familiar, negligències... Estatus economicosocial molt desfavorable:atur,manca habitatge, aïllament social, manca d’escolarització de més d’1 any Característiques desfavorables de l’entorn escolar: canvis freqüents d’escola,persecució o discriminació negativa, exclusió, absències marcades...

8 Estratègies d’intervenció integral
Observació : Eines d’observació i valoració. Entrevista. Comprensió : Construcció de casos. Tipus de vinculació. Intervenció : Centre (estratègies organitzatives , atenció a la diversitat), la resilència , col.laboració amb altres serveis Alumne : Suport conductual positiu, relació , tutories. Família : relació amb la família , grup de pares .

9 Que necessita l’alumne/a amb TC
Establir vincles afectius i de confiança. Autoconeixement. Habilitats de comunicació. Empatia. Autoconfiança. Pensament causal, alternatiu i conseqüencial. Autocontrol emocional, físic i ver bal. Responsabilització i iniciativa pròpia. Tenir èxits personals (escolars i socials) Inclusió dins el grup. Potenciar totes les seves habilitats.

10 Evolució positiva - CAL UNA MIRADA DIFERENT -
Depèn de la manera que tenen els adults de proximitat per : - Entendre els sentiments de la vida que embarguen als alumnes TC. - Comprendre la seva manera paradoxal de relacionar-se a través de la conducta. I establir un acompanyament adequat per a que el noi o la noia tingui possibilitat de subjectivar i narrar el seu patiment. - CAL UNA MIRADA DIFERENT -

11 BIBLIOGRAFIA Bolea E, (2006) Alguns temes crucials per repensar la funció educativa a l'escola : confiança i discurs . Guix (17-22) Francesc Vilà ,Els transtorns de la conducta a l'escola maig Bolea E, Burgos F, Duch R i Vilà F (2004) Intervenció psicopedagògica en els transtorns del desenvolupament Mòdul : Els transtorns de conducta . Barna . UOC Gallardo a, Atenció educativa a l'alumnat amb Nee associades a transtorns de la personalitat i/o conduct6a (2004) Barna . Llicencia d'estudis , Dep. Educació Generalitat

12 PLA D’ACTUACIÓ D’EDUCACIÓ ESPECIAL

13 PRESENTACIÓ DEL CAS Alumne de 3r de Primària amb un alt nivell d'ansietat i impulsivitat, una conducta provocativa i desafiant en forma d'agressivitat i violència vers els companys i sovint vers els adults que desencadena en crisis de control personal i emocional. Alhora s’observa un quadre proper a les altes capacitats intel.lectuals. Inadaptació social I personal a l’aula. Historial escolar: mala adaptació etapa Infantil, respostes desmesurades d'agressivitat i violència que augmenten en presència de la mare, rebequeries constants, baixa tolerància a la frustració, dificultat per assolir els canvis, crisis de ràbia i còlera, elevada ansietat... A nivell de centre hi ha una important estigmatització de l’alumne I de la família (manca de disciplina, excés de permissivitat per part de la família, sobreprotecció…) CDIAP de P3 a P5 (orientació familiar i pautes) Fundació Carme Vidal any Alta per discomformitat familiar. Centre de Psicologia Alta desembre 08. Diagnòstic de Trastorn Negativista Desafiant. CSMIJ: Psiquiatria SEETDIC (Unitat especialitzada Trastorns Greus del Comportament) Pren tractament farmacològic (Risperdal) Antecedents familiars de clínica psicopatològica (obsessions, ansietat…)

14 CENTRE EQUIP DIRECTIU Dissenyar un pla d’acompanyament general per aquest alumnat i les seves famílies a través de la CAD Afavorir les tutories de forma estratègica al Projecte Educatiu de Centre Preveure un bon control dels espais buits: lavavos, passadissos, entrades i sortides... Per exemple: entrada i sortida 2 minuts després del grup-classe Establir alternatives als càstigs de direcció: per exemple diàleg, mediació... Vetllar pel cumpliment de la normativa del centre i especialment del RRI CAD Establir criteris consensuats per determinar l’atenció de l’alumne Determinar si l’alumne és susceptible de rebre tutorització individual Establir criteris a seguir en cas d’incidència, per exemple “protocol d’actuació” en el seu Pla Individualitzat o Pla de treball Organització i distribució de recursos (auxiliar d’EE) i col·laboració/coordinació amb serveis o professionals (CDIAP, CSMIJ, SEETDIC...

15 CENTRE TUTOR Recolzament i suport per la resta de l'equip docent
Generar expectatives d'èxit Diferenciar entre la persona i l'acte conflictiu Reforç positiu, càstigs curts i immediats Estar alerta i analitzar la situació en cada moment (ANTICIPACIÓ) Registre d'entrevistes i reunions Establir comunicació periòdica amb les famílies Pactes personals i contractes pedagògics Marcar límits concrets Generar un bon clima a l'aula (tutories amb i sense l'alumne): jocs de rol, dinàmiques de grup, dramatitzacions, fer treballs específics sobre l'automiatge, autoconcepte, relacions i habilitats socials, dinàmiques de grup, trencar rols establerts, conèixer i fer ús de la mediació, diferenciar del “bullying”... Fer ús del full de REGISTRE D'INCIDENTS o D’OBSERVACIÓ Vetllar pel cumpliment del PROTOCOL D'ACTUACIÓ Ser el referent del Pla Individualizat o del Pla de treball de l’alumne I coordinar les actuacions

16 CENTRE EQUIP DOCENT Coordinar i consensuar pautes d'actuació davant el conflicte (Protocol d'actuació) Aclarir les diferents responsabilitats de cadascú i què hi pot fer durant el conflicte Reunions amb altres serveis (EBASP; CSMIJ...) Canalitzar intervencions a través del tutor Compartir seguiment amb un co-tutor, en aquest cas el mestre d'EE Disposar d'alternatives flexibles per a “situacions d'escapament”, com la sortida a algun espai alternatiu acollidor (pati interior, aula EE, aula de suport, pati...) i algun mestre de referència (paral·lel, MEE, vetlador/a...) Fer ús del full de REGISTRE D'INCIDENTS Vetllar pel cumpliment del PROTOCOL D'ACTUACIÓ

17 ALUMNE Tenir una persona de referència (mestre EE i/o vetllador) amb qui pugui establir un vincle positiu i estable Desenvolupament d'habilitats socials i emocionals Establiment de vincles afectius positius Autoconeixement i autocontrol (“Corva de l'estat d'ànim” ) Habilitats de comunicació Interiorització del RRI Diferenciar les faltes o els problemes de conducta per nivells Espai de reflexió/contenció (dibuixar, relaxar, pensar, meditar...) Ús de les TIC per augmentar la motivació Complementar activitats amb dossier extra d'ampliació o enriquiment curricular Treballar i interioritzar la “reparació” de les faltes comesses o dels conflictes generats

18 FAMÍLIA Orientació familiar en pautes, límits I actuacions familiars
Tractament psicològic i/o farmacològic per part de l’especialista mèdic Reunions de seguiment periòdic amb l'equip de mestres i els professionals de serveis externs que atenen l'alumne Comunicació àgil i constant a través de l'agenda Oferiment grup de pares amb fills amb trastorns de conducta: Associació de pares I mares de nens i joves amb TDAH I trastorns associats ( per exemple tallers de suport emocional) Informació i orientació als pares de la resta d’alumnes Informar del Pla Individualitzat i dels acords i decisions presses a nivell d'escola

19 MATRIU DAFO Anàlisi dels punts dèbils I forts del cas per fer front a les amenaces I oportunitats de l’entorn I formular un pla estratègic individualitzat OPORTUNITATS Aspectes que cal aprofitar Entorn escolar quer afavoreixi els èxits personals i que l’acolli des d’una perspectiva inclusiva Implicació de l’equip docent per comprendre les seves necessitats Col·laboració de la família FORTALESES Aspectes que hem de recolzar Alta capacitat intelectual Recolzament de l’entorn (companys I mestres) Tractament mèdic o psicològic Regles I normes de funcionament clares Col·laboració familiar AMENACES Aspectes dels quals ens hem de defensar Conviccions deterministes envers el cas Nivells d’exigència desajustats Actituds de rebuig i negligència Estils educatius excessivament autoritaris Aïllament social DEBILITATS Aspectes que hem de superar Estil educatiu basat en l’excés de permissivitat Baixa tolerància a la frustració Sobreprotecció familiar Manca d'habilitats socials i emocionals


Descargar ppt "TRASTORNS DE CONDUCTA."

Presentaciones similares


Anuncios Google