OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Matemàtiques Geometria.
Unitat 5: Expressions algebraiques
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
Els instruments musicals
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Equacions amb dues incògnites.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
Variables qualitatives
Alimenta el teu cos.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
LES MESURES.
6è de Primària Escola El Cim
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Les fraccions Sisè B curs
Problemes prova individual
Resolució de problemes algebraics
Problemes prova individual
Problema En un concurs, els diners que es guanyen són inversament proporcionals al nombre d’errades comeses. Un concursant amb 6 errades ha guanyat 900.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Potències de nombres racionals
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
COM CALCULAR EL COST DE LES COSES
POLINOMIS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica SEGON CICLE PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
QUÈ LI FALTA A AQUEST COTXE? CEIP Marian Aguiló 4 anys A
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Els autoretrats de Joan Miró
XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Quan la calculadora són els dits: Càlcul mental i “digital”
Tema 7: GEOMETRIA 3. Figures Planes
Els Políedres.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
CONCURS.
LES FRACCIONS.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
LA VIDA DE LES PERSONES.
Ara resoldrem alguns problemes amb balances.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
BIODIVERSITAT A L’HORT
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
ELS NENS I NENES DE P4 TREBALLEM EL PROJECTE DELS MONSTRES
Classificarem la prova en 3 categories:
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Observa aquesta balança i mira quins canvis hi fem
PERCENTATGES DESCOMPTES REBAIXES I OFERTES AUGMENTS
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
El mètode d’Eratòstenes (235 a.C.)
RESTA PORTANT-NE.
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
ELEMENTAL, ÉS CLAR! FITXES DE SUPORT
3 de 8 4 de 8 3 de 9 Quatre píndoles sobre el moviment de figures. VII Jornades ACG. Febrer Toni Gomà.
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
Transcripción de la presentación:

OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL 12 - 14 ANYS CASTELLÓ (UJI), 15 DE MAIG

1.- CUB: Un cub de dimensions 4 x 4 x 4 és format per cubs de mida 1 x 1 x 1. Si pintem la superficie exterior del cub gran, quants cubs tindran una cara pintada, quants dues cares pintades i quants les tres cares pintades? Solució: És questió de dibuixar-lo i contar Amb tres cares pintades hi han tants com vèrtexs. Com un cub té 8 vèrtex, hi han 8 cubs amb tres cares pintades. Amb dues cares pintades hi han dos en cada aresta, com un cub té 12 arestes (4 per dalt, 4 per baix i 4 laterals) hi han 2·12 = 24 cubs amb dues cares pintades. Amb una cara pintada hi han 4 per cada cara, com un cub té 6 cares, hi han 4·6 = 24 cubs amb una cara pintada. Anem per el cub 9 x 9 x 9

Amb tres cares pintades hi han tants com vèrtexs Amb tres cares pintades hi han tants com vèrtexs. Com hi han 8 vèrtexs , hi han 8 cubs amb tres cares pintades. Amb dues cares pintades hi han 7 per cada aresta. Com hi han 12 arestes, hi han 7·12 = 84 cubs amb dues cares pintades. Amb una cara pintada hi han (7·7 =) 49 per cada cara. Com hi han 6 cares hi han 6·49 = 294 cubs amb una cara pintada. Ara imaginem un cub n x n x n. Amb les tres cares pintades hi han tants com vèrtexs. Com hi han 8 vèrtexs, hi han 8 cubs en les tres cares pintades. Amb dues cares pintades hi han (n – 2) en cada aresta. Com hi han 12 arestes, hi han 12·(n – 2) cubs amb les dues cares pintades. Amb una cara pintada hi han ((n – 2) · (n – 2) =) (n – 2)2 en cada cara. Com hi han 6 cares, hi han 6 · (n – 2)2 cubs amb una cara pintada

2.- FIGURA HEXAGONAL.- Amb centre en el vèrtexs de l’hexàgon regular de la figura, es dibuixen sis arcs de circumferència amb el mateix radi, tangents dos a dos. Si el perímetre de l’hexàgon és de 36 unitats, quina és l’àrea de la figura ombrejada Solució.- En la figura hi ha, apart de l’hexàgon de costat 6 u, sis sectors circulars. Com l’hexàgon es descompon en sis triangles equilàters ( i per tant d’angles de 60º), l’angle entre arestes consecutives és de (60·2 =) 120º i per tant els sectors circulars son de 120º, d’on tres sectors circulars corresponen a un cercle. Per tant l’àrea dels sectors circulars és de: 2 · π · 32 u2 = 18 · π u2 L’àrea de l’hexàgon serà l’àrea dels sis trìangles en que es descompon, i com en aquestos triangles podem aplicar Pitàgores, tenim: Per tant, l’àrea de la figura ombrejada és:

3. - AQUARI. - Hi ha 200 peixos en un aquari 3.- AQUARI.- Hi ha 200 peixos en un aquari. L’1 per cent és de color blau i la resta de color groc. Quants peixos de color groc he de traure perqué el 2 % que quede siga de color blau? Solució.- Un problema de percentatges. Inicialment hi havia (1% de 200 =) 2 peixos blaus i (200 – 2 =) 198 peixos grocs. Traiem x de color groc. Aleshores tenim: 2 peixos blaus i 198 – x grocs que fan un total de 200 – x peixos. Per tant Es a dir, hem de traure 100 peixos grocs per a qué el nombre de peixos blaus corresponga al 2%

4.- DINERS.-Josep els dóna a Raül i a Adrià tants euros com en té cadascun d’ells. Després Raül els dóna a Josep i a Adrià tants euros com en té cadascun. Per últim Adrià fa el mateix i dóna a Josep i a Raül tants euros com en té cadascun. Si al final cada un d’ells té 16 euros, quants en tenien al principi Solució: Dues maneres de resoldre el problema: la primera “marxa enrere” és a dir partir de la última situació i anar cap enrere. La segona “marxa endavant” és a dir partir de la primera situació i anar cap endavant 1.- Comencem per el final: Cadascun d’ells té 16 € periode Josep Raül Adrià Abans Adrià a doblat els euros de Josep i Raül, per tant abans Josep i Raül en tenien 8€ cadascun i Adrià tenia els 16 actual mes 16 (8 + 8) que ha repartit. final 16 16 16 abans 8 8 32 abans d’abans 4 28 16 inici 26 14 8 Abans d’abans Raül és el que ha doblat els euros dels altres dos. Per tant ha donat 4 a Josep i 16 a Ádrià i ell en tenia 8 + (4+16) (8 mes els donats) A l’inici ha segut Josep que ha doblat els diners dels demés. Per tant Raül tenia la mitad de 28 es a dir 14 i Adrià tenia la mitad de 16 es a dir 8. I Josep tenia els 4 mes els donats, es a dir (4 + (14+8)=) 26 euros

2.- Comencem per l’inici: Josep tenia x euros, Raül tenia y euros i Adrià tenia z euros. Raonant com ho hem fet abans, pèro al inrevés, tenim el següent quadre: Josep Raül Adrià inici x y z 1a. transacció x-y-z 2y 2z 2a. transacció 2(x-y-z) 2y-(x-y-z + 2z) 4z 3a. transacció 4(x-y-z) 2(3y-x-z) 4z-2(x-y-z)-3y + x + z I ara hem d’igualar a 16 cadascuna de les expressions del final. Apareix el sistema de tres equacions en tres incognites Sumant les dues últimes equacions: 4z = 32 ; per la qual cosa z = 8. De (1 + 2) tenim y = 14. De (1) tenim x = 26. Es a dir el mateix resultat

5. - QUATRE NOMBRES. - La suma de quatre nombres és 64 5.- QUATRE NOMBRES.- La suma de quatre nombres és 64. Si afegim 3 al primer, restem 3 al segon nombre, multipliquem per 3 el tercer, i div idim per 3 el quart, tots els resultats donen el mateix nombre. ¿Quina és la diferència entre el nombre més gran i el més menut dels nombres originals? Solució: Sembla un problema de quatre incognites: cadascuna d’elles correspon a un nombre. Però l’informació sobre ells permet simplificar el problema: Si a, b, c i d son els nombres de l’enunciat tenim: I com la suma dels quatre nombres dona 64: I, d’açí, els nombres son el 9, el 15, el 4 i el 36. La diferència entre el més gran i el més menut és (36 – 4 =) 32