Marketing Conceptos Básicos

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Política de Precios Ing. Andrea Barbaro
Advertisements

L.A. y M.A.O. ALEJANDRO SANCHEZ VAZQUEZ
Fijación de precios de productos: consideraciones y enfoques
Philip Kotler y Gary Armstrong
PRECIO Se puede definir al precio de un bien o servicio como el monto de dinero que debe ser dado a cambio del bien o servicio. Otra definición de precio.
Gestión comercial y servicio de atención al cliente
1. DEFINICIONES: a. MERCADOTECNIA: Definición general: “La mercadotecnia es una actividad humana cuya finalidad consiste en satisfacer las necesidades.
MARKETING EN LA EMPRESA
El precio.
Escuela de Administración
Fundamentos de Marketing
ESTRATEGIAS DE MERCADO.
Derwin López Gerardo Germán Domínguez Ladrón de Guevara
MEZCLA DE MERCADOTECNIA
PRECIO Es el proceso de negociación entre compradores y vendedores; y es el elemento más importante a la hora de determinar el mercado y la rentabilidad.
¿Cómo establecer el precio de un producto?
Definición, evolución y conceptos claves
SUBTEMA SISTEMAS DE PRODUCCIÓN (OFERTA VS DEMANDA)
Marketing para Tecnología de Información
Entender el mercado y las necesidades de los clientes.
Marketing Mercadeo social.
Marketing y comunicación Integral Escuela de Negocios Aiep.
Definiciones economía
El Precio.
Decisiones Estratégicas de Precios
DEFINICIÓN, MEDIO AMBIENTE, MERCADO Y PÚBLICOS.
SISTEMA DE MERCADEO MBA. GUSTAVO CHAVARRIA VALVERDE.
INSTITUTO TECNOLOGICO DE CONKAL. ING. EN ADMINISTRACION.
Dirección de Marketing Duodécima Edición
Fijación de precios de productos: estrategias
Fundamentos de Marketing
4/14/2017 Capítulo uno Copyright 2005 Brainy Betty, Inc.
El marketing en la empresa El precio El producto La promoción
Marketing para Tecnología de Información
DIRECCIÓN ESTRATEGICA DE MARKETING
Marketing Conceptos Básicos
Planeación estratégica y mezcla de marketing
FUNDAMENTOS DE MARKETING
TEMA 12: DETERMINACION DEL PRECIO
Introducción: Marketing turístico
Antecedentes y concepto de mercadotecnia
TEMA 1: EL CAMPO DEL MARKETING
DOCENTE CATHERINE CARO S
¿Qué es marketing? Proceso por el cual individuos y grupos obtienen lo que necesitan y desean mediante la creación e intercambio de productos y valor con.
MERCADOTECNIA.
FIJACION DE PRECIOS.
Amazon.com Altas ventas, sin utilidades Centrado en el consumidor
1 DIRECCIÓN COMERCIAL – I Administración y dirección de empresas TEMA – 3 : DECISIONES SOBRE PRECIOS Profesor: Javier Oubiña Barbolla.
Diana Patricia Ávila Grijalba
Creación y captación del valor del cliente
INTRODUCCIÒN AL MARKETING La esencia del Marketing esta dada por una trasancciòn – intercambio. Què es intercambio????? Cuando una.
Tema 2: La función comercial
¿QUÉ ES MERCADOTECNIA? Marketing es un concepto inglés, traducido al castellano como mercadeo o mercadotecnia. Se trata de la disciplina dedicada al análisis.
INTEGRANTES:  Linda Barrientos  Marion Espinoza  Rodrigo Martínez.
La estrategia de los negocios internacionales
 Es el más eficiente a signador de recursos  Resuelve las tres “preguntas básicas” económicas: Qué, cómo y para quién producir  Afecta simultáneamente.
Mercadeo.
EL ÁREA DE MARKETING Y VENTAS
Variable Controlable Precio. Variable Controlable Precio.
TEMA IV AREAS FUNCIONALES
 Necesidades (Kotler, 1997): “Es la carencia de un bien básico o el estado de privación que supone una persona e incluye las necesidades fisiológicas,
M ARKETING. F UNDAMENTOS DE MARKETING “El campo del marketing”
Profesora: Ramona Alejandra Hernández Velarde. MERCADOTECNIA Es un proceso social y administrativo mediante el cual individuos y grupos obtienen lo que.
DEFINICIÓN, EVOLUCIÓN Y CONCEPTOS CLAVES MARKETING.
Visión general del marketing
t t Transformamos a nuestros estudiantes en AGENTES DE CAMBIO, con el respaldo de una HERENCIA EDUCATIVA UNICA, CREATIVA, HUMANA, PRACTICA Y ACCESIBLE.
Dirección de Marketing ESTRATEGIAS DE PRECIOS
La función Comercial En la organizaciones como Comercialización o Marketing.
Mktg.  Suma total de todas las actividades de negocio que interactúan con el movimiento de bienes y servicios desde el proveedor al usuario final. 
El comportamiento de compra del consumidor
Transcripción de la presentación:

Marketing Conceptos Básicos Mercadotécnia II Tema 1 Marketing Conceptos Básicos

¿Qué es marketing? Proceso por el cual individuos y grupos obtienen lo que necesitan y desean mediante la creación e intercambio de productos y valor con otros. En términos más sencillos, el marketing consiste en satisfacer a los clientes obteniendo utilidades al hacerlo.

¿Qué motiva a un consumidor para actuar? Necesidades – estado en que se percibe una carencia de artículos básicos como alimentos y ropa, o necesidades complejas como pertenecer a un grupo. Por ejemplo: “Tengo sed.” Deseos – forma que adopta una necesidad humana moldeada por la cultura y la personalidad individual. Por ejemplo: “Quiero una Coca-Cola.” Demandas – deseos humanos respaldados por el poder de compra. Por ejemplo: “Tengo dinero para comprar una Coca-Cola.”

¿Qué satisfará las necesidades y deseos del consumidor? Productos – cualquier cosa que se puede ofrecer a un mercado para su atención, adquisición, uso o consumo y que podría satisfacer una necesidad o un deseo. Ejemplos: personas, organizaciones, lugares, actividades e ideas. Servicios – actividades o beneficios que se venden y son básicamente intangibles, y que no tienen como resultado la propiedad de algo. Ejemplos: bancos, líneas aéreas, peluquerías y hoteles.

¿Cómo escogen los consumidores entre los productos y servicios? Valor para el cliente – beneficio que el cliente obtiene por poseer y usar un producto, en comparación con el costo de obtenerlo. Satisfacción de los clientes – depende de cómo se percibe que un producto proporciona valor, relativo a las expectativas del comprador. Está ligada con la Calidad y con la Administración de la calidad total (TQM).

¿Cómo obtienen productos y servicios los consumidores? Intercambios – acto de obtener de alguien un objeto deseado ofreciéndole algo a cambio. Transacciones – intercambios de valores entre dos partes. Por lo regular intervienen dinero y una respuesta. Relaciones – establecer relaciones a largo plazo con consumidores, distribuidores, concesionarios y proveedores.

Conceptos centrales de marketing Core Concepts This CTR corresponds to Figure 1-1 on p. 4 and relates to the discussion on pp. 3-10. Also to the CTRs numbers 4 - 8 which follow. Conceptos centrales de marketing Necesidades, deseos y demandas Productos y servicios Core Concepts Needs. These emerge from a state of felt deprivation. Ask students to distinguish among physical, social, and individual needs. Wants. These are the form taken by human needs as they are shaped by culture and individual experience. Have students provide examples for different wants based upon geographical differences, gender, age, wealth. Link culture to socio-economic standing, education. Demands. These are wants backed by buying power. Discuss such popular items as dream vacations or favorite cars to illustrate the difference between wants and demands. You may want an Acura Legend but drive a Subaru Justy. Introduce the idea that demands are often for a bundle or group of benefits and may address a number of related needs and wants. Products. These are anything offered for sale to satisfy a need or want. Have students discuss an extended view of products to include services and ideas. Discuss the role of value in distinguishing products. Discussion Note: Ask students to identify their product choice set for cars, vacations, dating partners, or college professors. Exchanges. These are the act of obtaining desired objects by offering something in return. Link to barter economies and promises to pay (i.e., credit, checks). Transactions. These are an actual trade of value between at least two parties. Transaction marketing is part of the larger concept of relationship marketing in which parties build long-term, economic ties to enhance quality and customer-delivered value. Markets. These are the set of actual and potential buyers of a product. Markets may be decentralized or centralized. Markets exist wherever something of value is desired, such as in the labor market, the money market, even the donor market - for human “products” such as blood or organs. Conceptos centrales de marketing Mercados Valor, satisfacción y calidad Intercambio, relaciones y transacciones

¿Quiénes compran productos y servicios? Comprado- res reales Mercado – compradores que comparten una necesidad o deseo específico que los productos o servicios de una compañía pueden satisfacer. Comprado- res en potencia

Precio Precio es la suma valores que los consumidores entregan a cambio de los beneficios de poseer o utilizar dicho producto o servicio. Precio ha sido el factor que más ha afectado a la elección de los consumidores; otros factores han llegado ha ser tan importante como el precio para el comportamiento del consumidor. Precio es el único element en el marketing mix que produce ingresos; los otros representan costos.

Factores a considerar al fijar precios Factores internos Factores a considerar al fijar precios Factors to Consider When Setting Prices This CTR corresponds to Figure 10-1 on p. 303 and relates to the discussion on pp. 303-313. Decisiones de fijación de precios Objetivos de de posicio-namiento Mercado meta Factores externos

Factores internos que afectan las decisiones de fijación de precios Objetivos de marketing Factores internos que afectan las decisiones de fijación de precios Estrategia de mezcla de marketing Costos Consideraciones de organización

Objetivos de marketing que afectan las decisiones de fijación de precios Internal Factors Affecting Pricing Decisions This CTR relates to the discussion on pp. 303-304. Supervivencia Precios bajos para cubrir costos variables y algunos costos fijos y seguir operando. Marketing Objectives The overall marketing objectives that influence price: Survival. This can be the primary factor in setting price especially in marginal businesses or industries. Price is used to stay in business in hopes of making profits when conditions improve. Current Profit Maximization. This objective means the company is emphasizing short term results over long-run performance. Market-Share Leadership. This factor affects price when the company seeks the dominant market share. Low prices increase demand so that later volume creates profit. Product-Quality Leadership. This tends to push prices high. This pricing strategy may be linked to niching strategy in other discussions. Maximización de utilidades actuales Escoger el precio que produzca la utilidad, flujo de efectivo o ROI más alto ahora. Objetivos de marketing Liderazgo en participación de mercado Precios lo más bajos posible para ser quien más participación tenga en el mercado. Liderazgo en calidad de producto Precios altos para cubrir los costos de una mayor calidad en el desempeño

Diseño y calidad de producto Estrategia de mezcla de marketing Internal Factors Affecting Pricing Decisions This CTR relates to the discussion on pp. 304-305. Variables de mezcla de marketing que afectan las decisiones de fijación de precios Diseño y calidad de producto Estrategia de mezcla de marketing Marketing Mix Strategy Price must be considered in light of its role in support of the overall marketing mix. Price is one kind of information the consumer receives about the product. Price should consistently support the overall positioning strategy targeted by the marketing mix. Factores no de precio Distribución Promoción

Tipos de factores de costo que afectan las decisiones de fijación de precios Internal Factors Affecting Pricing Decisions This CTR relates to the discussion on pp. 305-306. Costos totales Suma de los costos fijos y variables para un nivel de producción dado Costs Costs set the pricing floor that the company can charge for its product. Types of costs include: Fixed Costs (or overhead) are costs that do not vary much with production or sales levels. Variable Costs vary directly with the level of production. Total Costs are the sum of the fixed and variable costs for any given level of production. Costos fijos (Overhead) Costos que no varían con los niveles de ventas y producción Salarios de gerentes Renta Costos variables Costos que sí varían en proporción directa al nivel de producción. Materias primas

Consideraciones de costos Costs Considerations This CTR corresponds to Figure 10-2 B on p. 308 relates to the discussion on pp. 306-309. Costo unitario al variar el nivel de producción por periodo Costo por unidad 1 2 4 SRAC LRAC Cantidad producida por día 1,000 2,000 3,000 4,000 Costs at Different Levels of Production Management must consider how costs will change at different levels of production as part of their overall demand management strategy. A key concept to this planning is the Short-Run Average Cost curve (SRAC) shown on the CTR. Use of SRAC comparisons help summarize and illustrate quickly the optimal level of production for a particular enterprise. The SRAC curves follow a larger Long-Run Average Cost curve (LRAC) that indicates the turning point where manufacturing economies of scale are overturned by the increased costs associated with managing and administering a larger workforce. 3

Factores externos que afectan las decisiones de fijación de precios Mercado y demanda Factores externos que afectan las decisiones de fijación de precios Costos, precios y ofertas de competidores Otros factores externos Condiciones económicas Necesidades de revendedores Acciones del gobierno Cuestiones sociales

Distintos tipos de mercados Competencia pura Muchos compradores y vende- dores que afectan poco el precio Competencia monopolista Muchos compradores y vendedores operan en un intervalo de precios. Factores de demanda y mercado que afectan las decisiones de fijación de precios The Market and Demand This CTR relates to the discussion on pp. 309-310. Distintos tipos de mercados The Market and Demand Types of Markets. Each presents distinct pricing challenges: Pure Competition - is characterized by many buyers and sellers to that no one agent affects pricing. Going rate pricing is the rule. Monopolistic Competition - consists of many buyers and sellers trading over a range of prices. Products can be differentiated in quality, features, or styles. Oligopolistic Competition - consists of few sellers each sensitive to the other's pricing and marketing strategies. Barriers to entry prohibit new sellers from entering the market. Pure Monopoly. This market consists of a single seller. The seller may by a government, private regulated monopoly, or unregulated monopoly. Pricing may be linked to other than cost or profit factors, including fear of competition entering or regulation. Consumer Perceptions of Price and Value. Buyers ultimately decide prices. Marketers must combine technical expertise with creative judgment and an awareness of buyers’ motivations. Competencia oligopolista Pocos vendedores, sensibles a sus estrategias de precios/marketing Monopolio puro Un solo vendedor

Curvas de demanda A. Demanda inelástica - Casi no cambia con un cambio Demand Curves This CTR corresponds to Figure 10-4 on p. 311 and relates to the discussion on pp. 310-312. A. Demanda inelástica - Casi no cambia con un cambio pequeño en el precio. Precio P2 P1 Price Demand Relationship A demand curve show the number of units the market will buy in a given time period at various prices. The price elasticity of demand illustrates how responsive demand will be to a change in price. Two concepts are important here: Inelastic Demand. If demand hardly changes with a small change in price, demand is inelastic. Elastic Demand. If a small change in prices changes demand greatly, demand is elastic. Discussion Note: The ethical issues involved in pricing products characterized by inelastic demand are often complicated and controversial. For example, many new drugs are extremely expensive to develop and market but may be the only treatment available for an illness. In other cases, relatively cheap drugs are sold for high prices under the same “must have” conditions. Also, the concept of induced demand, which characterizes both the medical and legal professions is a controversial issue. Induced demand refers to the fact that in these industries, the provider also determines the level of demand or product to be used. In both cases, those providers also set the price of their services. To make matters worse, consumers do not have price comparison information. For example, the WSJ reported heart by-pass operations for two hospitals within four miles of each other varying on price by over $20,000. And even if consumers have knowledge, in critical care situations they may not have time to exercise choice. Q2 Q1 Cantidad demandada por periodo B. Demanda elástica - Cambia mucho con un cambio pequeño en el precio. Precio P’2 P’1 Q2 Q1 Cantidad demandada por periodo

¿Qué es la fijación de precios de costo más margen y por qué se usa tanto? Cost-Plus Pricing This CTR relates to the discussion on pp. 314. Instructor’s Note: The remaining CTRs and Notes for this chapter cover the cost-based, value-based, and competition-based approaches to pricing. Suma de un sobreprecio estándar al costo del producto Quienes venden tienen más certeza respecto de los costos que respecto de la demanda Minimiza la competencia de precios Cost-Plus Pricing Cost-Plus Pricing consists of adding a standard markup to the cost of the product. Markups vary widely across different industries. Cost-plus simplifies pricing strategy and covers costs but ignores market demand factors. Reasons for cost-plus pricing popularity include: Certainty. Sellers are more certain of their costs than they are about demand. This approach simplifies pricing. Minimize Price Competition. When all firms in the industry use this method, prices tend to be similar and price competition is minimized. Perceived Fairness. Cost-plus pricing ensures a profit for sellers for their value-added activities and does not take advantage of consumers when demand is greater. Discussion Note: You might have to discuss macroeconomic concepts to explain to students why cost-plus pricing isn’t the best approach. The idea that supply and demand balance in a dynamic and impersonal marketplace may require a leap of faith abstraction most students aren’t willing to make. Se percibe como más justa para quienes compran y quienes venden

Análisis de equilibrio (utilidades meta) Breakeven Analysis This CTR corresponds to Figure 10-6 on p. 315 and relates to the discussion on pp. 315-316. Trata de determinar el precio con el que la empresa saldrá a mano u obtendrá una utilidad meta 200 400 600 800 1,000 1,200 10 20 30 40 50 Ganancias totales Costo (miles de dólares) Other Cost-Oriented Approaches Breakeven Analysis. Breakeven analysis utilizes an analysis of the company's costs in relation to units of the product produced and sold. This approach identifies the minimum pricing level the company's activities can support. Teaching Tip: You might ask students doing a term marketing project to include a break-even chart in their financial projections. Target Profit Pricing. Target profit pricing is a variation on break-even analysis that links price to profit objectives above total costs. Discussion Note: Target profit pricing is mathematically appealing but be sure students understand that its use in planning should accommodate the fact that increased prices decrease demand. Utilidad meta ($200,000) Costo total Costo fijo Volumen de ventas (miles de unidades)

Precios basados en costo versus valor Value-Based Pricing This CTR corresponds to Figure 10-7 on p. 316 and relates to the discussion on pp. 316-318. Precios basados en costo Precios basados en valor Producto Costo Precio Valor Clientes Clientes Valor Precio Costo Producto Buyer-Based Approach Value-Based Pricing . This approach uses the buyer's perception of value as the key to pricing. Strategy under this approach utilizes non price mix variables to help set perceived value in the buyer's mind. As illustrated on the CTR, this approach is the reverse of the cost-based approach to pricing. The key is that the marketer must have an accurate view of what benefits and features consumer want and are willing to pay for in setting a specific value-pricing goal. Discussion Note: Toyota Motor company used a value-based approach on its lower end cars like the Tercel and the Corolla in the early 1980s. Once the value price was determined and profit per car objectives set, engineers and designers were challenged with the task of making the cost of production support those goals.

Precios basados en competencia Fijación de precios Precios basados en competencia Competition-Based Pricing This CTR relates to the discussion on pp. 318-319. Tasa vigente Se fijan los precios con base en lo que están cobrando los competidores. Competition-Based Approach Going-Rate Pricing. This approach bases price largely on what competitors charge for their products. This approach is popular in markets where demand elasticity is difficult to measure. Sealed-Bid Pricing. This approach involves competition between sellers attempting to under price each other while still covering costs. Winning a sealed bid contract requires careful estimation of competitor's costs and likely profit margins to bid successfully. This approach is common in bidding for government contracts. Teaching Tip: You might consider giving students an out of class assignment to obtain bids on one or more projects from cooperating vendors in your area. For example, a two-car garage pricing might vary by 100% among three contractors in a sealed bid. Licitación sellada Se fijan los precios con base en lo que se cree que los competidores cobrarán. ? ?