El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Josep Montané Capdevila
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
El disseny curricular d’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LOE Una oportunitat per a la millora Educativa Francesc Segura.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Decret d’autonomia dels centres educatius
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
d'ensenyança-aprenentatge
La gestió curricular de competències
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
Objectiu Educatiu Trienni
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Nova taxonomia de tasques Webquest de Berni Dodge
El currículum a l’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Transcripción de la presentación:

El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES De l’aula al món, del món a l’aula L’hem titulat així perquè el curriculum per CB ens planteja la necessitat d’obrir l’escola al món: en la mesura que els nens i nenes coneguin i comprenguin com és el món seran més capaços per habitar-lo i millorar-lo.

Context i justificació Un currículum per a l’adquisició de les competències bàsiques Estratègies d’aula i flexibilitat en l’organització del currículum

CONTEXT I JUSTIFICACIÓ

El nou currículum tracta de donar resposta als nous reptes que l´educació té plantejats en el marc del segle XXI Els canvis i transformacions de la societat anomenada de la informació i el coneixement com ara: Irrupció de les TIC (internet) Canvis en l´economia global Consolidació de sistemes democràtics Demanen replantejar les finalitats de l´educació envers L’adquisició d’aprenentatges a través de l’obtenció, selecció i interpretació de la informació per a construir coneixement, comunicar-lo i contrastar-lo amb els dels altres. La construcció de coneixements i la seva aplicació en contextos propers a la vida real El desenvolupament de competències: aplicació dels coneixements, habilitats i actituds a la resolució de problemes en contextos diferents amb qualitat i eficàcia i adquisició d’autonomia i iniciativa personal. L’educació en els valors democràtics, les habilitats socials i el pensament crític

El nou disseny curricular per a l´educació obligatòria intenta avançar en la línia d´altres projectes com ara: L’informe Delors de la Unesco sobre: L’educació del segle XXI http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF L’estudi PISA de la OCDE Programa per a l’Avaluació Internacional d’estudiants que evalua els aprenentatges en relació amb la Comprensió Lectora, Matemàtica i Ciències Naturals, que es consideren imprescindibles per a que els joves puguin desenvolupar-se amb èxit en la societat i en el món laboral d’avui. www.pisa.oecd.org/ L’avaluació de les competències bàsiques del Departament d’Educació a l’educació obligatòria http://phobos.xtec.cat/xarxacb/

Cal revisar, actualitzar i replantejar... Les finalitats de l’educació obligatòria Tinguin coneixement sobre el món Puguin habitar-lo I millorar-lo educar persones que Disposin de Les eines per Comprendre’l Saber Saber ser i estar Saber fer Cal revisar, actualitzar i replantejar... Tot plegat ens planteja la necessitat de repensar LES FINALITATS DE L’EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA I com hem d’orientar la nostra intervenció per... Els coneixements que són rellevants Les metodologies i estratègies d’aula El treball en equip del professorat

2. UN CURRÍCULUM PER A L’ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES Idees clau que hi ha darrera del plantejament d’aquest disseny curricular.

... Disseny del nou currículum En aquests moments s’està dissenyant el currículum de l’educació obligatòria a partir del R.D. D’ensenyaments mínims del Ministeri en el marc del desplegament de la nova llei d’educació (LOE) aprovada el maig-06. Per les etapes de l’educació obligatòria estableix: Currículum: S’entén per currículum el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació. Competències Bàsiques: s’entén per competència la capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers Nou currículum té tres trets característics: Transversalitat Funcionalitat Autonomia

Definim “competències bàsiques” Competència = aplicació de coneixements, habilitats i actituds a la resolució de problemes en contextos diferents amb qualitat i eficàcia. Bàsiques = per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. CONEIXEMENTS = continguts conceptuals SABER HABILITATS = continguts procedimentals SABER FER ACTITUDS = continguts actitudinals SABER SER I SABER ESTAR Continguts / competències: Els continguts canvien quan canvia el referent científic en canvi les competències són perdurables i possibiliten aprendre al llarg de la vida. Les competències expressen les finalitats a assolir a partir dels continguts. Bàsiques son per tots i seleccionen el més important COMPETÈNCIES “el bàsic per a tots i el màxim per a cadascú”

Competència en comunicació lingüística El currículum ha de garantir que a l´acabar l´ensenyament obligatòria l’alumnat tingui un bon domini de certes competències Competència en comunicació lingüística Competència matemàtica Coneixement i interacció amb el món Tractament de la informació i competència digital Competència social i ciutadana Competència cultural i artística Aprendre a aprendre Autonomia i iniciativa personal que es resumeixen en...

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN COMPETÈN CIES COMUNICA TIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i audiovisual 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 8. Competència social i ciutadana 5. Competència d’aprendre a aprendre CIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal S’agrupen en dos grans blocs: transversals (totes les àrees) i les específiques més pròpies de determinats àmbits del coneixement. comunicatives: competències permeten construir i comunicar coneixement. metodològiques: eines per assolir altres coneixements i habilitats Personals: tenen en compte el desenvolupament global de l’alumnat en la seva dimensió personal, afectiva i humana. Competències específiques que proporcionen els continguts a partir dels quals es poden desenvolupar totes les competències.

> Ser i actuar de forma autònoma > Pensar i comunicar > Descobrir i tenir iniciativa > Conviure i habitar el món que condueixi al debat en els centres (claustre, cicles, CAD...) a revisar els projectes educatius i curriculars per a l’assoliment d’aquestes finalitats a través de les competències bàsiques des de la transversalitat i la funcionalitat dels aprenentatges L’assoliment de les competències bàsiques resumeixen les 4 grans finalitats de l’educació obligatòria... A partir del proper curs es tracta d’encetar un procés que...

3. Estratègies d’aula i flexibilitat en l’organització del currículum Nou currículum planteja la necessitat de redefinir a l’hora CONTINGUTS Què s’ha d’ensenyar? Què és rellevant? - METODOLOGIES: Com s’ha d’ensenyar?

Transmissió i reproducció del coneixement Reconstrucció compartida del coneixement El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i la capacitat per donar sentit propi al coneixement

... Algunes estratègies i metodologies d’aula El currículum prioritza les estratègies i metodologies que possibiliten un plantejament transversal dels continguts per això proposa la realització de projectes de treball interdisciplinaris El treball per projectes és un marc molt adequat per a l’adquisició de les C.B. Atès que permet treballar: la construcció compartida del coneixement a través del treball cooperatiu l´ús de la llengua en la reconstrucció i comunicació del coneixement la recerca, selecció, organització i interpretació de la informació un plantejament del coneixement aplicat a la resolució de situacions-problema La iniciativa personal i la capacitat per prendre decisions

Projectes interdisciplinaris que pot dissenyar el centre Cicle inicial: Exploració d’algun aspecte relacionat amb el medi natural, l’entorn i la seva conservació mitjançant el treball cooperatiu. Cicle mitjà: Realització d’un treball d’investigació sobre els factors que afavoreixen una vida saludable, per exemple l’alimentació, mitjançant l’estudi de cas i emprant les TIC. Cicle superior: Investigar sobre com s’ha resol un problema bàsic de la vida quotidiana al llarg del temps (transport, obtenció dels aliments, construcció de l’habitatge...), a partir del treball cooperatiu i de l’ús de les TIC.

Marc de l’autonomia pedagògica dels centres P.C.C. ÀREES DE CONEIXEMENT: Llengua i literatura catalana i castellana Llengua estrangera Coneixement del medi natural, social i cultural Educació Artística Educació Física Matemàtiques Flexibilitat Organitzativa Respectant un horari mínim per a les àrees dona un marge de mitjana per curs d’entre 2 i 6 hores setmanals per adaptar el currículum a les característiques del seu alumnat i al seu context propi. Annex 3 hi ha una assignació global de les àrees (420 hores de lliure disposició) Annex 4 estableix l’horari mínim que cal respectar per cadascuna de les àrees i els cicles amb un marge de 1260 hores que el centre pot dedicar a treballar continguts transversals amb metodologies que assegurin l’adquisició de les CB. L’organitzacio al servei de les finalitats

Propostes per dinamitzar el debat sobre el PEC Determinar quins són els canals de discussió i participació del professorat en cada centre (claustre, equips docents de cicle, C.A.D.) Reflexió i presa de decisions al voltant de l’ensenyament i l’aprenentatge de les competències bàsiques Identificar els punts de partida (Diagnosi) Determinar quina contribució fa cada àrea a l’adquisició de les CB a partir dels annexos que despleguen cadascuna d’elles. Determinar i prioritzar quines competènciès bàsiques convé treballar (per tot l’alumnat, per cada nivell...) Prendre acords per treballar-les a l’aula Proposar quin tipus de formació s’ajusta a les necessitats detectades

a) Diagnosi: identificar punts de partida per encetar canvis Es realitza una reflexió/valoració al voltant dels resultats de les proves de C.B.? Com a resultat d’aquesta anàlisi s’han pres decisions? Quines? Hi ha acords entre cicles per tractar alguns aspectes comuns? Quins? Es realitzen projectes del tipus: setmana cultural, jornades solidàries, setmana de la comunicació...?

b) Contribució de les àrees a l’adquisició de les C b) Contribució de les àrees a l’adquisició de les C.B: Compètències metodològiques: aprendre a aprendre Llengua Coneix Medi Matemàt Ed. Física... Plantejament de preguntes: què? per què? com? Desenvolupament d’estratègies en la resolució de problemes Desenvolupament del pensament complex(estratègies de raonament, anàlisi multicausade variables, plantejament d’hipòtesis...) Desenvolupament d’estratègies per pensar organitzar, recuperar la informació (resums, esquemes, mapes conceptuals...). Desenvolupament d’estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar Elaboració d’estratègies per a desenvolupar procediments com: construcció de textos, interpretació de gràfics, lectura de mapes... (bases d’orientació).

c) : Determinar i prioritzar quines competències bàsiques convé treballar DIAGNOSI APORTACIONS DE LES ÀREES COMISSIÓ D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT QUINES COMPETÈNCIES? Pren decisions sobre QUINES ESTRATÈGIES? Que concreten els EQUIPS DOCENTS DE CICLE a través de SELECCIÓ CONTINGUTS ACORDS PROCEDIMENTALS METODOLÒGICS ... CRITERIS D’AVALUACIÓ

És tracta d’un projecte... ...en construcció

Que requereix Prendre decisions

SIGUI COM SIGUI SEMBLA INVITABLE LA NECESSITAT DE DONAR RESPOSTA A NOVES NECESSITATS EDUCATIVES