Inteligencia Artificial Adquisición automática del conocimiento

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Algoritmos de Minería Los métodos básicos.
Advertisements

Inteligencia Artificial Adquisición automática del conocimiento
Aprendizaje Automatizado
Aprendizaje Automatizado Ár boles de Clasificación.
Aprendizaje en Árboles de Decisión
Artificial Intelligence Machine learning Fall 2008 professor: Luigi Ceccaroni.
Aplicación JAVA implementando Arboles de Decisión
Técnicas de Minería de Datos Centro Universitario Valle de México Minería de Datos Dra. Maricela Quintana López Elaborado por:
DATA MINING. Extracción de información oculta y predecible de grandes bases de datos Poderosa tecnología que ayuda a concentrase en la información importante.
1 Introducción a la minería de datos. 2 Temario ¿Qué es minería de datos? ¿Qué es minería de datos? ¿Quién usa minería de datos? ¿Quién usa minería de.
Aprendiendo de las observaciones Capítulo 18. Contenido Agentes aprendices Aprendizaje inductivo Aprendizaje de árboles de decisión.
Contenidos Para poder cumplir con los objetivos planteados, se deben determinar, seleccionar y organizar los contenidos. La cantidad de contenidos a programar.
LOS CONCEPTOS DE LA UNIDAD
Representación del Conocimiento
Modelo de interacción de usuario.  El Desarrollo basado en modelos de la interfaz de usuario, en inglés Model-based User Interface Development (MB-UID),
APLICACIÓN DE NUEVAS TECNOLOGÍAS EN LA CONSERVACIÓN Y ANÁLISIS DEL PATRIMONIO CULTURAL Herramientas para la Investigación.
SINECOLOGIA La sinecologia estudia les relacions tròfiques (alimentació) dins els ecosistemes. Els cicles de matèria i energia en els ecosistemes.
 La minería de datos o exploración de datos (es la etapa de análisis de "Knowledge Discovery in Databases" o KDD) es un campo de la estadística y las.
MOBILITAT D’ESTUDIANTS ERASMUS
Actualització del mapa de soroll de trànsit de la ciutat de Girona.
Seminari de Física i Química
i=2I.
Equacions amb dues incògnites.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
ÚS DEL MÈTODE HISTÒRIC PER ARRIBAR A L’APRENENTATGE D’UN CONCEPTE.
MAPES CONCEPTUALS.
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
Anàlisi econòmica i financera
TAP PC(g) - TARDOR Construir sobre el construït Assignatures: Composició i Projectes Professors: Enric Granell, Xavier Perxas   OBJECTIUS.
PETITS REPORTERS Títol.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
Avaluació de preparació Agile <nom de la solució>
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
Viatge a l’interior de la matèria.
En Pinotxo i els colors A partir d’ara has d’anar fent “clic” amb el botó esquerre del ratolí fins que arribis al final del conte.
Tecnologia educativa ii 3r de pedagogia
2. L’idealisme absolut de Hegel
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Síntesi (ordenació i unificació)
Reconstrucció filogenètica
La pràctica reflexiva Conceptes i mirades del que implica aquest tipus de modalitat formativa.
LES XARXES LOCALS i els seus components.
aplicados a la Recuperación de Información
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Agent Tutor Eloi Puertas Prats 13/04/2019 Agent Tutor.
Passes a seguir per iniciar un nou curs acadèmic en el GestIB
TEMA 8 Aplicacions de les derivades
Concreció de la resposta educativa en el PI (II Part)
L’organització del temps
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Pràctica 5.3: Construcció d’arbres de problemes i solucions
Anàlisi Discriminant Discreta Mitjançant Suavització de les Correspondències Múltiples Factor 1 Factor 2.
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
Taller de grado I INFORMACIÓN GENERAL
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Introducció a l’anàlisi d’agrupaments (cluster)
MATERIAL MULTIMEDIA PARA LA AUTOEVALUACIÓN DE ASIGNATURAS DEL GRADO EN QUÍMICA  Jorge Verdú, Rosa Herráez, Yolanda Moliner, Carmen Molins, María Llobat,
Gestió del coneixement
Cas Danone.
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Enllaç químic El sistema periòdic David Mor Elbal.
Transcripción de la presentación:

Inteligencia Artificial Adquisición automática del conocimiento Primavera 2008 profesor: Luigi Ceccaroni

Adquisición del conocimiento Marco de referencia: proceso de construcción de un sistema basado en el conocimiento: Adquisició de coneixement Representació de coneixement Mètode de resolució Construcció de motors d’inferència 2

Adquisición del conocimiento Adquisició del coneixement ≡ Traspàs del coneixement d’un o més experts (o fonts de coneixement) en un domini determinat, cap a un formalisme de representació computable del coneixement Base de coneixement FC1 ≡ Expert1 . . . . FCn ≡ Expertn Enginyer del coneixement Domini (fets, relacions, associacions) Procés de resolució (heurístiques, mètodes) Coneixement 3

Metodologías para la adquisición de conocimiento Com obtenir el coneixement? Interacció amb entrevistes Eines automàtiques d’explicitació de coneixements Tècniques basades en l’aprenentatge automàtic inductiu Construcció d’arbres de decisió: Els nodes representen atributs. Les branques representen els possibles valors de l’atribut. 4

Aprendizaje automático inductivo Tècniques orientades a problemes d’anàlisi (classificació/interpretació) L’expert expressa el seu coneixement en una forma habitual per a ell: observacions/exemples Es transforma aquesta representació en la del sistema. Es requereix una validació de l’expert. 5

Aprendizaje automático inductivo Exemple: dades sobre un gimnàs 6

Aprendizaje automático inductivo Objectiu: Agrupar objectes semblants Hi ha poca informació del domini i es vol començar a tenir-ne una idea més clara. Tècniques: Mètodes d’agrupació (clustering) Exemple: Es descobreix que hi ha dues agrupacions: Classe 1 Classe 2 7

Aprendizaje automático inductivo Objectiu: Classificar nous objectes Es parteix d’una situació més informada, sabent que existeixen grups ja definits. Determinar les característiques peculiars de cada grup, per poder ubicar un nou objecte en la classe que li correspon. 8

Aprendizaje automático inductivo Mètodes: Arbres de decisió: CART, ID3, ASSISTANT, C4.5, C5.1 Regles de classificació: If Act1 is steps Then Act2 is ioga Rule's probability: 0.9 The rule exists in 52 records 9

Arboles de decisión Té tos Nada Mucha Poca Té mucositat Pols alterat Té febre Sí No Sí No No Sí Decisión 1 Decisión 2 Decisión 3 Decisión 4 Decisión 5 Decisión 6

ID3 ID3 ≡ Induction Decision Tree [Quinlan, 1979, 1986] Tècnica d’aprenentatge automàtic Inducció d’arbres de decisió Estratègia top-down A partir d’un conjunt d’exemples/instàncies i la classe a la qual pertanyen, crea l’arbre de decisió millor que expliqui les instàncies. 11

El millor és el més discriminant (potencialment més útil) ID3 Es un algoritmo voraz para la construcción automática de arboles de decisión, que selecciona en cada paso el mejor atributo. → El millor és el més discriminant (potencialment més útil) 12

ID3 El procés de construcció és iteratiu: Es selecciona un subconjunt (finestra) de exemples del conjunt d’entrenament (training set). Es construeix l’arbre de decisió que permeti discriminar el conjunt d’exemples de la finestra. Si l’arbre de decisió induït explica la resta d’exemples del conjunt d’entrenament, Llavors l’arbre de decisió es el definitiu, Sinó els exemples mal classificats (excepcions) s’afegeixen a la finestra i es torna a (2). fSi

ID3: idea básica Seleccionar en cada paso el atributo que discrimina más: Permite reducir el tamaño del árbol de decisión. La selección se hace maximizando una cierta función G(X,A), que representa la ganancia de información. 14

Ganancia de información Cantidad de información (X = ejemplos, C = clasificación): Entropía (A = atributo, [A(x) = vi ] = ejemplos con valor vi ): Ganancia de información:

ID3: ejemplo

ID3: ejemplo I (X, C) = -1/2 log2 1/2 -1/2 log2 1/2 = 1 (1,2,5,8) (3,4,5,7) C+ C- E (X, Ulls) = 3/8 (-1 log2 1 - 0 log2 0) + 2/8 (-0 log2 0 - 1 log2 1) + 3/8 (-1/3 log2 1/3 - 2/3 log2 2/3) = 0.344 E (X, Cabell) = 2/8 (-1/2 log2 1/2 - 1/2 log2 1/2) + 6/8 (-3/6 log2 3/6 - 3/6 log2 3/6) = 1 E(X, Estatura) = 2/8 (-1 log2 1 - 0 log2 0) + 4/8 (-1/2 log2 1/2 - 1/2 log2 1/2) + 2/8 (-0 log2 0 - 1 log2 1) = 0.5 17

ID3: ejemplo G (X, Ulls) = 1 - 0.366 = 0.656 G (X, Cabell) = 1 - 1 = 0 G (X, Estatura) = 1- 0.5 = 0.5 Ulls 1,2,8 3,6 4,7, 5 + - - + Verds Blaus Marrons Cabell Estatura Classe E4 Moreno Mitjà C- E5 Moreno Alt C+ E7 Ros Baix C-

ID3: ejemplo I (X, C) = -1/3 log2 1/3 -2/3 log2 1/3 = 0,918 (5) (4,7) (5) (4,7) E (X, Cabell) = 1/3 (- 0 log2 0 - 1 log2 1) + 2/3 (-1/2 log2 1/2 - 1/2 log2 1/2) = 2/3 E (X, Estatura) = 1/3 (-0 log2 0 - 1 log2 1) + 1/3 (-1 log2 1 - 0 log2 0) + 1/3 (-0 log2 0 - 1 log2 1) = 0 G (X, Cabell) = 0,918 - 0,666 = 0,252 G (X, Estatura) = 0,918 - 0 = 0,918 Ros

ID3: ejemplo Ulls 1,2,8 3,6 4,7, 5 + - - + Estatura 5 4 7 + - - Blaus Verds Marrons 1,2,8 3,6 4,7, 5 + - - + Estatura baix Alt Mitjà 5 4 7 + - -

ID3: ejemplo Ulls = Blaus → C+ Ulls = Marrons → C- Ulls = Verds ∧ Estatura = Alt → C+ Ulls = Verds ∧ Estatura = Mitjà → C- Ulls = Verds ∧ Estatura = Baix → C-

ID3: algoritmo

Tipos de aprendizaje Aprendizaje inductivo: Creamos modelos de conceptos a partir de generalizar ejemplos simples. Buscamos patrones comunes que expliquen los ejemplos. Aprendizaje analítico o deductivo: Aplicamos la deducción para obtener descripciones generales a partir de un ejemplo de concepto y su explicación.

Tipos de aprendizaje Aprendizaje genético: Aplica algoritmos inspirados en la teoría de la evolución para encontrar descripciones generales a conjuntos de ejemplos. Aprendizaje conexionista: Busca descripciones generales mediante el uso de la capacidad de adaptación de redes de neuronas artificiales.