El repaso del Español I This review will help you prepare for the final exam. Remember, no one will be allowed to exempt the oral portion of the exam.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El repaso del Español I.
Advertisements

Spanish 2 Honors Grammar Notes
Present Progressive To emphasize that an action _____________, use the present progressive. estar + -______________________ Ella está ______________ los.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
DOUBLE OBJECT PRONOUNS
Bell ringer: Escribe la palabra segun al dibujo.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Las Palabras Interrogativas
Ser vs. Estar. Grammar Terms to Know Infinitive: The basic form of the verb. In English the infinitive is to + action (ex. To run). In Spanish the infinitive.
Las Palabras Interrogativas
Repaso Grande. Concepts Learned  Agreement  Ser v. Estar  Telling time  Question Words  Conjugation  Irregular verbs  Stem changing Verbs.
1 El Presente Progresivo ¿Qué estás haciendo ahora mismo?
¿Quién eres? Who are you?.
Direct and Indirect Object Pronouns. Present Progressive How does the present progressive translate in English » -ing verbs Walking, talking, thinking,
Ser-to be Descriptions/characteristics Time/date Soy de españa.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta … Carlos estudia en la biblioteca. s vo Forming YES and NO questions is easy. In Spanish, reverse the.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Direct Object Pronouns. Direct Object Pronouns (pg. 156) The direct object in a sentence receives that action of the verb. They answer “Whom?” or “What?”
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
{ Preparativo 2 de marzo del 2015 learning target: Students will be able to talk about their families and describe them by presenting the family tree they.
The Present Progressive How to talk about what is going on RIGHTNOW! ::clap::
Los complementos directos Direct Object Pronouns.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Grammar Point: Definite and indefinite articles Definite articles: means “the” el, la (singular) los, las (plural) Indefinite articles:means “a, an or.
¿Ser o Estar? The verb estar (to be) We´ll learn this later.
Roseman Spanish Verbs review, Intro to Irregular verbs, Ser vs. Estar, Question words.
-ER and –IR Verbs.
Warm Up Read page 2 in your textbook. Answer the questions in Activity 1 based on the reading selection.
Making Questions in Spanish
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
U1L1 GUSTAR. GUSTAR (TO LIKE) GUSTAR is the verb TO LIKE in Spanish It literally translates to “to be pleasing,” but we use it to mean “to like” in English.
 Asking for Information  Question Words  Palabras Interrogativas.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
What is a subject pronoun? A word that shows who is doing the action of the verb.
Direct Object Pronouns. Direct Objects  tell WHAT or WHOM receives the action (of the verb)  ALWAYS a noun or a pronoun  MUST HAVE AN ACTION VERB.
Tarea PARA EL JUEVES 10 DE OCTUBRE Finish 1 st draft of your essay, following all instructions on the Essay Bones. Use the graphic organizer to help you.
¡Hola clase! Take notes and answer questions on all upcoming slides. (except for the Tip of the Day slide) ¡Nos vemos el martes!
Conversación básica Be able to ask about and answer the following: Names – Me llamo… Se llama… Ages – Tengo…a ñ os Dates – Hoy es el ___ de ____ Classes.
Vocab: el día escolar Grammar: Subject Pronouns & Present Tense of –ar Verbs.
ESPAÑOL I DOCTORA TARTAGLIONE Repaso para el examen final.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
THE VERB “SER” Gramática 1.2. In English the verb _to_ _be_ is the most common verb. It has _many_ _uses_. Some of them are to _describe_ or _name_ people.
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
Present tense conjugations of regular –AR, -ER, - IR verbs Los Verbos Regulares.
Unidad 8 lección 2 COSTA RICA.
C1g1 Español 2. Los Verbos Irregulares What is special about SER, IR and ESTAR? – They are very irregular verbs. There are no other verbs in the present.
¿Qué recuerdas de español 1 y 2? Español 3. Nivel: español 1 ¿Cómo te llamas? ¿Cómo estás hoy? ¿Cómo eres tú? ¿Cuál es la fecha de hoy? ¿Qué hora es?
Present Progressive Nostoros hablamos en clase mucho, pero no estamos hablando ahora.
Preguntas y respuestas
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Ser vs. Estar To be… or … To be???. First, conjugate the verb “SER”. Check your answers.
“Verbs” in Spanish come in two forms: 1.Infinitive 2.Conjugation.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
Ir & Gustar To Go & To be pleased by Mrs. Ness Español 1, Unidad III Mrs. Ness Español 1, Unidad III.
El Presente Progresivo The Present Progressive Amanda Ewoldt.
Vámonos Write out a complete sentence with an emotion you would feel when these things happen. Ejemplo: Cuando tengo mucho tarea….. estoy triste. 1. Cuando.
1 The Present Progressive ¿Qué estás haciendo ahora mismo? What you are doing RIGHT NOW!
Lesson 4.1 Grammar. Indefinite Articles Indefinite articles un and una are used to say a or an before a singular noun, while unos and unas are used to.
Present Progressive ► Is used to talk about what one is doing right at this moment ► Is equivalent to the –ing ending in English ► Must be used with a.
Saber vs. Conocer To Know Saber vs. Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber" and "conocer."
El Objeto Directo Direct Object Pronoun Sra. Altamirano.
El repaso del Español I. An Overview Conversación básica Vocabulario Palabras interrogativas (question words) Verbos regulares e irregulares Verbos de.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
PRONOMBRES DE COMPLEMENTO DIRECTO DIRECT OBJECT PRONOUNS.
Model: Yo les preparo la cena. = Yo se la preparo.
-ar verbs Unidad 2 We are climbing up the mountain!!
Given the sentences, rewrite them in Spanish to replace the direct object noun with a direct object pronoun. 1. Ella limpia el baño. 2. Nosotros traemos.
Transcripción de la presentación:

El repaso del Español I This review will help you prepare for the final exam. Remember, no one will be allowed to exempt the oral portion of the exam.

An Overview Conversación básica Vocabulario Palabras interrogativas (question words) Verbos regulares e irregulares Verbos de cambio de raíz (stem changes) Saber vs Conocer Los adjetivos posesivos Los adjetivos demonstrativos El verbo gustar DOP La cultura (reading & answering questions)

Conversación básica Be able to ask about and answer the following: Names Ages Dates Classes Weather Favorite things (movie, class, etc) Likes and dislikes

How do you respond to the following? ¿Cómo te llamas? ¿Cómo estás? ¿Cuál es tu clase favorita? ¿Quién es tu profesor/a favorito/a? ¿Cuántos años tienes? ¿De dónde eres? ¿Cuál es la fecha de hoy? ¿Cuándo es tu cumpleaños? ¿Qué hora es?

Los números y los colores Complete the following number patterns: dos, cuatro, ____, ocho, ____, doce diez, veinte, treinta,______, cuarenta _____, diez, quince, veinte, _____ ¿Cómo se dice…….?

Los días y los meses Días de las semana: Meses del año: domingo lunes martes miércoles jueves viernes sábado Meses del año: enero febrero marzo abril mayo junio julio agosto septiembre octubre noviembre diciembre

La hora ¿Qué hora es? (Ejemplo) 1: ~ Es la…. (1:00 = Es la una) 2: - 12: ~Son las…. (7:00 = Son las siete) :01 - :29 ~ y # (1:05 = Es la una y cinco) :30 ~ y media (4:30 = Son las cuatro y media) :31-:59 ~ menos # (2:50 = Son las tres menos diez) :15 ~ cuarto (4:15 = Son las cuatro y cuarto) de la mañana de la tarde de la noche

La hora Practica: 3:14 – 12:00 – 1:45 – 7:30 – 4:25 -

Vocabulario de la familia La madre de mi madre es mi ___ . El hermano de mi padre es mi __ . Mi ________ es la hija de mi tío. Yo soy el/la ____ de mis abuelos. Preguntas personales: ¿Tienes una familia grande? ¿Cuántos hermanos(as) tienes? ¿Dónde vive tu familia?

Vocabulario de la escuela ¿Cómo se dice…..?

Vocabulario de la casa

La comida (review list also) Each item

Correct the following sentences (be sure to look for agreement of verbs, adjectives and nouns) Ella lleva una blusa rojo. Yo soy un chico inteligento. Me gusta leer los libros interesante. La leche está frio. Mis clases es muy aburridos. Yo quiero un zapatos negros.

Palabras interrogativas ¿Cuándo? (when) - ¿Cuándo es tu cumpleaños? ¿Cuánto? (how many) - ¿Cuántos años tienes? ¿Quién? (who) - ¿Quién es tu mejor amigo? ¿Qué? (what) - ¿Qué te gusta leer? ¿Cómo? (how) - ¿Cómo estás? ¿Dónde? (where) - ¿De dónde eres? ¿Por qué? (why) - ¿Por qué estás tan cansado? ¿Cuál? (which) - ¿Cuál es tu favorito?

Subject Pronouns yo (I) nosotros/as (we) Tú (you) vosotros/as (you) él/ella/usted ellos/ellas/ustedes (he/she/you) (they/you) *Tú (informal) - for friends/family Usted (formal) - for adults/people of authority *Nosotros is used when YOU are included in the group. (ej: Belle, Cinderella y yo) *él/ella replaces singular nouns. (ej: Pedro, María, el perro) *ellos/ellas replaces plural nouns. (ej: Pedro y María, mis amigos, los libros)

Verbos regulares verbos de -ar verbos de -er verbos de -ir o amos Verbs end in either -ar, -er, or –ir and conjugate with the following endings. verbos de -ar o amos as áis a an verbos de -er o emos es éis e en verbos de -ir o imos es ís e en

Verbos regulares Verbos de –ar: hablar, cocinar, mirar Verbos de –er: comer, beber, vender Verbos de –ir: vivir, escribir, aplaudir

Verbos regulares Hablar – Yo hablo Comer – Ella come Drop the infinitive ending and add the correct conjugation ending for subject-verb agreement. Hablar – Yo hablo Comer – Ella come Vivir – Nosotros vivimos

Verbos regulares Practica: Ella ___ unos zapatos blancos. (llevar) Mi familia y yo _____ tacos. (comer) Paco y Pedro ____ en Harlem.(vivir) ¿____ tú mucho? (estudiar) Yo ____ limonada en el verano. (beber) lleva comemos viven estudias bebo

These verbs have irregularities in the first person singular (yo) form Verbos irregulares There are many irregular verbs. We categorize them for easy memorization. This does not cover all irregular verbs! -oy verbs -go verbs These verbs have irregularities in the first person singular (yo) form Ser Estar Ir Dar Tener Hacer Poner Salir

Verbos irregulares Practica: ¿A dónde ___ tú despues de la clase? (ir) Yo _____ un perro muy inteligente (tener) Ella ___ muy temprano cada día. (salir) Nosotros _____ muy interesantes. (ser) Yo ____ hablando con mi amigo. (estar) Mi familia y yo ____ una fiesta. (dar)

Ser vs Estar Both ser and estar mean “to be.” They mean the same thing but are used differently. A generalization: Ser is used for permanent characteristics. Estar is used for temporary conditions

Ser vs estar Ser Estar Origin/Possession – Location – Soy de NY. El libro es de Manuel. Description – Ella es alta. Identification – Yo soy una estudiante. Date/Time – Son las tres de la tarde. Es la una de la mañana Estar Location – Yo estoy en NY. El libro está en la clase. Condition – Ella está triste. Mis amigos están aburridos. Progressive – Paco está bailando Yo estoy hablando.

Ser vs Estar Practica: ______ las dos de la tarde. Ella ______ practicando. Nuestra familia ______ en Argentina. ¿De dónde ________? Mi madre _______ muy triste. El carro rojo ____ de Dora.

El verbo gustar To express likes and dislike we use verbs like “gustar”. These verbs are not used like other –ar verbs. Ej: We NEVER say “Yo gusto el chocolate.” los verbos gustar disgustar encantar interesar aburrir faltar molestar

El verbo gustar + me nos te os le les gusta = for singular nouns or verbs or gustan = for plural nouns + The following are used for added clarification: a mí a nosotros a tí a vosotros a él /ella a ellos/ellas A mí me gusta el brócoli. A ellas les disgusta estudiar. A Paco le gustan las cebollas. A nosotros nos gustan los tacos.

Stem Changers e-ie e-i o-ue u-ue These are exactly what they sound like: verbs with changes in the stem. There are 4 categories of stem changes e-ie e-i o-ue u-ue dormir contar encontrar jugar querer entender comenzar pedir servir vestir We do NOT stem change NOSOTROS and VOSTOROS

Stem changers Practica: Ella _______ mucho en clase. (dormir) Yo _______el baloncesto. (jugar) Nosotros ________ el español. (entender) Mario _______ la ensalada. (pedir) La clase ________ muchos estudiantes. (tener) duerme juego entendemos pide tiene

The progressive is made up of two parts: El progresivo The Spanish “-ing” The progressive is made up of two parts: estar + participle estoy estamos estás estáis está están -ando (-ar verbs) -iendo (-er/-ir verbs) -yendo (dble vowel verbs) + Yo estoy hablando en español. Paco está jugando al fútbol. Vosotros estáis comiendo la cena. ¿Estás escribiendo una carta? Nosotros estamos leyendo el libro. Pepe y Juan están tocando el piano.

D.O.P. Direct object pronouns take the place of the object in the sentence. By using DOPs we are saying “it/them” rather than saying the object over and over. These can also replace people, not just ‘things’. Por ejemplo: “Yesterday I went to the mall to buy some shoes. I found the shoes that I liked and tried the shoes on. I wanted to buy the shoes so I took the shoes up to the clerk and paid for the shoes. All of my friends like my shoes and want to buy some shoes just like the shoes I bought.” This sounds silly so we use the pronouns to replace the shoes with “them”.

D.O.P. me nos te lo/la los/las DOPs are placed in front of a conjugated verbs or “smooshed” to the back of the infinitive. Yo tengo el libro. Yo lo tengo. Ella estudia la biología. Ella la estudia. Quiero comprar unos zapatos. Quiero comprarlos. Los quiero comprar

Los adjetivos posesivos Showing possession: mi (my) nuestro/a* (our) tu (your) vuestro/a su (his/her) su (their) *nuestro/a is the only one that must reflect the gender of the noun. All must reflect number. Mi amigo Nuestro carro Tus libros Tu perro Nuestra casa Nuestras amigas Sus zapatos Mis clases Su hermano

Los adjetivos demonstrativos Demonstrative adjectives describe the noun in relation to it’s distance from you. Ejemplo: Yo These books Those books Those books way over there!

Los adjetivos demonstrativos allá allí Yo aquí aquel aquellos aquella aquellas ese esos esa esas este estos esta estas Ejemplos: Yo quiero este libro aquí. Ella quiere esa mochila allí. Nosotros queremos aquellos libros allá. Remember: This & these keep the t’s That & those, out they go.

Saber vs. Conocer Just as ser and estar both mean “to be” saber and conocer both mean “to know”. Both are irregular verbs: Saber Conocer sé sabemos conozco conocemos sabes sabéis conoces conocéis sabe saben conoce conocen Saber=facts/how to Conocer=familiar with people, place or subject Los estudiantes no saben la música de Cher. Yo conozco al Presidente Bush. Ella no sabe cocinar las enchiladas. Mi familia conoce bien a España.

¡El fin! If you take the time to review this powerpoint and practice, you will do great on the exam. This is big test and you will not be able to review the night before. Please take time here and there to study your notes and this review. We will continue to practice reading and speaking in class! ¡Buena Suerte!