LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Hume epistemològic 5 Crítica dels conceptes metafísics:
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Estat de benestar i drets socials
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
El pensament de Hume..
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
El pensament de John Locke.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
valors humans i socials
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
CULTURA I SOCIETAT.
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

LA FILOSOFIA EMPIRISTA (1) Es desenvolupa, principalment, a la Gran Bretanya. En són representants destacats: Thomas Hobbes John Locke George Berkeley David Hume La seva filosofia és dedicada, essencialment, a reflexionar sobre el coneixement (origen i límits) i sobre el poder polític (origen i límits) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

LA FILOSOFIA EMPIRISTA (2) La reflexió sobre el coneixement d’aquests pensadors coincideix en la idea que tot coneixement deriva, directa o indirectament de l’experiència (no hi ha idees innates) Les diferències entre ells deriven de les conseqüències més o menys radicals que cada un extreu d’aquest principi general. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

THOMAS HOBBES (XVII) teoria política - 1 - Els humans neixen iguals, lliures i racionals (les desigualtats i jerarquies són artificials, no naturals) Per naturalesa desitgen (instint natural) la seguretat i el benestar. Com els altres animals estimen el que els en proporciona i temen el que els en priva. A diferència dels animals, els humans tenen consciència de futur (racionalitat - càlcul): desitgen garantir la seguretat i el benestar futurs. Aquest desig només pot ser satisfet sotmetent els que desitgen exactament el mateix: els altres humans. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES THOMAS HOBBES (XVII) - 2 Així, per naturalesa l’home és un llop per a l’home: viu en un estat de guerra de tots contra tots. Ningú no pot aspirar a vèncer en aquesta guerra: els humans són iguals per naturalesa. L’estat de Guerra de tots contra tots és un estat d’inseguretat i malestar absoluts. Enfront d’aquesta situació els humans estableixen un Contracte social, origen del poder de l’Estat. Amb la creació de l’Estat, els humans renuncien a la seva igualtat i llibertat naturals a canvi de la seguretat i benestar que els garanteix el poder absolut de l’Estat, font de tota moral i sociabilitat. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

JOHN LOCKE (XVII) – 1 teoria política Els homes neixen iguals, lliures i dotats de Raó que els permet distingir el que està bé per naturalesa del que no. Així, doncs, hi ha drets i deures NATURALS: Dret a la vida, la llibertat i la propietat. Deure de respectar la vida, la llibertat i la propietat dels altres. El fonament del dret a la propietat és el dret al treball, condició per a una vida digna (rebuig de la legitimitat del sistema de propietat feudal: no es basa en el treball) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

JOHN LOCKE (XVII) – 2 teoria política Origen del poder polític: Contracte social per tal d’assegurar l’acompliment dels deures i drets naturals per part de tots els components de la societat. Límits i estructura del poder polític: No és legítim l’estat que no acompleix els seus objectius, i menys el que vulnera la moral natural (dret a la revolta). El poder de l’Estat és el poder de la majoria (democràcia). No és, però, un poder absolut: en cap cas la majoria podrà vulnerar els drets naturals de la minoria. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

JOHN LOCKE (XVII) – 3 epistemologia i ontologia Com Descartes, denomina “Idea” qualsevol contingut mental (sensació, record, concepte...) A diferència de Descartes, entén la ment com un “paper en blanc”. Les percepcions dels objectes sensibles externs i les operacions internes de la ment són l’origen de totes les Idees. Idees dels sentits ens mostren qualitats dels objectes externs. Diferencia qualitats primàries (els correspon un tret de la realitat objectiva) de qualitats secundàries (no els correspon cap tret de la realitat objectiva). 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

JOHN LOCKE (XVII) – 4 epistemologia i ontologia Tractament de les tres substàncies cartesianes: La base del nostre coneixement de l’existència de coses externes són les sensacions (les idees són representacions de les coses) La base del nostre coneixement de la nostra existència és la intuïció. La base del nostre coneixement de l’existència de Déu és la demostració (causa necessària de totes les altres existències) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME (XVIII) – 1 IMPRESSIONS I IDEES Dos tipus de representacions mentals (“percepcions”): Impressions (percepcions més “vives”) Idees (percepcions menys “vives”) Les Idees són còpies o representacions de les impressions (no hi ha idees innates). La metafísica és plena de termes darrera dels quals no hi ha cap “idea” (són buits), atès que no els correspon cap impressió. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 2 PRINCIPIS D’ASSOCIACIÓ D’IDEES Les idees o pensaments s’associen en funció de tres principis bàsics: Semblança (seguint Occam, aquest seria el fonament de les nostres representacions abstractes o conceptes: agrupem experiències semblants en una noció de classe, i sota un nom comú –nominalisme-) Contigüitat en l’espai o en el temps (per exemple, un record pot provocar l’aparició d’altres en funció d’aquest principi d’associació) Causalitat: Esperem que a fenòmens semblants als prèviament viscuts (causes) els succeiran fenòmens semblants als que els han acompanyat habitualment en el passat (efectes) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 3 TIPUS DE CONEIXEMENTS Els objectes del nostre pensament poden ser de dos tipus: Relacions d’idees (fruit de la intuïció o de la deducció, no ens diuen res sobre el món). La veritat d’aquests coneixements es basa en el principi de no contradicció: el contrari és absurd. Qüestions de fet (La veritat d’aquests coneixements no es basa en el principi de no contradicció: el contrari és pensable) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 4 EL PROBLEMA DE LA PREDICCIÓ Considerem vertaders aquells coneixements de qüestions de fet basats en l’experiència (impressions). Però la nostra certesa no es limita, a les qüestions de fet passades o presents (d’elles en tenim impressions) sinó que també estem segurs de la veritat de les nostres prediccions de futur, malgrat no tenir-ne impressions. Els objectius de la ciència no són tan sols descriure o explicar (passat), sinó també predir. En què es basa la certesa de les nostres prediccions? 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 5 PREDICCIONS I CAUSALITAT En la relació causa-efecte: davant d’un parell de fenòmens relacionats causalment, preveiem sempre l'ocurrència de l'efecte a partir de l'observació de la causa. Però ¿quina és la naturalesa i el fonament d’aquesta relació?. L’experiència ens mostra que fins ara, la ocurrència de A ha estat sempre acompanyada per l’ocurrència de B. Però no ens mostra que seguirà essent així en el futur! Per què n’estem segurs? 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 6 FONAMENTS DE LES CONEXIONS CAUSALS La base del nexe causal no és l’experiència, ni tampoc el raonament. Ni l’experiència ni el raonament poden mostrar-nos que el futur serà com el passat (principi d’invariància). I malgrat tot estem segurs que serà així. Per què?: Creença instintiva (predisposició psicològica a esperar) que el futur s’acomodarà al passat Hàbit, costum, experiències reiterades en el passat ens fan esperar un futur similar. Aquests són, doncs, els fonaments de les nostres prediccions de futur (i de la relació causa-efecte), i no cap mena de raonament. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 7 LIMITS EN L’ÚS DE RELACIONS CAUSALS El nexe causal és instintiu per la seva importància de cara a la supervivència: L’instint és ràpid i infal·lible, mentre que la raó és lenta i pot errar. Darrera la “idea” metafísica de “connexió necessària” no hi ha cap impressió. És un terme buit de contingut. La relació causal no és una connexió necessària sinó una predisposició psicològica innata. Essent la causalitat fruit del costum, tan sols podem establir relacions causals entre experiències, mai entre idees a les que no correspon impressió (Déu, per exemple) 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 8 LA NOCIÓ DE SUBSTÀNCIA (repàs) Des d’Aristòtil a Descartes i Locke, la noció de substància (entitat) ocupa un lloc central en la reflexió filosòfica entorn de la realitat. Què s’entén per “substància”? Aquella realitat de la que es diuen o en la que estan els atributs (essencials o accidentals) Definició escolàstica de “substància”: allò que existeix per si mateix i no necessita de cap altra cosa per existir. Així, el volum, el pes o la temperatura existeixen però no són “substàncies” perquè només poden existir com a trets d’alguna substància. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 9 ANÀLISI DE LA NOCIÓ DE SUBSTÀNCIA Darrere el terme “substància” no hi ha cap impressió. No és una idea sinó una paraula buida. Si prescindim de formes, olors, colors, textures, etc. (d’ells sí que en tenim impressions) no ens resta res: No hi ha cap impressió d’un substrat. Malgrat tot, vivim convençuts que determinades formes, olors, colors, textures, gustos, etc. se’ns presenten i se’ns presentaran tossudament units. Les coses són feixos de sensacions: fenomenisme 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 10 Crítica de la metafísica racionalista i empirista La crítica de la noció de substància comporta el rebuig dels fonaments de la ontologia de Descartes (i de Locke). Les tres substàncies cartesianes queden sense fonamentació, i la primera certesa, la de la substància pensant ha de ser revisada. No tenim impressió d’un “jo” fix i estable: d’una substància pensant. Tan sols d’un constant devenir de sensacions, records, sentiments, imatges... Així, en què es basa la impressió d’identitat del subjecte? En la memòria, que lliga el meu ara amb un abans també meu. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES DAVID HUME – 11 CARÀCTER INSTINTIU DE LES CREENCES BÀSIQUES: OBJECTIVITAT I INVARIÀNCIA Les creences que fonamenten la nostra existència, precisament per aquest motiu, són de caire instintiu i no racional. Les compartim amb la resta d’animals. Són la creença en una realitat externa (no demostrable racionalment!): principi d’objectivitat, I la creença que el futur s’acomodarà al passat: principi d’invariància 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 12 LLIBERTAT i MORALITAT Llibertat és la capacitat d’actuar d’acord amb la pròpia voluntat (és a dir, actuem lliurement quan la “causa” de la nostra conducta és la nostra voluntat). Els valors morals no es basen en raonaments sinó en sentiments naturals d’acceptació o rebuig davant de determinades conductes. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES

DAVID HUME – 13 ESCEPTICISME I METAFÍSICA El resultat de la filosofia ha de ser la constatació de la debilitat de l’enteniment humà. L’única forma positiva d’escepticisme és limitar la nostra reflexió als límits del nostre enteniment. La Metafísica és, precisament, resultat d’una ignorància constant d’aquests límits. El gran refutador de l’escepticisme radical és l’acció. 09/04/2019 EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA MODERNES