Enhancing Language Learning with Backward Design Strategies

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 26 – 2/2 – 2/6. 1.
Advertisements

Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 31 – 3/3 – 3/7 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 6 – 9/9 – 9/13. 1.
Circunlocución Cultural Instructions Dra. Cherice Montgomery.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 29 – 2/23 – 2/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 23 – 1/12 – 1/16.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/14 – 4/18.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 31 – 3/9 – 3/13 1.
Enero 2014 Información y Oportunidades para Practicar para Padres, Estudiantes, y la Comunidad ESTANDARES ESTATALES BASICOS COMUNES DEL ESTADO DE CALIFORNIA.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 29 – 2/23 – 2/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 36 – 4/07 – 4/11.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 29 – 2/18 – 2/21.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 14 – 11/4 – 11/7.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 33 – 3/23 – 3/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 29 – 2/23 – 2/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 32 – 3/10 – 3/14.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 33 – 3/23 – 3/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 33 – 3/23 – 3/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 30 – 3/2 – 3/6 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 33 – 3/23 – 3/27.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 40 – 5/5 – 5/9. 1.
For presentation at ACTFL 2008 Gustavo Mejía, Ph. D. Paloma Lapuerta, Ph. D. Central Connecticut State University Enhancing Heritage Language Learning.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 7 – 9/16 – 9/20.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/20 – 4/24.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/20 – 4/24.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana – 10/6 – 10/10. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 39 – 5/4 – 5/8. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 39 – 5/4 – 5/8. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 32 – 3/10 – 3/14.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 38 – 4/21 – 4/25.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/14 – 4/18.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana /17 – 11/21.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 40 – 5/11 – 5/15.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 27 – 2/3 – 2/7. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 12 – 10/27 – 10/31.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 39 – 5/4 – 5/8. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 31 – 3/9 – 3/13 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 13 – 10/28 – 11/1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 9 – 10/5 – 10/9.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 23 – 1/11 – 1/15.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 31 – 3/7 – 3/11 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 9 – 10/5 – 10/9.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 40 – 5/5 – 5/9. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 32 – 3/14 – 3/18.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 11 – 10/14 – 10/18.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 24 – 1/19 – 1/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 24 – 1/19 – 1/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 33 – 3/21 – 3/25.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 31 – 3/7 – 3/11 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/18 – 4/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 35 – 4/4 – 4/8. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 35 – 4/04 – 4/8.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/18 – 4/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 38 – 4/18 – 4/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 37 – 4/18 – 4/22.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 26 – 2/1 – 2/5. 1.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 38 – 4/25 – 4/29.
2 – Escriban la definición o un sínonimo en español.
Español 3 Honores – Semana 11 – 3/20 – 3/24
Word of the day (Palabra del día) :
1 – el aumento – 4 – reducir – 2 – disminuir – 5 – los reglamentos –
2 – Escriban la definición o un sínonimo en español.
Español 3 Honores – Semana 1 – 1/9 – 1/13
lunes 10/17 – Horario Regular
1 – Mandato + – 5 – Presente Progresivo –
2 – Escriban la definición o un sínonimo en español.
1 – majo – 4 – de estatura mediana – 2 – amigable – 5 – pelirrojo/a –
1 – majo – 4 – de estatura mediana – 2 – amigable – 5 – pelirrojo/a –
2 – Escriban la definición o un sínonimo en español.
2 – Escriban la definición o un sínonimo en español.
Transcripción de la presentación:

Enhancing Language Learning with Backward Design Strategies Enhancing Heritage Language Learning with Backward Design Strategies For presentation at SITS 2010 * New Britain Gustavo Mejía, Ph. D. Central Connecticut State University For presentation at CT-COLT 2008

A partir del libro de Grant Wiggins & Jay McTighe Understanding by Design

Otras fuentes English Language Arts Homepage of the School Division of Greece, New York The UbD exchange Gustavo Mejia y Paloma Lapuerta. “Retratos e historias de barrios y ciudades” en Gail Guntermann (ed.) AP Spanish Language. 2007-2008 Professional Development Workshop Materials. College Board, 2007.

¿Qué es Backward Design o Diseño Inverso? Un acercamiento al proceso de desarrollo curricular y de lecciones y unidades pedagógicas. El punto de confluencia de una variedad de ideas sobre: Cómo se produce el conocimiento en un estudiante Qué es necesario enseñar para que se produzca el conocimiento deseado en un estudiante Cómo podemos comprobar que se ha producido el conocimiento deseado

Tres conceptos centrales: Comprensión, Conocimiento, Destrezas pags. 71 y 170

Realmente comprendemos algo cuando: Podemos explicarlo podemos dar cuenta de fenómenos, datos y hechos de manera completa, correcta y justificada Podemos interpretarlo podemos ofrecer traducciones correctas, dar dimensión historica o personal de ideas y acontecimientos Podemos aplicarlo Podemos usarlo o adaptar lo que sabemos en contextos diversos Tenemos perspectiva Vemos y escuchamos puntos de vista con ojos y oídos críticos Tenemos empatía Valoramos lo que otros pueden encontrar extraño Tenemos conciencia de nuestro conocimiento Sabemos lo que no entendemos Capítulo 4, págs.. 82-104

El diseño de unidades

El desarrollo de unidades: El tema Unidades temáticas, basadas en más de un texto o recurso (el libro de texto es sólo una herramienta entre varias) Cultura: Valores, creencias, rituales Conflicto y cambio Justicia social Decisiones, acciones, consecuencias El sueño americano Caos y orden Identidad y cambio Libertad y responsabilidad Ver Greece web page

Desarrollo de unidades: Las preguntas esenciales Son abiertas y no tienen una respuesta simple o correcta. Intencionalmente incitan a la discusión, no son evidentes y pueden ser controvertidas. Exigen que los estudiantes utilicen sus conocimientos y su experiencia personal. La respuesta dada puede cambiar a lo largo de la unidad como resultado del diálogo y el debate. Incitan a los estudiantes a hacer sus propias preguntas. Ver: UbD pp. 65-70 para una discusión más amplia.

Ejemplo de preguntas esenciales: Valores y creencias ¿Por qué necesitamos tener valores y creencias? ¿De qué manera adquieren los individuos sus valores y creencias? ¿Qué factores contribuyen a formar nuestros valores y creencias? ¿De qué manera los valores y creencias cambian con el tiempo? ¿Qué pasa cuando los valores y creencias de un individuo difieren de los valores y creencias sociales?

Ejemplo de preguntas esenciales: La inmigración ¿Por qué emigran las personas? ¿Qué papel cumple la inmigración en la vida de las sociedades? ¿Qué problemas encuentran los inmigrantes para adaptarse a la vida de la sociedad que los acoge? ¿Cómo se puede facilitar la integración de inmigrantes? ¿Qué efecto tiene la inmigración en la sociedad de acogida?

Diseñar la actividad sumativa final La evaluación final se diseña teniendo en cuenta las preguntas esenciales y debe comprobar que los estudiantes han adquirido una verdadera comprensión del tema. Debe incorporar los tres modos de comunicación: Interpersonal Interpretativo Presentacional

Alinear la unidad con los estándares El objetivo de esta etapa del diseño es asegurarse de que la unidad se alinea con los estándares nacionales o estatales

Alinear la unidad con los estándares National Standards: 1.1. Interpersonal Mode (Students engage in conversations, provide and obtain information, express feelings and emotions, and exchange opinions.) Students will 1. Interview peers, and family or community members to find out about their immigration stories. 2. Exchange, support, and discuss their opinions and individual stories and perspectives with peers and/or speakers of the target language on a variety of topics dealing with contemporary and historical issues relating to immigration and integration.  

Alinear la unidad con los estándares National Standards 1.2. Interpretive Mode (Students understand and interpret written and spoken language on a variety of topics). Students will 1. Synthesize information from oral and written discourse dealing with a variety of topics. 2. Demonstrate an increasing understanding of cultural nuances of meaning in written and spoken language as expressed by speakers and writers of the target language in formal and informal settings.

Determinar las destrezas y conocimientos necesarios para la tarea final Por ejemplo: Narrar en el pasado Leer un texto y negociar el significado de términos desconocidos Vocabulario y expresiones in/formales para invitar a alguien Hacer, aceptar y rechazar invitaciones

Diseñar las actividades para enseñar o reactivar y practicar las destrezas identificadas Incluir actividades para la adquisición de destrezas Incluir actividades para el uso de destrezas Hacer énfasis en actividades comunicativas Incluir actividades interpretativas, interpersonales y presentacionales

Instrucción / Demostración Feedback / Comentario Actuación Evaluación