1. Epicur de Samos i l’epicureisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Superfícies.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Coneixem el que estudien i ens hi impliquem
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El naixement de la filosofia occidental
2. L’idealisme absolut de Hegel
Per tant, hi ha d’existir
Les escoles de l’Hel·lenisme
UNS QUANTS CONSELLS QUE ET FARAN LA VIDA MÉS BELLA!
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Què existeix i què no existeix.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.2 Epicur
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La Bíblia, Font de Valors Humans i Socials
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
IV Concurs Bíblic Informàtic
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
CONCURS BÍBLIC Laia Garrit Mª del Mar Puigferrat.
Poema de Victor Hugo (s. XIX)
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
d’una xerrada de l’Eduard Sala que trobareu a
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La vulneració dels drets socials
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
HONRADESA AMB ELS ALTRES
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 123-124 La Propedèutica Objectiu: eliminar les idees falses que dificulten l’ataraxia a través de la crítica de la utilització política de la religió i de les idees de la superstició: La por als déus no ha d’amoïnar-nos No són ateus sinó crítics amb la concepció vulgar dels déus. Són eterns, feliços i formats de àtoms sense desgast ni decadència. No han produït el món ni hi intervenen: no es preocupen de les coses i dels assumptes humans (negació de la providència). La por de la por a la mort i el més enllà “La mort no és res per a nosaltres” ja que és absència de sensacions. No hi ha transcendència ni judici postmortem ja que l’ànima és mortal. La por al destí (fatalitat) El futur no està escrit ja que existeix l’atzar (gràcies al clinamen) El futur també depèn de nosaltres (encara que no tan sols de nosaltres). José Vidal González Barredo

1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 124 Teoria del plaer: aproximació positiva L’absència de dolor és una condició necessària però no suficient per assolir una vida feliç: El plaer és el criteri però no tots els plaers són igual de bons. S’han d’escollir, a través de la raó, els més estables i duradors (càlcul hedonista). Per establir una cultura raonable de plaers que ens permeti saber triar bé per viure millor i ser feliços. Text pàgina 124

Físic (cos) o anímic (ànima) 1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 125 Els tipus de plaers Hi ha dos: els plaers en moviment i els plaers en repòs. Quina és la valoració d’aquests dos tipus de plaers?: El plaers en moviment (més intensos) són només un mitjà, mentre que els plaers en repòs són l’autèntic fi. Si convertim els plaers en moviment en un fi en si mateixos aleshores el resultat serà la infelicitat . Desequilibri Físic (cos) o anímic (ànima) Acció Plaer en repòs Satisfacció plena Satisfacció del desig Plaer en moviment Necessitat Dolor Desig

1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 125-126 Els tipus de desitjos El desig sorgeix d’una necessitat que pot ser natural o creada socialment. Objectiu: aprendre a distingir allò que és necessari d’allò que és superflu. Naturals i necessaris Suprimeixen el dolor. Menjar un tros de pa quan un té gana. Naturals però no necessaris “Endolceixen” al plaer, el fan més sofisticat. Menjar un entrepà de truita. Ni naturals ni necessaris Plaers artificials derivats dels valors socials. Menjar sense gana una cosa que no ens agrada per a no ser menys que els altres.

1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 127 Els elements d’una vida feliç El savi sap eliminar els desitjos inútils i controlar els naturals. La independència dels desitjos és un gran bé perquè ens allibera de la inquietud de desitjar. El plaer no es troba en l’abundància sinó en la senzillesa d’allò que és natural. No és més feliç qui té molt sinó aquell que necessita poc. Regla bàsica: allò que dóna valor als nostres actes és que ens alliberin del dolor, per tant, A l’hora d’afrontar els desitjos, la guia és sempre per mantenir l’ataràxia i l’aponia. Text pàgina 127

1. Epicur de Samos i l’epicureisme 1.3. El problema de la moral: teoria del plaer Pàgina 127 Quin criteri hem de seguir?: Respecte a les necessitats del cos No és difícil ni costosa. La seva privació impedeix l’accés a qualsevol altre plaer La raó imposa mesura a aquells desitjos que el cos pot anhelar de manera il·limitada Respecte a les necessitats de l’ànima Necessitats espirituals bàsiques: equilibri, calma, coneixement S’ha de combatre el dolor que neix de la ignorància, les falses creences i l'opinió dels altres