OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Aproximació amb valoració dels errors
Advertisements

SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
Àrees i Perímetres dels cosos elementals
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
Unitat 5: Expressions algebraiques
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Equacions amb dues incògnites.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
BAUHAUS, una escola d’art
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
L’Univers Com es defineix l’Univers?
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
ÀREES I PERÍMETRES DE FIGURES PLANES
Alimenta el teu cos.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
LES MESURES.
Col·legi BEAT RAMON LLULL
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
Construeix la gràfica de valors
Elisabet - Abril – Rubén 6èB
ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR
2ª Qüestió: Quin tipus de mesures cal distingir
Problemes prova individual
Creació d’un mapa personalitzat
ELS NOMBRES ENTERS.
Calcular: a) el vector velocitat i el mòdul en funció de “t”;
Problemes prova individual
PubMed i el gestor de revistes del CRAI de la UB (servei SFX)
1 Gasos: conceptes bàsics La velocitat de difusió dels gasos
9.1 Joc del 15 (Joc de taula) Objectius
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 8: Magnituds en cinemàtica
LA MESURA Mesurar és determinar quantes vegades cap una unitat en allò que es mesura.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica SEGON CICLE PROVA INDIVIDUAL
PUZZLETS Com resoldríes el repte? Té solució única?
COSSOS GEOMÈTRICS LA VINYA.
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
MANTENIMENTS DE MATRÍCULA de Plans d’estudis de Doctorat
Problema dels camins.
Guerra del Marroc
XXIII OLIMPíADA MATEMÀTICA 2012
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
EL TEMPS.
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Tema 7: GEOMETRIA 3. Figures Planes
Suma de termes algebraics
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Tema 5: Nombres naturals i enters
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
(posició d’equilibri)
TECNOLOGIA.
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMER CICLE
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Tutorial com canviar color i paisatge
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Matemàtiques Geometria.
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Classificarem la prova en 3 categories:
Observa aquesta balança i mira quins canvis hi fem
PERCENTATGES DESCOMPTES REBAIXES I OFERTES AUGMENTS
TUTORIAL BÀSIC PER A LA GESTIÓ DE LA UBICACIÓ DE LES PERSONES EN L’APLICACIÓ DEL CATÀLEG D’ESPAIS SERVEI TÈCNIC I DE MANTENIMENT.
CABREM TOTS AL GIMNÀS?.
Transcripción de la presentación:

OLIMPIADA MATEMÀTICA 2011 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL 12 - 14 ANYS IES “LLOMBAI” (BORRIANA), 21 DE MAIG DE 2011

Problema 1. - Un rectangle de 176 cm Problema 1.- Un rectangle de 176 cm. de perímetre es divideix en cinc rectangles com mostra la figura. Quin és el perímetre de cadascún dels rectangles? x y Solució.- És un típic problema de plantejament. Les incognites son les dimensions del rectangle petit: x i y I ara pasem la informació a equacions: Que el perímetre del rectangle inicial siga 176 cm, genera l’equació 176 = 5x + 4y. I com la part de dalt del rectangle inicial mesura el mateix que la part de baix del rectangle inicial tenim: 3x = 2y. I ara a resoldre el sistema: Per tant el perímetre de cada rectangle és: 2x + 2y = 2·16 + 2·24 = 80 cm

Solució.- Si fa dos bots en 1´5 segons, fa Problema 2.- Una granota que fa dos bots un segon i mig i corre a una velocitat de 12 km/h. Quants bots ha de fer per recorrer 300 metres? Solució.- Si fa dos bots en 1´5 segons, fa bots en un minut i (multiplicant per 60) 4800 bots en una hora. Com en una hora recorre (12 km =) 12000 metres en cada bot recorre Com a de recorrer 300 metres necesitarà = 120 bots

Problema 3.- Distribueix els nombres de l’1 al 9 en un quadrat 3x3 de manera que totes les línies, incloses les diagonals, sumen el mateix. Solució.- Com la suma dels nou digits dona 45 i aquesta suma la hem de repartir entre 3 linies, en cada linea hi haurà suma (45/3 =) 15. A més en la posició central colocarem al (15/3 =) 5 perque participara com a diagonals i com fila i columna. Així que la tàctica es repartir els digits fican el 5 al centre i allunyan digits consecutius i obtenir les sumes de files 1 4 8 13 6 5 7 18 3 9 2 14 I ara per desplaçament del digits tractem que cada suma done 15 6 1 8 3 5 7 4 9 2 1 6 8 4 5 7 3 9 2 1 6 8 3 5 7 4 9 2 15 15 16 15 14 15 8 20 17 13 15 17

8 1 6 3 5 7 4 9 2 I aquesta disposició ja compleix l’exigit Bachet, va traure una manera general de generar els quadrats màgics d’ordre imparell, com aquest cas. Primer hi ha que anyadir un quadret en cada aresta del quadrat A continuació fiquem els digits ordenats com s’indica: 3 Els canvis proposats son: 6 2 I el resultat final és 2 7 6 9 5 1 4 3 8 1 5 9 4 8 Que és la mateixa que la trobada, però canvian l’ordre de files i columnes 7

Problema 4.- Dos circumferències de radis 2 i 3 cm respectivament, són tangents exteriors i també tangents interiors a una tercera com mostra la figura. Quin percentatge representa l’àrea de la regió ombrejada respecte de l’àrea d’aquesta tercera circumferència? Solució.- A l’àrea de la circumferència gran li restarem la suma de l’àrea de les dos circumferències xicotetes i després pasrem a percentatges Área de la circumferència mes petita (r = 2) = π·22 = 4 π Área de la circumferència intermedia (r = 3) = π·32 = 9 π Área de la circumferència gran (r = 2 + 3 = 5) = π·52 = 25 π Área de la zona ombrejada = 25 π – (4 π + 9 π) =12 π cm2 I per últim una regla de tres:

Solució.- L’ùltim sumando és el que dona la dimensió del quadrat. Problema 5.- A la figura següent observem que 1 + 3 + 5 +7 = 4x4. Quin és el valor de 1 + 3 + 5 + 7 + ....... +97? Solució.- L’ùltim sumando és el que dona la dimensió del quadrat. Si l’últim sumando és 7 anyadim una fila (la superior) de 4 punts i una columna (la de la dreta) de 3 punts, i el quadrat és de 4x4. Si l’últim sumando fora 9 anyadiriem una fila (la superior) de 5 punts i una columna (la de la dreta) de 4 punts, i el quadrat sería de 5x5. Si l’últim sumando fora 97 anyadiriem una fila (la superior) de ((97 + 1)/2 =)49 punts i una columna (la de la dreta) de 48 punts, i el quadrat sería de 49x49. Per tant: 1 + 3 + 5 + 7 + ........... + 97 = 49x49 = 2401