La filosofia del Renaixement

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS LLENGUATGES VISUALS
Advertisements

segle d’or de la nostra literatura
Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
NAIXEMENT DE LA LITERATURA FRANCESA I ELEMENTS CULTURALS MEDIEVALS
UNITAT 6 ORIGEN DEL PENSAMENT MODERN: RENAIXEMENT
La filosofia del Renaixement
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
L'EDAT MODERNA.
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
EDAT MODERNA Noves terres Avanços científics i tècnics
La il·lustració i la filosofia política de Locke
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
Història dels moviments socials
1. Els orígens de la filosofia cristiana i la filosofia d’Agustí d’Hipona 1.1 Les claus per entendre el pensament cristià Pàgina 124 Temes centrals del.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
Llibre de les bèsties de Ramon Llull
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
La filosofia del Renaixement
QÜESTIÓ NÚM. 14 Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.
Panoràmica sociolingüística dels segles XVI, XVII i XVIII
Els sofistes i Sòcrates
Introducció a la filosofia moderna
Unitat 8 L’escolàstica José Vidal González Barredo.
La filosofia alemanya del segle XIX
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Unitat 2: L’Europa de l’absolutisme Monarquia absoluta i Reforma
Guillermo Martí Nomdedeu
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
2. El naixement de la filosofia occidental
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
La il·lustració i la filosofia de Kant
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
La teoria de les Idees de Plató
La filosofia medieval Unitat 4.
2. Els inicis del pensament cristià
CIUTAT: EXPRESSIÓ DE CANVIS
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
La revolució científica
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
El Renaixement Segles XV i XVI.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Unitat 4: L’època de l' imperialisme
Les Avantguardes (principis segle XX)
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

La filosofia del Renaixement Unitat 5 La filosofia del Renaixement

1. El Renaixement humanista 1.1 Les claus per entendre el Renaixement Pàgina 158 Context històric Periodització en filosofia Segles XV i XVI. Trets generals Accentuació de la decadència del poder pontifici i afirmació de les monarquies nacionals Formació dels estats moderns dotats d’un poder central i autònom de l’imperi. El cap de l’estat és el monarca en que qual s’unifica el poder en un model fortament centralitzat i burocratitzat. Desenvolupament del comerç Afavorit pel desenvolupament de noves rutes marítimes i l’establiment de noves colònies amb les quals poder comerciar. Predomini de les ciutats enfront del món rural Desenvolupament de les incipients ciutats medievals que es convertiran en centres de comerç i d’intercanvi cultural.

1. El Renaixement humanista 1.1 Les claus per entendre el Renaixement Pàgina 159 L’àmbit cultural L’edat mitjana com època de foscor i barbàrie i el retorn al món clàssic Els intel·lectuals renaixentistes, autors d’aquesta valoració, creien que s’havia de destruir el llegat medieval per adreçar la mirada cap al pensament clàssic de l’antiguitat. La concepció antropocèntrica versus la concepció teocèntrica medieval L'ésser humà és el centre de les preocupacions filosòfiques i culturals de l’època. Aquest, per sobre del seu destí sobrenatural, és l’amo de les seves accions. La crisi dels valors morals medievals i la recerca d’un estil de vida més lliure Es posa en qüestió l’autoritat de l'Església i es produeix un deslligament de les restriccions religioses. L’aparició de la figura del mecenes És un burgés, polític o comerciant, normalment de ciutat, que s’encarrega de subvencionar l’activitat artística i intel·lectual. La invenció de la impremta (1450, Gutenberg) Possibilita exponencialment la difusió dels textos i la cultura. La caiguda de Constantinoble (1453) Desplaça els savis grecs i els textos antics de nou a l’occident europeu.

1. El Renaixement humanista 1.1 Les claus per entendre el Renaixement Pàgina 159 L’àmbit filosòfic El pensament renaixentista està emmarcat per: La crisi i la crítica del pensament de l’escolàstica. L’intent de recuperar el pensament antic (Renaixement humanista). Alhora que inicia nous plantejaments en: La religió (Reforma protestant), La política i La ciència (Revolució científica) que es desenvoluparan plenament en l’edat moderna.

1. El Renaixement humanista 1.2 El renaixement humanista Pàgina 160 Introducció Té el seu bressol a Itàlia i el protagonitzen professionals de les lletres procedents del clericat i la burgesia (com Petrarca o Boccaccio). Veuen l’edat mitjana com una edat de tenebres i l’antiguitat clàssica com una edat d’or a la que s’ha de tornar. Rebutgen la cultura escolàstica de les universitats i fomenten les llengües clàssiques (grec i llatí) en l’àmbit de la filosofia, la ciència i la literatura. Quina és la seva aportació? Recuperació dels textos originals dels antics No només les obres menys conegudes de Plató o Aristòtil sinó també les d’altres autors i corrents menys conegudes com les de l'hel·lenisme o la ciència alexandrina que havien estat oblidades o censurades. Traduccions més fidels dels textos Que ara són directes de l’original i corregeixen les errades acumulades en els processos de còpia dels manuscrits. El seu ideal de saber és el de l’erudit i l’artista (no el del científic).

1. El Renaixement humanista 1.2 El renaixement humanista Pàgina 160 Trets característics Desig d’acumular dades i de conèixer Recopilen fets i saber, les dades recollides en els nous descobriments geogràfics i els viatges. La traducció i l’edició de l’obra clàssica serà d’utilitat més endavant per als diversos protagonistes de la revolució científica. La veritat està en els clàssics És una època poc crítica amb l'antiguitat clàssica: se’n fa una lectura descontextualitzada i interessada. Es demana als antics que proporcionin fets i aquests tenen el mateix valor que allò que puguem observar a la naturalesa. Reacció contra l’intel·lectualisme aristotèlic – escolàstic Encara que continua sent l’ensenyament oficial a les universitats es va a buscar a l’antiguitat els elements per a corregir o contradir Aristòtil. La síntesi tomista va ser el seu gran enemic i la seva tasca principal la seva destrucció que deixarà un buit que donarà pas a un nou model d’interpretació de la naturalesa: el màgiconaturalisme. Representants en la filosofia Nicolau de Cusa (1401-1464), Marsilio Ficino (1433-1499) i Pietro Pomponazzi (1462-1525)

1. El Renaixement humanista 1.3 La recuperació de l’escepticisme Pàgina 162 Resultat del renaixement humanista i la recuperació dels textos antics a través de Ciceró i Sext empíric. Quina és la seva importància?: Crítica de la raó dogmàtica. Constatació dels límits del coneixement humà. Representats a Franca: Michel de Montaigne (1533-1592) i Pierre Charron (1463-1603); a Itàlia: Pico della Miràndola (1463-1494). 1.4 La reforma protestant Pàgina 163 Teòlegs crítics amb la conducta del Papa, la riquesa de l’Església i el poder eclesiàstic. Quina són les seves propostes?: Retorn als orígens del cristianisme (influència de l’agustinisme). Lectura personal i no dogmàtica de la bíblia. L’individu sol davant Déu sense intermediaris. Són més tolerants amb la nova ciència. Representats: Erasme de Rotterdam (1466-1536) (pare ideològic), l’alemany Martí Luter (1483-1546) i el suís Joan Calví (1509-1564). Conseqüències: s'accentua la fragmentació de la unitat religiosa europea i apareixen diverses confessions cristianes enfrontades.

2. El problema de la política: realisme i utopia 2 2. El problema de la política: realisme i utopia 2.1 maquiavel (1467-1527) i el Realisme polític Pàgina 166 Amb la seva obra “El príncep” (1513) neix el pensament polític modern. Descriu la conducta efectiva dels reis i prínceps renaixentistes. Ofereix un conjunt de màximes de com ha de governar un príncep, la més famosa és “El fi justifica els mitjans” que significa que s’ha d’actuar fent càlculs polítics aliens i independents de la moral en defensa d’una pretesa “raó d’estat”. 2.2 Les utopies del renaixement Pàgina 168 Inspirades en la “República” de Plató. Proposen el model d’una societat ideal (utopia) on la condició humana sigui de justícia, igualtat (sense cap tipus de discriminacions) i felicitat. Suposen una crítica de la societat llavors existent. Representats: Christine de Pisan (1365-1431): La ciutat de les Dames (1431). Thomas Moro (1477-1535): Utopia (1516). Tomasso Campanella (1568-1639): La ciutat del sol (1602). Francis Bacon (1561-1626): Nova Atlàntida (1626). José Vidal González Barredo