De la monodia a la polifonia

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La Edad Media en Música.
Advertisements

LA VEU I EL CANT. QUALITATS DE LA VEU La veu expressa, comunica i ens identifica. Quan parlem la nostra veu te una altura indeterminada (no sabem quina.
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
La Edad Media MÚSICA SACRA
LA MÚSICA EN LA EDAD MEDIA. CANTO GREGORIANO LA MÚSICA EN LA EDAD MEDIA CANTO GREGORIANO TROVADORES, TROVEROS Y JUGLARES.
Tipos de textura Musical
LA MONODÍA RELIGIOSA DE LA EDAD MEDIA: CANTO GREGORIANO
Texturas musicales: “Polifonía”
La música en la Edad Media
Polifonía Edad Media s.V-XV.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
NAIXEMENT DE LA LITERATURA FRANCESA I ELEMENTS CULTURALS MEDIEVALS
El Modernisme i Joan Maragall
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
Guido d’Arezzo.
Això vol ser un homenatge a la sardana
INSTRUMENTS DEL ROMANTICISME
Els instruments musicals
L'EDAT MODERNA.
► Tot l'univers –des dels àngels fins als éssers inanimats– és convidat en aquest salm a entonar un cant de lloança al Senyor. ► El motiu de la lloança.
La música a L’EDAT MITJANA
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Música d’ Advent A. Pärt Déu és amb nosaltres QUARTA SETMANA D’ADVENT.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Variables qualitatives
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
18 de l’any cB Regina Preguem escoltant la lloança a les mans de Jesús (“Ad manus” de Buxtehude) que beneint Déu, fan que es multipliquin els Pans.
JESÚS DE NATZARET.
MÚSICA TRADICIONAL VALENCIANA
L'ART GREC.
Generacions de llocs web
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
El Cant Gregorià.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
L’EDAT MITJANA.
LITERATURA MEDIEVAL La denominació “edat mitjana” Període: segles V-XV
Coneixement del Medi Social i Cultural
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
BERNAT METGE.

DE LA DURADA AL RITME.
Tipus segons l’extensió CONTE LLARG/NOVEL·LA CURTA
LA MÚSICA I LA SEVA REPRESENTACIÓ GRÀFICA
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
DRAMES RURALS DALTABAIX
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
La música en La civilització xinesa
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
Matemàtiques 3er E.S.O..
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
LES Etapes DE LA VIDA.
MUSICA TRADICIONAL VALENCIANA MÚSICA TRADICIONAL VALENCIANA
Els Políedres.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
I. EUROPA A L’EDAT MITJANA
Gèneres Musicals.
LA VIDA DE LES PERSONES.
Dècada dels 70.
La primavera d’Antonio Vivaldi Musicograma Pau Duran
Problemes que es poden resoldre amb equacions
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
Polifonía Edad Media s.V-XV.
Això vol ser un homenatge a la sardana
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
FET PER : FRANCESC TUDELA DOMENECH
Llengua catalana i literatura
“UNITAT 4”.
Transcripción de la presentación:

De la monodia a la polifonia MÚSICA – Unitat 2 L’Edat Mitjana. De la monodia a la polifonia 1

Característiques socials de l’època Comprèn des de la caiguda de l’Imperi romà (any 476) fins la caiguda de Constantinoble (any 1453). Fins al segle XII, societat molt jerarquitzada: Reis i papes Noblesa; abats i bisbes Poble A partir del segle XIII: creixement de les ciutats i nous esquemes socials. 2

Característiques musicals L’escriptura de la música: Boeci i Cassiodor van transmetre la teoria musical grega i romana. A partir del segle IX apareix la notació neumàtica. Hucbald va dibuixar línies horitzontals i va escriure-hi les síl·labes del cant per marcar l’altura dels sons. Guido d’Arezzo: Utilitza ja les línies i els espais de la pauta. Dóna el nom a les notes musicals. http://grups.blanquerna.url.edu/m38/2/index.htm A partir del segle XIII apareix la notació proporcional. 3

La música religiosa: el cant gregorià Recopilació dels cants propis dels primers cristians. Característiques musicals: Una sola línia melòdica. El ritme ve donat per les síl·labes del text. Segons l’estructura n’hi havia de dos tipus: Antifonal: introducció + alternança de dos cors interpretant el salm + repetició de la introducció. Responsorial: verset cantat pel solista + tornada cantada pel cor. Segons la relació entre notes i síl·labes, les melodies poden ser: Sil·làbiques: una nota per síl·laba. Melismàtiques: diverses notes per síl·laba. Salmòdiques: ús d’una nota de recitació que es repeteix. Utilitza els modes (escales sense alteracions). 4

La música profana: els joglars i els trobadors Característiques musicals: El ritme comença a independitzar-se del text. Una sola línia melòdica d’àmbit reduït. Veus i instruments variats. Els instruments poden doblar la melodia vocal o fer un acompanyament rítmic. Joglars: van ser els transmissors de la música popular profana. Goliards: clergues que havien abandonat la vida religiosa i exercien l’ofici de joglar. Trobadors: pertanyien a una classe social més elevada que els joglars. Componien i cantaven les seves pròpies melodies. 5

L’inici de la polifonia (a partir del segle IX) Organum: es crea una segona veu a partir d’una melodia gregoriana (cantus firmus). Comença a l’uníson, se separa a una distància de quarta, va nota contra nota i acaba a l’uníson. Discantus o organum lliure: les dues veus ja no són paral·leles (quan una puja l’altra baixa i a l’inrevés). Organum melismàtic o florejat: la segona veu s’independitza de la primera i fa dibuixos melòdics a sobre. Conductus: les dues veus ja són de nova creació. Motet: derivat del discantus. La veu més greu serveix de referència harmònica a les altres, que són de composició lliure. Motet pluritextuat: motet en què cada veu canta un text diferent. 6

Ars Nova A partir del segle XIII. Moviment de reacció amb tot el que s’havia fet culturalment fins aquell moment. Es compon més música profana que religiosa. Comença a utilitzar-se la notació proporcional. Característiques musicals: El ritme comença a ser fixat pel compositor. Diferents línies melòdiques d’àmbit reduït. L’harmonia es basa habitualment en una melodia gregoriana. Veus i instruments variats. Els instruments poden doblar o substituir les veus. La textura més habitual és la polifònica. Hoquetus: utilització del silenci com a element musical. Màxim representant: Guillaume de Machaut (1300-1377) 7

Altres manifestacions musicals Cantigas de Santa Maria: manuscrit ple d’il·lustracions i miniatures en el qual es poden trobar més de 400 melodies de lloança a la Mare de Déu. Misteri d’Elx: manifestació de teatre religiós on es representa l’Assumpció de la Verge Maria als cels. Conté 33 parts musicades, algunes monòdiques i d’altres polifòniques. Cant de la Sibil·la: un infant disfressat de Sibil·la Eritrea entona versos que profetitzen la vinguda de Jesucrist i els fets que passaran el dia del Judici final. Es canta des del segle X (en llatí, i a partir del segle XIII, en català). Llibre Vermell de Montserrat: conté cançons i danses en llatí i català antic a una, dues i tres veus. 8

Els instruments medievals N’existia una gran varietat. Acostumaven a acompanyar les veus. Ja existeixen algunes melodies només per a instruments. Danses: Estampides: primeres melodies escrites només per a instruments. Alta dansa: dansa senyorial ternària en la qual es feien salts i cabrioles diverses. Baixa dansa: dansa senyorial de ritme binari i formada de repeticions de quatre, vuit o setze compassos. Exemple: Filles à marier. 9