¡Hoy continuamos hablando solamente en español!

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los complementos directos Direct Object Pronouns.
Advertisements

Direct Object Pronouns. Direct Objects  tell WHAT or WHOM receives the action (of the verb)  ALWAYS a noun or a pronoun  MUST HAVE AN ACTION VERB.
Avancemos 1 Unidad 2 lección 1
Bellwork I can learn how to conjugate stem-changing verbs in Present Tense. Puedo aprender a conjugar los verbos que cambian en el tallo en Tiempo Presente.
Las Palabras Interrogativas
El Imperfecto ~The Imperfect Tense~.
El Imperfecto Español 2.
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
The Imperfect Tense: Regular Verbs
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Stem Changing Verbs Cambios de Raíz.
Verbs that are also called
Spanish Stem-Changing Verbs
Los Adjetivos Posesivos
Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue Los Verbos
Las Palabras Interrogativas
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
TOPIC: REVIEW OF POSSESSIVES
Direct Object Pronouns
APUNTES: THE IMPERFECT TENSE
Stem changers o-ue e-ie e-i u-ue (jugar)
Direct object pronouns
E-IE O-UE E-I.
Los Juegos Olímpicos.
The present progressive, ir a with infinitives, direct object pronouns
El Imperfecto Was, were, used to.
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
PROJECT DUE on MONDAY, MAY 22
Talk About the Past Using the Imperfect (el imperfecto)
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
EL Imperfecto (parte del pasado).
Día número 122—español 1 El 8 de marzo Horario de Inicio Tardío
Stem Change Verbs.
Calentamiento: tener y venir
Present tense Conjugation of regular “AR” verbs
Repaso de los pronombres directos
El Imperfecto de los verbos
Spanish Stem-Changing Verbs
Día número 152—español 1 El 1º de mayo
Present Tense Shoe Verbs
Los verbos de cambio radical
Las Palabras Interrogativas
Conjugating Regular Imperfect Verbs:
Las Palabras Interrogativas
Las Palabras Interrogativas
Spanish 2 Week 5 Sra. Knutsen.
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Jugar – To play U UE Juego Jugamos Juegas Jugáis Juega Juegan.
Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v
Stem Changing Verbs aka “Boot” verbs
4 Es el 4 de septiembre. Stem Changing Verbs ~Present Tense~
Las Palabras Interrogativas
Stem-Changing Verbs.
Calentamiento.
Día número 151—español 1 El 30 de abril
La ropa, stem-changing verbs
E-IE O-UE E-I.
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
Stem-changing verbs (boot verbs).
Español 1 Avancemos Lección 4.1
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
EL IMPERFECTO.
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
¡Hoy continuamos hablando solamente en español!
Las Palabras Interrogativas
Stem-Changing Verbs (a.k.a., “boot” verbs or “shoe” verbs
Tapas Contesten las preguntas: 1. ¿Cómo eres? 2. ¿Cómo estás?
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Transcripción de la presentación:

¡Hoy continuamos hablando solamente en español! Día número 153—español 1 El 3 de MAYO Horario de Inicio Tardío FYI: ¡Hoy continuamos hablando solamente en español! El OBJETIVO es que empiecen a pensar en español, entonces (so then), si ustedes le recuerdan a sus compañeros que necesitan hablar en español cuando están hablando en inglés, pueden ganar un punto de participación y salvar a su compañero de perder 5 puntos de participación. Empieza a encontrar/comprar los materiales para tu proyecto: Papel, Decoraciones, Dibujos, etc.

Remind your students that we have a meeting for all those who are interested in the Europe Trip 2018. It will be May 4 at 4 p.m. in my classroom B10. Everyone is welcome even if they are not sure if they can or want to go. Gracias, Sra. Rodríguez

POR FAVOR DONA UN DÓLAR PARA SALVAR UNA VIDA. UNICEF is partnering with One Dollar For Life (ODFL), a non-profit founded in 2006 and partners with others agencies around the world serving individuals in developing countries.  POR FAVOR DONA UN DÓLAR PARA SALVAR UNA VIDA. PLEASE DONATE ONE DOLLAR to SAVE A LIFE. TÚ PUEDES HACER UNA DIFERENCIA en la vida de otra persona. There is a service trip available to any student interested. Please reach out to Dr. Olea if you are interested in traveling this Summer to Nicaragua. 

REPASAR los apuntes: Pg B Apuntes #4: REPASO del IMPERFECTO Copia las preguntas. Puedes contestar en inglés: 1. ¿Cuándo usas el imperfecto? To tell what you used to do, did often or was/were doing. 2. ¿Cómo se conjuga un verbo –AR en el imperfecto? Take off the –AR and add –ABA –ÁBAMOS –ABAS –ABÁIS –ABA –ABAN Ejemplo: De niño(a) yo jugaba con muñecos (action figures)/ muñecas (dolls). 3. ¿Cómo se conjuga un verbo –ER & –IR en el imperfecto? Take off the –ER or –IR and add –ÍA –ÍAMOS –ÍAS –ÍAIS –ÍA –ÍAN Ejemplo: De niño(a) yo tenía muchos juguetes (toys).

REPASO del IMPERFECTO cont. Puedes contestar en inglés: 4. ¿Cuántos verbos irregulares hay en el imperfecto? Solamente hay 3 verbos irregulares en el imperfecto. NO HAY cambio radical ☺ 5. ¿Qué verbos son irregulares? IR (to go)/ SER (to be)/ VER (to see) 6. ¿Cómo se conjugan los verbos irregulares en el imperfecto? IR (to go) SER (to be) VER (to see) IBA ÍBAMOS IBAS IBÁIS IBA IBAN “used to go was/were going” ERA ÉRAMOS ERAS ERÁIS ERA ERAN “used to be was/ were” VEÍA VEÍAMOS VEÍAS VEÍAIS VEÍA VEÍAN “used to see was/were seeing”

REPASAR El 2 de mayo ACT #9: El imperfecto Traduce: When I was a child, I used to play with Legos. When I was 5 years old, I would always sing the alphabet song (la canción). I used to fall (caerse) a lot when I would ride my bike. My friends and I couldn’t go to the movies without (sin) one of our parents. Respuestas: Cuando era niño/a, yo jugaba con Legos. Cuando tenía cinco años, yo siempre cantaba la canción del alfabeto. 3. Yo me caía mucho cuando (yo) montaba mi bicicleta. 4. Mis amigos y yo no podíamos ir al cine sin uno de nuestros padres.

Corregir la tarea: WS: 101 Stem-Changing Verbs (amarillo) Nombre_________________________________________________Fecha______________________Per _______ WS: 101 Stem-Changing Verbs   I. Indicate the stem-change for each verb in the parentheses and then translate. Example: dormir (ue) to sleep Verb Meaning repetir (I) TO REPEAT mentir ( IE ) TO LIE entender( IE) TO UNDERSTAND servir (I) TO SERVE jugar (UE) TO PLAY divertirse (IE) TO HAVE FUN poder (UE ) TO BE ABLE TO; CAN morir (UE) TO DIE recordar (UE) TO REMEMBER cerrar (IE) TO CLOSE querer (IE) TO WANT comenzar (IE ) TO BEGIN pedir ( I ) TO ASK FOR volver ( UE ) TO come back/RTN devolver (UE ) TO RETURN THINGS

Yo COMIENZO RECUERDO PIDO VENGO DIGO Tú COMIENZAS RECUERDAS PIDES   Comenzar (IE) Recordar (UE) Pedir (I) Venir (IE ) Decir (I) Yo COMIENZO RECUERDO PIDO VENGO DIGO Tú COMIENZAS RECUERDAS PIDES VIENES DICES Él, Ella, Ud. COMIENZA RECUERDA PIDE VIENE DICE Nosotros COMENZAMOS RECORDAMOS PEDIMOS VENIMOS DECIMOS Ellos, Ellas, Uds. COMIENZAN RECUERDAN PIDEN VIENEN DICEN

Nosotros / jugar / videojuegos JUGAMOS los VIDEOJUEGOS todos los días. Tú / repetir / el vocabulario REPITES EL VOCABULARIO para aprenderlo. Mi hermano / querer salir / amigos MI HERMANO QUIERE SALIR con sus AMIGOS. Yo / dormir / sábados DUERMO tarde LOS SÁBADOS. Ellas / no poder / español ELLAS NO PUEDEN hablar ESPAÑOL bien. Pablo y yo / entender / la lección Pablo y yo ENTENDEMOS LA LECCIÓN. El equipo / perder / el partido EL EQUIPO PIERDE EL PARTIDO a veces. Usted / encontrar / dinero UD. ENCUENTRA DINERO en la calle.

He always loses his HW. ­­­­­­­­­­­ ÉL SIEMPRE PIERDE SU TAREA. They start at 8:00 am. EMPIEZAN A LAS OCHO DE LA MAÑANA. Berta never asks for help. BERTA NUNCA PIDE AYUDA. I return the books on time. DEVUELVO LOS LIBROS A TIEMPO. Can you close the door? ¿PUEDES CERRAR LA PUERTA?

Direct Object Pronouns #1 Los DOPs Direct Object Pronouns #1

I have it. Aural Introduction: Try to figure out the rules for Direct Object Pronouns: A) What are you replacing? B) How do you find the word(s) to replace? C) Where does the pronoun go in relation to the verb in English and in Spanish? 1. Yo tengo un lápiz. LO Yo LO tengo. Translation? _______________ What is being “verbed”? Subject + Verb + WHAT? I have WHAT? SPANISH: DOP before the verb. I have it. ENGLISH: DOP after the verb.

I have it. Aural Introduction: Try to figure out the rules for Direct Object Pronouns: A) What are you replacing? B) How do you find the word(s) to replace? C) Where does the pronoun go in relation to the verb in English and in Spanish? 2. Yo tengo una pluma. LA Yo LA tengo. Translation? _______________ What is being “verbed”? Subject + Verb + WHAT? I have WHAT? SPANISH: DOP before the verb. I have it. ENGLISH: DOP after the verb.

I (don’t) have them. Aural Introduction: Try to figure out the rules for Direct Object Pronouns: A) What are you replacing? B) How do you find the word(s) to replace? C) Where does the pronoun go in relation to the verb in English and in Spanish? 3. Yo (no) tengo unos lápices. LOS Yo (no) LOS tengo. Translation? _______________ I (don’t) have them.

I have them. Aural Introduction: Try to figure out the rules for Direct Object Pronouns: A) What are you replacing? B) How do you find the word(s) to replace? C) Where does the pronoun go in relation to the verb in English and in Spanish? 4. Yo tengo unas plumas. LAS Yo LAS tengo. Translation? _______________ I have them.

Can you answer these questions now? What are 4 Direct Object Pronouns that you just learned? 1. 2. 3. 4. What do they mean? When do you use them? What question do you ask to find out what words to replace with a DOP? EX: We are studying grammar today. In English: Where do the DOPs go in relation to the verb? In Spanish: Where do the DOPs go in relation to the verb? LO LA LOS LAS It or Them When the direct object is already mentioned

DOPs (Direct Object Pronouns) VS Subject Pronouns Subject Pronouns VS Yo Tú Él Ella Usted Nosotros Ellos Ellas Ustedes Direct Object Pronouns Me Te Lo La Lo / La Nos Los Las Los / Las

Four things to remember about DOPs: They REPLACE the Direct Obj noun. They must AGREE in gender and number with the noun they replace. They come BEFORE the conjugated verb. They can be ATTACHED to an infinitive, present participle (-ando/-iendo) or affirmative command.

Example: Yo como una manzana todos los días. To find the Direct Object noun, ask SUBJECT + VERB + WHAT?  I eat WHAT? The answer is the DO noun  La manzana

Replace the DO noun with the DOP and place it in front of the conjugated verb. Then translate: Ellos beben refrescos en la fiesta. 2. Nosotros aprendemos el vocabulario. 3. ¿Montan ustedes su bicicleta a la escuela? 4. Tú necesitas las clases de español para ir a la universidad. Ellos LOS beben en la fiesta. They drink them at the party. Nosotros LO aprendemos. We learn it. ¿LA montan ustedes a la escuela? Do you (pl) ride it to school? Tú LAS necesitas para ir a la universidad. You need them for the university.

Distribute the blue WS: Apuntes Direct Object Pronouns Go through the notes again and add own notes. Example: The DO is the receiver of the action OR The thing that gets “verbed”. Also, change Three things to remember about DOP to FOUR LA TAREA: FINISH the back of the WS: Apuntes Direct Object Pronouns. STUDY the notes.