Tempestat de flama ANTOLOGIA POÈTICA, Bartomeu rosselló-PÒRCEL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Advertisements

"No pot escollir príncep qui vessa sang“ (La pell del Brau 1960)
ELS LLENGUATGES VISUALS
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
POESIA DE TRADICIÓ SIMBOLISTA
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Sara Tous Belmonte Jornada I+D MESIO UPC-UB 11 de Maig del 2016
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
NAIXEMENT DE LA LITERATURA FRANCESA I ELEMENTS CULTURALS MEDIEVALS
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
El comentari de text.
Giacomo Leopardi, l’Infinito.
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
i el que no es pot avaluar
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
Literatura francesa segle XVII
L' ASSAIG DEPARTAMENT DE LLENGUA I VALENCIÀ –Tema III 1 1
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
El Barroco y la literatura
PREINSCRIPCIÓ DE QUART.
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
Les Avantguardes.
El Modernisme ( ) Moviment que es proposa crear una cultura catalana nacional i moderna Diversitat de tendències Reacció contra l’esperit conservador.
RENAIXENÇA ROMANTICISME Moviment cultural de redreçament i recobrament
Literatura 2n de Batxillerat
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Panoràmica sociolingüística dels segles XVI, XVII i XVIII
Experimentam amb la ciència
Literatura catalana medieval. Prosa
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
AUSIÀS MARCH ( ).
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
2. El naixement de la filosofia occidental
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Els filòsofs presocràtics
L´assaig de postguerra
BATXILLERAT ARTS ESCÈNIQUES
Criatures Virtuals Emocionals i Ensinistrables per un MMOG
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Objectiu Educatiu Trienni
Gèneres Musicals.
EL LLENGUATGE LITERARI
2. El materialisme històric de Marx
L’Aparell Circulatori
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
Treball de Recerca de Batxillerat
Generació d’energia elèctrica
Jornada de Portes Obertes 2018
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Jornada de Portes Obertes Diumenge 24 de març, Canet de Mar
EXPERIÈNCIES EN UNA ASSIGNATURA OPTATIVA NO CONVENCIONAL: INTRODUCCIÓ ALS NOUS MATERIALS A L’ARQUITECTURA I Congrés UPC Sostenible i 13 de Juliol.
Les Avantguardes (principis segle XX)
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
El Modernisme Tradició I Modernitat a L’arquitectura Del Canvi De Segle Projecte Escolar Comènius 1
VICTOR CATALÀ.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ART MODERN.
La lírica.
Transcripción de la presentación:

Tempestat de flama ANTOLOGIA POÈTICA, Bartomeu rosselló-PÒRCEL Obra poètica LITERATURA CATALANA 2n batxillerat Unitat 3

1. CONTEXTUALITZACIÓ 1.1. TRADICIÓ I INFLUÈNCIES LITERÀRIES Representant de la Generació del 36 (o Generació de la guerra, Generació sacrificada) Adscrit a la tendència culturalista. Entén la poesia com a una experiència intel·lectual i el poema, com un acurat treball lingüístic, un artifici la perfecció artística del qual arrela en l’elaboració artística. arbitrarisme orsià (noucentisme)

1. CONTEXTUALITZACIÓ 1.1. TRADICIÓ I INFLUÈNCIES LITERÀRIES L’obra poètica de Rosselló-Pòrcel beu de les següents fonts literàries: SIMBOLISME (europeu) POSTSIMBOLISME (català, 1923-1939 CULTURALISME Art evocatiu, suggerent -Simbolisme humà: emotivitat i reflexió jo líric -Simbolisme transcencent: al·legoria de l’Absolut - Autors: Poe, Baudelaire, Verlaine, Mallarmé, Rimbaud -Influència dels plantejaments arbitraristes del noucentisme. - Acurada elaboració retòrica i formal. -Autors: Carles Riba Poesia com a font de coneixement i una experiència de cultura. Hermètica, amb tendència a l’abstracció, de contingut metafísic. Autors: Paul Valéry

1. CONTEXTUALITZACIÓ 1.1. TRADICIÓ I INFLUÈNCIES LITERÀRIES L’obra poètica de Rosselló-Pòrcel beu de les següents fonts literàries: AVANTGUARDES TRADICIÓ BARROCA ALTRES Provocació, ruptura, transgressió... Atac a l’estètica racionalista i burgesa. J.V. Foix uneix la voluntat de trencament amb la tradició culturalista. Recreació dels tòpics barrocs: Góngora Exercici intertextual: Francesc Vicenç Garcia. Depuració literària de la poesia tradicional i popular / Neopopularisme Motius de l’Escola Mallorquina: Alomar, Alcover, Sants Oliver, Acostament als poetes de la Generació del 27: Guillén

1. CONTEXTUALITZACIÓ LLIBRES DE POESIA Nou poemes (1933) 1.2. PRODUCCIÓ LITERÀRIA LLIBRES DE POESIA Nou poemes (1933) Quadern de sonets (1934) Imitació al foc (1938)

2. ANÀLISI TEMÀTICA I ESTRUCTURAL Inicis literaris emmarcats en la tradició literària illenca Escola Mallorquina. Recerca d’una veu literària pròpia procés de depuració formal, d’essencialització. Reiteració dels tòpics clàssics: tempus fugit, locus amoenus, ubi sunt, vita rerum... Interessos temàtics de Rosselló-Pòrcel: la comprensió intel·lectual del món i la necessitat de l’art, relació entre coneixement, art i llenguatge, relació entre poesia i existència... Citacions que construeixen un espai de intertextualitat (els epígrafs): la tradició catalana medieval i barroca, avantguardes, poesia intel·lectualitzada...

2. ANÀLISI TEMÀTICA I ESTRUCTURAL Concep la creació artística com el resultat d’una tensió entre dos mons antagònics: el món exterior i sensorial i la seva interiorització. La violència entre elements oposats és un dels procediments més utilitzats pel poeta. Aquest xoc provoca dolor un estat més elevat de consciència. El poeta potencia la mirada com a forma de percepció de la natura per tal de transcendir-la en la seva interpretació simbòlica. Objectiu recerca de la paraula veritable o pura. Supera la seva funció referencial i accedeix a una dimensió simbòlica.

2. ANÀLISI TEMÀTICA I ESTRUCTURAL Imaginari relacionat amb el foc, la llum, l’aigua, l’aire, la terra pes de la filosofia presocràtica. El poeta esdevindrà poeta-àngel, poeta-ocell, poeta-arbre o poeta- vident elevació espiritual i emotiva relacionada amb la poesia pura. Poeta i paisatge esdevenen una unitat indissociable. En darrer terme en“el domini fosc”, la mort, la tensió vital es resol en la perdurabilitat de la poesia.

3. ASPECTES FORMALS El lèxic popular experimenta un procés d’intensificació. Joc d’aprofundiment simbòlic dels mots. Gust per l’encavallament, potenciant la musicalitat. Predomini de l’art menor (hexasíl·labs, heptasíl·labs, octosíl·labs) poesia popular / també decasíl·labs El sonet és l’estructura predominant, també madrigals i romanços. Varietat en la rima: combinació rima consonant i assonant, vers blanc. Gust per la imatgeria substantius que comuniquen un món essencial.

3. ASPECTES FORMALS Ús de l’adjectiu, mai sobrer ni preciosista remet a l’àmbit de les qualitats anímiques i ètiques. Aprofitament de figures retòriques de regust simbolista: sinestèsia, axímoron, antítesi. La poesia de Rosselló-Pòrcel demostra, des del punt de vista lingüístic, que forma i contingut s’alimenten mútuament.