Una presentació per als alumnes de Valencià mitjà de l’FPA de

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
Advertisements

Quan anàvem a l’estraperlo
SANT DANIEL.
a. Prenc un antibiòtic i me’n vaig a dormir
EL VERB Concepte Persona i nombre El temps Formes no personals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
SINTAXI: L’oració simple
Les entrevistes: Segona part
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Normes per escriure-les
Ortografia. Les vocals o/u àtones
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Noms: Franco i Julio Grup i nivell: 5è B Escola: CEIP Anselm Clavé
15 de l’any B Regina “El viatge” d’Eleni Karaindrou ens evoca la vida missionera, sempre en camí.
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
SINTAXI: L’oració simple
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
TEMA 5 DEPARTAMENT DE LLENGUA Y VALENCIÀ (Valencià)
3a PART Els nens i nenes de P- 4
TIPOLOGIA TEXTUAL ELS TEXTOS INSTRUCTIUS.
Present and past simple
CLAUDE MONET Obres clàssiques de pintura acompanyades
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
LES CATEGORIES GRAMATICALS
El cervell s’adapta a Internet
Taller de flotació 1.
La família de les tortugues
Al bartolo En l’escola d’estiu de la uji, vam anar al Bartolo.Caminar es va fer m o l t l l a r g . . .
Lingua e cultura catalana Unitat 2: ciutats i gent
éssers vius o de les coses.
VALORS I VITUTS PER CRÉIXER COM A PERSONA
Morfologia Verbal.
La veu passiva Tema de present.
LA NUTRICIÓ EN LES PLANTES
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
COMBINACIÓ DE PRONOMS FEBLES
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
Carta d’un infant als seus pares.
Classificació de les oracions
Objectiu Educatiu Trienni
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
1 La identificació com a usuari periodista es realitza la primera vegada introduint en el camp Usuario, la lletra E seguida dels vuit dígits del DNI.
TECNOLOGIA.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Descobreix com funciona Idees!
IV Concurs Bíblic Informàtic
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Cant espiritual Joan Maragall.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
PRONOMS FEBLES Els pronoms febles o àtons són uns elements que equivalen a un nom o a un sintagma nominal i que es pronuncien formant una unitat prosòdica.
US PRESENTEM EL CONTE DE LES SET CABRETES I EL LLOP.
Noms: Gemma-Raquel Grup i nivell: 5è A Escola: CEIP Anselm Clavé
Llengua catalana i literatura
Coral de les 10 verges que esperen el retorn de Jesús. Bach
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
ORACIONS SUBORDINADES ADJECTIVES
La vulneració dels drets socials
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
US PRESENTEM EL CONTE DE LES SET CABRETES I EL LLOP.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Anem al Cap de Creus... I això ¿on para?.
Transcripción de la presentación:

Una presentació per als alumnes de Valencià mitjà de l’FPA de MORFOLOGIA VERBAL Una presentació per als alumnes de Valencià mitjà de l’FPA de Dénia

PRESENT DE SUBJUNTIU Cal tindre en compte que: Té un caràcter d’irregularitat , amb el qual expressem desig , probabilitat , etc. En general, les formes del subjuntiu en necessiten d’una altra en indicatiu com a referent . Ex. No crec que bega més. El valencià fa un ús més restrictiu del subjuntiu que el castellà. Així, es pot usar el futur on, en castellà, s’usa sempre el present del subjuntiu. Ex. Quan vindràs ja en parlarem. Cal tindre en compte que: Als verbs velaritzats en què la 1a pers. sing . del present d’indicatiu té una –c o –sc final, els correspon els grups g/gu ; q/qu en el present de subjuntiu. Ex. bec: bega, begues, bega, etc; nasc: nasca, nasques, nasca, nasquem, etc. En valencià, per a les prohibicions de caràcter general , cal usar el subjuntiu : No fumeu, No mengeu; tindre en compte, ja que en castellà se sol usar l’infinitiu ( No fumar, No comer )

VERBS IRREGULARS (FORMES PERSONALS) Verbs velaritzats: Terminació –ndre, -ldre Atendre (atenga, atengues, atenga, etc.) Prendre (prenga, prengues, prenga, etc.) Moldre (molga, molgues molga, etc.) Terminació –ure Beure (bega, begues, bega, etc.) Creure (crega, cregues, crega, etc.) Viure (visca, visques, visca, etc.) Terminació –er, éixer - Conèixer (conega, conegues, conega, etc.) - Córrer (córrega, córregues, córrega, etc.) - Créixer (cresca, cresques, cresca, etc.)

- Verbs palatalitzats (FORMES PERSONALS): Anar (vaja, vages, vaja, etc.) Veure (veja, veges, veja, etc.) Altres verbs irregulars: Cabre (càpia, càpies, càpia, etc.) Dir (diga, digues, diga, etc.) Dur (duga, dugues, duga, etc.) Eixir (isca, ixques, ixca, etc.) Obrir (òbriga, òbrigues, òbriga, etc.) Poder (puga, pugues, puga, puguem, pugueu , etc.) Saber (sàpia, sàpies, sàpia, etc.) Tindre (tinga, tingues, tinga, etc.) Vindre (vinga, vingues, vinga, etc.) ...

L’IMPERATIU (FORMES PERSONALS) En molts verbs de la 2ª conjugació i dels verbs irregulars es produïxen vacil·lacions en les formes del plural. PRESENT D’INDICATIU IMPERATIU PRESENT DE SUBJUNTIU prenc prens pren prenem preneu prenen _________ prenga prenguem preneu (no prengau) prenguen prengues prengueu

ORACIONS AFIRMATIVES: IMPERATIU Cal tindre en compte que: ORACIONS AFIRMATIVES: IMPERATIU ORACIONS NEGATIVES : PRESENT DE SUBJUNTIU . Beveu aigua de la font No begueu aigua de la font En els verbs velars, la 5a PERSONA NO PRESENTA CONSONANT VELAR (només en pocs casos, quan la 2a pers. té la consonant velar, la 5a pers. també la té. Exemple: estigues , estiga, estiguem, estigueu , estiguen. Les formes acabades en –am (1a pers. del plural) i en –au (2a pers. del plural) NO SÓN NORMATIVES ni en imperatiu ni en subjuntiu : confoneu ( i no *confongau ); confonguem (i no *confongam )   La forma té (sinònima de tin ) únicament s’usa sense pronoms febles , en els casos en què oferim alguna cosa a algú: Ex. Té el llibre que m’havies demanat . La forma vejam (verb veure ) s’utilitza en les expressions de dubte , curiositat o temor . La forma dis (verb dir) s’utilitza en contextos pronominals : Ex. Dis-li que isca!

VERBS IRREGULARS - Verbs velaritzats: Terminació –ndre, -ldre Atendre (atén, atenga, atenguem, ateneu, atenguen.) Prendre (pren, prenga, prenguem, preneu, prenguen.) Moldre (mol, molga, molguem, moleu, molguen.) Terminació –ure Beure (beu, bega, beguem, beveu, beguen.) Creure (creu, crega, creguem, creieu (creeu), creguen.) Viure (viu, visca, visquem, viviu, visquen.) Terminació –er, éixer Conéixer (coneix, conega, coneguem, coneixeu, coneguen.) Córrer (corre, córrega, correguem, correu, córreguen.) Créixer (creix, cresca, cresquem, creixeu, cresquen.)

Verbs palatalitzats: Anar (ves, vaja, anem, aneu, vagen.) Veure (veges,veja, vegem, vegeu, vegen.) Altres verbs irregulars: Cabre (cap, càpia, capiem, capieu, capien o càpigues, càpiga, capiguem, capigueu, càpiguen.) Dir (digues (dis-me...), diga, diguem, digueu, diguen.) Dur (dus (duus), duga, dugem, dueu, duguen.) Eixir (ix, isca, isquem o eixim, eixiu, isquen.) Obrir (obri, òbriga, obrim, obriu, òbriguen.) Poder (pugues, puga, puguem, pugueu, puguen.) Saber (sàpies, sàpia, sapiem, sapieu, sapien o sàpigues, etc.) Tindre (tin o té o tingues, tinga,tinguem, teniu o tingueu, tinguen.) Vindre (vine, vinga,vinguem, veniu, vinguen.)