XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
TRANSMISSIÓ I TRANSFORMACIÓ DE MOVIMENT
Unitat 5: Expressions algebraiques
Variables numèriques Taules de freqüències:
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Equacions amb dues incògnites.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
L’Univers Com es defineix l’Univers?
EL LLENGUATGE MUSICAL.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
RECICLAR PER MILLORAR EL NOSTRE ENTORN
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Instruccions Accidents Esportius
Problemes prova individual
Creació d’un mapa personalitzat
ELS NOMBRES ENTERS.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Resolució de problemes algebraics
Problemes prova individual
La Torre del Cucurull era una torre defensiva del segle X.
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
LA MESURA Mesurar és determinar quantes vegades cap una unitat en allò que es mesura.
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Inventari Ecològic i Forestal de Catalunya
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
PUZZLETS Com resoldríes el repte? Té solució única?
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Treballem l’estadística
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
MANTENIMENTS DE MATRÍCULA de Plans d’estudis de Doctorat
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
9.3 Joc de Nim (Joc amb mistos)
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Objectiu Educatiu Trienni
Tema 5: Nombres naturals i enters
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
(posició d’equilibri)
LA VIDA DE LES PERSONES.
SCIENCE OF SYNTHESIS.
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
Ara resoldrem alguns problemes amb balances.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Realitzat per: Xavi González i López.
TEMA 8 Aplicacions de les derivades
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Classificarem la prova en 3 categories:
Organització i creixement
PERCENTATGES DESCOMPTES REBAIXES I OFERTES AUGMENTS
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
Transcripción de la presentación:

XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL 12 - 14 ANYS IES “ALFONSO XIII”, VALL D’ALBA, 19 DE MAIG DE 2012

Solució.- Si el 40% del total d’arbres son 80 arbres, en l’hort hi han Problema 1.- En un hort hi ha plantades 80 garroferes, la qual cosa suposa el 40% del total d’arbres. El propietari planta 30 garroferes més i 20 oliveres. Quin és el percentatge que correspon a les oliveres després de la plantació? Solució.- Si el 40% del total d’arbres son 80 arbres, en l’hort hi han Després de la plantació hi hauran junt a les (200 – 80 =) 120 oliveres inicials unes altres 20 d’un total de (200 + 50 =) 250 arbres. Per tant el percentatge d’oliveres serà:

Problema 2.- Completa la taula següent, si sabem que l’edat de Pere és el doble de l’edat d’Anna, Laura té tres anys més que Joan i aquest en té cinc menys que Anna. Edats Pere Laura Joan Anna fa cinc anys actual dins d’una dècada x Solució.- Hem d’anar traduint les frases de l’enunciat al llenguatge algebraic Si Laura té tres anys més que Joan  L’edat actual de Joan és x-3 Si Joan té cinc anys menys que Anna  L’edat actual de Anna és x – 3 + 5 = x + 2 Si Pere té el doble d’edat que Anna  L’edat actual de Pere és 2(x + 2) = 2x + 4 La primera fila surt al restar cinc a la segona fila La tercera fila surt al sumar 10 a la segona fila Edats Pere Laura Joan Anna fa cinc anys actual dins d’una dècada 2x-1 x-5 x-8 x-3 2x+4 x x-3 x+2 2x+14 x+10 x+7 x+12

Problema 3.- Quants camins diferents hi ha en el següent plànol, des de l’entrada fins a l’eixida, sense passar dues vegades pel mateix lloc? Solució.- Una situació típica per anar veient, poc a poc, les diferents possibilitats. Utilitzarem un diagrama d’arbre. Comencem per A. De A es pot passar a B o a D. Si agafem B aleshores podem anar a C o a E i després a F C F Si hem agafat D, necessariament hem de passar a E y després a F o a B. Amb aquesta última possibilitat , a continuació hem de passar a C i per últim a F B E F A B C F D E F Els diferents camins seran: ABCF; ABEF; ADEF; ADEBCF

Problema 4.- El diàmetre de la circumferència és de 8 m, calcula l’àrea ombrejada de la següent figura i el percentatge que representa l’àrea ombrejada respecte de la total. Solució: Si tracem el diàmetre de la circumferència ens podem adonar de seguida que la part ombrejada correspon a mitja circumferència de radi 4 i dues mitges circumferències de radi 2, així doncs: Per tal de trobar el percentatge que suposa respecte de l’àrea total, cal saber l’àrea total que serà: π· 42 = 16 π cm2. El percentatge d’àrea ombrejada serà:

Problema 5. - Quants cubs hi ha en els següents apilaments Problema 5.- Quants cubs hi ha en els següents apilaments? N’estàs segur? Indica el nombre mínim i màxim de cubs. Solució.- No podem saber amb absoluta certesa la quantitat de cubs que hi ha als apilaments perquè no podem determinar amb exactitud els que no estan visibles, és per això que només podrem comptar el nombre mínim i màxim. Cal suposar que els cubs poden “estar volant” és a dir en forma de pont o d’aqüeducte perquè en cas contrari no tindria sentit el segon dels apilaments. També cal suposar que no hi han cubs “ocults” per baix o al fondo de les peces, es a dir que les peces descansen sobre un pla horitzontal i estan recolzats sobre un pla vertical

7 - 2 9 - 4 6 2 - 2 En total , el nombre màxim de cubs és: (9 + 6 + 7 + 2 =) 24 El nombre mínim de cubs és: ( 24 – (2 + 4 + 2) =) 16

8 - 4 5 - 2 5 9 - 4 En total , el nombre màxim de cubs és: (5 + 8 + 5 + 9 =) 27 El nombre mínim de cubs és: ( 27 – (4 + 2 + 4) =) 17