1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
El pensament d’Aristòtil.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
3.4 El problema del coneixement
Éssers vius i éssers inerts
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
DE LA DURADA AL RITME.
Impressions sensibles
Virus i bacteris.
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
Què existeix i què no existeix.
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 91 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Antropologia Què és l’ésser humà?: Crítica a l’antropologia orficopitagòrica Cos i ànima no són dues substàncies distintes (dualisme) sinó dos elements inseparables d’una única substancia: l’ésser humà. Per tant: No és una unió accidental sinó substancial, on: Negació de la immortalitat de l’ànima Què és l’ànima? Ésser humà Cos Matèria Potència Ànima Forma Acte “L’ànima és acte d’un cos que en potència té vida, és a dir, d’un cos organitzat”

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 92 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Tipus d’ànima Tots els éssers vius tenen ànima però no tenen el mateix tipus de vida (les mateixes capacitats i funcions) Hi ha tres tipus d’éssers segons el grau de perfecció de la seva ànima: Vegetativa (nutrició, creixement i reproducció) Sensitiva (apetències, desitjos, percepcions sensibles i moviment local) Intel·lectiva o racional (Enteniment: pensar, entendre: racionalitat) (Voluntat: com s’ha d’actuar a partir de l’hàbit)

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 92 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Teoria del coneixement: teoria de l’abstracció Negació del coneixement com a reminiscència (ja que l’ànima és mortal) L’ésser humà com a unitat d’operacions: pot conèixer mitjançant l’ànima i el cos El punt de partida de tot coneixement és l’experiència (empirisme): Ara, el coneixement més alt (ciència o episteme) només s’assoleix de forma gradual: Coneixement humà Coneixement sensible Cos ànima sensitiva Coneixement intel·lectual ànima racional “No hi ha res en l’enteniment que abans no hagués estat en els sentits”

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 93 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Graus del coneixement Percepció Comú als animals i els humans Rebre les qualitats sensibles dels objectes mitjançant la informació dels sentits (permet conèixer les coses concretes) Record Comú als humans i els animals superiors Conservar i reproduir sensacions en absència de l’objecte original (permet l’aprenentatge) Experiència Preveure el que succeirà a partir de la repetició de determinades seqüències causals (integra els graus de coneixement anteriors) Tècnica Només la posseeixen algunes persones Saber fer determinades coses a partir de principis i normes (s'aprèn i es pot ensenyar) Ciència Coneixement universal (no es predica d’un individu sinó de tots els d’una mateixa classe) i necessari (és així i no pot ser d’una altra manera) (a partir de conèixer les quatre causes)

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 93 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Coneixement intel·lectual: l’abstracció L’ésser humà es distingeix de la resta dels animals per la seva capacitat de raonar però raona a partir de fer ús dels conceptes (que són la base de tot coneixement científic): Com es forma un concepte? Rebuig de l'innatisme platònic No hi ha conceptes innats deslliurats de l’experiència. Els conceptes els ha produït el nostre Enteniment però no són arbitraris: els ha elaborat a partir de les imatges sensibles que reté la nostra ment El procés que ho fa possible rep el nom de “Abstracció” Realisme gnoseològic El concepte és universal i necessari però només és a la ment humana, en quan que intel·ligible, encara que és un reflex de l’estructura i la natura de les coses (essència) FS M1 M2 FA S1 S2 Abs.

1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement Pàg. 93 1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement El procés d’abstracció És resultat de la intervenció de l’enteniment: Enteniment pacient (potència): és passiu, a través dels sentits les coses hi deixen la seva empremta: la imatge mental que sintetitza les qualitats que els diversos sentits capten dels objectes Enteniment agent (acte): a partir de les dades impreses, per formar el concepte (que és universal), prescindeix dels trets individuals i concrets (accidents) i separa (abstrau) allò que tenen en comú tots els objectes d’una mateixa classe (essència) Empremtes Objectes José Vidal González Barredo