Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Advertisements

PRESSUPOST 2017.
Diapositiva de presentació
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
Les competències i la coeducació
Programa de Transició Escola Treball
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
TEMA 13.- DESCOLONITZACIÓ I TERCER MÓN.
I transforma un llibre en un nou lector
Què és Càritas Dijous, 29 de gener de 2015.
Història dels moviments socials
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
LA GLOBALITZACIÓ I ELS DESEQUILIBRIS DE L’ECONOMIA MUNDIAL
ELS DRETS DELS INFANTS.
Com a element simbòlic comptarem amb la figura de "l‘ atrapa-somnis":
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
Presentació. Anàlisi Històric. Classificació dels Drets Humans.
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Pla de Gestió de la Diversitat de Manlleu (PGDM)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
Assignatura del GRAU EN HISTÒRIA Prof. J.M. Santacreu
Les competències i la coeducació
La teoria de les Idees de Plató
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Estat de benestar i drets socials
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
Història i Cultura de les Religions
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
INTRODUCCIÓ: LES REFORMES EN MARXA
Objectiu Educatiu Trienni
2. El materialisme històric de Marx
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
Ciències Socials, Geografia i Història
Estatut d'autonomia de Catalunya
Formació per als equips directius d’educació secundària
Constitucions espanyoles dels segles XIX i XX (1/3)
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
El currículum a l’educació primària
En aquest tema veurem els apartats següents:
Una República europea implicada en la governança global Política internacional Una República europea implicada en la governança global La República.
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
Serveis Socials Generals
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Dret i informació jurídica
Transcripción de la presentación:

Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans Tema 2 Fonamentació i objectius dels continguts dels temes d’Història Contemporània en els models curriculars actuals en la matèria de l’educació secundària obligatòria Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans

Context dels temes d’Història Contemporània en la matèria Matèria obligatòria en el segon i quart curs de l’ESO (DOCV 5562 / 24-07-2007) Continua la tasca començada per la seua homònima en educació primària. CONTINGUTS DELS CURSOS:

EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA I ELS DRETS HUMANS SEGON CURS

Les relacions interpersonals (1) El desenvolupament de la personalitat Les relacions amb els altres La família: afecte, respecte i tolerància L’atenció de les persones dependents La situació de la infància i els drets del xiquet

Les relacions interpersonals (2) Experiències: El bullying i com puc evitar l’assetjament Documents: Declaració dels Drets del Xiquet i estatuts europeus per als centres educatius democràtics sense violència

2. Participació i col·laboració (1) La cooperació per a aconseguir una societat més justa El voluntariat com a forma de solidaritat L’ajuda a les persones i col·lectius desfavorits La seguretat viària: responsabilitat de tots La implicació en els òrgans de participació i de decisió

2. Participació i col·laboració (2) Experiències: La participació en els centres educatius Documents: Objectius del Consell de la Joventut d’Espanya

3. Drets i deures de la ciutadania (1) La lluita pels drets de l’home La Declaració Universal dels Drets Humans Les organitzacions internacionals i la defensa dels drets humans La justícia internacional Els drets de les dones i la seua situació en el món actual

3. Drets i deures de la ciutadania (2) Experiències: Com han conquistat drets les dones Documents: Declaració Universal dels Drets Humans, Declaració dels Drets de l’Home i del Ciutadà i Preàmbul de l’Estatut de Roma pel qual s’estableix el Tribunal Penal Internacional

4. La democràcia i les seues institucions (1) La democràcia com a forma de govern La política al servei de la ciutadania La Constitució de 1978 i la democràcia a Espanya L’Estat autonòmic i la representació territorial Cap a una Europa unida

4. La democràcia i les seues institucions (2) Experiències: Com practiquem la democràcia Documents: Articles de la Constitució espanyola i Carta dels drets fonamentals de la Unió Europea

5. El canvi social (1) Diversitat social i cultural de les societats avançades Igualtat de drets i diversitat de les persones Prejudicis i discriminació en la societat La convivència enfront de la intolerància La influència dels mitjans de comunicació

5. El canvi social (2) Experiències: Deformació i manipulació d’una notícia Documents: Discurs de Shirin Evadí, premi Nobel de la Pau 2003

6. L’Estat i els serveis públics (1) L’Estat com a garant del bé comú Els impostos i la contribució ciutadana L’activitat humana: el seu impacte en el medi ambient La societat de consum i els drets del consumidor La protecció civil: l’actuació de la societat davant els desastres

6. L’Estat i els serveis públics (2) Experiències: El treball de les ONG Documents: La Constitució espanyola de 1978

7. Conflictes en un món desigual (1) Nord i Sud: les desigualtats en el món actual La lluita contra la pobresa i l’ajuda al desenvolupament El paper dels organismes internacionals La feminització de la pobresa Cap a una cultura de pau

7. Conflictes en un món desigual (2) Experiències: Com han contribuït les accions individuals i col·lectives a favor de la pau Documents: Carta de les Nacions Unides i Declaració sobre l’eliminació de la discriminació contra la dona

8. Globalització i interdependència (1) El procés de mundialització El desenvolupament científic i tecnològic El paper de les institucions en la defensa de la conservació de la Terra L’impacte de les accions individuals i col·lectives sobre el medi L’era de les comunicacions: una cultura de masses

8. Globalització i interdependència (2) Experiències: Els centres educatius i el seu paper en la conservació del medi ambient Documents: La Carta de la Terra Uns objectius: Els objectius del mil·lenni Unes ONG Unes pel·lícules Uns ciutadans famosos

Objectius dels continguts del segon curs (1) Valorar la llibertat com a projecte de construcció personal. Que l’alumnat descobrisca els sentiments propis i els dels altres en les relacions interpersonals. Que l’alumnat raone les motivacions de les conductes i eleccions tant pròpies com alienes. Que l’alumnat participe en la vida del centre i use el diàleg per a superar els conflictes en les relacions escolars i familiars. Que l’alumnat identifique i rebutge tota forma de discriminació i que respecte les diferències personals i mostre autonomia de criteri.

Objectius dels continguts del segon curs (2) Analitzar els principis bàsics de les declaracions internacionals dels drets humans i la seua evolució. Que l’alumnat distingisca i rebutge situacions de violació dels drets humans. Reconèixer i rebutjar les desigualtats de fet i de dret, en particular les que afecten les dones. Reconèixer els principis democràtics, les institucions fonamentals, l’organització, funcions i formes d’elecció dels òrgans de govern municipals, de la Comunitat Valenciana i de l’Estat espanyol, d’acord tot això amb la Constitució espanyola de 1978 i l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana de 1982. Valorar la importància fonamental de la participació en la vida política.

Objectius dels continguts del segon curs (1) Reconèixer les funcions que la Constitució assigna a les forces armades i als cossos de seguretat de l’Estat. Conèixer les arrels de la pobresa, els diferents tipus de conflictes a què s’enfronta el món actual i els problemes que planteja la seua solució. Conèixer els trets principals de la globalització i valorar el seu capacitat per a generar desenvolupament. Conèixer les principals causes i conseqüències dels accidents de circulació. Identificar els principals senyals i normes de circulació. Distingir i valorar els conceptes de seguretat activa i passiva en els diversos àmbits de la circulació.

EDUCACIÓ ETICOCÍVICA QUART CURS

1. Les relacions interpersonals La identitat personal Intel·ligència, emocions i sentiments Llibertat i responsabilitat La dignitat humana: importància de l’alteritat La persona com a subjecte moral

2. Els sentiments La persona com a ésser social La intel·ligència emocional El valor de la convivència El rebuig de la violència Les societats plurals

3. Les teories ètiques Ètica i moral Heteronomia i autonomia Les principals teories ètiques (I) Les teories ètiques (II) Ètiques dels fins i ètiques del deure

4. Els drets humans La llarga lluita pels drets humans Els drets cívics i polítics i la democràcia Els drets econòmics i socials Una nova generació de drets Drets humans i desenvolupament humà

5. Ètica i política: la democràcia L’autoritat i la legitimació del poder En què consisteix la democràcia? Les institucions democràtiques a Espanya L’ordenament jurídic i el poder judicial La distribució del poder en el territori

6. Els valors constitucionals La Constitució espanyola de 1978 i els seus principis fonamentals Els drets constitucionals bàsics i els valors que representen Llibertats públiques i deures ciutadans Drets econòmics i socials Garanties per als nostres drets

7. Problemes i conflictes en el món actual Desigualtat i pobresa Els problemes de l’emigració Conflictes bèl·lics en el segle XXI Dictadures i violacions dels drets humans El medi ambient en perill

8. Ciutadans d’un món global Ciutadans d’un món globalitzat L’ONU i la pau mundial Cap a una justícia internacional Objectiu: acabar amb el subdesenvolupament Un desenvolupament sostenible per a un futur millor

9. La igualtat entre homes i dones (1) La lluita pels drets de la dona De la discriminació a la igualtat d’oportunitats Violència contra la dona: tolerància zero La feminització de la pobresa i els drets de la dona El paper de la dona en la societat actual

9. La igualtat entre homes i dones (2) Els joves i les drogues Els joves i la seguretat viària Els joves i la violència Els joves i els valors Unes pel·lícules

Objectius dels continguts del quart curs (1) Conèixer els trets propis de la moralitat humana i els conceptes bàsics de l’estructura moral dels éssers humans, com ara dignitat personal, valor, norma, deure i responsabilitat moral. Conèixer i exposar de manera adequada les principals teories ètiques i distingir les diferències i similituds que hi ha entre elles. Identificar i expressar de manera fonamentada els principals conflictes morals del món actual en què es presenten d’un mode clar posicions ètiques diferents o oposades.

Objectius dels continguts del quart curs (1) Reconèixer els drets humans com a principal referència ètica i identificar l’evolució dels drets cívics, polítics, econòmics, socials i culturals. Analitzar i donar a conèixer la noció de sistema democràtic i de l’Estat social de dret com a forma d’organització política a Espanya i en el món. Conèixer i ensenyar a expressar adequadament els principals nuclis conceptuals d’alguns sistemes ètics occidentals que més han contribuït al reconeixement de les llibertats i els drets de les persones en tot el món.

Objectius dels continguts del quart curs (3) Analitzar les causes que provoquen els principals problemes de naturalesa social i política del món actual i reconèixer la falta de llibertat, seguretat i justícia com a factors determinants en l’aparició de la discriminació i la pobresa. Analitzar els conflictes més rellevants del món actual i identificar les amenaces a la llibertat i a la pau (totalitarismes, fanatismes, nacionalismes agressius i excloents, etc.). Analitzar el camí recorregut cap a la igualtat de drets de les dones i rebutjar qualsevol discriminació i violència contra elles.

OBSERVACIONS La matèria ha de contribuir a educar en democràcia els alumnes i que les alumnes i els alumnes dediquen unes hores a reflexionar sobre tot això i sobre la igualtat, el respecte a la diferència i la llibertat individual que es viuen diàriament en totes les aules d’Espanya. La matèria ha de contribuir que l’alumnat utilitze el diàleg com a mitjà adequat per a justificar les pròpies posicions ètiques i per a refutar les alienes; però també que estiga disposat a canviar de posició.