2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Comparació entre Nietzsche i Stuart Mill
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
Recordem què vol dir ser adolescent
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.4 El problema de la política (I): el liberalisme utilitarista Plantejament del problema: els límits de la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
regit per llei: el logos
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
Un bocí de pastís...?.
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
2. L’idealisme absolut de Hegel
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Què existeix i què no existeix.
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. El materialisme històric de Marx
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
2. El materialisme històric de Marx
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.4 El problema del coneixement
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
HABILITATS COMUNICATIVES
Carta de Lincoln al mestre del seu fill (i II)
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
El Salm 135 de Schütz canta l’amor etern de Déu
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Què puc conèixer (2na part)
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica Pàg. 57 2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica [Teoria del coneixement] Com podem conèixer mitjançant la raó la definició d’aquests conceptes universals? No amb la retòrica sinó la dialèctica: en què consisteix aquesta? Punt de partida: “Coneix-te a tu mateix” (màxima dèlfica). Introspecció: la veritat és de manera innata (innatisme) a l’interior de nosaltres. Racionalisme: n’hi ha prou amb usar bé la nostra raó. Mètode: la inducció maièutica. En què consisteix?, té dos moments: La ironia socràtica. Objectiu: que el seu interlocutor es desfaci de les falses opinions i es posi en disposició de buscar la definició correcta. Com s’aconsegueix? Confessió d'ignorància socràtica: “Només sé que no sé res”. Fingeix que desconeix les tesis del seu interlocutor i mitjançant preguntes l’acorrala i el porta a incórrer en contradiccions fins que aconsegueix que negui les seves pròpies tesis. Text pàgina 57

2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica Pàg. 58 2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica La inducció - ascensió maièutica. Eliminades les idees relatives i subjectives s’inicia la cerca de la definició correcta (universal). Sòcrates només ajuda a “concebre” la definició universal. Sempre es pot aprofundir en la definició, fent-la més universal a través del coneixement que pugui sorgir d’un nou diàleg. El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes)

2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] Pàg. 58 2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] El saber (la raó) equival a la virtut. Un cop definits els conceptes universals, assolits mitjançant la inducció maièutica, el ciutadà està en disposició d'exercir les distintes virtuts cíviques perquè passa de: La força vinculant de l’acció moral es deriva del fet que actuar de manera contrària seria violentar la nostra pròpia consciència. El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes) El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) Actuar per saviesa Qui coneix la definició universal del bé Actua d’acord amb una veritat descoberta per un mateix Bé universal: els manats universals de la raó Actuar cegament Qui no coneix el bé Actua per instint, desig o tècnica particular Bé immediat: impulsos particulars i egoistes

2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] Pàg. 59 2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] El saber (la raó) equival a la virtut. *(Intel.lectualisme moral) “Mai un injust no pot fer mal a un just”. La seva ignorància li fa desconèixer que el seu acte repercuteix també negativament en ell mateix: el mal comporta lògicament el seu propi càstig. Per tant, “Qui pensa correctament, obra correctament”: saber = virtut* El bé: desig essencial de la raó humana (optimisme antropològic) “Ningú no obra malament amb coneixement”: mal = ignorància.

2.3 L’intel.lectualisme moral (II)[ètica] Pàg. 59 2.3 L’intel.lectualisme moral (II)[ètica] La virtut (el bé) equival a la felicitat: l’eudemonisme socràtic. “Qui pensa correctament (raó), obra correctament (virtut)”, saber = virtut “qui obra correctament (virtut), assoleix la felicitat (eudaimonia)”. virtut = felicitat Equació socràtica: saber = virtut = felicitat. Argumentació: En l’àmbit individual (dimensió ètica): perquè actuem d’acord amb la nostra pròpia consciència. En l’àmbit social (dimensió política): perquè afavorim l'harmonia social i reduïm els conflictes. Conseqüències: No només ens proporciona benestar (eudaimonia), sinó que també ens fa millors (ens perfecciona), i ens proporciona autonomia moral (ens donem les lleis a nosaltres mateixos). José Vidal González Barredo