3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
P L A T Ó.
Advertisements

Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament d’Aristòtil.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
Els sofistes i Sòcrates
regit per llei: el logos
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
2. L’idealisme absolut de Hegel
3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Les escoles de l’Hel·lenisme
Intuïcions empíriques
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 70 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Influència i reelaboració de les doctrines orficopitagòriques Dues teories complementàries: Antropologia: dualisme cos - ànima (Teoria de la metempsicosi) Psicologia: tres aspectes de l’ànima (Mite del carro alat) Antropologia: la concepció dualista de l’ésser humà Què és l’ésser humà? ànima (pertany al món intel.ligible) Immaterial i immortal (afí a les Idees) (Raó i coneixement intel.lectual) Material i mortal (desitjos, passions, plaer i percepcions sensibles) cos (pertany al món sensible) Unió accidental i transitòria

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 70 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Quina és la relació entre el cos i l’ànima? Doctrina del soma (cos) – sema (presó o tomba) L’ànima, originalment, vivia al món intel.ligible: Com? (Mite del carro alat) Carro alat dirigit per un auriga (conductor) i un tir de dos cavalls un de bo (celest) i un de dolent (terrenal) Gira en cercle amb els déus dedicada a la contemplació de les Idees Mantenir-se al món intel.ligible depèn de la mida i la robustesa de les ales: La mida creix amb el coneixement de les Idees (contemplació directa) La robustesa depèn si ens hem dedicat al coneixement i hem practicat la virtut al temps que hem estat al món sensible Món de les Idees

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 70 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Reencarnació i transmigració de les ànimes L’ànima “cau” i queda atrapada en un cos: contaminació: l’arrossega cap les seves passions Cercle de reencarnacions que pot ser etern Món de les Idees Món sensible

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 70 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Purificació, virtut moral i coneixement intel.lectual Com es pot sortir d’aquest cercle? Purificació: allunyar-nos del cos (ens fa esclaus de les seves passions) Virtut: obrar bé (requereix del coneixement de les Idees) Coneixement de les Idees (dedicació tant al món sensible com en l’intel.ligible) Com es produeix el judici post-mortem? (Mite d’Er) Primer judici Si hem obrat bé (c) contemplació al MI, si no vagarem per l’Hades Segon judici Tria en la reencarnació Quin és el sentit de la vida? Llarg procés de perfeccionament moral i intel.lectual Món de les Idees Món sensible Text pàgina 72 L’ascetisme platònic Aquí significa: Menyspreu del cos, les seves necessitats i passions No concedir-lo cap satisfacció i controlar-lo rigorosament Ja que és un obstacle en aquest camí de perfeccionament Text pàgina 73 “La filosofia és una preparació per a la mort” (Plató)

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 73 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi B) La naturalesa humana: aspectes o facetes de l’ànima Objectiu: Descriure la complexitat de la naturalesa humana Menys ascètic i més comprensiu (mostrar els diferents aspectes de la personalitat) Exposició al.legòrica: Mite del carro alat Pren-ne nota! Pàgina 73 Text pàgina 74 Mite del carro alat Auriga Cavall bo Cavall dolent Aspecte Racional Irascible Concupiscible Funció Desig de coneixement Desig d’honor i fama Desitjos corporals Ubicació cap pit abdomen

3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi Pàg. 73 3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi B) La naturalesa humana: aspectes o facetes de l’ànima Principis generals L’aspecte racional ha de dirigir la vida humana Malgrat que el cos pot estar en conflicte amb la recerca de la purificació i del coneixement aquest no s’ha de reprimir sinó que s’hauran de sublimar els seus desitjos La finalitat última és aconseguir una harmonia entre els diferents aspectes sempre mantenint la jerarquia: que el que és superior (l’aspecte racional) domini i dirigeixi el que és inferior (els altres dos aspectes de l’ànima) Pren-ne nota! Pàgina 71 José Vidal González Barredo