2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
1) Antecedents: Cultura grega (aprox. 600AC-200 DC)
Ciència, tècnica i societat
Experimentem amb l’elasticitat escola arc iris roger soto, laura torcal, pere ros, lluc rodó, júlia aicart i jan sanfulgencio.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
L’Univers Com es defineix l’Univers?
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Característiques i classificació.
La il·lustració i la filosofia política de Locke
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Els sofistes i Sòcrates
Experimentam amb la ciència
regit per llei: el logos
Epistemologia i ontologia medievals
3.4 El problema del coneixement
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
2. El naixement de la filosofia occidental
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
2. L’idealisme absolut de Hegel
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
Per tant, hi ha d’existir
La il·lustració i la filosofia de Kant
La teoria de les Idees de Plató
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
El màrqueting i els seus elements
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
3.4 El problema del coneixement
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics Pàg. 112 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics Introducció Precedents L’escepticisme sofista (Gorgies), encara que el terme és d’aquesta època Significat etimològic “Sképsis”, “skeptikós”(escèptics): “aquells que miren o examinen curosament” abans de pronunciar-se sobre res o prendre una decisió Dimensions Teòrica (doctrina/ teoria del coneixement): sembla que no hi ha cap saber ferm i segur ni pot trobar-se cap opinió absolutament segura Pràctica (actitud): s’ha de “suspendre el judici” (no adherir-se a cap opinió determinada) per tal d’aconseguir la serenitat Si és en ambdós sentits s’anomena “pirronisme” En aquesta època és més una actitud que una doctrina Paradoxalment es van dedicar a elaborar arguments a favor del “raonable” i “assenyat” que era “suspendre el judici” Pren-ne Nota! pàgina 112

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics Pàg. 112 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics L’escepticisme antic: etapes i representants El pirronisme Ni la raó ni els sentits ens poden proporcionar un coneixement cert Representants: Pirró d’Èlide (360-270 aC) i Timó de Fliunte (320-230 aC) L’escepticisme medi o acadèmic Són més platònics que escèptics Desenvolupen teories sobre la probabilitat i la versemblança Representants: Arcesilau de Pítana (315-240 aC) i Carnèades (214-129 aC) L’escola escèptica Va desenvolupar els “Trops” o arguments escèptics que es referien als canvis i les modificacions a que estan sotmesos tots els judicis i als motius pels quals hem de “suspendre el judici” i no dir res (aphasia) Representants: Enesidem de Cnossos (80-10 aC) i Sext Empíric (segles II-III dC, va ser el més influent sobretot al renaixement amb el seu “Esbós del pirronisme”)

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics Pàg. 113 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics La recerca de la felicitat a la felicitat (eudaimonia) la indiferència (apathía) resultant ens porta Llavors, es transforma la manera de veure el món i relacionar-se amb la realitat en comprendre que “res no és més” per alliberar-se de la inquietud i assolir la serenitat d’ànim (ataraxia) guardar silenci (aphasía), i l’adhesió a qualsevol doctrina filosòfica (denegació), per tant, s’ha de suspendre el judici (epokhé) Després d’examinar curosament totes les proposicions (sképsis) i fer tot el possible per trobar un criteri de veritat descobrim que no hi ha cap argument o veritat que es puguin considerar segurs o definitius

2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics Pàg. 113 2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.5 Els escèptics La praxis escèptica Necessitat d’unes certes guies per viure: ètica del sentit comú La vida pràctica s’ha de regir per les següents quatre regles (Sext Empíric): L’experiència de la vida (la tradició de les lleis i els costums) Les indicacions que la naturalesa ens dona mitjançant els sentits Les necessitats del cos Les regles de les arts En conclusió, cal “Seguir les aparences dels fenòmens” (empirisme) Valoració Positiva Combat el dogmatisme ja que obliga a les altres escoles a revisar els seus arguments (encara que, curiosament, no fa crítica de si mateixa) Negativa Augmenta l’irracionalisme, l’abandonament de la investigació científica i l’apropament al misticisme

3. La ciència alexandrina Pàg. 114 3. La ciència alexandrina Caràcters generals Biblioteca (amb més de mig milió d’exemplars) i centre d’investigació científica impulsat per Ptolomeo Soter Abandonament de l’ intent de crear sistemes filosòfics generals, especialització del saber i separació de la ciència de la filosofia Allunyament de la mentalitat religiosa (que posava límits a la investigació científica) Va haver un gran desenvolupament però només de l’aspecte teòric. Per què?: Consideració superior del coneixement teòric (theorein) sobre la seva aplicació pràctica (techné) No hi havia necessitat de noves eines o màquines que fessin les tasques ja que per això ja hi havia esclaus

3. La ciència alexandrina Pàg. 114 3. La ciència alexandrina Representants Matemàtica Euclides: els “Elements” model de sistema axiomàtic – deductiu Arquímedes: aplicació de la matemàtica a la mecànica, valor de l’experimentació Hipàtia: matemàtica i astrònoma, directora de la biblioteca - museu Astronomia Aristarc de Samos: primer sistema realment heliocèntric. Mesura les distàncies del Sol i la Lluna Hiparc, Apoloni i Ptolomeo: geocentristes, desenvolupen el sistema epicicle – deferent per poder fer millors prediccions Erastòstenes: matemàtic i geògraf mesura la circumferència terrestre Medicina Heròfil, Erasístrat i Galè: disseccions humanes, anatomia i fisiologia del sistema nerviós, vascular, etc. José Vidal González Barredo