IMPACTE DE L’ASCENS DEL NÀSTIC A 1a. DIVISIÓ Ana Andreu Helena Bech Toni Gimeno Queralt Lluch Grup 10
APROXIMACIÓ AL TREBALL Per què? Proximitat dels membres a aquest equip Importància del futbol en la societat actual Situació semblants d’equips catalans On volem arribar? Surt a compte pujar a 1ª divisió? Quins beneficis té per la ciutat?
QUÈ US EXPLICAREM? Història del Nàstic Introducció del impacte de l’ascens a 1ª Impacte de l’ascens pel Nàstic futbol Impacte econòmic Impacte esportiu Impacte social Marca Nàstic Publicitat Impacte de l’ascens per la ciutat de Tarragona Impacte econòmic en els principals sectors Conclusions provisionals
1. HISTÒRIA 2006 Ascens 1ª Divisió 1886 1917 1947 1950 1972 2002 Fundació: Cafè del Centre 1 de Març de 1886 Primera vegada: Nàstic a 1ª DIVISIÓ Inauguració “Nou Estadi” Ascens 1ª Divisió Descens a la 2ª divisió Canvi de societat: Societat Anònima Esportiva (S.A.D.) Creació secció futbol William Tarin
2. INTRODUCCIÓ DEL IMPACTE DE L’ASCENS DEL NÀSTIC 1. INICIATIVES SOCIALS - “Marea Grana” - Mascota “Nasticus” - Llibre Guinness Bufanda més llarga del món: 58km 2. CONSEQÜÈNCIES SOCIALS - Reconeixement Creu de Sant Jordi: distinció de la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de «distingir les persones naturals o jurídiques o entitats que, pels seus mèrits, hagin prestat serveis destacats a Catalunya en la defensa de la seva identitat o, més generalment, en el pla cívic i cultural» - Ofrena Sant Magí
INTRODUCCIÓ DEL IMPACTE DE L’ASCENS DEL NÀSTIC 3. IMPACTE EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ - Ampliació d’oferta esportiva tan en televisió com en premsa - Programa radiofònic “Força Nàstic” diari - Sortejos d’entrades i productes 4. MILLORA DE INFRAESTRUCTURES - Ampliar llotja – bar VIP - Torns de control d’accès i seguretat de l’estadi - Modernització vestuaris - Sala de premsa - Ampliació graderia preferent 3.000 localitats més - Projecte Nou Estadi
3. IMPACTE DE L’ASCENS PEL NÀSTIC FUTBOL Impacte econòmic Impacte esportiu Impacte social
IMPACTE ECONÒMIC 2ºB 2ºA 1º 2ºA Memòria 2003-2004 Memòria 2005-2006 2006-2007 1º Memòria 2007-2008 2ºA
DESPESES DESPESES (DEURE) 03-04 (2ºB) 05-06 (2ºA) 06-07 (1º) 1. APROVISIONAMENTS 97.348,28 38.628,32 246.174,24 113.521,28 2. DESPESES DE PERSONAL 1.442.936,15 3.464.357,11 10.729.851,40 5.881.578 5. ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ 624.326,61 1.606.602,21 6.105.970,78 3.300.094,53 6. DESPESES FINANCERES I SIMILARS - 9.897,40 69.681,19 23.963,67 13. DESPESES EXTRAORDINÀRIES 3.078,49 209.238,56 113.909,58 70.411,04
INGRESSOS INGRESSOS (HAVER) 03-04 (2ºB) 05-06 (2ºA) 06-07 (1º) 1. IMPORT NET XIFRA NEGOCIS 1.613.155,19 4.146.047,16 15.647.370,11 5.151.130,53 3. ALTRES INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 385.235,97 139.902,46 456.386,24 3.808.408,83 11. BENEFICIS PROCEDENTS TRASP. JUG - 65.122,40 169.311,48 1.514.071 12. INGRESSOS EXTRAORDINARIS 19.788,28 2.969.482,19 2.520.969,78 111.346,53
2ºB 2003-2004 2ºA 2005-2006 1º 2006-2007 2007-2008 TOTAL DESPESES 2.210.790 7.351.107 18.836.115 10.877.228 TOTAL INGRESSOS 2.018.502 7.320.571 18.810.119 10.844.640
RESULTAT EXERCICI GENERAL 2ºB 2003-2004 2ºA 2005-2006 1º 2006-2007 2007-2008 Nàstic Futbol (30.535,11) (25.996,27) (32.588,42) Futbol base (17.094,5) (17.197,07) (51.084,74) Tenda Nàstic 110.987,02 234.602,84 879,42 RESULTAT EXERCICI GENERAL (193.881,64) 63.357,41 191.409,5 (82.793,74)
Impacte econòmic: ANÀLISI DE L’ASCENS 06-07 DESPESES INGRESSOS
DESPESES Despeses + destacables Jugadors/Tècnics/Empleats El TOTAL de DESPESES es TRIPLICA. 7 milions 18 milions. Aprovisionaments de material esportiu Despeses personal: 3.464.457,11 € 10.729.851,4 € Altres despeses d’explotació: Despesa adquisició jugadors 5 Despeses financeres: interessos préstecs bancaris 8 Despeses + destacables Jugadors/Tècnics/Empleats Desplaçaments * Despeses arbitratges
INGRESSOS Ingressos + destacats: El TOTAL de INGRESSOS quasi mateixa proporció que les despeses. Ingressos + destacats: Ingressos per abonats i socis (mitjana per soci= 250€) Ingressos per retransmissió (drets de TV): x 8 Ingressos publicitat: ajuntament samarreta TGN Tanques del camp Panells publicitaris
IMPACTE ESPORTIU
PRESSUPOSTOS EQUIPS 1ºDIVISIÓ TEMP. 06-07 Milions d’€
IMPACTE SOCIAL Jugador número 12 Nàstic i Tarragona
JUGADOR NÚMERO 12 Afició jugador numero 12 Marea grana Desplaçaments massius per donar suport Socis quasi un 50% de 8.100 a 12.000 Penyes fins a 34 penyes Fan créixer el sentiment pel Nàstic Promouen la fidelitat i la il·lusió
NÀSTIC i TARRAGONA Ambaixador més important que té la ciutat - projecció S’associa el Nàstic amb Tarragona i creix el sentiment identitari “El Nàstic és de primera i Tarragona és de primera”
LA MARCA
MARCA NÀSTIC Objectiu Solucionar els problemes amb els proveïdors de roba esportiva Model de marca pròpia Funcionament Paral·lelisme amb Athlètic Club Distribució i marxandatge Dues botigues pròpies Centres col·laboradors
MARCA NÀSTIC Impacte de l’ascens: Augment en la facturació des de 636.000 € fins a 1’5 milió d’€ Augment de les vendes en un 280% respecte el 2005 Expansió de la gamma de productes fins a 200
▲Ingressos > ▲Despeses Major Benefici MARCA NÀSTIC Impacte en la comptabilitat de la Botiga del Nàstic: Temporada 2005-06 Temporada 2006-07 Diferencia Ascens DESPESES 465565 728549 262984 Apovisionaments 378122 607511 229389 Despeses de personal 15149 52418 37269 Altres despeses explotació 36792 68619 31827 Despeses extraordinàries 35501 0,12 -35500,88 INGRESSOS 576552 983152 406600 Import net xifra negocis 564413 909650 345237 Altres ingressos d'explotació 53500 Ingressos extraordinaris 12139 2,05 -12136,95 RESULTAT EXERCICI (+) 110987 234603 123616 ▲Ingressos > ▲Despeses Major Benefici
INVERSIÓ PUBLICITÀRIA
INVERSIÓ PUBLICITÀRIA Mitjans seleccionats: TV: cadenes estatals, autonòmiques i locals Premsa: estatal, autonòmica, local i esportiva Ràdio: emissores estatals, autonòmiques i locals Valoració del impacte (segons duració o espai): TV: 20” Ràdio: 20” Premsa: ¼ pàgina
Càlcul costos en televisió / Preu unitari per emissió espot Cadenes Estatals Cadenes Autonòmiques Cadenes Locals TV1 TV3 Canal Català La Sexta ETB2 Canal Reus TELE 5 Canal Sur Tele Bilbao A3 TVG Tele Donosti Cuatro Canal 9 Localia TV Cantabria Canal + Telemadrid BCN TV Total absolut: 6.040€ Total relatiu: 403,5€ Total relatiu: 149,05€ MODEL DE CÀLCUL Càlcul costos en premsa - preu unitari per 1/4 de pàgina Diaris estatals Diaris autonòmics Diaris locals ABC La Vanguardia Diai de Tarragona El Mundo El Periodico El Punt El País L'Avui Diario de Navarra La Razón El correo español del PV Diario de Sevilla Heraldo de Aragón Diario Mediterraneo Diaris esportius Levante Faro de Vigo AS El Norte de Castilla Mundo Deportivo La voz de Galicia Marca Sur Sport La verdad Total absolut: 34.542€ Total relatiu: 7.437€ Total relatiu: 1.470,2€ Càlcul costos en ràdio / Preu unitari per emissió espot Cadenes Estatals Cadenes Autonòmiques Cadenes Locals TV1 TV3 Canal Català La Sexta ETB2 Canal Reus TELE 5 Canal Sur Tele Bilbao A3 TVG Tele Donosti Cuatro Canal 9 Localia TV Cantabria Canal + Telemadrid BCN TV Total absolut: 6.040€ Total relatiu: 403,5€ Total relatiu: 149,05€
Cost global baixa un 45% de mitjana Cost global puja un 30% de mitjana MITJÀ DE COMUNICACIÓ ÀMBIT/ COBERTURA TV PRIME TIME TV MIGDIA PREMSA RÀDIO NIT RÀDIO MIGDIA Estatal Generalista+Esportiva 157.170 € Cost global baixa un 45% de mitjana 69.084 € 12.080€ Cost global puja un 30% de mitjana Autonòmic Catalunya 30.300€ 12.650€ 528 € Resta 11.766 € 2.224€ 279 € LocaL Tarragona 1.425€ 1.844 € 76,00 € 587 € 1.096,34 € 222,00 € SUBTOTALS UNITARIS 201.248 € 110.686,00 € 86.898,34 € 13.185,00 € 17.140,5 € SUBTOTALS 38 JORNADES 11.853.492€ 3.302.136,9 € 1.152.369 € TOTAL TEMPORADA 16.307.998 € COMPENSACIÓ (+10%) 1.630.800 € Inversió total temporada 06-07= 16.307.998 €+1.630.800 €= 17.938.798€ 70% de la inversió en publicitat destinada a la TV L’àmbit estatal acapara la major part de la inversió en tots els mitjans
4. IMPACTE DE L’ASCENS PER A LA CIUTAT DE TARRAGONA
IMPACTE ECONÒMIC SECTOR HOTELER SECTOR RESTAURACIÓ SECTOR COMERÇ I SERVEIS
DADES DE PARTIDA Núm. espectadors durant temporada 10.900 Equips, cos tècnic i directius 570 Periodistes (mitja de 16 periodistes forans) 304 Arbitres (5 per partit) 95 PERNOCTACIONS El 10% dels espectadors 1090 El 50% dels periodistes forans 152 Totalitat equips, cos tècnic i directius 570 Totalitat dels arbitres 95
SECTOR HOTELER Preu mitjà hotel per espectadors, àrbitres i periodistes 150 € Preu mitjà especial hotel per jugadors i cos tècnic 300€ Total pernoctacions 1907 Ingressos totals sector hoteler 371.550 € GRUP Nº. DE PERSONES DESPESA/ PERSONA TOTAL DESPESA Aficionats 1090 150 € 163.500 € Equips 570 300 € 171.000 € Periodistes 152 150 € 22.800 € Arbitres 95 14.250 € TOTAL 1907 371.550 €
SECTOR RESTAURACIÓ 90% dels espectadors no pernocta 9810 àpats GRUP Nº. DE PERSONES DESPESA/ PERSONA TOTAL DESPESA Aficionats 9810 20 196.200 € Periodistes 152 3.040 € TOTAL 9962 199.240 € 90% dels espectadors no pernocta 9810 àpats 50% dels periodistes arriben mateix dia 152 àpats Preu mitjà àpats 20 € Total ingressos sector restauració 199.240 €
SECTOR COMERÇ I SERVEIS Diferents circumstàncies: 5 dels 19 partits en dissabte 2867 aficionats Comerç 10€ / persona Bars 12 € / persona Altres 10€ / persona La resta de Partits en diumenge 8033 aficionats Total ingressos sector comerç i serveis 268.470 €
INGRESSOS DE TOTS ELS SECTORS TARRAGONINS EN UNA TEMPORADA Nº. DE PERSONES DESPESA/PERSONA TOTAL INGRESSOS Hotels 1907 195 € 371.550 € Restaurants 9962 20 € 199.240 € Comerços 2867 10 € 28.670 € Bars 10900 12 € 130.800 € Altres 109.000 € TOTAL SECTORS 36536 247 € 839.260 € Impacte ens els mitjans 18.000.000 € Impacte TOTAL 18.839.260 €
5. CONCLUSIONS FINS AL MOMENT
CONCLUSIONS Impacte econòmic positiu pel club. Gran projecció de la ciutat a la resta del país. Dificultats pressupostaries per mantenir la categoria. Importància d’una marca pròpia per mantenir beneficis. Gran implicació social. Generosos ingressos pels sectors econòmics principals de la ciutat de Tarragona.
GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ. “ Formar un equip és el començament, mantenir-se units és un progrés i treballar en equip és un èxit. ” Henry Ford