La novel·la psicològica

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA PRODUCCIÓ LITERÀRIA DE MERCÈ RODOREDA INCIDEIX SOBRE LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES. ESTÀS D’ACORD AMB AQUESTA ASSEVERACIÓ. EXPLICA PER QUÈ.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Sara Ramírez Karola Salat
X. Amb Jesús, per sempre, a la casa del Pare
V. Jesús entrega la seva vida per nosaltres
BLANCANEU I ELS SET NANS 1.
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
JESÚS DE NATZARET.
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
ESCOLA CÈLIA ARTIGA Donya Cèlia Artiga Novembre 2011.
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
LA PSICOLOGIA DELS PERSONATGES EN LA PRODUCCIÓ DE MERCÈ RODOREDA
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
LA MENTIDA DESCOBERTA.
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
10 de l’any Regina Escoltant el “Pie Jesu “ de Marcel Olm, sentim-nos mares i germans de Jesús.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
CENTRE D’ EDUCACIÓ PER PERSONES ADULTES
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
EL POBLE DE LA FANTASIA.
Un bocí de pastís...?.
2. L’idealisme absolut de Hegel
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
Quin dinosaure!.
DRAMES RURALS DALTABAIX
La serra de Verdera o serra de Rodes 1.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Entrevista a Enric Larreula
El Nóbel.
El llibre de les bèsties Versió moderna de Roc Casagran
DONA I ET DONARAN Si tu reses i dones a la gent que pateix; Déu et donarà a tu. Resa i fes obres. Georgina Prat Marrasé.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
Llorenç Villalonga.
La narrativa de postguerra
La serra de Verdera o serra de Rodes 1.
COM NEIX UN PARADIGMA?.
XIII a Setmana de la solidaritat
DALI ESPAI FEM CULTURA.
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
I tu qui dius que sóc?.
La narrativa de la postguerra
Meditem escoltant “He menjat el Teu Cos” (7’) de la Passió de Bach
Cant espiritual Joan Maragall.
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La vulneració dels drets socials
Una noia s’esperava en una sala d’un gran aeroport.
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Mercè Rodoreda ( ).
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El que ha passat està molt bé
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Transcripción de la presentación:

La novel·la psicològica André Guide Franz Kafka James Joyce

Marcel Proust Autor de A la recerca del temps perdut

Tècnica narrativa que provoca una ruptura del temps lineal a causa de l’evocació del record.

Fragmentarisme Tendència a la brevetat. Es narra allò essencial per a la vida del protagonista.

Perspectivisme Tècnica que deixa de banda el narrador omniscient i dispersa l’acció narrativa en diverses veus.

Estructura focalitzada Tècnica que concentra tot l’esforç en l’anàlisi d’un personatge clau, el protagonista que esdevé nucli de la narració.

Fou la novel·lista catalana més llegida del S XX i la de més projecció internacional

La novel·la psicològica Centra la narració en l’anàlisi del caràcter del protagonista (sentiments, desigs, frustracions, anhels…)

Va incidir en la psicologia dels seus personatges ? Mercè Rodoreda Va incidir en la psicologia dels seus personatges ?

Quanta, quanta guerra Sóc una dona honrada? 1932 Aloma, 1938 Crim, 1938 Vint-i-dos contes, 1958. La plaça del Diamant, 1962 El carrer de les Camèlies, 1966. Jardí vora el mar, 1967 Mirall trencat, 1974 Semblava de seda, 1974 La meva Cristina i altres contes, 1976

Aloma (1938) La primera heroïna rodoriana. La focalització se centra en ella. Una xica ingènua, tímida, amb poca autoestima i sobretot molt solitària, marcada per l'experiència de créixer sense pares. És una obra psicològica car mostra la relació entre Robert i Aloma, és a dir entre un home madur i una adolescent.

La quotidianitat d'Aloma es trenca quan Robert, el germà de la seua cunyada-Anna- ve a passar una temporada a sa casa. Aloma sent per ell una barreja d'atracció i repulsió. Creu que ningú se l'estima i, tot i que està molt confusa, s'enamora de Robert. Aloma se sent cada vegada més sola alhora que s'acosta més a Robert: amb ell viu el primer bes i la primera experiència sexual.Ella viu feliç aquella època d'amor, però pensa que Robert no se l'estima perquè té una altra dona que l'espera al seu lloc de partida. Aloma se sent cada vegada més sola alho

Aloma es refugia en un món de somnis per no poder viure el present. Robert és dominant i egoista, cosa que duu la protagonista a una vida desgraciada. Amb l'ambient familiar desfet, fracassa la seua relació amb Robert. Aloma espera un fill, però no li diu res. Pren una decisió madura i valenta: ara té la responsabilitat de tirar endavant amb el seu fill. Aloma deixa enrere els records de la infantesa i afronta amb fermesa el futur, ja en el món dels adults. Amb l'ambient famili

La plaça del Diamant (1962) Es narra la història d'un procés de pèrdua i de recuperació d'identitat. La història es desenvolupa durant el període de temps compré entre la Segona República i la immediata postguerra. Natàlia, òrfena de mare, treballa de dependenta en una pastisseria. En un ball de la Festa Major de Gràcia, coneix en Quimet, amb qui es casa al cap d'un any. Aquesta relació capgira radicalment la vida de la Natàlia, que progressivament entra en un procés de submissió, el primer esglaó del qual és la pèrdua d'identitat: ja des del primer capítol, la xica deixa de ser la Natàlia per esdevenir Colometa.

La plaça del Diamant La novel·la està escrita en primera persona. El llenguatge utilitzat, malgrat el to col·loquial, manté sempre un accentuat to poètic. L'obra ha estat considerada una de les novel·les més representatives de la postguerra i ha tingut gran popularitat. S’han fet nombroses edicions i ha estat traduïda a més de vint idiomes. També ha estat portada al cinema per F. Betriu, el 1981.

Al barri de Gràcia hi ha la

El carrer de les Camèlies (1966) Rodoreda ens narra la vida i desgràcies de la protagonista –Cecília-i l'estreta relació que aquestes guarden amb la seva trajectòria sentimental amb els homes. La vida a la Barcelona de la postguerra és molt dura i encara més per una dona jove que depén de tots els homes amb els que s'embolica. Aquests s'aprofiten d'ella fins que és ella la que aprén a treure profit d'ells. Finalment una Cecília madura i escèptica torna a trobar-se amb el primer home que va aparèixer a la seva vida, l'home que la va trobar i li va posar nom.    

El carrer de les Camèlies “Quan va haver parat em va posar una mà damunt del genoll i rient només una mica em va dir: què has fet a la vida? Vaig estar a punt de dir-li que l'havia passada buscant coses perdudes i enterrant enamoraments, però no vaig dir res com si no l'hagués sentit (...) i em va preguntar si havia tingut sort.”

Mirall trencat (1974) Narra la corba ascendent i declinant d'una família, els Valldaura-Farriols, els fundadors de la família: Teresa Goday i Salvador Valldaura, personatges que pertanyen a un món culte. Després se’ns presenta la seua intimitat; amb la mort del fill menut, Jaume és assassinat i Maria se suïcidarà. A la fi Teresa en serà l'ànima i morirà acompanyada dels records més estimats

Mirall trencat (1974) El tema central és la mort, tractat de manera simbòlicai la liquidació literària i mítica d'un període trencat per la Guerra Civil. Els personatges mantenen dues constants: la soledat i la desencisada concepció de l'existència humana. N'apareixen tant de masculins com de femenins, i la seua extracció social és benestant. Els principals són dues dones: Teresa, representant del món dels adults i Maria del món dels xiquets. Alterna l'estil directe amb l'indirecte. La veu predominant és en tercera persona

Premis i guardons Premi Crexells (1937): Aloma. Flor Natural dels Jocs Florals (Londres, 1947, i París, 1948). Nomenada Mestra en Gai Saber (Montevideo, 1949). Premi Joan Santamaria (1956): "Carnaval". Premi Víctor Català (1957): Vint-i-dos contes. Premi de la Crítica (1965): El carrer de les Camèlies. Premi Sant Jordi (1966): El carrer de les Camèlies. Premi Ramon Llull (1969): El carrer de les Camèlies. Premi Lletra d'Or (1976): Mirall trencat. Premi d'Honor de les Lletres Catalanes (1980). Premi Ciutat de Barcelona de Literatura Catalana (1980): Viatges i flors. Premi Crítica Serra d'Or (1980): Quanta, quanta guerra...