TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL CUBISME PICASSO I LA SEVA OBRA
Advertisements

LAS MENINAS VELAZQUEZ PICASSO.
RESUM.
Diferència de tamany: Tamany petit = Més lluny. Més a prop = Més gran. COMPOSAR AMB PROFUNDITAT significa jugar amb el les diferencies de tamany i la perspectiva.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
ELS LLENGUATGES VISUALS
Número I Jackson Pollock
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
El gran masturbador Salvador Dalí
Interior holandès I Joan Miró
Impress 3... Posa-hi un fons!
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
Éduard Manet.
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Composició IV Wasily Kandinsky
L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
PAU PICASSO.
Composició IV Wasily Kandinsky
GUERNICA Pablo Ruiz Picasso.
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
Déjeuner sur l’herbe Edouard Manet Pintura segles XVIII-XIX.
Sopa Campbell’s Andy Warhol
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Tableau II Piet Mondrian
Déjeuner sur l’herbe Edouard Manet Pintura segles XVIII-XIX.
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
La ratlla verda Henry Matisse.
El Planeta Terra.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
Déjeuner sur l’herbe Edouard Manet Pintura segles XVIII-XIX.
CLAUDE MONET.
STABILE-MOBILE Alexander Calder Escultura segle XX.
Tableau II Piet Mondrian
DONA II Williem de Kooning
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
Coneixement del Medi Social i Cultural
Impressionisme i postimpressionisme
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
Claude Monet.
Projecte interdisciplinari:
Interior holandès I Joan Miró
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Matemàtiques 3er E.S.O..
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Autors Obres Característiques
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
BIODIVERSITAT A L’HORT
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
Explica amb detall com ho has fet per decidir el tros que pintes.
Per la PAU, en record de RACHEL CORRIE.
d’una xerrada de l’Eduard Sala que trobareu a
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Les Avantguardes (principis segle XX)
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
LES MÀQUINES.
El realisme americà Edward Hopper N.Y
Transcripción de la presentación:

TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer

1.- Documentació Autor: Joaquim Sunyer Cronologia de l’obra: 1913-15             Títol: Tres nus en el bosc (Paisatge amb tres nus i Pastoral)             Autor: Joaquim Sunyer             Cronologia de l’obra: 1913-15        País: Catalunya Estil: Noucentisme            

2.- TEMA Paisatge mediterrani amb tres dones nues i un gos. Exaltació del paisatge català i de bellesa femenina.

3.- Descripció Tela. Tècnica de l’oli Tres noies nues en un bosc idíl·lic que pertany al paratge anomenat El clot dels frares (Sitges). Al fons, a la part superior, hi ha una casa. Unes parets de pedra seca separen els camps.            De les tres dones, una està asseguda sobre un drap blanc, de cara a l’espectador; les altres dues estan dempeus, una de cara i l’altra d’esquena a l’espectador.            En primer terme, un gos ens introdueix en el quadre.  

4.- Elements formals i compositius Forma: Tancada. Importància de la línia per a construir la figura. Pinzellada molt acurada que defineix molt bé les formes. Només els matolls de la dreta presenten unes pinzellades més ràpides i descurades. Composició: Oberta. Perpectiva: Geomètrica. Línia d’horitzó: No n’hi ha. El punt de vista és alt. Simetria: La figura de la dona asseguda divideix el quadre en dues meitats. Dona de cara/dona d’esquena. Geometria: Certa geometrització de les figures i del paisatge a la manera de Cézanne. Diagonals i línies rectes.

Llum: No hi ha una font lumínica externa; la llum sorgeix dels mateixos colors amb la utilització de tonalitats més clares (zones il·luminades) i més fosques (zones en penombra). Cromatisme: Gamma cromàtica apagada (verds, marrons, ocres) a la manera de Cézanne.

5.- Antecedents i influències posteriors. L’obra de Sunyer recull diverses tradicions, per la qual cosa presenta certes contradiccions. El nu púdic de la noia de l’esquerra és clàssic, mentre que la temàtica, encara que no tan agosarada, entronca amb la tradició renaixentista i la reinterpretació que en va fer Manet. Formalment intenta ser clàssic, amb formes plenes a la manera de Maillol, però la influència de pintors contemporanis com el Renoir de la darrera època, Cèzanne (sobretot el de Les Banyistes) i de l’aprenentage de certs elements conceptuals de les avantguardes (com ara el fauvisme i el cubisme) fa que sigui una obra molt complexa. La influència posterior s’inscriu només dintre d’un cert tipus de paisatgisme de pintors catalans, sense cap projecció ni estatal ni internacional.

Les banyistes. Cézanne.

6.- Relacions amb obres similars de l’autor Sunyer és un artista que es formà en el si dels nuclis impressionistes parisencs, sobretot amb Renoir, amb qui va establir amistat. Malgrat aquest inici, va seguir la línia de l’anomenat mediterranisme, del qual Maillol va ser el màxim representant i que, a Catalunya, s’anomenà noucentisme. Sunyer juntament amb Torres Garcia i Clarà, en va ser un dels màxims representants. El mediterranisme de Sunyer es caracteritza per una composició simplificada, unes estructures clares i la utilització de colors nítids, sobris i transparents. Altres obres seves on s’aprecia el mediterranisme de Sunyer són: Pastoral (1910-11) i Mediterrània (1910-11).

                                                                                            Mediterrània Pastoral

7.- Diferències amb altres solucions coetànies El noucentisme coincideix en temps amb les anomenades Primeres Avantguardes. En aquestes hi trobem diferents moviments com el fauvisme, el futurisme i l’expressionisme. El cubisme va ser un moviment cerebral: pretenia utòpicament representar la tridimensionalitat en un pla bidimensional. El fauvisme: creien que el color havia de ser l’element essencial de la pintura i que es podia prescindir de la llum i de la profunditat. (Henri Matisse). El futurisme: moviment d’exaltació de la modernitat enfront el passat, de les innovacions mecàniques, de la maquinària i la tècnica. Partia dels principis de la simultaneïtat del cubisme però els aplicava al moviment. Per això també se l’anomena Cubisme dinàmic. (Balla, Boccioni, Carrà) L’expressionisme: Estètica basada en la espontaneïtat i l’emoció enfront de la racionalitat de les formes. Hi haurà diferents grups: “El Pont”, “El genet blau” i “la Nova objectivitat”.

8.- Significat i funció Significat: Es tracta de la reivindicació de la tradició mediterrània de Catalunya per oposició a tradicions més nòrdiques. En certa manera constitueix un intent de refermar un art propi català fonamentat en l’esperit clàssic, tant del paisatge com de la temàtica, a través d’una escena bucòlica. Funció: Estètica. Pensat per ser exposat al Saló de París del 1914; l’esclat de la Primera Guerra Mundial va impedir d’inaugurar-lo.            

9.- Context històric i artístic Fotocòpia Primeres avantguardes A Catalunya, en aquesta època, es viu un moment de gran eufòria en què el catalanisme polític comença a veure que certes demandes són satisfetes: la creació de la Mancomunitat de Catalunya, per exemple. També s’intentava definir quina era la Catalunya que es volia: això va crear un moviment, el noucentisme, dirigit per Eugeni d’Ors, que s’infiltraria en tots els camps de la cultura, amb una mirada cap al classicisme de tradició mediterrània més que no pas nòrdica. És lògic, doncs, que en aquest projecte de reivindicació de l’època clàssica s’iniciés el projecte de traducció dels clàssics grecollatins que va endegar la Fundació Bernat Metge.